[sovinnaisen
realistisesti]
|
Kyösti Salovaara, 3.6.2021. Suvannon kylä Kitisen rannalla kylpee keskiyön auringon hellässä syleilyssä. |
- Suolla
tuulee.
-
Hiljainen
on kylätie.
-
Rahkasammal
aava rannaton.
-
Metsässä
ei liikahda lehtikään.
-
Suomi
saa vapaapotkun.
-
-
Korvaan tarttunutta.
-
-
Kitsch
tarkoittaa massatuotettua, tavanomaista, huonolla maulla tehtyä,
mutta vahvoja tunteita herättävää taideteosta tai esinettä…
Ihmiset ostavat kitschiä, koska se herättää myönteisiä ja
herkkiä tunteita. Kitsch toistaa samaa muualta otettua kaavaa,
siinä ei ole luovuutta. Niinpä kitsch on taiteen klisee.
-
- Wikipedia.
Toisinaan,
ei aina, vanhempaa tallaajaa huvittaa kriitikkojen ja esteetikkojen
pakonomainen tarve luokitella taideteoksia. Silloin kun ei huvita, se
ärsyttää.
Kun
kriitikko - tai muuten vaan muita parempi ihminen – ”tuomitsee”
jonkun maalauksen toritaiteeksi, kitschiksi tai pelkästään
sovinnaiseksi postikorttimaisemaksi, niin mitä hän oikeastaan
sanoo?
Toritaide
ja postikorttimaisemat ovat yleensä naiivin kauniita, somia ja
viehättäviä. Mikä tässä kauneudessa ja lapsellisessa hyvän
näkemisessä ja sen toistamisessa ärsyttää kriitikkoa? Eikö
hyvät tunteet olekaan sallittuja? Miksi pahaa tunnetta ja ristiriitoja herättävä
maalaus on luovaa taidetta mutta hyvää tunnetta esittävä pelkkää
kitschiä?
Vai onko
niin, että käydäkseen kriitikosta ja esteetiikan auktoriteetistä ihmisen pitää vetää tiukka raja oman näkemyksen
ja massojen naiivin taidekokemuksen väliin?
Se mikä
näyttää kauniilta, ei voi olla taidetta, koska taiteen pitää esittää myös rumuus ja kriittisen taiteen ennen kaikkea hyytävä rumuus. Pitääkö taiteen siis pelästyttää? Luoda mielen sekasortoa?
Onko tunteen eheys kitschiä?
|
Kyösti Salovaara, 2021. Tunturien perusmaisema - suomalaisuuden idealisoitu maisema? |
Pieni
ihminen ei kaikkea ymmärrä. Oikeastaan pieni ihminen ei ymmärrä
juuri mitään - kunhan on, rakastaa, syö ja nukkuu, kunnes kuolee
pois.
Nykyään
jokainen tallaaja on kuitenkin jos ei taiteilija niin toritaiteilija ainakin. Kauniista maisemasta näppäillään digikuvia. Niiden
ottamiselle ei ole rajaa. Älypuhelimella näpätty esteettinen huomio viskataan nettiin ystävien, tuttavien ja vieraiden arvioitavaksi.
Modernin
toritaiteen, digitaiteen, yhteisesti sovittuun ideaan kuuluu etsiä
maiseman kauneutta, ei rumuutta.
No, se kyllästyttää. On sovinnaista kuin kahvipaketti.
Tunturin
luontopolulla tulee vastaan toinen tallaaja ja silläkin on kädessään
kamera. Moi, se sanoo.
Moi,
minä vastaan ja kohta kamerat sanovat klik klik. Tunturin rinteillä
näkyy valkoisia lumilaikkuja. Lämmintä on 25 astetta Celsiusta.
|
Kyösti Salovaara, 2021. Aapasuon reunaa Pyhätunturin kainalossa. |
Miksi
puolustella ”taidetta” joka ei ole taidetta?
Tyhmää
kiukutella kitschin puolesta. Kliseet ovat tärkeitä
yhteiskunnallisia viestejä, mutta ei niistä sovi taidetta vääntää.
”Sanalla
kitsch on kielteinen kaiku, sillä sitä pidetään vain
keskinkertaisena tai ala-arvoisena taiteena, tai jonakin aivan muuna
kuin taiteena”, kirjoittaa
suomalainen
Wikipedian avustaja.
”Kitsch on markkinoiden ehdoilla tuotettua esineistöä, jossa on
katsottavaa passiivisille silmille. Kitsch ei sisällä syvää
sanomaa niin kuin taide. Kitsch ei ole monitulkintaista.”
Englannikielisessä
Wikipediassa postikorttimaisemien taiteeseen hurmaantunutta kohdellaan vielä kaltoimmin - kitschin rakastaja paljastetaan
aivottomaksi tunteilijaksi.
Herman
Brochin mielestä kitschin olemus on matkimisessa. Imitoija ei välitä
etiikasta. Tarkoituksena on kopioida kauneutta, ei hyvyyttä.
Brochin
maailmassa siis kauneus ei ole hyvää. Rumuus sitä vastoin
kantaa eettistä sanomaa, hyvän viestiä. Miksi hyvä ei ole kaunista - ihmettelen.
Wikipedian
englanninkielinen avustaja tiivistää: ”Kitschissä on kysymys
enemmän tarkkailijasta kuin siitä mitä tarkkaillaan.” Hän
lainaa myös Roger
Scrutonia, joka todistaa,
että kitsch on valetaidetta, se
ilmaisee valetunteita, sen tarkoitus on petkuttaa kuluttaja uskomaan,
että hänellä on syvällisiä ja vakavia tunteita.
|
Kyösti Salovaara, 2021. Kesäkuun 3. päivänä mittari näytti 25 plussaa. Lumiläikät Pyhätunturin rinteillä yrittivät sinnitellä kesää vastaan. |
Mistä esteettisesti valveutunut
kriitikko tietää, mitä muut ihmiset ajattelevat? Mistä hän
tietää kenellä on syvällisiä ja vakavavia tunteita ja kenellä
ei? Mistä hän tietää millainen maalaus saa toisen ihmisen
tuntemaan syvää iloa tai pelottavaa kauhua?
Kaikkiin edellä esitettyihin
kysymyksiin yksinkertainen vastaus kuuluu: Ei mistään!
Ei ole mitään
luonnontieteellistä keinoa mitata kahden eri ihmisen tunteiden
syvyyttä ja vakavuutta eikä varsinkaan sitä miten tunteiden voimakkuus
perustelisi taideteosten
universaalia
arvottamista, niiden asettamista hierarkiseen arvopuuhuun.
Kun katselee ihmisten ottamia
valokuvia, ja kuuntelee kuinka he innostuvat näkemästään
kauneudesta, edellä lainattujen viisastelijoiden puhe kuulostaa
falskilta. Ei kai se ole valekritiikkiä?
Tai voihan olla, että me,
suurin osa meistä tavallisella tiellä tallaajista on petkutettu
uskomaan siihen mitä näemme, tuntemaan sitä mitä tunnemme,
kuvittelemaan kauniiksi sellaisen mikä tosiasissa on rumaa ja vailla
eettistä arvoa.
Sartre kyllä sanoi, että
Picasson mestariteos Guernica ei ole saanut yhtäkään sitä katsonutta ihmistä
liittymään taisteluun oikean asian puolesta, mutta kenties Sartrekaan ei
tajunnut, että kauneus ei
ole katsojan silmässä
eikä hevosen suussa.
|
Kyösti Salovaara, 2021. Tunturisuon ankaruus, sen kauneus? |
Tarvitaanko todellakin näin
monta sanaa perustelemaan se, että saan edelleen ottaa valokuvia
postikorttimaisemista?
Ehkä, kenties, luultavasti.
Aivan ilmeisesti.
Mutta voipi olla niinkin, että
ajattelen kuten Wikipedia
haluaa minun ajattelevan,
mutta piruuttani
otan tunteettomia ja epäeettisiä maisemakuvia ollakseni edes hieman
kapinassa.
Siis että ryhdyn sovinnaista
sovinnaisemmaksi esittääkseni itseni epäsovinnaisena?
Tärkeää on huomata - ja
minä myönnän että niin on - että
pakinan koristuksena olevat valokuvat eivät ole taidetta vaan
koristuksia, eräänlaista kitschiä,
kauneuden imitointia vaan ei hyvän, mitä se hyvä sitten
tarkoittaakin.
Jos kuvista on tavoittavinaan jonkin tunteen, sitä ei pidä uskoa, koska se on todennäköisesti vääränlainen impressio.
Aamusella kävelin erään
suon poikki rakennetulla sorapolulla. Paikallinen polun rakentaja
osoitti hienoa lappilaista
sarkasmia nimettyään
polun Joutavapoluksi.
Joutaviahan tässä ollaan, kiireestä kantapäähän.
|
Kyösti Salovaara, 2021. Vene Pyhäjärven rannalla. Taustalla tunturien lumiläikkäiset rinteet. |
Joutavia tai sitten ei: kiitos kauniista kuvistasi Napapiirin paremmalta puolen!
VastaaPoistaKorvaan tarttunutta -lauseet ja hyvät tunteet ovat totta, Lappi on totta ja tämä nojatuolimatka oli totta ja mieluista, epäsovinnaisuus kunniaan; kapinoitsijalle kiitos, - myös syttyneestä palosta vielä kerran raukan rajoille...
Kiitos kiitoksestasi, paljon!
PoistaKuvat jäävät elämään, mielikuvina - etelään palattua!
Siinäkö kapinan teema: puhtaan kauneuden puolesta? Kauneudesta ja sen puhtaudesta sitten saattaakin olla kovasti eripuraa, hah.
Kaunis on kaunista. Kiitos kauniista kuvista!
VastaaPoistaLapin maisemissa kokee samaa huikeutta kuin meren rannalla. Molemmissa näkee kauas.
Kiitos, Marjatta!
PoistaNiinpä, kauas näkee katsomalla kauas.