[puhetta
ja
kauhuja]
|
Kyösti Salovaara. Omaha-rannan arkipäivää Normandiassa syyskuussa 2019. |
Ideologit,
kumoajat, demagogit ovat verbaalisia. Kun heitä sanotaan eräässä
lauselmassa kirjallisiksi, niin se on samaa kuin todeta, että he
ovat sanojen kahleissa, ei käytännön, sekä vailla historian
tajua. Sen takia he ovat ’kaksiulotteisia’ oikeistolaisia.
- Paavo Haavikko Talouselämä-lehden
haastattelussa 1972.
Borrell:
Venäjä tuhonnut Ukrainan toiseksi suurimman viljavaraston
EU:n
ulkopolitiikan korkea edustaja Josep
Borrell sanoo
Twitterissä, että Venäjä on tuhonnut ohjusiskulla Ukrainan
toiseksi suurimman viljavaraston Mykolajivissa.
”Jälleen
uusi Venäjän ohjusisku myötävaikuttaa maailmanlaajuiseen
ruokakriisiin. Venäjän joukot ovat tuhonneet Ukrainan toiseksi
suurimman viljavaraston Mykolajivissa”, Borrell kirjoitti
maanantaina. ”Tällaisten
uutisten valossa Putinin levittämä disinformaatio, joka torjuu
syyllisyyden, näyttää yhä kyynisemmältä.”
-Uutinen
Ylen nettisivulla 7.6.2022
Ida
Sofia Hirvosen esikoisproosateosta on ehditty jo tituleerata kevään
Instagramkirjaksi, mikä tarkoittaa ainakin kahta asiaa. Ensinnäkin
kirjan kansi erottuu edukseen loputtomasta somevirrasta ja toiseksi
siinä käsitellään somessa kiinnostavia aiheita. Tällaisia ovat
esimerkiksi horoskoopit, masennuslääkkeet, Tinder ja deittailu,
psykedeelit ja suorittaminen.
- Piritta Räsänen
Radalla-romaanin arvostelussa 6.6.2022 Helsingin Sanomissa
Jos
yrittää ahtaa samaan lauseeseen menneisyyden ja tulevaisuuden, niiden väliin ei mahdu paljon muuta, ei edes Haavikon hellimää
rahan muotoista aukkoa.
Tulevaisuuksia
on monta, menneisyyksiä yksi.
Mutta
kun tulevaisuus on valittu, sekin muuttuu yhdeksi ja ainoaksi.
Sotaan
lähtevä ei tiedä mihin päätyy.
Rauhasta
puhuva ei tiedä kuka kuuntelee.
Sanoja
toistetaan, ikään kuin kauhu katoaisi manaamalla.
Sinä
kesänä Kyöstinpäivä osui Almanakassa tiistaille.
Maanantai-iltana
5.6.1944 liittoutuneiden laivasto lähti merelle.
”Kun
ne”, Antony Beevor kirjoittaa Normandia 1944 -teoksessaan (2009),
”jotka lähtivät matkaan illalla 5. kesäkuuta saattueissa,
sotalaivoissa ja maihinnousualuksissa, suuntasivat katseensa
Southamptonin vesille, hyökkäyslaivasto näytti ulottuvan
taivaanrantaan saakka. Moni mietti, mitä saksalaiset mahtaisivat
tuumia nähdessään tämän armadan, joka oli ylivoimaisesti suurin
koskaan merelle lähetetty. Lähes viittätuhatta maihinnousalusta
saattoi kuusi taistelulaivaa, neljä panssaritykkivenettä, 23
risteilijää, 104 hävittäjää ja 152 saattoalusta, ja lisäksi
277 miinanraivaajaa puhdisti kulkureittejä edessäpäin. Suurin osa
laivoista oli brittiläisiä, yhdysvaltalaisia ja kanadalaisia, mutta
mukana oli myös ranskalaisia, puolalaisia, hollantilaisia ja
norjalaisia.”
Ensimmäisessä
hyökkäysaallossa 130 000 sotilasta pyrki murtamaan Atlantin vallin,
Hitlerin puolustusmuurin jonka kerrottiin ylettyvän Norjasta
Espanjaan. Mutta, kuten Beevor kirjoittaa, Atlantin valli oli ”pikemminkin
propagandan riemuvoitto kuin aineellista todellisuutta. Hitler oli
taas kerran langennut oman hallintonsa itsepetoksen uhriksi.”
Eurooppaa
pelastettiin. Omaha-rannaksi nimetty kaistale oli vaikein
maihinnousualue. "Omaha oli pelottava paikka hyökätä". Omaha Beachin valtaaminen kuului amerikkalaisille
sotilaille:
”Yhdysvaltain
1. ja 2. jalkaväkidivisioonan määränpää oli Omaha-ranta, joka
oli pitkä, loivasti kaareutuva rantakaistale. Mereltä katsoen ranta
päättyi oikealla valtaviin kalliojyrkänteisiin. Kuuden ja puolen
kilometrin päässä lännessä sijaitsi Pointe du Hocin niemi.
Siellä kommandopataljoona joutuisi nousemaan pystysuoraa kalliota
vaientaakseen saksalaisen tykistöpatterin.”
Menneisyys
ei muutu tulevaisuudeksi.
Menneisyys
on ohimenevä hetki, puhetta ja kauhua.
Propaganda
on aina loistavaa.
Atlantin
valli murtui. Hitler oli varmuuden vuoksi veikannut ennakoidulle
maihinnousulle useita paikkoja. Sillä tavalla hän olisi lopulta
oikeassa. Armeijan yksiköt kilpailivat Hitlerin suosiosta.
Kampittivat toisiaan. Miksei ne jo tule, Göbbels kyseli.
Liittoutuneiden
joukot etenivät Normandian rannikolta syvemmälle Ranskaan ankarasti taistellen. Sota ei loppunut maihinnousun läpimurtoon. Pariisiin päästiin vasta elokuun lopulla. Sota jatkuisi Euroopassa seuraavan
vuoden toukokuulle.
Ensimmäisenä
maihinnousupäivänä ranskalaisia siviilejä kuoli 3 000; se oli tuplasti enemmän kuin maihinnousujoukkojen sotilaita. Liittoutuneet
pudottivat maihinnousun ensimmäisen tunnin aikana 13 000 pommia, mutta yksikään niistä
ei pudonnut Omaha-rantaa puolustavien saksalaisjoukkojen niskaan. Maihinnousuoperaation sivuvaikutuksena kuoli 15 000 siviiliä ja
loukkaantui 19 000.
Eurooppa
vapautettiin. Kaupunkeja tuhottiin. Ihmisiä kuoli.
Diktaattorit
hallitsevat propagandan.
Sillä
siivotaan julkisuutta. Piilotetaan kuolleet, uhrataan viholliseksi
katsotut. Mutta usein, tai aina, diktaattori on oman propagandansa
uhri.
Mitä
diktaattori ajattelee?
Tavoittaako
”merkkimiesfiktio” joskus myös Vladimir Putinin ajatukset?
Olen
suhtautunut skeptisesti muotiin tulleeseen merkkimiesfiktioon, siihen
että kirjailija kuvittelee tietävänsä mitä joku suurimies tai
hänen vaimonsa on ajatellut. Ja eikö autofiktiokin ole eräänlaista
merkkimiesfiktiota, nurin käännettyä?
Tässä
on tietysti muistettava, että suuret kirjailijat, kuten Shakespeare
ja Strindberg, ovat kirjoittaneet hallitsijoista huikeita näytelmiä.
Tai Paavo Haavikko Suomessa vallasta ja sen pitelemättömyydestä kirjoittaen.
Mutta
kenen ajatuksia hallitsijat, ruhtinaat, tyrannit ja muuten vaan vallassa olevat noissa näytelmissä puhuvat?
Omiaan vai vieraitten?
|
Kyösti Salovaara, 2019. Colleville-sur-Mer, Normandia. Amerikkalaisten sotilaiden hautausmaa. |
|
Kyösti Salovaara, 2019. |
Kerrotaan
että Hitler ei lainkaan surrut eräitten saksalaiskaupunkien tuhoa.
Hyvä että pommittivat maan tasalle, Hitler sanoi kun Köln oli
raunioina, rumat kaupungit olisi kuitenkin pitänyt rakentaa
uudestaan.
Hitlerille
estetiikka oli tärkeämpää kuin ihmishenki.
Venäjän
hyökkäyssota Ukrainaan on kestänyt yli sata päivää.
Australialaisen
yliopiston tutkimuksen mukaan ihmisellä on vuorokaudessa keskimäärin 6000 ajatusta.
Jos
Putin on keskimääräinen ihminen, hän on aloittamansa sodan kuluessa saanut
päähänsä yli 600 000 ajatusta! Mikä niistä pitäisi noteerata?
Tietääkö Putin itsekään mikä hänen ajatuksistaan on ollut
merkittävin? Ja miksi hän on niin ajatellut?
Kun jonakin päivänä joku taitava kirjailija ryhtyy kirjoittamaan
merkkimiesfiktiota Putinista, miten hän pystyy löytämään Putinin
ajatuksien punaisen langan, sen joka aloitti ensimmäisen sodan
Euroopassa sen jälkeen kun toinen maailmansota päättyi?
Vai
onko ainoa mahdollinen tapa tarkastella diktaattorin
ajatuksia seurata hänen jalanjälkiään? Teot puhuvat, eivät
ajatukset. Kauheita eivät lopulta ole visiot vaan niiden toteutus.
Amerikkalainen
kirjailija Paul Auster mietti New York -trilogiansa
kolmannessa romaanissa Lukittu huone (1986,
suom. 1989)
ihmisen perimmäistä vaikeaselkoisuutta: ”Olemme
ehkä olemassa itseämme varten, ja joskus jopa aavistamme keitä
olemme, mutta emme voi koskaan olla aivan varmoja, ja elämän
jatkuessa meistä tulee yhä vaikeaselkoisempia itsellemme, entistä
tietoisempana omasta hauraudestamme. Kukaan ei voi ylittää itsensä
ja toisen välistä rajaa – jo senkin vuoksi ettei kukaan saa selkoa itsestään.”
Jos
ihminen, kirjailija, ei tunne edes itseään, miten hän uskoo
voivansa
kuvata
objektiivisesti
toisen ihmisen ajatuksia?
Englantilainen
Graham Greene kuvasi omaa kirjoitusprosessiaan teoksessa Pakoteitä
(1980,
suom. 1982),
ja sanoi ettei pysty käyttämään todellisia henkilöitä
romaaniensa henkilöinä. ”Tiedän hyvin kokemuksesta että minun
on mahdollista käyttää todellista henkilöä
mallina vain ohimeneville sivuhenkilöille”, Greene sanoi.
”Todellinen henkilö on mielikuvituksen tiellä. Voin ehkä käyttää
jonkun puhetapaa tai jotain ulkoista piirrettä, mutta en voi
kirjoittaa kuin muutaman sivun ennen kuin huomaan, etten tiedä
tarpeeksi henkilöstä voidakseni kirjoittaa hänestä, vaikka hän
olisi vanha ystäväkin. Mielikuvitushenkilöstä voin olla varma…”
Kertooko
muodissa oleva merkkimiesfiktio (ja
autofiktio)
kirjailijoiden mielikuvituksen puutteesta? Vai siitä että
mielikuvitusta
ei uskalleta käyttää?
Vallin
takaa kuuluu puhetta...
|
Kyösti Salovaara, 2019. |
Minua huvitti tuo juttu "kevään Instagramkirjasta", koska siinä oli juuri kaikki se epäkirjamaisuus, mikä nykyään lisää suosiotaan, jopa se, että kirja on helpompi kuunnella kuin lukea. Suunniteltu siis kuunneltavaksi.
VastaaPoistaAutofiktion ja kevytesseen käyttö romaaneissa saattaa johtua siitäkin, että siinä on paljon samaa kuin somepostauksissa, itsestä kertomista hieman parannellen ja vähän sitä sun tätä, mitä ennen kutsuttiin filosofoinniksi ja nykyään essehdinnäksi. Jos lähtee kirjailijan uralle tästä, alkaa laajentaa ja lihavoittaa päiväkirjamaista kirjoittamista kirjaksi, niin pelkkä mielikuvitushenkilöiden käyttö todennäköisesti pelottaa.
Jos taas Graham Greenen tavoin on halunnut pitää vapaat kädet ja luoda itse henkilönsä, niin kaikki itsestä tai muista olemassa olevista henkilöistä kirjoittaminen saattaa tuntua paljastelulta.
Nykyään paljastelua odotetaan, vaaditaan ja pidetään rohkeana.
Heh, presidentinkin olisi pitänyt lehdistötilaisuudessa kertoa, käyttääkö kuulolaitetta. "Jätetään minun korvani ihan rauhaan."
Faktan ja fiktion väliin ei (ehkä) jää mitään, paitsi että nyt sitten siihen on laitettu autofiktio (ja kenties tuo käyttämäni sana "merkkimiesfiktio"), joka mukamas on relastisempaa kuin aito fiktio tai sitten on fiktiivisempää kuin realistinen faktakirja.
PoistaLoogisesti fiktioon voisi suhtautua kahdella vastakkaisella tavalla. Fiktio on aina enemmän tai vähemmän kirjoittajan "kannanotto" todellisuuteen, millainen se on. Eikä tämä rajaudu mitenkään sen mukaan millaisesta genrestä on kysymys. Tai sitten fiktiolla ei ole mitään sanomaa todellisuudesta, se on vain olemassa omassa sisässään, teoksena. Itse olen ensimmäisen ajatuksen kannalta. Ns. uuskritiikki kaiketi oli jälkimmäisen.
Paljastaminen on yksi osa muodikasta käsitystä fiktiosta, vai onko se iltapäiväjournalismia itse asiassa. Tässä paljastamisessa ja paljastumisessa on syvä tekopyhä puolensa. Vääriä asioita ei saa paljastaa. Pääministeri on koko ajan kuvissa, somessa ja lehdistössä, edestä kuvattuna. Takaapäin kuvattuna loukataan pääministerin yksityisyyttä (josta hän itse julkaisemissaan, edestäpäin otetuissa kuvissa on luopunut). Millä logiikalla?
Tätä sitten tuo autofiktio yrittää jotenkin sekoittaa ja muuksi muuttaa. Vaikka ei asia miksikään muutu.