[keskimmäisiä
ajatuksia]
|
Kyösti Salovaara, 2022. |
-
Näin ollen
kansantaloustiede, huolimatta maailmallisesta ja hekumallisesta
ulkonäöstään, on todella moraalinen tiede, kaikkein moraalisin
tiede. Sen tärkein oppilause on itsekieltäymys, kieltäytyminen
elämästä ja kaikista inhimillisistä tarpeista. Mitä vähemmän
sinä syöt, juot, ostat kirjoja, käyt teatterissa, tanssiaisissa,
ravintolassa… sitä enemmän sinä säästät, sitä
suuremmaksi tulee sinun aarteesi, jota ei koi syö eikä
ruoste raiskaa – sinun pääomasi.
-
Karl
Marx, 1844.
Kirjoitan
kesäpäivän seisahtaessa.
Kirjoitin
kun kesäpäivä seisahtui.
Olen
kirjoittanut kun kesäpäivä on seisahtanut.
Suomalaisen
valon ja hämärän tasapainossa kirjoitan. Epämääräisen
ahdistuksen valtaamana. Kesä ja kärpäset.
Puskien
ja puiden suojaan kokee suomalainen matkustaa juhannuksena, vesien
äärelle. Puskien ja puiden suojasta hän sonnustautuu matkalle.
Suomalainen
puhe betonikaupungista on yhdessä hoettu klisee, itseironiaa jota itse
ei tajuta. Puskia ja ryteikköjä, huonosti hoidettua hyvää metsää
piisaa melkein kaupunkien keskustaan saakka - jos niillä nyt sattuu
keskusta olemaan.
Ei,
ihan totinen ei pidä olla kesäpäivän seisahtuessa.
Mutta
onko, haluaako
suomalainen olla vähän kuin Kongon altaan
seudulla Iturin tiheässä metsässä asuvien baMbutien kaltainen
ihminen, joka avaralle paikalle jouduttuaan
hätääntyy, koska on tottunut kovin
lyhytnäköiseen maisemaan?
Ajetaan
mökille järven rantaan. Mökin terassilta
näkyy järvi, mutta järveltä ei näy mökin terassille.
Suomalainen baMbuti tarkkaillee maailmaa piilosta käsin.
Ei
saa irvailla suomalaisille.
Pilapiirtäjä Ville Ranta kertoi Ruben Stillerille, että ennen suomalaisessa satiirissa
pilkattiin kansaa ja jätettiin herrat rauhaan. Nyt sitten pitää
pilkata herroja ja kansa jättää rauhaan.
Jokainen
on kuitenkin
pilkkaajansa
ansainnut, pilapiirtäjä sanoi.
Kysymys
kuuluu: onko ylimitoitettu häveliäisyys viisautta vai tyhmyyttä?
Eivätkö
Venäjän kansalaiset äänestänetkään Putinia valtaan? Olivatko
saksalaiset todellakin viattomia Hitlerin kauhutekoihin?
Jyrki
Lehtola kirjoitti, että vain eläkeläiset, kuten Paavo Lipponen
uskaltavat kirjoittaa ja sanoa mitä ajattelevat. Eläkeläisillä ei
ole mitään menetettävää, ei tulevaisuuden suhteen eikä mennyttä
ajatellen. "Vihaisissa eläkeläisissä on suomalaisen sananvapauden tulevaisuus", Lehtola irvaili.
Lipposen
purkauksista olen eri mieltä, mutta satiirikkona Lehtola osui konformistiseen mediaan kuin salama kirkkaalta taivaalta. Tai sitten Lehtola hämäsi, oli aivan toista mieltä mielessään.
Elinkustannukset
nousevat valtavaa
vauhtia. Bensa maksaa euron enemmän litralta kuin muutama kuukausi
sitten.
Muualla
Euroopassa elinkustannusten nousua, myös polttoaineiden hintoja,
pyritään hillitsemään. Suomeksi sanottuna kansalaisten ostovoimaa
pönkitetään tavalla tai toisella.
Suomessa
poliitikot inisevät. Vetoavat ekonomisteihin. Noihin
kansantaloustieteen viisaisiin.
Kas, Karl Marx on yhä oikeassa.
Taloustiede
on moraalisin tiede. Se haluaa määritellä jakosuhteita.
Suomalaiset
kansantaloustieteilijät katsovat kansaa ja maisemaa ylhäisestä
korkeudestaan, kuin dronesta.
Sieltä maiseman suuren muodot näkyvät selvästi, kauniisti
sommiteltuna palapelinä. Makrotalous
on tärkeää. Mikrotalous melkein olematonta, maisemaan hukkuvaa.
Näinä
päivinä ekonomistit pelottelevat
poliitikkoja. Jos kansalle ”annetaan” lisää rahaa, se mokoma
päättää itse mitä rahallaan tekee, jopa pistää sitä
säästöön.
Yksi ekonomisti sanoi Suomen
Kuvalehdessä,
että polttoaineveroja ei pidä laskea. On hyvä että ajaminen
maksaa. Ajakoot vähemmän, tuo viisas opasti. Olkoot
paikallaan. Mitä sitä turhanpäiten matkustelee oman mielensä ja
mielihalujensa viitoittamana.
Kansa nöyrtyköön kun viisaat puhuvat.
Ekonomistien pyhä seura muistuttaa
välillä, toisinaan, Neuvostoliiton
suunnitteluelintä Gosplania,
joka suunnitteli ja
määritteli mitä tuotetaan ja kuinka paljon, siitä välittämättä
mitä kansalaiset olisivat tarvinneet tai halunneet. Normit
olivat tärkeämpiä kuin tarpeet.
Kesäpäivän
seisahtaessa valon määrä kääntää suuntaansa. Mutta pallon
laidoilla kaikki on kohdallaan. Itä on vasten länttä, etelä
kaukana pohjoisesta.
Maailma
on surun muotoinen pikkuleipä.
Eikä
ihminen viisastuessaan viisastu vaan vanhenee.
Puskien
ja puunrunkojen ohi näkyy avarammille kedoille. Vaatii uskallusta
kävellä metsän suojasta lavealle torille, missä toverit ja
toverittaret väittelevät kovaan ääneen. Sitten kaikki vaikenevat,
katsovat ylös missä hävittäjälentueet
halkaisevat taivaankaaren ääntä
nopeammin.
Puhe
ei kerkiä mukaan. Ei
ole vertausta ilman todellisuutta, ei todellisuutta vailla
vertauksia. Satakieli vaikenee, kalalokki ei.
Joskus
tekee hyvää istua tyyneen
paikkaan miettimään.
|
Kyösti Salovaara, 2022. |
Suomalainen eristäytyminen ja "piiloon pahaa maailmaa" -tyylinen käyttäytyminen on joskus perin outoa. Kyläilin kerran Kuhmon Iivantiirassa maalaistalossa, joka oli kilometrien päässä muista kauniin järven rannalla. Kehuin paikan rauhaa, jolloin isäntäväki sanoi, että lähetäänpäs mökille käymään. Heillä oli puolen kilometrin pituisen polun päässä metsälammen rannalla erämökki.
VastaaPoistaOlen monesti ihmetellyt, miksi superrikkaat ihmiset haluavat vuokrata kokonaisen lomasaaren esim häämatkansa kohteeksi. Tylsää ja vaativaa olla yksin kaksin, vain palvelijat ympärillä. Luulisi, että olisi hauskempi, jos ympärillä olisi elämää. No, sitten taas köyhempi väki, esim. englantilainen työväenluokka on viettänyt perinteisesti lomiaan yhteisöllisesti lomaleireillä. Asuimme kerran lomareissulla Mallorcalla Little Britain -hotellialueella, sama meininki kuin noissa entisajan Holiday Campeissa, paljon hauskoja kilpailuja yms. Mikä siinä väljyydessä ja yksinäisyydessä on niin tavoiteltavaa?
Suomalaisia pidetään rikkaina, kun on varaa elää eristyneesti, vaikka meillä se on jotain muuta, varallisuudesta riippumatonta.
MIelenkiintoisia havaintoja Marjatta.
VastaaPoistaTunnustan kyllä ihmetykseni, kun kerran ajelimme Moselin vartta omalla autolla ja etsimme joen rannasta parkkipaikkaa, niin kauhistukseksi löytyi vain "matkailuvaunuslummeja", joissa satoja vaunuja kylki kyljessä. Silloin ajattelin että tuollaisessa en yhtäkään lomapäivää viettäisi edes maksusta. No, saksalaisille se oli lomanviettoyhteisö parhaimmillaan.
Suomalaista mentaliteettia ei varmaankaan pysty selittämään geeneillä (koska niin monelta eri alueelta sekoittunutta) mutta ehkä kulttuuri"geneeillä". Isonvihan aikoihinkin piti mennä piilopirtteihin turvaan.
Matkailuvaunut ja leirintäalue-elämä on minullekin kauhistus. Siinä tarvitaan tietyä luonteenlaatua. Se ahtaus, täydellinen oman tilan puute ja huonot hygieniaolot. Huh.
PoistaNo meillä Suomessa tilaa riittää - vai riittääkö?
PoistaYhteisöllisyydessä on objektiivisia eroja enkä ryhdy väittämään millainen on parasta tai oikeaa.
Tietysti aikakin muuttaa muuttujia. Meillä oli 60-luvun alussa Kymijoen kesämökissä 16 neliötä tiltaa nelihenkiselle perheelle. Hyvin tultiin toimeen, koska suuri osa ajasta elettiin ulkona, pihapiirissä, joen maisemassa. Ja joskus yövieraitakin oli.
Tuommoiseen ei nykyihminen "alistu". Enkä minäkään, luulen.
Matkailuautot ovat sinänsä viehättävän näköisiä kun ovesta katsoo. Enpä ole kokemaan päässyt.