[edistyksellinen
edistys]
|
Kyösti Salovaara, 2020. Hennoisitko ajaa monitoimikoneen tähän idylliin? Jos et, sinun pitää keksiä millä korvataan metsäteollisuuden 20 % osuus - yli 12 miljardia vuodessa - vientituloistamme. |
Jos
sana vetoaa voimakkaasti tunteeseen, sen merkitys ei välttämättä
ole täsmällinen.
-
Tarmo Kunnas:
Fasismin lumous. Atena,
2014.
Maailmankatsomuksia
on erilaisia: sekä edistyksellisiä että taantumuksellisia… Elämä
ilman edistyksellistä maailmankatsomusta – onko se nykyajan
kehittyneen ihmisen arvolle sopivaa?
-
Marxismi-Leninismin perusteet. Petroskoi, 1960.
”Puhdas
taide", ”puolueeton taide” tai ”taide taiteen vuoksi” ovat
vain valheellisia iskulauseita. Kaikki taide on ”tendenssiä”…
taiteenkin päämäärä on luokkapoliittinen ja sen
arvosteluperiaate luokkamoraalinen. ”Yleisinhimillinen” on
hallitsevan luokan luokkavalhe.
-
Raoul Palmgren teoksessa Marxilaisuus. Akateeminen
sosialistiseura, 1937.
Sinertävää
rantaheinää kasvavalle alueelle rantahietikon ja matalaa, tummaa,
istutettua mäntymetsää kasvavien dyynien väliin on rakennettu
tämä vilkas, nykyaikaisen ulkoiluharrastuksen synnyttämä
yhdyskunta… Kansallissosialismi, jonka pääpyrkimyksenä on
suurkaupunkielämän vastustaminen ja ihmisen kiinnittäminen jälleen
maahan ja maaseutuun, suosii erityisesti tällaisia siirtoloita,
joten niitä tapaa Saksassa tuhkatiheään… Saksalaiset ovat jo
Wandervögelien ajoista innokkaasti harrastaneet retkeilyä ja
ulkoilua, mutta Kolmannen Valtakunnan aikana siitä on tullut
suorastaan pyhä velvollisuus. ”Luontoon palaaminen" ei ole
ainoastaan yksilöllinen nautinto ja ilonaihe; siihenkin liittyy nyt
korkeampi moraalinen käsky. Führer tahtoo niin…
-
Olavi Paavolainen: Kolmannen valtakunnan vieraana. Gummerus,
1936.
Tunnustan.
Olen
rakentanut sanoista itselleni vankilan.
Koppini
ovi on auki, mutta yrittäessäni poistua sieltä, kynnykselle
kasaamani sanat pysäyttävät minut. Epäröin. Uskallanko lakaista
ulospääsyä estävät sanat pois. Jos uskallan, mitä jää
jäljelle?
Jälleen
tartun luudan varteen.
On
siis pakko lähteä liikkeelle kirjoitetuista sanoista.
Anni
Kytömäen voitettua kaunokirjallisuuden Finlandian Helsingin
Sanomien kulttuuritoimittaja Arla Kanerva tiivisti
Margarita-romaanin näin: ”Anni Kytömäen
Margarita-romaanin teemoja ovat luonto ja yksilön taipuminen
ylhäältä tuleviin määräyksiin.”
Kanervan
artikkelissa (HS. 25.11) Anni Kytömäki sanoi, että
”näin
se historia toistuu.” Kytömäen
mielestä ”taudit
tuovat esille luonnon ylivaltaa ihmisestä.
Aina
vain, uudestaan ja uudestaan, ihmiskunta on kaikesta
edistyksellisyydestään huolimatta jossain kohtaa polvillaan. Siinä
on viesti meille: ei se meidän näennäinen ylivaltamme kovin luja
ole.”
Koska
olin kuunnellut Yleltä (26.11)
Anni
Kytömäen haastattelun, kirjoitin Kanervan artikkeliin hieman
poikkipuolisen kommentin:
”Panteismi,
luonnon ihaileminen aina sen jumaloimiseen asti, näyttää olevan
yhä voimissaan.
Kummallista
tässä on muutama asia.
Ensimmäiseksi
se, että Finlandiapalkinnon saaja (en epäile etteikö hän
palkintoa ansaitse) kokee olevansa jollakin tavoin edistyksellinen ja
avant gardessa yleiseen mielipiteeseen nähden. Kun kuuntelin aamulla
Kytömäen haastattelun Ylellä, totesin hänen toistavan kaikkea
sitä luonnonsuojeluhypeä, joka täyttää median muutenkin.
Toiseksi,
eihän luonnolla ole sinänsä mitään moraalia, hyvää eikä
pahaa. Se toimii tavoittelematta mitään päämäärää, usein
hyvin julmasti (ihmiskatseella katsottuna) ja toisia lajeja alleen
polkien. Tämä luonnon sisäinen olemus tuskin kaipaa ihmiseltä
myötätuntoa.
Kolmanneksi,
Kytömäki sanoo että ihminen on polvillaan luonnon edessä
toistuvasti. Ehkä on, mutta paljon suurempi ihme on, että ihminen
toistuvasti sopeutuu ja selviää ahdingosta - ja aika lailla
tieteellisen ja teknologisen kehityksen ansiosta. En tiedä kuinka
kauan poliorokotteen kehittämiseen meni, mutta nyt koko maailman
tiedeyhteisö on kehittänyt koronarokotteita alle vuodessa. Se on
ihme, ei se että virus tulee ja leviää.
Neljänneksi
vähän pessimistinen kysymys: Onko kaunokirjallisuus koskaan ja
missään tuottanut todella avantgardista ja yhteiskunnallisesti
edistyksellistä romaania? Vai myötäileekö se aina ajassa
virtaavia ja aika laajalti hyväksyttyjä näennäisesti
edistyksellisiä ajatuksia, sellaisia jotka muutenkin ovat
voimakkaasti esillä?
”
Tuon
jälkeen muuan kommentoija kysyi: ”Minkälainen
ja mistä kertova, olisi mielestäsi ’todella avantgardinen ja
yhteiskunnallisesti edistyksellinen romaani’?
”
Siinäpä
vasta kysymys!
Tästä
eteenpäin liikun esitetyn kysymyksen herättämissä ajatuksissa.
Seuraavat mietteet eivät liity millään tavalla Anni Kytömäen
romaaniin.
Raoul
Palmgren
kysyi Tulenkantajat-lehdessä v. 1933, että kumpaa taide on,
fanfaari joukkojen edessä vai suloista nautintoa tuova hopeahuilu.
Palmgren vastasi itse, että taide on molempia, mutta yhä enemmän
fanfaari joukoille. Vastaamatta jäi, onko fanfaarin esittäminen aina edistyksellistä.
Edistyksellinen
on neutraali sana, jota jatkuvasti käytetään
yhteiskuntapoliittisessa keskustelussa. Sillä kuvataan sekä yhteiskunnan että taiteen muuttumista jostakin vanhasta,
ei-edistyksellisestä johonkin uuteen, edistykselliseen.
Lienee
ilmeistä että edistyksellisyydestä
ovat vuosien mittaan puhuneet ja jopa saarnanneet ylisummaan
vasemmistolaiset puolueet
ja kansalaisliikkeet. Viime aikoina
vihreä kansalaisliike ja puolue ovat liittyneet ”edistyksellisten”
porukkaan.
Otanpa esimerkin taloudesta.
Kansalaissodan
jälkeen suomalainen osuuskauppa jakautui edistykselliseen -
”edistysmieliseen” niin kuin ilmaisu kuului - ja porvarilliseen
osuuskauppaan. Ideana oli, että luokka-asema määrittelee
ruokakaupan, josta piti ostaa perheelle sapuskat. Työväenliikettä
lähellä oleva osuuskauppa laajeni kaikille kaupankäynnin ja monille kulttuurin alueille, ennen kuin se
romahti yhteiskunnan muuttuessa, työväestön vaurastuessa
ja oppiessa etsimään sapuskan sieltä mistä sen
sai kukkarolle sopivaan hintaan ja laatuun.
Tässä
tapauksessa historia vapautti edistysmielisen osuuskaupan pakonomaisen
edistyksellisyyden kaulapannasta.
|
Kyösti Salovaara, 2018. Vallankumouksen jälkeen Neuvostoliitossa suosittiin avantgardista ja futuristista taidetta. Sitten tilalle tuli sosialistinen realismi. Oliko se edistyksellistä? Colección del Museo Ruso, Malaga.
|
Onko oikeistolla, porvareilla, ei-vasemmistolaisilla edistyksellistä taidetta? Onko koskaan ollut vai onko edistyksellinen-sana kaapattu vasemmistohenkisen taiteen ja kulttuurin adjektiiviksi?
Huolimattomasti
ja pinnallisesti uskaltaa ”väittää” (vaikka ei todistaa), että
kaunokirjallisuudesta on vaikea löytää porvarillista
edistyksellistä romaania. Tämä huomio koskee taideteoksen
sisältöä, sen ”tendenssiä” jos haluaa lainata Raoul
Palmgrenia. Tai kenties 1800-luvulla porvarillinen romaani oli edistyksellinen taidemuoto.
Sitä
vastoin muodon rikkomisen kohdalla avant gardea löytyy myös
ei-vasemmistolaisesta taiteesta. Varsinkin maalaustaiteessa muotoja
ja sääntöjä on rikottu toistuvasti, eikä muodon rikkominen ole
liittynyt ensisijaisesti
taiteen
poliittiseen sisältöön. Olihan jopa impressionismi aluksi
vastavoima entiselle taidekäsitykselle ja sillä tavoin
avantgardista. Sitä seurasivat sitten erilaiset yritykset vapautua
taideteoksen esittävästä perinteestä yhä abstraktimpaan ja
sirpaleisempaan ilmaisuun.
Myös
runoudessa sanomisen muotoja rikottiin ilman yhteiskunnallista
agendaa. Kieltä särjettiin särkemisen ilosta. Esimerkiksi
futurismista
tuli Benito
Mussolinin
mielikulttuuria.
Edistyksellisenä
itseään pitävät elävät jonkinlaisessa joukkoharhassa. Jokainen
heistä kuvittelee olevansa melkein yksin edistyksellisyydessään,
vaikka edistyksellistä
sanomaa julkistetaan kaikissa mahdollisissa medioissa yllin kyllin.
1960-
ja 1970-luvulla edistyksellisyys oli sekä vasemmistopuolueiden että
yhden asian liikkeiden kulta-aikaa. Silloin esille tulivat melkein
kaikki ne ”edistykselliset” tavoitteet, joihin yhä vannotaan,
vaikka suuri osa tavoitteista on saavutettu tai muuten vaan tullut
osaksi kaikkien puolueiden ohjelmaa.
Mieleeni
ei tule yhtäkään nykykeskustelussa olevaa "edistyksellistä" teemaa,
jonka alkupuheenvuoroja ei olisi lausuttu tai laulettu 60- ja
70-luvuilla.
Edistyksellisyys
on ihailtavaa pyrkimistä parempaan.
Sen
ongelma on väistämättömässä
vastakkainasettelussa. Et voi olla edistyksellinen ellei sinulla ole
vastavoimana taantumuksellisia. Kaikki eivät voi kuitenkaan
olla
edistyksellisiä tai jos voivat, sanan merkitys lässähtää kuin
tyhjenevä ilmapallo.
Edistyksellisyys
on myös utopian tavoittelua. Hyvin harvoin kuulee edistyksellisen
tavoittelevan jotakin aidosti moniarvoista. Liikettä ei synny
löysäilemällä. Peliin pitää laittaa kaikki: joko olet
puolellani tai minua vastaan. Valitse! Oletko luonnon puolesta vai
sen tuhoaja? Pilaatko maailman syömällä lihaa vai pelastatko sen
ryhtymällä vegaaniksi? Käytätkö yksilönvapauttasi kestävien
arvojen tuhoamiseen vai ymmärrätkö,
että kollektiivi on tärkeämpi
kuin
yksilö?
Edistyksellisyys
synnyttää
sivuvaikutuksia. Syntyy uhreja, joita
siivotaan
näyttämöltä
pois,
koska heillä oli erilainen käsitys siitä mikä yhteiskunnassa on hyväksi ja
mikä pahaksi.
Epämiellyttävä esimerkki edistyksellisten ankarasta puritaanisuudesta on professori,
kirjailija ja kansanedustaja Kullervo
Rainion
(1924-2020) kohtelu 1970-luvulla. Helsingin Sanomien
muistokirjoituksessa (25.11)
Klaus
Helkama,
Rauni
Myllyniemi
ja Paavo
Lipponen
kirjoittivat suoraan näin: ”Suomen
1970-luvun
ilmapiiristä kertoo se, että Rainion kaltainen, itsenäisesti
sananvapautta,
perinteistä liberalismia ja parlamentarismia kannattanut henkilö
leimattiin miltei fasistiksi. ”
Tunnustan
kulkeneeni
silloin itsekin noiden puritaanisten edistyksellisten joukossa.
|
Kyösti Salovaara, 2017. Lokakuun alussa 2017 Madridissa osoitettiin mieltä yhtenäisen Espanjan puolesta. Samaan aikaan Kataloniassa fanfaarit julistivat Madridin keskusvallasta irtautuvaa itsenäistä Kataloniaa. Sekä Madridissa että Barcelonassa oltiin "edistyksellisiä". Onko se mahdollista? |
No,
tuleeko mieleen romaania, jota voisi pitää edistyksellisenä?
Romaania joka todella on ollut edellä aikaansa eikä vain myötäillyt
mielipideilmastossa muutenkin vahvasti esillä olleita ideoita ja
tavoitteita?
Uskon,
että moni vetoaa
Väinö Linnan
Pohjantähti-trilogiaan.
Toisille feministinen kaunokirjallisuus Virginia Woolfista
lähtien kelpaa esimerkiksi siitä kuinka edistykselliset romaanit
muuttavat maailmaa. Tosin Woolfin vaikeat romaanit olivat
niin elitistisiä, että ne tuskin muuttivat maailmaa, ainakaan sitä
maailma missä suuri rahvas eli.
Romaanit
eivät synny päivässä eikä kahdessa. Yleensä niitä kirjoitetaan
pitkään ja hartaasti. Tässäkään katsannossa ne eivät voi olla
avant gardea.
Kuinka
kauan Linna teki taustatutkimuksia mahtavaan romaanitrilogiaan, jota
monet lukijat yhä pitävät objektiivisena historiantutkimuksena?
Linnan Täällä Pohjantähden alla julkaistiin vuosina 1959-62. Se toi tunteikkaasti ja realistisesti
esille punaisten kohtalon kansalaissodassa ja osaltaan paljasti
valkoisen valheen. Luulen että se lisäsi valtavasti ”punikkien”
lasten ja lastenlasten itsekunnioitusta ja oikeutettua vaatimusta
osallistua yhteiskunnan muuttamiseen oman arvomaailmansa perusteella.
Kun
vasemmisto voitti eduskuntavaalit vuonna 1966, voiton ennusmerkkejä
ei pelkästään laulettu
Orvokkikabareessa
ja
Lapualaisoopperassa
vaan nimenomaan kirjoitettiin Väinö Linnan kynällä. Tässä
suhteessa Täällä Pohjantäden alla taitaa olla edistyksellinen romaanitrilogia.
Mutta
oliko se avangardistinen?
Panu
Rajala
kertoi äskettäin Ylellä Jakke
Holvaksen
haastattelussa toimittamastaan
teoksesta
Päivä
on tehnyt kierroksensa,
jossa Väinö
Linna muistelee
elämäänsä ja uraansa.
Rajala
sanoi, että Pohjantähden
kaksi ensimmäistä osaa saivat jopa huonommat arvostelut kuin
Tuntematon
sotilas.
Pohjantähteä
syytettiin puolueelliseksi ja vanhanaikaiseksi kirjalliselta
muodoltaan.
Väinö
Linna ei välittänyt puolueellisuussyytöksistä, koska tiesi
olevansa aika lailla oikeassa. Mutta modernistien,
Tuomas Anhavan
sukupolven kriitikoiden armoton tyrmäys romaanin vanhakantaisuudesta
satutti Linnaa paljon enemmän. Se että hänen romaaniaan ei
oikeastaan pidetty (modernistit
eivät pitäneet) edes
taideteoksena, masensi
Linnan perinpohjin.
|
Kyösti Salovaara, 2018. Puut kasvavat veteen, metsä taivaaseen. |
Nykyhetken
edistyksellisyys rakastaa marginaaleja. Paitsi
yhdessä asiassa.
Ainoa
totaalinen edistyksellisyyden mittari on ilmastonmuutos
ja sen torjuminen. Ei ole juuri ainoatakaan haastattelua, edes
naistenlehdissä, jossa yhteiskunnasta tietoinen haastateltava
ei muistuttaisi ilmastonmuutoksen
uhasta, sen kauheudesta. Edistyksellisyys ei
ole tässä
mittarissa kovin avantgardistista.
Entä
henkisyys?
Voisiko
sen tavoitteleminen - tai edes pohdiskelu - luoda uudenlaista
edistyksellistä kaunokirjallisuutta? Siitä
huolimatta, että kirkko näyttäytyy kirkon ulkopuoliselle
tarkkailijalle enemmänkin marginaaliryhmien auttamiseen
keskittyvältä hyväntekeväisyysjärjestöltä kuin armoa,
sovitusta, pelastusta ja synninpäästöä miettivältä ja yksilön henkiseen hätään vastaavalta tukipilarilta.
Olisiko
mahdollista
hyväksyä ja tunnustaa nykyisen hyvinvointivaltion tarjoama turva
ihmisille ja pitää sitä
lähtökohtana eikä dystooppisena päätepisteenä
ja tulevan
tuhon
alkuna?
Tämä
ajatus tuli mieleeni luettuani Arla Kanervan arvostelun (HS, 28.11)
Joel
Haahtelan
pienoisromaanista Hengittämisen
taito.
”Haahtela
kuvaa uskoa kirkkaasti ja kokonaisvaltaisesti, uskovan psyykeä ja
tekoja tarkkailevasti. Uskosta ja hengellisyydestä lukeminen on
uskontoihin ulkopuolisena suhtautuvalle lukijalle tärkeä matka oman
pään sisälle”, Kanerva kirjoitti.
Tuntuu vanhanaikaiselta
ajatella, että
jokin aineellisen maailman tuonpuoleinen voisi olla edistyksellisen
ajattelun kohteena; että sellainen olisi millään muotoa
edistyksellistä.
Toisaalta
yhteiskunnan, kansalaisten arvomäärittelyjen jakautuessa yhä
pienempiin sfääreihin on vaikea kuvitella mitään kollektiivista olemassaolevaa
tai kuviteltua
sfääriä, jonka kuvaamiseen kaunokirjallisuudella olisi kysyntää
tai mahdollisuutta.
Googlasin
piruuttani
hakusanoilla Albert Schweitzer, Bertrand Russell ja Greta
Thunberg. Schweitzer sai 26 miljoonaa osumaa, Russell 35 miljoonaa ja Thunberg 22 miljoonaa.
Sitten kokeilin hakusanoja ”ilmastonmuutos ”ja ”yksilönvapaus”.
Ilmastonmuutos sai
5
000
000
osumaa ja yksilönvapaus ”vain” 59
000
osumaa. Mutta
kun toistin haun englanniksi, ilmastonmuutos sai 798
miljoonaa osumaa ja yksilönvapaus
824
miljoonaa.
Edellisistä
luvuista
voi vetää toiveikkaan tai pahaenteisen johtopäätöksen.
Minä
vedän pahaenteisen. Onko
suomalainen edistyksellisyys muualla maailmassa taantumuksellista? Vai onko kysymys siitä, että edistyksellisyyden ajasta on siirrytty "jälki-edistyksellisyyteen"?
Myönnän
istuvani
sanojen vankisellissä.
|
Kyösti Salovaara, 2020. Vähitellen... edistys muuttuu mullaksi ja maaksi... ja liukenee maailman meriin. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti