[mielen
maisemia, maisemien mieli]
|
Kyösti Salovaara, 2021. Kaunis mutta karu maisema voisi olla Lapista. Se on Pyhtäältä, Kotkan naapurista. Valkmusa. |
|
Kyösti Salovaara, 2021. Vuoren seinään kaiverrettu pikkukaupunki Andalusian sydänmailla. Onko tiivis arkkitehtuuri turvallisuuden kaipuun vai pragmaattisen rakentamisen seurausta? Setenil de las Bodegas. |
-
Onnelliset
kristityt. He ovat varanneet armon itselleen ja jättäneet meille
lähimmäisenrakkauden.
-
...
-
Kristityt
sijoittavat Ilmestyksen historian alkuun, marxilaiset sen loppuun.
Kaksi uskontoa.
-
...
-
Lenin
väittää (marxismin vastaisesti), että politiikka on tärkeämpi
kuin talouselämä.
-
...
-
Pakanuus
itselle ja kristillisyys toisille - siinä jokaisen ihmisen
vaistomainen toive.
-
- Albert
Camus: Otteita jälkeenjääneistä muistiinpanoista. Kapinoiva
ihminen, Otava, 1971.
-
If
you’re
going
to San Francisco
Be
sure to wear some flowers in your hair…
- Scott
McKenzie säveltämässään ja sanoittamassaan laulussa v. 1967.
Käyttäkää pistimiänne. Jos vastassa on pehmeää, edetkää, jos terästä,
peräytykää.
-
Lenin
-
Heräsin
kuudelta. Aurinkoi paistoi vastapäisen hirsitalon kattoon. Muuten
sen varhaiset säteet jäivät vaahteroiden ja pihlajien lehvistöön.
Tuttu
maisema.
Nyt
sataa.
Kirjoitan
lyhyitä lauseita. Ei pitkästy.
Entä
ajatus?
Sanotaan
että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Mikä
se sellainen kuva on?
Paasilinna
pisti paremmaksi. Sanoi että kuva valehtelee enemmän kuin tuhat
sanaa.
Kun
sanan irrottaa lauseesta, sen merkitys katoaa. Sama käy kuvalle,
vaikkei sen ympärillä olekaan lauseita.
Viisastelen
lämpimikseni. Kierrän asiaa. Asia ei katoa unohtamalla.
Luin
pari juttua.
Toisen
kirjoitti Turun piispa ja toisen matkailutoimittaja.
Tuli
mieleen että nuorehkot naiset ovat armottomia. Aivan kuin taistelua
käytäisiin kaikilla rintamilla, myös kotona. Armoa ei anneta eikä
pyydetä. Identiteettiä varjellaan Leninin ohjetta noudattaen.
Ovelaa
on kirjoituksien päälle vispattu suvaitsevuuden kerma.
Senkin
panee merkille, että kirjoittajat tietävät olevansa oikeassa. He
eivät ainoastaan vaadi muita ihmisiä noudattamaan antamiaan ohjeita.
He edellyttävät sitä.
Kun
Turun arkkihiippakunnan piispa Mari Leppänen vaatii kohtuutta elämään ja käyttää
me-muotoa, hälytyskellot soivat.
Kenestä
”meistä” piispa kirjoittaa?
Ei
kai myös minusta?
Jos,
niin mistä piispa tietää mikä on Kyöstille kohtuullista? Leppänen kävi soutelemassa huvilansa "pyhillä" vesillä. Minä en voi, koska minulla ei ole venettä eikä kesämökkiä.
Ehkä piispa Mari Leppänen on mielipidekirjoituksessaan (Helsingin Sanomat, 27.7) puoliksi oikeassa sanoessaan, että
”epätoivo herättää pelastamaan maailmaa”.
Mutta
epätoivo voi johtaa myös toivottomiin tekoihin.
Eikö
kirkolle enää riitä ihmisen pelastaminen? Pitääkö koko maailma
pelastaa? Vai onko maailman pelastaminen tärkeämpää kuin ihmisen
pelastaminen? Sielut ovat abstrakteja, luonto konkreettinen.
Turun
piispa vaatii pyhittämään luonnon. Miksi?
Jos
luonnon pyhittää, siihen ei saa koskea. Mitä sitten tapahtuu, kun luontoon ei kosketa? Ainakin ihminen jää pelastamatta, mutta ehkei
se olekaan tarpeellista. Armoton ei jakele armoa. Hän vetäytyy
pyhyytensä suojaan. Mokoma.
Leppänen
sanoo: ”Vaikealta tuntuvaa tyhjyyttä olemme
oppineet pakenemaan kuluttamalla.”
Mistä
Leppänen tietää mitä muut ihmiset ajattelevat ja tuntevat
ostaessaan sapuskaa, vaatteita, telkkarin, 3 banaania ja kirjan yöpöydälle?
Mistä hän päättelee, että muiden ihmisten elämä on tyhjää?
Kuka paljasti miljoonien ihmisten mielenliikkeet Turun piispalle? Vai kuvitteleeko hän muuten
vaan tietävänsä ihmiskunnan ihmisten
ajatukset?
Luonnon
pyhittäminen ei ole uusi ilmiö. Se kelpasi aikanaan natsien ja
fasistien älymystölle. Kiivailtiin maallistumista vastaan,
yritettiin yhdistää panteismi ja kristinusko. "Saksalainen metsä" oli pyhän alkuvoiman keskus.
Suuria
sanoja. Vähän merkityksiä.
Turun
piispa saattaa olla kohtuullisesti oikeassa. Tai sitten hän yrittää
johdatella karitsansa väärille niityille.
|
Kyösti Salovaara, 2021. Perhosteleeko kalastaja Lapissa? Ei vaan Vantaalla. Vantaankoski. |
Matkailutoimittaja
Kati Kelola paheksui Ylen kolumnissa (30.7) tavallisten ihmisten
matkustelua paikkoihin, joihin kaikki tavalliset ihmiset matkustavat.
”Viime
vuonna Kolille tehtiin yli 230 000 käyntiä”, Kelola sanoi. ”Jos
ottaa huomioon, kuinka pitkään
Kolille on matkailtu ennen lapsuudenkuvani ottamista ja sen jälkeen,
suomalaisten kotien albumeissa, puhelimissa, pilvissä ja
kovalevyillä täytyy olla vähintään miljoonia
vastaavia kuvia. Täsmälleen samalta kohdalta, samoilla ilmeillä ja
asetelmilla… Matkailun ytimessä
on paradoksi: tavoittelemme ainutlaatuista kokemusta matkustamalla
paikkoihin, joissa
kaikki muutkin käyvät.”
Suvaitsematon
matkailutoimittaja ei ymmärrä, että miksi muiden pitäisi
matkustaa sinne minne hän on itse matkustanut aikaisemmin? Eikö
muille, siis taviksille, riitä että katselevat netistä kuvia tai videoita
Kolilta? Miksi sinne pitää ängetä itsekin kokemaan jotakin mitä
Kelolan mukaan ei tarvitse kokea? Eikö riitä että Kelola on
kokenut… jotakin?
Armottomien
aikana haikaillaan entistä.
Kohta
kaikki nautitaan edustajien kautta - pieni eliitti saa matkustaa,
syödä hyvin, nauttia uuden kokemisesta. Suuri enemmistö pysyköön
kotinurkilla, koska suuren enemmistön liikkuminen rasittaa ei vain
maapallon kestokykyä mutta myös eliitin sietokykyä.
Paradoksi
on siinä, ettei matkailutoimittaja ymmärrä miksi ihminen matkustaa
kotoaan jonnekin. Joskus kauas, toisinaan lähelle. Paradoksia vaarallisempaa on, että ymmärtämätön haluaa määrätä mitä muut
saavat tehdä.
|
Kyösti Salovaara, 2021. Etelä-Suomen sydänmailla: Artjärvi. |
|
Kyösti Salovaara, 2021. Tekojärvi Zahara de la Sierran kaupungin vieressä, andalusialaisen Grazaleman luonnonpuiston pohjoispäässä. |
Ei
ole mitään yhtä (hyvää eikä huonoa) syytä matkustaa toisaalle.
Jokainen
ihminen, yksilö kokee matkustamisen vieraaseen paikkaan omalla
tavallaan ja perustelee sen omilla tunteillaan. Yleensä sitä ei
tarvitse perustella. Ja voi olla ettei sitä edes pysty
perustelemaan.
Kun
minä istun Pariisissa samalle terassille missä Sartre, Beauvoir,
Hemingway tai Fitzgerald ovat istuneet ja keskustelleet oman aikansa
ihmisten kanssa oman aikansa tunteista, niin kokemusta ei pysty
analysoimaan järkevästi. Kysymys ei ole kulttuurin
kohtaamisesta, ei em. kirjailijoiden tuotannon ymmärtämisestä eikä
minkäänlaisen pyhän kokemisesta.
Kysymys
on, jos sen osaa kuvitella, mielen maisemien ja ja maisemien mielen
kohtaamisesta. Vain minä tiedän miltä minusta tuntuu kun istun
samalla terassilla kuin Hemingway tai Sartre - Turun piispa ei sitä tiedä eikä Ylelle kolumnia kirjoittava
matkailutoimittaja.
Eikä
minun tarvitse perustella "pakoani" Pariisiin Turun piispalle eikä
kenellekään. Onko tunteeni kohtuuton? Kulutanko liikaa? Jos niin
mitä? Aikaani? Luonnonvaroja? Elämäni aikana ansaittuja markkoja
ja euroja?
Maisemieni
maisema mielessäni…
Yritän
olla olematta armoton.
Hyvä
että Turun piispalla on mielipiteitä. Hyvä että
matkailutoimittaja keksii paradoksin. Harmi että häneltä jää
oivaltamatta mitä paradoksi merkitsee – sitä että jokainen
ihminen on yksilö jolla on omat kokemuksensa ja tunteensa, joita ei
voi eikä pidä kollektivisoida.
Sekin
on harmillista, että suuri enemmistö joutuu ehdottomien identiteettien keskustelussa Leninin pistimien kohteeksi.
No,
liioittelen kun en muuta keksi.
Mitä
enemmän tunteita, sitä vähemmän sävyjä.
Olen
pakinoissani monta kertaa lainannut Albert Camusia.
Se
johtuu Camusista.
Hän
on aina ajankohtainen, niin kuin muuan New Yorkerin kirjoittaja
sanoi. Hän puhuu historian yli samaa kieltä kuin me puhumme tänään.
Tai hänen ajatuksensa ymmärtää perehtymättä Camusin omaan
aikaan, toisin kuin vaikkapa Sartren jonka ajatusten kanssa pitää
ponnistella.
Vuonna
1936 Camus kirjoitti muistikirjaansa matkustamisesta. Hän oli
edellisenä kesänä vieraillut Baleaareilla. Hänen äitinsä suku
oli kotoisin Menorcalta.
”Matkustamisen
arvo perustuu pelkoon”, Camus kirjoitti. ”Sillä jonakin hetkenä,
kun olemme niin kaukana maastamme, kielestämme (ranskalainen
sanomalehti on äkkiä äärettömän kallisarvoinen. Ja nuo
iltahetket kahviloissa, kun yrittää kyynärpäällään koskettaa
muita ihmisiä), meidät valtaa epämääräinen pelko ja
vaistomainen halu palata vanhojen tapojen turvaan.”
Tuollaisena
hetkenä ihminen on kuin kuumeessa, pehmeä ja huokoinen. Tuollaisena
hetkenä pieninkin töytäisy järkyttää ihmisolentoa perustuksia
myöten: ”Jos kohtaamme valotulvan, tunnemme äkkiä ikuisuuden
läsnäolon.”
Sitten
Camus löytää ajatuksensa oleellisen keskipisteen:
”Siksi
ei pidä sanoa, että ihminen matkustaa huvikseen. Matkustaminen ei
ole huvia. Näkisin siinä pikemminkin askeesin. Ihminen matkustaa
sivistyäkseen, mikäli sivistyksellä tarkoitetaan salaisimman
aistimme, ikuisuuden aistin harjoittamista. Huvi loitontaa meidät
omasta itsestämme, niin kuin Pascalin ’divertissement’
viihdytys. Matka, joka on ikään kuin suurempi ja vakavampi tiede,
tuo meidät takaisin itseemme.”
Ihminen
on matkalla.
Kotiin
ei voi palata, sanoi Wolfe.
Samaan
jokeen ei voi astua kahta kertaa.
Paradoksi
on siinä, että ”huvikseen” tehdyllä matkalla ihminen palaa askeesin
hetkellä itsensä luo.
|
Kyösti Salovaara, 2021. Rockia Keravalla, sadetta Suomessa: Metallinkova Brother Firetribe.
|
|
Kyösti Salovaara, 2021. Illan tullen miehet kantavat pöydän ja tuolit rantakadulle ja ryhtyvät pelaamaan dominoa. |
Armottomuus ja suvaitsemattomuus ovat aika luotaantyöntäviä asenteita.
VastaaPoistaOlen miettinyt, mistä nämä oikein johtuvat.
Epävarmuudesta? Ylimielisyydestä? Uhosta?
Päivän HS:n kulttuurisivuilla on iso juttu ruotsalaisen Liv Strömquistin sarjakuvakirjasta, jossa hän on heti alkuun piirtänyt näyttelijä Leonardo DiCaprion makaamaan selälleen ja lisännyt kuvan päälle tekstin 'En tunne mitään'. Strömquist on tietävinään, että DiCaprio on narsisti, joka "vaihtaa" tyttöystävästä toiseen ilman rakkauden tunnetta. Mistä hän sen voi tietää? Piirtäjällä itsellään on lapsia kahdesta eri suhteesta, mutta sehän on tietysti aivan eri asia. On se nyt outoa, jos aletaan laskea ihmisten seurustelusuhteita ja repostella niitä julkisesti kirjan sivuilla. Minun mielestäni Strömquist esineellistää DiCaprion ja se kirjan arvostelijan olisi pitänyt sanoa eikä suhtautua hyväksyen tämän tyyliseen ihmisten käyttöön kirjassa. Strömquist olisi tietysti voinut piirtää kuvaan myös esim. Madonnan, tietäen hänen motiivinsa rakkaussuhteissa, mutta eihän naista voi yksinkertaistaa minkään tunnekylmyyden esimerkiksi. Tunnistamaton piirroshahmo oli varmaan mahdottomuus, koska tarkoitus on kertoa, että miehet ovat tällaisia tunteettomia vaihtajia.
Laskeminen ja listaaminenhan ne ovat intersektionaalisen feminismin ydintä. Tehdään mittareita, joilla pisteytetään ihmisen saama arvostus ja näiden taulukoiden mukaan vähälle jäänyttä pyritään sitten nostamaan ja korkealla olevaa hylkimään. Tämän oletetaan johtavan tasa-arvoon! Aika suoraviivaista, naiivilla tavalla idealistista ja paljon poissulkevaa ajattelua. Jos tämän teorian mukaan alettaisiin elää, niin mehän olisimme kohta kastijakoyhteiskunnassa.
Uskon, että ihmiset matkustavat sinne missä heillä on hyvä olla ja mikä inspiroi ja antaa voimaa. Jos joku on löytänyt soutelun, niin se on onni hänelle.
Usein sinne soutuveneen luo on kilometrejä autolla, jossa istuu kaksi ihmistä. Jos vertaa päästöissä jokaviikonloppuista mökkitrafiikkia ja samojen ihmisten lentoa yhdellä täydellä koneella aurinkolomalle, niin ehkä moraalinen katse voisi siirtyä mökkimatkailun suuntaan, varsinkin kun monella on nykyään mökki lämpimänä läpi talven.
Hyppäsin tuon jutun yli - niin kuin nykyään aika monet Hesarin kulttuuriosaston jutuista, valitettavasti.
PoistaOnkohan Hesarin toimituksen johto huomannut kuin yksiviivaista lehden kulttuuriosasto nykyään on suurelta osin?
Surfailin äsken Hesarin aikakoneella erään suomalaisen kirjailijan historiaa (osumia 1975 vuodesta nykyhetkeen) ja samalla - tietysti kun näköislehtiä katseli - tuli taas todenneeksi kuinka avaramielistä ja monipuolista lehden kulttuuriosasto takavuosina oli. Ei ehkä syvällistä mutta jollain tavalla iloista ja pirteää.
No, varmaankin silloin, semminkin taistolaisaikoina, joku koki Hesarinkin yksipuoliseksi.
Tuo ihmisten pisteytys kuulostaa kauhealta. Mihin päädytään kun jokainen yksilö, hänen elämänsä, asetetaan "poliittiseen" puntariin ajatuksella että on vain hyviä ihmisiä ja huonoja ihmisiä?
Tulen vielä perumaan tuon mökkimatkailun kritiikkini. Me elämme siinä yhteiskunnassa ja niillä vapaa-ajan vieton tavoilla, mitä on tarjolla. Joidenkin terveydelle juuri mökki on välttämätön. Kaikki yksilöiden syyllistäminen ja toisin elämisen vaatiminen on alhaista.
PoistaJuuri nyt painostus on valtavaa. Luin Jokken kirjanurkasta ahdistavasta nuortenkirjasta, jossa nuoria ohjataan askeesiin. Jos elämisen tapoja halutaan muuttaa, niin kyllä ne muutokset pitää tulla ylhäältä päin ja muihin asioihin kuin siihen mistä kaikesta meidän pitää kieltäytyä. Monilla nuorilla on muutoinkin taipumus olla armottomia itselleen, ei heitä saa siihen ohjelmoida.
Olet oikeassa!
PoistaSyyllistäminen on alhaista. Siinä jotenkin kaikuu vanhojen aikojen inkvisiittioiden, kirkon jalkapuiden ja noitavainojen julma henki.
Nyt kun otsikot ovat eri puolilla Eurooppaa - eniten vasemmistolehdissä - kirkuneet että tällä viikolla julkaistu raportti tekee meistä syyllisiä rikokseen, niin kriittinen tarkkailija kysyy, että mitä kaikkea hyvää kehittyneet yhteiskunnat ovatkaan yksilöilleen ja ihmisryhmille tuoneet ja mahdollistaneet. Eikö moraalioikeudessa pitäisi pohtia asian kaikkia puolia?
Minä en ainakaan tunne itseäni rikolliseksi enkä syylliseksi kannattaessani hyvinvointivaltiota ja sen mahdollistamia vapauksia ja nimenomaan yksilön oikeutta (toisia vahingoittamatta) valita oma elämänsä ja nautintonsa.
Ilmastomuutoksen vastustamisen varjolla kaikenlaiset moralistit ja rousseulaiset ja kiihkouskovaiset ovat saaneet bensaa suvaitsemattomuutensa liekkeihin. Heitä ei huolestuta niinkään se mitä maapallolle tapahtuu kuin se, että ihmiset voivat elää vapaasti ja määritellä oman elinpiirinsä arvot.
Olavi Paavolaisen kirjassa Kolamnnen valtakunnan vieraana kerrotaan kuinka suomalaiset vieraat järkyttyivät - nekin jotka olivat kallellaan natsi-ideologiaan - vieraillessaan nuorisoleireillä, joissa Saksan nuoria opetettiin askeesiin lujalla kädellä (jopa terveyden menettämisen uhalla) ja vieroitettiin omasta perheestä, jotta heistä tulisi valtiolle uskollisia "sotureita".