[dystopian
hahmottelua]
|
Kyösti Salovaara, 2021. |
- Elävillä
organismeilla on oltava kaksi ristiriitaista ominaisuutta, jotta ne
toimisivat tehokkaasti eli reagoisivat ympäristöönsä soveliaalla
tavalla. Niiden on säilytettävä vakautensa eli spesifisyytensä
kasvaessaan ja aikuistuessaan eli vastustettava ympäristön
päivittäisiä satunnaisia paineita koko elinikänsä. Ja niiden on
oltava plastisia eli kyettevä sopeutumaan ja muuttamaan
spesifisyyttään jatkuvien kokemusten seurauksena.
-
-
Steven Rose: Molekyylistä muistiksi. 1992.
-
-
Me
kaikki olemme varmoja, että jokainen tulisi onnelliseksi unelmiemme kauniissa, täydellisessä yhteiskunnassa. Ja epäilemättä maan päälle
laskeutuisi taivas jos me kaikki voisimme rakastaa toisiamme. Mutta,
kuten olen sanonut aikaisemmin, yritys tehdä taivas maan päälle saa poikkeuksetta aikaan helvetin. Se johtaa suvaitsemattomuuteen.
Se johtaa uskonnollisiin sotiin ja sielujen pelastamiseen
inkvisiitiolla. Ja se perustuu, luulen, moraalisten
velvollisuuksiemme täydelliseen väärinymmärtämiseen. Meidän
velvollisuutemme on auttaa apua tarvitsevia; meitä ei kuitenkaan
ole velvoitettu tekemään muita onnelliseksi, koska heidän
onnellisuutensa ei riipu meistä, ja koska moinen yritys liian
usein merkitsee tunkeutumista niiden ihmisten yksityiselämään
joiden suhteen meillä on tuollaisia rakastettavia aikeita.
-
-
K. R. Popper: The Open Society and its Enemies. 1945.
-
Helsingin
kaupungin oli tarkoitus avata Malmin entisen lentokentän aluetta
alkukesän aikana, samalla kun kaupunki valmistautuu alueen
rakentamiseen. Alueen avaaminen kaupunkilaisten virkistyskäyttöön
kuitenkin viivästyy mahdollisten turvallisuusriskien selvittämisen
ajaksi. Entisellä lentokentällä ja sen lähialueilla on tehty
havaintoja lentotoiminnasta, joka on tapahtunut ilman maanomistajan
eli Helsingin kaupungin lupaa tai ennakkotietoa. Tästä johtuen
kaupunki selvittää ratkaisuvaihtoehtoja alueen käytön
turvallisuuden varmistamiseksi. Tämä pyritään tekemään siten,
että avaaminen viivästyisi mahdollisimman vähän.
-
Helsingin kaupunki: Malmin suunnittelun uutiskirje 14.6.2021.
Tällä
kertaa hahmottelen tarinaa, jota en aio kirjoittaa.
Tehkää
siis hyvin. Ottakaa sanoistani vaarin ja kirjoittakaa dystopia
Suomesta, jossa ei saa muuttaa mitään. Käytän työnimeä
Voikukkakaupunki. Tuleva kirjoittaja saa tietysti antaa teokselleen -
sehän voi olla myös elokuva tai tv-sarja - mieleisensä nimen.
Kirjoitan
siis ideasta. Sitä saa lainata vapaasti. Sen voi ”varastaa”
hyvillä mielin, katumatta. Eikä lähdettä tarvitse kertoa, vaikka
sen kertominen tietysti kuuluu hyviin tapoihin.
Hyvät
ideat eivät maksa mitään.
Huonot tulevat joskus kalliiksi.
Luulen kuitenkin että tämä on hyvä. Ainakin jos mestari tarttuu siihen. Ehkei huonoja aiheita lopulta olekaan, on vain huonoja ajattelijoita.
Dystopia on
kauhukuva tulevaisuuden yhteiskunnasta. Utopia on sen näennäinen
vastakohta: ihanneyhteiskunta.
Popperin
ja monen liberaalin ajattelijan mielestä myös utopia on väistämättä
dystopia, koska utopian pitää olla täydellinen, ennalta määrätty.
Utopiassa ei voi olla vaihtoehtoja, sillä jos olisi, se ei enää
olisikaan utopia. Utopia on totalitaarinen "helvetti".
Nykyisenkaltainen
liberaali (sosiaalinen) markkinatalous sekavine pyrkimyksineen ja
sattumanvaraisine välivaiheineen on sekä utopian että dystopian
negaatio, koska se on ikään kuin elävä organismi. Hieman
liioitellen sanon, että se on kuin Steven Rosen kuvailema
aivo-organismi: suurelta osan muuttumaton, spesifi, ja tärkeältä
osalta alati muuttuva eli plastinen. Tässä muuttuva vaikuttaa myös muuttumattomaan, vaikka pysyvä onkin jatkuvin tila.
Hyvin
usein, melkein aina, fiktion dystopia väittää että kauhujen
yhteiskunta syntyy ihmiskunnan, yhteiskuntien ja ihmisten hamutessa muutosta ja pyrkiessä johonkin parempaan, vaikka ei tiedettäisi tarkalleen mitä se parempi on. Ollaan jatkuvassa liikkeessä;
tärkeää ei ole päämäärä vaan liike.
Fiktion dystopia
on yleensä muutoksen kauhukuva. Utopia puolestaan on harhakuva sellaisesta
yhteiskunnasta, joka ei enää muutu mihinkään suuntaan.
|
Kyösti Salovaara, 2021. Pikaraitiotien rakentaminen - Kiellettyä! |
Edellisen
virkkeen kirjoitettuani, en oikeastaan tiedä onko Voikukkakaupunki
dystopia vai utopia. Ehkä niillä ei olekaan mitään eroa.
Voikukkakaupunki
alkaa tilanteessa, missä perustuslaki kieltää Suomessa kaikki
fyysiseen ympäristöön kohdistuvat muutokset. Ei saa rakentaa
yhtään uutta taloa, ei yhtään uutta maantietä, rautatietä,
lentokenttää, mökkiä tai perunamaata. Yhteiskunta on seisautettu vuoden 2030 spesifisyyteen. Monesta
utopia/dystopiafiktiosta poiketen tässä tarinassa eletään
lähitulevaisuutta, koska se on mahdollinen, uskottava vaikka ei
kovin todennäköinen.
Miten
Voikukkakaupunkiin on päädytty saa jäädä luonnostelun asteelle. Voikukkakaupunki on siis sekä kaupungin nimi että suunnitellun teoksen nimi.
Oleellista on, että yhteiskunnassa
on tehty yllättävä, pehmeä vallankumous. Erilaiset
paikallisyhdistykset, kaikenkarvaiset NIMBY-porukat jotka vastustavat kaupunkien ja kylänraittien
muuttamista, täydennysrakentamista ja kaupungin kasvamista, ovat
yllättäen saavuttaneet ehdottoman ja merkittävän suuren enemmistön parlamentissa.
Ehkä ne saivat ratkaisevassa äänestyksessä vahvaa tukea
kulutusyhteiskunnan vastustajilta, uudelta ”linkolalaiselta”
puolueelta, joka halusi kääntää historian pyörää 200 vuotta
taaksepäin.
Teknisesti
vallankumous onnistui nettiäänestyksillä, koska perinteisen
vaalien äänestysprosenttien laskiessa piti tehdä jotakin, ja se
”jotakin” tarkoitti lippuäänestyksistä luopumista ja
siirtymistä täydellisesti nettiäänestyksiin.
Tässä
tarinassa menneisyyttä ei kuitenkaan tarvitse kuvata eikä
perustella. Se oli ja meni. Nykyisyys, muutoksen kieltävä perustuslaki saatiin läpi eduskunnassa riittävällä enemmistöllä ja sen mukaisesti Voikkukkakaupungissa eletään.
Kun katsoo
Ylellä uusintana esitettävää Foylen sota tv-sarjaa huomaa - nyt
kun pystyy keskittymään henkilösuhdedraaman takana kerrottuihin
aiheisiin - kuinka älykkäästi käsikirjoittaja käy yksityiskohta
kerrallaan läpi konkreettisia, ”arkipäiväisiä” aiheita.
Toinen maailmansota on tietysti dramaattinen, poikkeuksellinen kehys,
mutta itse aiheet voisivat olla miltä aikakaudelta, mistä
yhteiskunnasta tahansa. Niissä korostuu elokuvan päähenkilön,
inhimillisen poliisimiehen silmin nähtynä ihmisten taipumus
suvaitsemattomuuteen, toisenlaisuuden vierastamiseen,
henkilökohtaiseen ahneuteen. Niinpä Foylen sota on täynnä
moraalisia kysymyksiä ketään moralisoimatta.
Voikukkakaupungin
kirjoittajan tulee (tai hän voi) ottaa tästä kerrontatavasta
mallia teokselleen.
Visio on laaja: Miten
arkipäivä Voikukkakaupungissa sujuu, kun mitään ei saa muuttaa,
kun yhtäkään huonetta ei saa rakentaa lisää; kun teitä ei voi
rakentaa vaikka tukkipuita menisi maailmalle kaupaksi yllin kyllin;
kun koulurakennukset pitää jättää tyhjilleen kun lapset ovat
syntyneet jossain muualla; kun vanhempien asunnot täyttyvät jossain
päin lapsista ja lapsien lapsista uudisrakentamisen loputtua; kun
terveyskeskuksen liepeillä ihmiset asuvat teltoissaan odottaessaan
pääsyä lääkärien pakeille (uusia terveysasemiahan ei saa
rakentaa); kun suuret sairaalat ovat täysin tyhjiä, lääkärit ja
hoitajat pelaavat pasianssia, koska potilaat ovat jossakin toisessa
”voikukkakaupungissa” eivätkä lääkärit ja hoitajat voi
muuttaa potilaidensa luokse sillä eihän siellä ole tyhjiä
asuntoja eikä uusia saa rakentaa?
Tällaisessa
viitekehyksessä Voikukakaupungin tarinan päähenkilö ja
päähenkilöt tarkkailevat ihmisten elämää. Tässäkin päähenkilö
voi olla poliisimies, sillä ihmiset eivät pysty elämään
muuttumattomaksi julistetussa Voikukkakaupungissa rikkomatta lakeja, olematta ahneita,
suvaitsemattomattomia, petollisia, jopa julmia toisiaan kohtaan arkipäivässä selviytyäkseen.
Voikukkakaupunki
on täynnä ihmisten tarinoita hyvässä ja pahassa.
Voikukkakaupungin reunamailla, synkissä metsissä mustanpörssin
kauppiaat rakentelevat metsien kätköön piilomajoja ihmisille ja
poliisit yrittävät löytää niitä, aivan kuten tsaarin sotilaat
yrittivät löytää suomalaisten piilopirttejä Isonvihan aikaan.
Toisaalla Venäjältä Suomeen muuttanut Oleg Niputin haluaa siirtää
omistamansa nakkikioskin Malmilta Oulunkylään missä ihmisiä
liikkuu enemmän kuin Malmilla. Kaupunki hylkää siirtoanomuksen.
Kiista päätyy lopulta juridisten mutkien kautta
perustuslakivaliokuntaan, joka epää Niputinin aikeen vetoamalla
perustuslain pykälään 22. Niputin ryhtyy nälkälakkoon nakkikioskinsa portailla.
Vertauskuvallisesti
Voikukkakaupungin tarina kertoo siitä, mitä tapahtuu kun linnulta
leikataan siivet ja se pakotetaan tipsuttelemaan ruohikossa etanoiden ja rottien seassa.
|
Kyösti Salovaara, 2021. Moottoriajoneuvoväylien rakentaminen - Verboten! |
Tämän
pidemmälle en anna ohjeita enkä vihjeitä.
Tiedän,
tai ainakin luulen, että Voikukkakaupungin kirjoittamisesta tulee
valtava urakka, mutta jos se onnistuu, siihen voi kirjoittaa vaikkapa
kymmenen osaa satoine ihmiskohtaloineen.
Mielikuvitusta
tietysti tarvitaan.
Uskon
että se löytyy!
Tulevaisuus
on tässä, näissä sanoissa.
Voikukkakaupungin
ensimmäisessä virkeessä, tai ensimmäisessä kuvassa, sanat/kamera avautuvat laajaan voikukkaketoon ja koiranputkea kasvavaan
kaupunkipuistoon noustakseen sitten korkealle kaupungin päälle
kuvaan, mistä värit ovat kadonneet ja elämän äänet kaikonneet.
|
Kyösti Salovaara, 2021. Täydennysrakentaminen - Prohibido! |
Kiehtovasti kiemurteleva aatostenkulku, Popperin sitaatille pisteet!
VastaaPoistaDystopiasta utopiaan ja takaisin dystopiaan tuntuu pelkistettynä ja karrikoituna elonaika vieneen.
Minä/minä/minä vs minä/Sinä/me -akselilla. Jos on debet, niin on myös kredit; hyvä muistaa...
Muutoksen ja päivittämisen, liikkeen elintärkeyttä ei saisi unohtaa, muttei myöskään huimasti hypätä päämäärän unhottaen ajattelematta ja punnitsematta jokaisen vyöryvään koskeen.
Ihminen lieneekin ainoa elollinen/eliö, joka määrätietoisesti tuhoaa omaan elinympäristöään?
Kevään voikukkapellot ovat olleet ennennäkemättömän upeat, ja niillä noin kuvainnollisestikin paljain varpain juoksemisen soisi olevan mahdollista myös hamassa tulevaisuudessa:)
Joo paradokseja piisaa.
PoistaIhminen saattaa olla ainoa eläin, joka tuhoaa ympäristöään ja mahdollisesti jopa tuhoaa elämisensä mahdollisuudet. Toisaalta ihminen on ainoa eläin joka on vapautunut ympäristön, primitiivisen luonnon kahleista. Tätähän mm Marx korosti puhuessaan vapauden valtakunnasta.
Tämmöisen sanominenkin saattaa olla paradoksi. Jos otetaan joku pörriäinen, se ei kaiketi tuhoa ympäristöään elinkelvottomaksi itselleen lajina, mutta "yhteisönä" se ei lainkaan välitä yksilöistään. Jos ympäristön paine kasvaa, se supistaa kantaansa eikä välitä kuka tuhoutuu. Ihminen sitä vastoin yrittää tehdä kaikille yhteisön yksilöille elämän mahdolliseksi, silläkin uhalla että ympäristöä "riistetään". Tässä näkyy ihmisen näkökulma primitiivisestä luonnosta vapautuneena.
Aito ja ehdoton paluu luontoon tarkoittaisi, että yksilön elämisen oikeudesta luovutaan. Se luovutetaan ympäristön, luonnon päätettäväksi.
Toinen mielenkiintoinen paradoksi on, että ketä/mitä varten luonto on olemassa. Kaikki määrittelythän tekee ihminen, ei pörriäinen. Jos ihmisen suku hävitetään maan päältä, ei ole ketään toteamassa: hieno juttu, nyt luonto säilyi. Paitsi ehkä Jumala, mutta siitähän ei voi olla varma eikä edes epävarma. Olisiko Jumala perustanut paratiisin pörriäisille? Jos olisi, mikä oli Aatamin ja Eevan roolitus?
Sekin on paradoksi tietysti, että ketä varten maapalloa yritetään pelastaa jos ei ihmistä ja varsinkin jos pelastaminen edellyttää ihmisen kannan harventamista harkitusti ja suunnitellusti.
Katoliset vastustavat aborttia, koska ajattelevat että syntymätönkin lapsi on ihminen. Jos maailma pelastetaan harkitulla yksilöiden "tappamisella", minkä uskonnon mukaista se sitten on? Panteisminko?
No, tässä tietysti päätyy, jos jatkaa, miettimään mikä on (ihmisen) elämän tarkoitus. Ja mitä syvemmälle kaivautuu, sitä epäilevämmäksi tulee onko mitään (hyvää) tarkoitusta olemassakaan. Paitsi olemisen paradoksi.
(Menikö helle päähäni? Kenties.)