torstai 4. maaliskuuta 2021

Leviathan Senaatintorilla

 [vallatonta tepastelua vallan sydämessä]



Kyösti Salovaara, 2021.
Vallan historiallisia sedimenttejä.


Väitämme, että sekä valtion että yhteiskunnan on oltava vahva ennen kuin vapaus ilmaantuu ja kukoistaa. Vahvaa valtiota tarvitaan väkivallan hillitsemiseksi, lakien valvomiseksi ja sellaisten elämälle ratkaisevien julkisten palvelujen tuottamiseksi, jotka antavat ihmisille voimaa tehdä omat valintansa ja tavoitella niiden toteuttamista. Vahvaa, mobilisoitunutta yhteiskuntaa tarvitaan vahvan valtion säätelemiseksi ja kahlehtimiseksi.

    - Daron Acemoglu ja James A. Robinson: Kapea käytävä. Valtiot, yhteiskunnat ja vapauden kohtalo. (The Narrow Corridor, States, Societies, and the Fate of Liberty, 2019.) Suom. Kimmo Pietiläinen. Terra Cognita 2020. 645 sivua.


Muilla valtioilla on armeija, mutta Preussi on armeija, jolla on valtio.

    -Voltaire


Haukka nappaa kanan, kun se erkanee laumasta.

Peto napppaa sinut, jos sinulla ei ole herraa.
    - Antropologi Robert Rattrayn kääntämiä afrikkalaisten asanteiden sananlaskuja


Nykyinen kunnallishallinnon järjestelmä pohjautuu perustuslaillisen monarkian ajatusmaailmaan. Hallitsijat katsoivat saaneensa valtansa Jumalalta. Kunnat ja maakunnat saivat puolestaan tässä ajatusmallissa itsehallinto-oikeutensa valtiolliselta hallitusvallalta…

    Paikallisesta ja maakunnallisesta autonomiasta puhuttaessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että ruotsalais-suomalaisessa mallissa nykyinen paikallisten palvelujen järjestämisen tapa on usein nimenomaan valtiollisen politiikan tuotetta ja lainsäätäjän aikaansaannosta, ei kuntien omaa keksintöä.

- Erkki Mennola: Euroopan todelliset vaikuttajat – johdatus kuntien ja maakuntien Eurooppaan. VAPK, 1991.



Pitkin pitkää talvea olen lukenut Daron Acemoglun ja James A. Robinsonin kiehtovaa mutta runsaudessaan käsistä pois lipuvaa teosta valtion ja yhteiskunnan suhteesta toisiinsa. Valtio ja yhteiskunta kilpailevat keskenään ja synnyttävät parhaimmillaan vapauden olotilan, jossa ihmiset, yhteisöt, instituutiot ja yritykset voivat elää ja toimia ikään kuin vapauden kapealla käytävällä.

    Tutkijoiden- joista Acemoglu on turkkilais-amerikkalainen taloustieteilijä ja Robinson englantilainen taloustieteilijä ja politiikan tutkija - mielestä vahvan valtion ja vahvan yhteiskunnan välinen jatkuva kilvoittelu pitää vapauden käytävän avoimena. Liian vahva valtio ajautuu despotismiin. Liian vahva yhteiskunta puolestaan jumittuu normien ansaan, kytkee kansalaiset normien vankeuteen ja pahimmillaan anarkiaan.
   Monet valtiot, kuten Pohjoismaat ja suurin osa ”länsimaista” on pystynyt luomaan tasapainon valtion ja yhteiskunnan välille. Acemoglun ja Robinsonin mielestä parhaiten on onnistunut Ruotsi ja Ruotsin kaltaiset hyvinvointivaltiot.
    Mikään ei synny tyhjästä. Ei edes demokraattinen valtio.
    Historiaa ei voi paeta. Acemoglun ja Robinsonin mielestä historia vaikuttaa siihen miten valtiot kehittyessään pääsevät ”käytävään” tai putoavat siitä pois. Demokratia voi olla näennäistä, jos yhteiskunnan vanhat ja vahvat käytännöt, kuten heimojen, klaanien, feodaalisukujen, uskontojen, orjatyövoiman käytön jne. luomat normit säilytetään demokratiaan pyrkivän valtion perusrakenteessa. Näin on käynyt Intiassa, Venäjällä, Kiinassa, monessa Lähi-Idän, Etelä-Amerikan ja Afrikan valtiossa. 
    Kapea käytävä on pullollaan konkreettisia esimerkkejä valtioiden ja yhteiskuntien häilymisestä despotismin ja normien välisessä puristuksessa.
    Acemoglu ja Robinson ”koodaavat” valtion sanaksi Leviathan.
    Se tulee Thomas Hobbesin vuonna 1651 julkaistusta utopiasta, missä Hobbes esitti, että vain vahva, suvereeni valtio, kuin merihirviö Leviathan voi tuoda rauhan ihmisten elämään. Hobbesin mukaan luonnontilassa - jossa mikään auktoriteetti ei kontrolloi ihmisten pyrkimyksiä - vallitsee kaikkien sota kaikkia vastaan. Tällaisessa yhteiskunnassa vallitsee ainainen pelko ja väkivaltaisen kuoleman vaara; luonnontilan yhteiskunnassa ihmisen elämä on yksinäinen, kurja, häijy, raaka ja lyhyt.
     Hobbesin utopiassa pelätään Leviathania, mutta mahtavan ja  ainutkertaisen Leviathanin pelkääminen on parempi vaihtoehto kuin pelätä jokaista ihmistä.
    Niinpä sodista syntyi valtio ehkäisemään sodat.


Kimmo Pietiläisen
Terra Cognita julkaisee
haastavia teoksia tieteestä ja sen
popularisoinnista - toisin kuin suuret
kustantajat, jotka tyytyvät tieteen
bestsellereihin.


Sanoilla on kuitenkin monia merkityksiä.

    Me ymmärrämme aika lailla hyvin valtion käsitteenä, konkreettisena ilmiönä ja toimijana; ja tiedämme ylisummaan puhuvamme yhteisesti ymmärretystä asiasta kun puhumme valtiosta.
    Mutta mitä Acemoglu ja Robinson tarkoittavat yhteiskunnalla? Eikö yhteiskunta pidä sisällään myös valtion ja sen rakenteet ja sitä pyörittävät virkamiehet ja toimielimet? Tarkoittavatko kirjoittajat yhteiskunnalla oikeastaan kansalaisyhteiskuntaa (joka on suppeampi käsite kuin valtio) vai ylipäänsä erilaisia yhteisöjä ja niissä toimivia ihmisiä ja ryhmiä?
    Kovin tarkasti Acemoglu ja Robinson eivät määrittele mitä yhteiskunta valtion kahlitsijana tarkoittaa. Se olisikin vaikeaa, jos vapauden käytävän ihannemallina pidetään Ruotsin (ja Suomenkin) kaltaista hyvinvointivaltiota, missä kaikki toimijat yhtä hyvin valtion, kuntien, maakuntien, ammattijärjestöjen, työnantajajärjestojen, kulttuuriporukan, kirkon kuin ties minkä suhteen tuntuvat liittyvän niin monimutkaisesti toisiinsa, että on melkein mahdoton sanoa mikä tulee valtiosta ja mikä yhteiskunnasta, yhteisöistä.
    Hyvinvointivaltiossa melkein jokainen ihminen on sekä ”valtiota” että ”yhteiskuntaa”, ja jos näiden välillä on jatkuva kilpailu, eikö se jaa myös ihmisen eri puolet kilpailemaan keskenään? 
    Mitä jaettu sielu merkitsee?


Kyösti Salovaara, 2021.
Aleksanterinkatu, Helsingin yliopisto, kansalliskirjasto.



Oikeastaan myös Acemoglu ja Robinson tiedostavat edellä sanotun jaetun ihmisen dilemman.

    Se ei siis olekaan oma ajatukseni, hemmetti!
    Acemoglu ja Robinson muistuttavat, että vaikka kahlehdittu Leviathan kuulostaa ihannevaltiolta, jota kannattaa kaivata ja josta pitää uneksia, Leviathanilla on aina Januksen kasvot ja sen DNA:ssa muhii despotismi.
    Tästä seuraa, että Leviathanin kanssa elettäessä pitää työskennellä kovaa, koska sillä ”on luonnollinen taipumus vahvistua ajan mittaan”. Leviathan itse ei ole toimija.
    ”Leviathanista puhuessamme tarkoitamme tyypillisesti poliittisia eliittejä, kuten sitä säänteleviä hallitsijoita, poliitikoita tai johtajia, ja toisinaan siihen suhteettomasti vaikuttavia taloudellisia eliittejä”, Acemoglu ja Robinson kirjoittavat. ”Eliittien enemmistön ja Leviathanin palveluksessa olevien etu on laajentaa Leviathanin valtaa. Esimerkiksi käyvät byrokraatit, jotka ponnistelevat väsymättä tuottaakseen sinulle julkisia palveluita ja säännelläkseen taloudellista toimintaa siten, ettet joudu monopolien ja saalistavien lainauskäytäntöjen uhriksi. Mikseivät he haluaisi itselleen laajempaa valtaa ja auktoriteettia? Entä Leviathania ohjaavat poliitikot? Mikseivät he toivoisi omalle merihirviölleen enemmän kapasiteettia ja mahtia?”
    Mitä enemmän Leviathanin voimavarat lisääntyvät, sitä vaikeampi sitä on säädellä.
    Tässä kuumottaa kauhistuttavan viehättävä ristiriita, jota nimenomaan pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa on vaikea, miltei mahdoton nähdä. Eivätkä tätä tunnu edes Acemoglu ja Robinson näkevän nostaessaan Ruotsin esimerkin kaikkien muiden valtioiden yläpuolelle. Vai onko Ruotsi sittenkin eri asia kuin Suomi? Toistaako Suomen Leviathan historiasta periytyviä alamaisuuden normirakenteita, jotka puuttuvat ”ikuisesti” itsenäisestä kuninkaallisesta Ruotsista?
    Entäpä aktuelli tilanne Suomessa: valtion ja yhteiskunnan erilaiset toimijat tappelevat täysin voimin lakien ja määräysten tulkinnasta ja niiden ”oikeasta” toimeenpanosta! Leviathania ohjaillaan mediaan, twitteriin ja epämääräisiin huhuihin turvautuen. Onko suomalainenkin Leviathan riistäytynyt yhteiskunnan hallinnasta? Käydäänkö nyt Leviathanin (virastot, avit yms.) ja yhteiskunnan (hallitus, eduskunta) välistä kilpailua vallasta vai onko kysymys Leviathanin sisäisten organismien välisestä kilpajuoksusta?
    Yhtä kaikki, kriittinen keskustelu hyvinvointivaltiosta on vaikeaa, jopa mahdotonta, koska sen perusidea on niin hyvä ja koska se näyttää toimivan niin hyvin. Mutta entäpä jos myös tämä suomalainen Leviathan pyrkii huomaamattamme DNA:nsa mukaisesti despotismiin? Ei kivääreillä eikä pampuilla vaan määrittelemällä yhä uusia hyviä tarkoituksia, joihin kansalaisten tuki, yhteiskunnan hyväksyminen on saatava ja se saadaan, koska kukapa uskaltaisi vastustaa hyviä tarkoitusperiä?
    Onko pohjoismainen hyvinvointivaltio salakavalin Leviathan kaikista mahdollisista ”leviathaneista”?



Kyösti Salovaara, 2021.
Nykyisen ja kadotetun vallan ikoneja.


Ollos huoleton, veljes valveilla on.

    Aurinkoisena kevätpäivänä tallustelen vallan sydämessä Helsingissä. Acemoglun ja Robinsonin kirjoitusten vaikutus tuntuu jäntereissä ja munaskuissa vahvasti, koska Senaatintori on täynnä historian merkkejä, hajuja ja makuja. Suoria ja käyriä viivoja vedetään vuosisatoja taaksepäin. Menneisyys ja nykyisyys lomittuvat maahan heittyvien varjojen leikkinä.
    Torin toisella laidalla hallitus pyrkii hallitsemaan. Valtioneuvoston rakennuksen seinämällä ränni on kiedottu piikkilankaan ettei kukaan holtiton kiipeäisi ränniä myöten uhkaamaan demokraattisen maan hallitusta.
    Kirkko torin pohjoisella laidalla on muita korkeammalla. Ehkä se on jo menettänyt valtansa määrätä mitkä normit ovat hyviä, mitkä pahoja, mutta sen kupolit hehkuvat yhä uljaasti.
    Valtioneuvostoa vastapäätä, torin toisella laidalla Yliopiston päärakennuksen pylväiden takana eliitti miettii päänsä puhki: pitääkö tutkia sitä mitä valtio haluaa vai sitä mitä eliitti haluaa? Entä yhteiskunnan tahto? Mitä eliitti itse haluaa - muuta kuin tutkimusta tutkimisen takia? Sitä ei kerrota.
    Yliopistolta on kivenheitto kansalliskirjastoon. Sekin luo pilareillaan hehkuvan syvähistoriallista turvallisuutta. Tulepa tänne Leviathan, niin näytän sinulle… lämpimän sylini.
    Senaatintorilta alkaa mahtava kauppakatu, joka päättyy lähelle suomalaisen demokratian upeaa eduskuntataloa. Aleksanterinkadun kaupallinen merkitys tosin hiipuu; kauppaa käydään nyt muualla. Entä parlamentti - joka on Aleksanterinkadun mittaisen hajuraon päässä hallituksen temppelistä - vieläkö siellä riittää voimaa Leviathanin kahlehtimiseen? Kuka noita lakeja oikein säätää - kansanedustajat vai Leviathanin byrokraatit?
    Jos sitten ketterin jaloin kiepsahtaa korttelin toiselle puolelle meren äärelle, kohtaa paikallisen vallan tunnusmerkit: Helsingin kaupungintalon edessä käydään ”nappikauppaa” oranssinvärisissä teltoissa. Muutaman sadan askeleen päässä ruotsinlaivat odottavat matkustajiaan, turhaanko? Kauppatorin itäisellä nurkalla kapitalismin, modernin arkkitehtuurin ja itäisen kristikunnan ikonit kilpailevat valosta ja hyväksymisestä.
    Jos mielikuvitusta riittää, Senaatintorilla seisoskeleva tyhjäntoimittaja voi piirtää mielessään suomalaisen valtioyhteiskunnan kohtalon ristin: yhtäällä, kuin ristin poikkipuuna on Aleksanterinkadun toisiinsa liittämänä parlamentti ja hallitus, toisaalla ristin pystypuu yhdistää kauppatorin reunasta elinkeinoelämän palatsin Pitkänsillan yli Hakaniemen torille, jonka piirissä työväenliikkeen instituutiot ovat pitäneet Leviathania varpaillaan.
    Mutta, torilla seisoskeleva tyhjäntoimittaja tuumailee, onko tuo kaikki historiaa, mennyttä maailmaa. Ehkä Leviathan on muuttanut muotoaan. Kenties sitä ei huomaa, koska sitä on joka puolella eikä missään erityisesti.

Haukka nappaa kanan, kun se erkanee laumasta!


Kyösti Salovaara, 2021.
Vallan pilareista kilvoitellaan.
Niistä on vaikea saada pysyvää otetta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti