torstai 18. maaliskuuta 2021

Bunkkerissa

 [lyhyitä lauseita]



Kyösti Salovaara, 2014.
Fort de Douaumont, Verdun.



Loppujen lopuksi hyvä herrasväki: parempi olla tekemättä mitään! Ennemmin tietoinen jähmeys! Siispä - eläköön kellari! … Mitä jos panisin teidät neljäksikymmeneksi vuodeksi istumaan ilman mitään tekemistä ja tulisin neljänkymmenen vuoden kuluttua luoksenne kellariin tiedustelemaan, mihin olette päätynyt? Saako ihmisen jättää neljäksikymmeneksi vuodeksi yksinäisyyteen ilman mitään tekemistä?

    - Fedor Dostojevski vuonna 1864 noin nelikymppisenä miehenä autofiktiivisessä teoksessa Kirjoituksia kellarista.


Olisi suorastaan virkistävää nähdä Sanna Marinin kävelevän mikrofonin taakse ja ilmoittavan, että nyt kaikki on menossa päin helvettiä.

    - Kari Enqvist radiokolumnissa Ylellä vuonna 2021.


Tuntuupa tulevan hauskaa! Toivottavasti tohtori Borg tulee. ’Kyllä hän tulee, mutta hän on vannonut ettei sano sanaakaan. Hän on hirvittävä mies puhuessaan, mutta kaikkein kammottavin olleessaan vaiti.’

    - August Strindberg autofiktiivisessä romaanissa Mustat liput vuonna 1907.


Bunkkeri on sodassa käytettävä kiinteä puolustusrakennelma. Se on yleensä sijoitettu lähes kokonaan maan alle: maan päällä näkyvissä on ainoastaan kupolikatto, joka sekin on usein peitetty esimerkiksi sammalella tai pienillä puilla… Bunkkerit pyritään valtaamaan räjäyttämällä tai liekinheittimellä, jolloin sisällä olijoilta loppuu happi.

    - Wikipedia vuonna 2021.



On mietteitä.

    On lauseita.
    Entä ajatuksia?


Bunkkerissa on eletty vuoden verran. Joitakin tiedusteluretkiä.

    Yleinen mielipide huojuu.
    Puutkin huojuvat tuulessa.
    Virkamiehet kaatuvat eteenpäin. Niin teki Suomen jalkapallomaajoukkue ennen muinoin, toistuvasti.
    Suunnitellaan. Mietitään. Ehdotetaan. Virkavastuulla.
    Ollaan sitä mieltä, että kellariin jätetyt pysyköön siellä. Vielä pari kuukautta. Pahimmassa tapauksessa pari vuotta.
    On se noloa.
    Joku hermostuu. Yleinen mielipide huojuu laidalta toiselle. Tuuli tyyntyy. Oksettaa.
    Virkamiehille kerrotaan, että Suomessa asuu yli miljoona ihmistä yksin. Helsingissä joka toisen talouden miehittää tai naisettaa yksi ihminen.
    Yksin ei ole kaksinaista.


Tietääkö aasi missä kulkee ylittäessään aasinsillan?

    Kop, kop, kop.
    Ääni ei ole selitys vaan silta.
    Sen ei tarvitse olla synkkä.
    Ihmisessäkin on. Valoisa puoli ja tumma, niiden välissä aasi.
    Ajattelen bunkkerissa, että tori on sen toinen ilme. Ei ole toria ilman bunkkeria. Ei olla bunkkerissa kuvittelematta toria.
    Korkealentoista tämä.
    Vaivihkaa liikutaan asiaa kohti. Mutta bunkkeri ei päästä otteestaan. Sininen taivas ja pääskynen.
    Yleinen mielipide liehuu lippuna tuulessa. Turhaan odotat totuutta. Selvää sanaa. Sanaa.


Ihminen rakentaa bunkkereita ja toreja. Sisälleen. Ja ulkoilmaan.

    Keskustelua käydään. Kummassa elämä on mukavampaa: bunkkerissa vai torilla?
    Puhutaan suomalaisesta torista, ei italialaisesta eikä espanjalaisesta. Kun puhutaan vedotaan espanjalaiseen ja italialaiseen. Voisiko asian esittää selkeämmin?
    Luovutaan helikopterista, dronesta, ilmavista haaveista.
    Ihan konkreettisesti. Saako Helsinkiin rakentaa. Uusia taloja, asuntoja, raiteita, toimistoja, teitä ja kauppoja? Yksinkertainen kysymys. Sata erilaista vastausta.
    Selvän saamiseksi vetoan Blaise Pascaliin.
    Mietteissään Pascal sanoi, että toiset arvostelevat kaikkea tunteen mukaan. He eivät ymmärrä järkiperäistä todistelua, koska käsittävät kaiken yhdellä katseella. Eivät ole tottuneet etsimään periaatteita.
    Toiset taas, tuumaili Pascal, harkitsevat kaikkea periaatteiden mukaan eivätkä ymmärrä tunteita. Periaatteita harkitessa ei ole mahdollista käsittää kokonaisuutta yhdellä silmäyksellä. Tarvitaan monta ajatusta.
    Jos toria ja sitä reunustavia taloja katsoo tunteella, yhdellä katseella, kaikkia muutoksia tulee vastustaa, koska periaatteet ja järki johtavat erilaisiin ajatuksiin.
    Jos taas lähtee erilaisista ajatuksista sen suhteen mikä on mahdollista, eivät tori ja sitä reunustavat talot ole este muutoksille. Jos olisivat, eihän niitä itseään olisi olemassa.
    Tässä puhutaan Helsingin rautatieasemasta ja Elielinaukiosta.
    Suomalaisen kaupungin kylmistä tuulista. En tiedä ketään joka viihtyisi Elielinaukiolla talvella, syksyllä, keväällä. Kolme päivää kesällä menettelee. Jos terassi on auki.

Kyösti Salovaara, 2020
Kalasatama, Helsinki.
Rakennetaan meren äärelle,
rakennetaan asuntoja, toimistoja...

Kyösti Salovaara, 2021.
Jätkäsaari, Helsinki.
... rakennetaan asuntoja meren äärelle.
Onko elinvoimaa? Identitettiä? Omaa leimaa?
Onko kaunista vai rumaa?
Onko ikuista vai kohta katoavaa? Ilmaisuvoimaa?


On niin vaikeaa.

    Pitäisi rakentaa. Mutta ei saa rakentaa.
    Tiekin pitäisi tehdä, mutta kun on kallio ja oravanpaskaa ja tunne.
    Vedotaan Italiaan ja Espanjaan.
    Eikö meidänkin pidä luoda piazza ja plaza? Tänne hyytävään Pohjolaan.
    Hieno ajatus. Mutta tulisiko kiihdyttää ilmaston lämpenemistä? Vai rakentaa piazzat ja plazat suurien ostoskeskuksien sisään, turvaan kolealta Suomelta? Lämmintä keliä ei voi ostaa ulkomailta.
    Viime kesänä viruksen vaivaamaa kansaa lohdutettiin Senaatintorin ravintolamaailmalla. Historiaan jumittunutta eliittiä hirvitti. Viiniä Engelin kintuille. 
     Piazzasta ja plazasta haaveilevat unohtavat, että ne on aina (Espanjassa, Italiassa) reunustettu terasseilla, ravintoloilla ja putiikeilla - historian painolastista välittämättä tai juuri sitä kunnioittaen.
    Tulevana kesänä helsinkiläisen torin ravintolamaailma viedään syrjemmälle. Niin se ei "pilaa" historiaa, jähmeää arvokkuutta. Jääköön Senaatintori tyhjäksi. Näin kansalainen pakotetaan ymmärtämään alamaisuutensa.
    Ihan saksalaista meininkiä.
    Ainakin jos uskon englantilaista kirjailijaa Len Deightonia.
    Miksi en uskoisi, hyvä heppu.
    Kirjoitti romaanissaan Lontoon ottelu, että ”Berliini on ankea harmaakivinen kaupunki”. Se on karun protestanttinen. ”Kadut ovat leveitä kuin rakennukset korkeita.”
    Leveillä kaduilla ihminen muuttuu kääpiöksi. Manhattanin pilvenpiirtäjätkään eivät nujerra ihmishahmoa samalla tavalla. Sanoi Deighton.
    Tuleeko Helsinki mieleen? Avarat torit, joilta tuuli pyyhkii inhimillisyyden. Tyhjä tila korostaa suomalaisen ihmisen alamaisuutta; sitä että hänen paikkansa on bunkkerissa.


Sanat ja sanat.

    Älä tule opettamaan miten lause rakennetaan.
    Helppo homma. Alkuun sana, sitten verbi, sitten…
    Muuan perustelu uuden rakentamisen vastustamiselle Helsingin Sanomien yleisönosastosta: ”Elävöittäminen tarkoittaa… että kaupunkikuvaan syntyy uutta, ilmaisuvoimaista ja aikaa kestävää arkkitehtuuria, jolla on identiteetti ja omaleimainen merkitys kaupunkikuvassa.”
    Sanojen tyhjiä merkityksiä katujen ja torien pölyssä.
    Kuka määrittelee rakennuksen identiteetin? Entä omaleimaisuuden? Mistä tietää mikä kestää? Onko kuollut tila elinvoimaa? Ehkä jos sen niin määrittelee. Ilmaisuvoima syntyy vain rakentamalla. Tyhjä ilmaisee tyhjän.
    Onko olemassa universaali identiteetti? Sellainen jota voi käyttää hyvän ja huonon mittakeppinä?
    Ei tietenkään.
    Sellaista ei ole eikä tule.
    Ihmiset käyttävät sanoja kuin liekinheitintä. Imetään toista mieltä olevilta happi. Ollaan oikeammassa kuin oikeassa olevat. Ajetaan heikot pakoon. Kontatkoon bunkkeriinsa. Kuvitelkoot olevansa turvassa.
    Tori tyhjenee. Rakennukset torin reunalla nyyhkivät kevätsateessa. Kolkko tuuli. Roskia ilmassa, reikiä mielessä.
    Ollaan vakavia.
    Nauretaan koko jutulle.
    Ei sanota päivää tutulle.
    Eläköön Suomi! Eläköön Helsinki!
    Minä bunkkerissa… e-l-ä-k-ö-ö-n?



Kyösti Salovaara, 2014.
Fort de Douaumont, Verdun.
Turvassa pahalta maailmalta?



10 kommenttia:

  1. Pysytään vaan täällä kotibunkkerissa. Erakkona on rauhallista olla eikä tartu turhat taudit. Nyt on VR lisäksi lakossa, joten ei tarvitse mennä Elielinaukiollekaan varjöttelemään 🤔

    VastaaPoista
  2. Mainio kirjoitus joskus iloisesti nauttien ja nauraen koettujen,
    yhä kauemmas muistojen varjoihin vetäytyvien, plazojen ja piazzojen hälisevän lämpimistä ja silkasta puhumisen riemusta pälättävistä, ihmisrikkaista keitaista suoraan tänne bunkkeroituun vornimiseen, jossa ihmispolon ajatukset eivät suinkaan kirkastu vaan alkavat olla kippuraisen kiukkuisia haastaen tiukasti Pikku-Myyn...

    Fiktio ei muutu faktaksi, vai muuttuuko? Tässä usvaisessa epätodellisuudessa haluaisi palauttaa päättäjien ja "informaatikkojen" mieliin yksinkertaisen, mutta toimivan tokaisun: Parempi kertainen rytinä kuin ainainen natina.

    Re: Verdun: minä bunkkerissa sitkeyspisteitä pursuten ja varroten tilaisuutta loikata ja kiljaista: Ylös-ulos-ja elämään!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Gracias!

      Niinpä tässä ei oikeastaan eikä enää tiedä mihin kiukkunsa kohdistaisi eikä mistä se lopulta syntyy. Vai onko niin että minussakin on niin monta kiukkupussia sisälläni, että ne eivät mahdu kampittamaan toisiaan?

      Kumpi on myönteisempää: vastustaminen vai kannattaminen? Vai voiko niitäkään enää erottaa toisistaan - bunkkerissa, hah?

      Poista
    2. Vastustaminen edellyttää ja tuottaa sekä kuluttaa energiaa, kannattaminen/hyväksyminen on helpompi tie. Nyt bunkkerissa ne ovat aika ajoin solmussa.

      Onneksi itsekullakin on asioita, joita ei voi hyväksyä, itsellä: kaltoinkohtelu, hyväksikäyttö,epäoikeudenmukaisuus ja valehtelu etulinjassa.
      Pätisikö tässä Niebuhrin: "Auta minua hyväksymään, mitä en voi muuttaa, muuttamaan minkä voin, ja kykyä erottaa nämä kaksi toinen toisistaan"?

      Poista
    3. Tuo kuulostaa mainiolta ohjeelta - paitsi että miten sen todellakaan tietää mitä pystyy muuttamaan.

      Suomalainen sovellus Niebuhrin ideasta oli aikanaan armeijassa hoettu: Ei kannata ottaa prikaatin murheita huolekseen.

      Hiearkisessa systeemissä tuo toimii, mutta entä vapaassa elämässä?

      Yksi tapa sopeutua on antautua elämäänä ajopuuna - kyllä se johonkin rantaan päätyy sekin jos kohta muutamaan uppokiveen kolhiutuneena.

      Poista
    4. Tuska syntyy juuri siitä, että ei tiedä, pystyykö muuttamaan mitään. Niin moni on lähtenyt mukaan politiikkaan intomielisenä ja huomannut kohta, että vaikuttamismahdollisuudet ovat vähäiset ja aika menee hukkaan. Niin moni on lähtenyt vastarintatoimintaan, vain päätyäkseen pamputettuna vankilaan.

      Jos haluaisi vaikka kitkeä solvaukset ja tappouhkaukset somesta, niin - huh - auttaisi ehkä, jos sohisi sinne sekaan ahkerasti sulosointuja ja make peace -vetoomuksia, mutta voi olla myös, että toiminnallaan usuttaisi pahan levittäjiä yhä pahempaan.

      Lähi-ihmisiin vaikuttamisessa onnistuu joskus paremmin, joskus huonommin. Esimerkiksi alkoholistin suhteen on varmaan paras hyväksyä se, että ei pysty muuttamaan.

      Minä pistin tänään pääni ulos bunkkerista ja kävin taidenäyttelyssä. Meillä Kouvolan museot ovat auki. Kylläpä friskasi! Se pienemmässä kaupungissa asumisessa on nyt hyvä, että ketään ei ole missään. Totean apeana.

      Poista
    5. Mitä enemmän miettii yksilön suhdetta itseensä, naapureihinsa, yhteisöönsä ja koko maailmaan, sitä hämärämmäksi ajatus käy ja sitä epävarmemmaksi tiukka ajatus siitä, että pitäisi/tulisi/olisi pakko jne olla jotakin... jonkin puolesta...jotakin vastaan... jotakin muuttamassa... jotakin säilyttämässä.

      Eli häilytään sen välillä, että otetaanko prikaatin murheita kontolleen vai keskitytäänkö pelkästään omaan napaan tuijottamiseen. Elämä lienee kaikkea tuolta väliltä, mutta ei tämänkaan sanominen helpota bunkkerissa eläjän mielentilaa.

      Poista
  3. Minä puhisin kiukusta eilen, kun luin, että Kymsote on saanut THL:ltä muistutuksen, että kaikki 70-vuotiaatkin pitäisi olla rokotettu huhtikuun loppuun mennessä. Meillä sai siis eiliseen asti aikoja vain ikäryhmälle 80 -85 ja nuorempien riskiryhmälle. Tein kyselyn tuttujen joukossa eri puolilla Suomea ja sain kuulla, että perustason paikkakunnallakin ollaan edempänä. Melkein kaikkialla ikätoverini olivat jo saaneet rokotuksen tai ajan siihen. Katson joka aamu rokotusvaraussivun; nyt oli sitten äkkiä muutettu ajanvaraus koskemaan 75 - 79 -vuotiaita. Kouvolan Sanomien tiukkaan kysymykseen viivyttelystä tuli vastaus, että tiedot eivät ole ajan tasalla (yhym...) mutta myös että rokotuksia on pidetty jemmassa terveydenhoitohenkilökunnan kakkospistoksia varten. Arrgh, niitähän on tulossa lisää, toista rokotusta ei saa aivan pian antaakaan eikä rokotusvälin pidennyksestä ole mitään haittaa.

    No, sitten kaupunkitilojen suunnitteluun. En tiedä, oletkohan Kyösti käynyt Kouvolan kävelykatu Manskilla ennen remonttia - modernisoiontia oikein - ja/tai nyt isolla rahalla tehdyn muutoksen jälkeen.
    Olen niin pettynyt, ne pilasivat kaiken! Ennen Manski oli suunniteltu kuten Barcelonan La Rambla: molemmin puolin kävelyväylät, kadun keskus erotettu niistä lehtipuuriveillä ja keskellä selkänojallisia penkkejä rivissä. Uudistuksen jälkeen kaikki on samaa autiutta, siellä täällä omituisia matalia lieriöitä, joista ei vanhemmpi ihminen edes pääse ylös, jos sattuu istahtamaan. Vesiteos on sellainen lätäkkö, josta aika ajoin nousee vesipatsaita. Sitä ei ole aidattu millään korotuksella ja vesi valuukin aivan liian kauas. Minä kyllä katselisin mielellään perinteistä suihkulähdettä puistonpenkillä istuen. Katuun laitettiin myös lämmitys, joka aiheuttaa sen, että se on talvella aina märkä. Kaiken kauheuden kruunaa kausivalot, jotka on vappuhuiskan näköisiä liehukkeita. Niihin voi laittaa eri värejä, mutta kaikki värit mitä olen niissä nähnyt ovat neonvärejä. Joulun aikaan värinä oli kirkas pinkki. Minä kaipasin kadun päälle tähtiä ja kelloja, mutta jäin monissa keskusteluissa häviölle, kun katu on monen mielestä nyt kansainvälinen. Joku tosin kirjoitti tekstiviestipalstalle, että valot tuovat mieleen punaisten lyhtyjen kujat. Minulle oli tullut sama mieleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huomasin Kymen Sanomien nettisivulta tuon THL:n ukaasin. Kumma juttu. Hitaastihan täälläkin 70-74 vuotiaiden rokotus on alkanut mutta etenee kuitenkin. Mulla on aika ensi viikolle.

      Heh, en muista Kouvolasta mitään erityistä nykyajalta vaan kaiken ankean aselvelvollisuuskuukausilta (siis 60-luvun puolivälistä!).

      Tuo kertomasi toteutuu Helsingissäkin. Aukioille ei istuteta oikeastaan mitään, koska niitä sitten pitäisi hoitaa. Niinpä tehdään kivisiä piazzoja joissa ei ole muuta kuin kivipintaa. Ja ehkä jokin jykevä korist,e jota kukaan ei saa rikotuksi.

      Ja tällaisiako kaivataan lisää? Näissäkö sitten historian omaleimaisuus ilmenee? Nämäkö identeettiä huokuvat? No, täydellisen epäinhimillistä identiteettiä varmasti.

      Eihän minulla ole mitään oikeaa mielipidettä esim. Elielinaukion rakentamisesta. Lähinnä debatoin sitä nykysuuntausta vastaan, että kaikkia muutoksia vastustetaan, jopa yhteiskuntarakenteen uudistamista sabotoiden. Kuuluisalla Malmin lentokentän jatkamista puolustavalla porukalla on kuulemma iso lauma palkattuja lakimiehiä yrittämässä estää asuinalueen rakentamista. Tuo rakentaminen kaavoineen on hyväksytty demokraattisesti vuosia sitten.

      Taitaa olla niin, että jos johonkin halutaan kaava rakentamiselle ja sitten sinne taloja tai teitä, niin kaupungin pitää varautua johonkin 8 vuoden taisteluun toistuvia valituksia vastaan.

      Mutta se lienee totta, että vanhat aukiot - joka puolella Eurooppaa - ovat viihtyisämpiä ja elävämpiä kuin nykyajassa rakennetut. Mutta ainakin Espanjassa ja Italiassa niille on tuotu sisälle nykyajan elämä ja tavat ja viihtymisen vermeet - toisin kuin moni historiaan jähmettynyt haluaa suomalaisten aukioiden näyttävän ja olevan.

      Poista