torstai 23. helmikuuta 2023

Epäilen koska olen ihminen

 [Ymmärtääkö tekoäly ettei se ymmärrä?]



Kyösti Salovaara, 2020.
Thyssenmuseo, Madrid.


Merkitys ei tarkoita samaa kuin informaatio… Merkitys on prosessi, jota ei voi redusoida informaation biteiksi… Niinpä aivot työskentelevät informaation kanssa samassa mielessä kuin tietokone, mutta ne liittävät siihen merkityksen. Ja merkitys on historiallisesti ja kehityksestä muotoutunut prosessi, jonka yksilö ilmaisee vuorovaikutuksessa luonnon ja sosiaalisen ympäristönsä kanssa.

- Steven Rose: Molekyyleistä muistiksi, 1992.


Itse asiassa ihmisen koko havaintomaailma on näköjärjestelmän dominoima, mutta myös ajattelumme rakentuu suurelta osin jonkinlaisen sisäisen näkömaailman varaan: tulevaisuus ja menneisyys, arvostukset, matemaattiset pohdinnat, musiikki ja monet muut asiat, joilla ei itsestään ole mitään avaruudellisia ulottuvuuksia synnyttävät kuvia - mielikuvia - tässä sisäisessä maailmassa.

- Kai Kaila: Hermoston ja käyttäytymisen biologiaa, 1985.


Toistan, tietokoneessa on symbolirakenteita, ei merkityksiä.

- John Searle: Minds, Brains & Science, 1984.


Käyttäjät syyttävät Chat GPT:tä loukkaavaksi ja puolueelliseksi - nyt tekoälyä opetetaan kieltäytymään vihapuheesta.

- Otsikko Helsingin Sanomissa 17.2.2023.


Tekoäly alkaa näyttää kuplalta.

- Otsikko Helsingin Sanomissa 21.2.2023.



Kun puhutaan älystä, jokainen meistä tietää suunnilleen mistä puhutaan, vaikka sen tarkemmin älyä, ymmärtämistä ja tajuamista onkin melkoisen vaikea kuvata, saati sitten pistää erilaisia ”älykkyyksiä” tärkeysjärjestykseen.

    Ihminen on älykäs olento, sanomme. No, ovathan variksetkin aika älykkäitä.

    Mutta ovatko tietokoneet hienoine ohjelmistoineen älykkäitä? Siinäpä vasta kysymys. Osaavatko juuri nyt hypetetyt Microsoftin ja Googlen tekoälyohjelmistot vastata itse tuohon kysymykseen?

     Eivät osaa, mutta miksi eivät osaa? 

     Sitä tänään mietin.


Tekoäly (artificial intelligence, AI) on kiehtonut ihmisiä niin kauan kun tietokoneille on tehty ohjelmia, jotka teknologian kehittyessä ovat koko ajan tulleet monipuolisemmiksi ja tavallaan ”älykkäämmiksi”.

    Voisiko kone olla yhtä älykäs kuin ihminen? Tai jopa älykkäämpi?

    Tekoälystä ja sen tulevaisuudesta puhuttiin 1980-luvulla ikään kuin sen toteutuminen olisi ollut ihan kynnyksellä. Mekin jotka teimme todella monimutkaisia ohjelmistoja sen aikaisille ”suurtietokoneille” haaveilimme (tai jotkut pelle pelottomat haaveilivat) tietokoneista, jotka tekevät itse ohjelmistonsa kunhan me kerromme niille mitä haluamme.

     Nyt 40 vuotta myöhemmin haaveet ovat samanlaisia. Joidenkin mielestä tekoälytietokoneita (ohjelmia) on jo olemassa. Toisten mielestä ei ole eikä koskaan tule, koska tietokoneohjelmalla ei ole mieltä eikä minuutta. Ohjelmat ovat edelleenkin symbolien jonoja ja kasoja, joiden merkitystä ohjelma ei itse ymmärrä. Ja jos se ei ymmärrä itseään, miten se voisi ymmärtää muitakaan? Jos ei ymmärrä merkityksiä, ei pysty arvottamaan todellisuuden vivahteita.


Pakinan aloituskuvassa ihmiset seisoskelevat Madridin Thyssenmuseon aulassa ”komeita” maalauksia katsellen.

    Osaamme kuvitella, jopa samaistua katselijoiden kokemukseen, vaikka tiedämme että jokaisella Thyssenmuseon aulassa taulua katsovalla on aivan ikioma kokemuksensa sen suhteen mitä näkee ja millaisena näkemänsä kokee. Se johtuu tietenkin siitä, että jokaisella ihmisellä on ikioma tajuntansa, mielensä, psyykensä, tietoisuutensa, johon ihminen suhteuttaa näkemänsä. Kahdella ihmisellä ei ole samanlaista tajuntaa, tietoisuutta, psyykettä.

    Tehdään koe: viedään Thyssenmuseon aulaan hyvin kehittyneitä tekoälyrobotteja ja asetetaan ne seisomaan taulujen eteen, samalla tavalla kuin kuvassani näkyvät ihmiset seisovat.

     Mitä robotti ajattelee taulun edessä?

      Ei mitään ellei sille anneta määräystä ”ajatella” jotain, ”analysoida” jotain, tallentaa muistiinsa jotain. Koneen ”aivot” lyövät tyhjää jos niitä ei komenneta. Ne eivät ”halua” mitään, pelkää mitään, kaipaa mitään.

    Ihminen sitä vastoin ajattelee jotakin koko ajan, käskemättä ja pyytämättä, koska hänellä on tuo mitä sanotaan tietoisuudeksi. John Searle luetteli ihmisen tietoisuuden ja tavoitteellisuuden "osasia" kuuluisissa Reith-luennoissaan vuonna 1984. Näitä ovat mm. kieli, huumori, uskomukset, halut, toiveet, pelot, viha, rakkaus, himo, inho, häpeä, ylpeys, nautinto, huvittuneisuus, ärtymys jne. Tietokoneohjelmalta nuo tietoisuuden ja tavoitteellisuuden mielenkerrokset puuttuvat. 

    Taulua katsovan ihmisen aivoissa herää monenlaisia tietoisuuden ”tunteita”. Ihmisen tajunta ”haluaa” koko ajan jotakin, kaipaa jotakin, pelkää jotakin. Taulua ”katsova” tekoälyrobotti ei ymmärrä mistä puhun kun kirjoitan edellisen lauseen.



Tekoälypessimismiä vuodelta 1984.
Tämä painos 1989.



Kun pyydän hakukonetta hakemaan Karl Marxia saan 72 300 000 vastausta. Groucho Marx antaa 5 760 000 osumaa. 

    On ilmeistä, että en ehdi koskaan käydä kaikkia ”osumia” lävitse. Silti tiedän suunnilleen mitä nämä veijarit ovat tehneet ja millaisen yleiskäsityksen heidän keskinäisestä suhteesta pystyn kirjoittamaan. Voin myös saaduista osumista hyvällä onnella löytää mielenkiintoisia yhteyksiä.

    Osaako kehuttu tekoälyohjelma minua paremmin ”miettiä” miten Marxit edustavat jotakin samaa tai eivät edusta mitään yhteistä? Kumpi oli hauskempi kirjoittaja, Karl vai Groucho, kysyn tekoälylaitteelta. Mitä saan vastaukseksi? 

    Tosiasiassa tekoälykone ei ymmärrä mitä ”hauska” tarkoittaa, koska se ei ole koskaan hymyillyt eikä nauranut eikä itkenyt, toisin kuin minä. Se ei myöskään ole vihastunut, joten toiveet että tekoäly välttäisi ”vihapuhetta” leiskuvia osumia tietokannoistaan ei voi koskaan aidosti toteutua. Ei tietokone tiedä eikä ymmärrä mitä ”viha” merkitsee. Vielä vaikeampi sen on huomata jonkun tekstin ironisia tai ivallisia sanankäänteitä. Tekoälyohjelma "tietää" kaiken mutta ei ole kokenut mitään. 


Joulukuussa Vantaan ja Helsingin rajamaalla sijaitsevaan ostoskeskukseen avattiin napolilaistyyppisiä pizzoja tarjoava ravintola.

    Helsingin Sanomien ”kriitikko” kirjoitti pizzeriasta tammikuun lopulla innostuneesti ja myötäsukaisesti. ”Tämä on löytö”, Aleksi Kinnusen ravintola-arvostelussa hehkutettiin. ”Italialaisperheen laatupizzeria avautui Vantaan rajalle yllättävään paikkaan. Uuden italialaisen ravintolan perustaja on Napolin seudulta kotoisin oleva pizzataituri, jolla on kokemusta myös Helsingin laatupizzerioista.”

    Jos tekoälyohjelmalta, kuten Chat GPT:ltä, kysytään millaiselta ko. pizzerian napolilaistyypinen pizza maistuu,  ja että onko se hyvää, niin mihin Chat GPT perustaa vastauksensa?

    Ehkä se löytää Kinnusen artikkelin ja anastaa Kinnusen arvion ja toteaa että ”pizza on laadukas, muttei  … paras mahdollinen. Pohjan haaleaan makuun on vaikea saada otetta”. Kolmen pisteen kohdalla oli Kinnusen minämuotoinen lisäys; sitä ohjelma ei voi lainata, koska se ei tiedä mitä "minä" tarkoittaa. Tai sitten tekoälykone etsii somealustoilta ravintolassa käyneiden kokemuksia ja arvioita ja  ”päättelee” keskimääräisen käyrän nojalla millaisia pizzoja  ravintolassa paistetaan.

    Chat GPT:n ongelma on ilmeinen: se ei voi mennä syömään napolilaispizzaa Vantaalle, eikä se muutenkaan tiedä miltä napolilaisen pizzan kuuluisi maistua. Chat GPT ei pysty, eikä mikään tekoälyohjelmisto pysty, aidosti arvioimaan minkään asian hyvyyttä eikä huonoutta, koska siltä puuttuu minuus, oma tietoisuus ja tajunta. Sen laatima ”arviointi” tai ”kritiikki” perustuu parhaimmillaankin vain tilastolliseen keskiarvoon (tai äärimmäisyyksiin jos sen algoritmi on niin viritetty). Chat GPT puhuu aina toisten äänellä, ei koskaan omallaan. Chat GPT ei ole ”minä” vaan kaikki muut. Eikä "kaikkina" oleminen ole mitään 

     Minä muuten kävelin ystäväni kanssa eräänä iltapäivänä tuohon Vantaan ja Helsingin rajamailla sijaitsevaan pizzeriaan, jossa söin napolilaistyylisen pizzan. Se ei vastannut odotuksiani. Arvioni on 2/5, korkeintaan. Toisin kuin Chat GPT minä olen syksyn ja talven aikana syönyt "napolilaisia" pizzoja eri puolilla Europpaa, vaikka en Napolissa. Ystäväni arvio taisi olla vielä kriittisempi.


Tekoälyoptimismia vuodelta 1984.
Tämä painos 1987.


Koska tekoäly ei ymmärrä mitä se ymmärtää, se ei pysty arvottamaan erilaisia asioita, hyvää eikä pahaa, kaunista eikä rumaa. Paitsi tuossa tilastollisessa mielessä. Se ei myöskään epäile vaan uskoo kaiken.

    Jos tekoälykoneen algoritmi opetaan pois ”pahoista” ja ”vääristä” ja ”epämiellyttävistä” ja ”poikkeavista” vastauksista, sen pitää toimia ihmisten julkaisemien tietämyksien ja tuntemuksien gaussin käyrän perusteella. Vain gaussin käyrän keskellä olevia mielipiteitä saa esittää ja tuoda ilmi. Tekoäly välittää keskimääräisiä juoruja.

    Joten: vaikka aluksi kuulostaa hyvältä vaatia, että Chat GPT ja kaltaisensa opetaan pois ”jostakin”, niin lopulta se tarkoittaa informaation karsimista, eräänlaista sensuuria ja todellisuuden moninaisuuden supistamista joksikin, mikä ennalta arvioiden on keskimääräisesti hyväksyttävää.

     Jos sitten koululaiset ja opiskelijat johdatetaan käyttämään tekoälyä apunaan ja tuo ”äly” lähtökohtaisesti rajaa todellisuudesta pois ”eriävät” ja vastavirtaan kulkevat mielipiteet ja näkemykset, niin tokkopa moinen ”äly” suuremmin kehittää opiskelijoiden tietoisuuden avartumista.

     Niinpä virtuaalisilta tekoälykoneilta sopii odottaa informaatiota sellaisenaan, mutta ei lainkaan asioiden merkityksiin perustuvia johtopäätöksiä, koska ne eivät pysty aidosti päättelemään ja arvioimaan asioiden suhdetta toisiin asioihin. Merkitys syntyy vasta kun tietoinen, sisäinen "minä" koskettaa ulkoista maailmaa eikä tekoälyohjelmalla ole tietoista "minää". Symbolien takana on tyhjyys.


Erkki Ahonen julkaisi vuonna 1972 romaanin Tietokonelapsi.

    Tuossa romaanissa ihmiskunta luo älykkään tietokoneen. Se rakennetaan niin, että ihmislapsen aivot kytketään tietokonelaitteistoon, sen keskusyksiköksi ja muistiksi.

    Tietokonelapsi on kaiketi eräänlainen utopia paremmasta maailmasta. Tietokonelapsen aivoihin syötetään kaikki tieto mikä on saatavilla, mutta myös erilaisia tunnetiloja. Chat GTP:stä poiketen romaanin tietokonelapselle kehittyy myös tunteita.

    Lopulta tuon biomekaanisen hybriditietokoneen oletetaan pelastavan maailman, koska se tietää ihmisiä paremmin mikä on hyväksi ja mikä pahaksi. Tai kenties se tietää.

    Onko Ahosen romaani utopia vai dystopia?

    Kallistun pitämään sitä dystopiana. Ja toivon ettei mistään löydy tekoälyn tohtori Mengeleä, joka varastaa syntyneiden lapsien aivoja liittääkseen ne maailman hienoimpaan tekoälytietokoneeseen.

    


"Tekoälyoptimismia" vuodelta 1972.
Utopia vai dystopia?


4 kommenttia:

  1. Ei ymmärrä - siis vastaus otsikkoosi. Ei se ymmärrä mitään, tekee vain koosteen kaikesta mitä ihmiset ovat tuottaneet.
    Kerrotaan, että lääketieteessä tekoäly on esim diagnoosin muodostamisessa ylivertainen, koska sen valikoima on niin suuri ja se löytää harvinaisimmatkin tapaukset, joita potilasta tutkiva lääkäri ei tulisi ajatelleeksi. Hyvä apuri siis.

    Luin uutisen jossa kerrottiin tieteis- ja fantasiakirjallisuutta julkaisevan Clarkesworld-lehden ongelmista sen jälkeen kun influensserit olivat sosiaalisen median kanavillaan kertoneet, miten tekoälyn avulla voi kätevästi tienata. Lehden pätoimittaja oli blokannut helmikuussa yli 500 "kirjoittajaa", jotka olivat tarjonnet tekoälyn laatimia novelleja ja tukkineet niillä lehden järjestelmät.

    Noo, monen ihan itse kirjoittavankin teksti on aiemmin julkaistun matkimista, joskus jopa suoraa lainaamista, mutta silti - että kirjan voi kirjoittaa, vaikka ei edes osaisi itse kirjoittaa! Kyllä silloin pitäisi tekijäksi mainita tekoälyn nimi tai että teksti on tuotettu yhdessä sen kanssa.

    Entä tällaisen "kirjan" arvostelu. Nykyään kaikkein yleisimpiä kehusanoja arvosteluissa ovat omaehtoinen ja persoonallinen! Jos joku erehtyy kehaisemaan tekoälyn kaikesta olemasaolevasta keräämää tekstiä persoonalliseksi, niin ei sillä sanalla ainakaan silloin ole enää samaa merkitystä kuin nyt.

    Kun kirjoja jo nyt kirjoitetaan suoraan äänikirjoiksi, mikä rajoittaa tekstin kirjallisia ominaisuuksia, niin entä jos tiedämme, että kirjassa ei ole mitään mahdollisuutta olla uutta ja omaperäistä. Se on silloin samaa kuin roskaruoka, joka on aina samaa mössöä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä. Jos on "totta" mitä väitän (viisampia lainaten), että tekoälyllä ei koskaan voi olla "minuutta", se ei siis ole persoona, niin ei teokoälyn koostamassa fiktiossakaan voi olla taustalla yhden ihmisen näkemystä ja kokemusta maailmasta ja kirjoittajan paikasta siinä. Eli tekoälyromaani ei ole persoonallinen, niin kuin sanot. Tietenkin se voi koostaa monien eri ihmisten persoonallisuuksia, tai paremminkin simuloida niitä.

      En tiedä onko nykyään mitään väliä sillä millaisia romaanit ovat, jos kirjoitettu kirjallisuus on kuihtumassa marginaaliin tai painettu fiktio kuolemassa, niin kuin kuulemma Juha Seppälän uudessa romaanissa (jos se nyt on romaani) väitetään.

      Sanoiko Hesarin arvostelija Seppälän romaanin tiimoilta, että jäljellä on vain autofiktota, en jaksa nyt tarkistaa, mutta jos niin niinkuin näyttää, niin mitä roskaa sitten äänikirja-autofiktio onkaan.

      Periaatteitteni mukaan en kuitenkaan sano mitään kirjaa tai kirjallisuudenlajia roskaksi, koska lukijan kokemus on aina subjektiivinen, yhtä oikea kuin toisenkin lukijan. Montaa erinomaista ja persoonallista "viihderomaania" on aikojen kuluessa syytetty että se ja sen kailtaiset ovat roskakirjallisuutta. Eivät ole.

      Enkä oikein pidä yltäkylläisessä maailmassa sapuskankaan nimittämisestä roskaruuaksi. Mitä ruokaa se on? Kyllä hampurilaiset, kebabit, pizzat jne ovat yhtä maukkaita ja erilaisia kuin kurmeeruokakin. Vai onko vielä jotakin "roskaisempaa" sapuskaa?

      Niin että jos ja kun painettu, tarinallinen romaani on jo menetetty, enemmän pelkään tekoälyn tyhmentävää vaikutusta ihmisten oppimisessa. Espanjassakin ilmeisesti, niin kuin Suomessa, opiskelijat saavat liimailla tekoälyn tuottamaa aineistoa omiksi esityksikseen. Mitä he sen jälkeen ovat oppineet? Hyvä copy-paste taidon. Silläkö maailma kehitetään ja pelastetaan?

      Poista
    2. "Vai onko vielä jotakin "roskaisempaa" sapuskaa?" - On. Oikeastaan käytin väärää sanaa. Tarkoitin roskaruualla kaikenlaisia sipsejä ja snackseja, joita on kaupassa monta hyllymetriä ja jotka eivät oikeastaan ole ruokaa ollenkaan, vaan huvikseen naposteltavaa ei-ruokaa, jossa on pohjalla jokin lastu ja päällä erilaisia mausteita.
      Hampurilaisista on kurmeeversioita, eikä ne Hesen tai Macin hampparitkaan huonoja ole. Itse asiassa pidän niiden ohuista versioista enemmän kuin hienojen ravintoloiden muhkeista versioista.
      Monella pikkupaikkakunnalla ei muita lounaspaikkoja olekaan kuin näitä väheksyttyjä. Meidän taajamassa on Kotipizza ja kaksi turkkilaistaustaisten pitämää pizza-kebab-ravintolaa. Teen niistä tilauksia, varsinkin silloin kun meillä on pitempään nuorempia vieraita, jotka syövät niin usein, etten ehdi aina laittaa ruokaa.

      Päivän Helsingin Sanomien Visio-lehdessä on kiinnostava essee Teksti tekee kuolemaa, kirjoittaja Niclas Storås.
      Storås väittää, että kiinalainen Tiktok-palvelu on suunniteltu rapauttamaan sivistystä lännessä. Omassa maassa se on kielletty ja lapsille näytetään sen sijaan tiedevideoita.
      Tekstissä kuvataan hauskasti, miten nykyään moni haluaa kirjailijaksi (kertomaan itsestään), vaikka ei olisi ikinä lukenut yhtään kirjaa. Usko omaan erityisyyteen on valtava eikä menneiden sukupolvien tietoa arvosteta pätkääkään.

      Poista
    3. Näin on, vaikka joskus sipsitkin lohduttavat elämää - ja on niitäkin erimakuisia.

      Tuolla alussa oleva lainaus (tekoälyn kupla) on samaisen Storåsin tekoälyjutusta, hyvä sekin.

      On tuo Hesari kummallinen "kulttuurilehti": tänään Suvi Ahola tyynesti toteaa ettei kukaan kirjahyllyjä kaipaa kun voi lukea ja kuunnella kirjoja älylaitteesta!

      Poista