torstai 14. joulukuuta 2023

Oma tahto ja mielipide

 [vai median tuputtama?]



Kyösti Salovaara, 2023.

Joulu yhdistää mutta ajatteleeko jokainen
kadulla kävelijä omia ajatuksiaan?



Tahdonvapaus on siinä, ettemme voi tällä hetkellä tietää tulevia tekojamme.

-  Ludwig Wittgenstein: Tractatus Locigo-Philosophicus eli Loogis-filosofinen tutkielma, 1922.


Hegelin käsityksen mukaan yksilö ei voi edes tulla tietoiseksi itsestään erillisenä ihmisolentona, elleivät muut ihmisolennot tunnustaisi häntä sellaiseksi… Siitä riippumatta, onko aidosti vapaata tahtoa olemassa, kutakuinkin kaikki ihmiset toimivat ikään kuin se olisi todellisuutta ja arvioivat toisiaan sen perusteella, miten he kykenevät tekemään ratkaisuja, joita he itse pitävät aitoina moraalisina valintoina.

- Francis Fukuyama: Historian loppu ja viimeinen ihminen, 1992.




Joulukadulla ihmiset kävelevät toistensa ohi, pysähtyvät, väistävät ja jatkavat matkaa.

    He ovat ”yhteisellä” asialla. Joulu ei ole yksilön keksintö. Se ei leviä ilmassa tartuntapisaroina kun kaksi yksilöä kohtaa toisensa. Joulukadulla ihmiset ovat yksilöitä, joille joulu ilmentää kulttuuria ja yhteistä rituaalia päivän lyhentyessä minimiinsä.

    Tietenkin kadulla kulkee myös epäilijöitä. Mitä järkeä tässä on? Miksi hengellinen on muuttunut kaupalliseksi? Joku kysyy: Miksi tarinoiden takia minun pitäisi ryhtyä viettämään joulua, kun muitakin satuja piisaa.

   Mutta silti: joulukadulla ihmiset kulkevat toisiaan kohti, väistävät ja jatkavat matkaansa. Joulun tarinassa on jokaiselle jotakin. Kohdataan ihmisen henkisyys ajassa ja paikassa, nykyhetkessä ja menneisyydessä.    


 

Viime perjantaina vietettiin Jean Sibeliuksen syntymäpäivää. Samana päivänä Helsingin yliopiston Eurooppa-tutkimuksen keskuksen tutkija Johanna Vuorelma sanoi & kirjoitti Yle Ykkösen kolumnissa, että ”kun valtaosa suomalaisista oli hiljattain sitä mieltä, että Suomen itäraja pitää sulkea, ja Suomi voi jättää noudattamatta kansainvälisten sopimusten velvoitteita, kyselyn tulosta voi tulkita pikemminkin yhteiskunnan poliittisen ilmapiirin kuvauksena kuin kansalaisen sisäsyntyisenä näkemyksenä.”

    Vuorelma provosoi ja yksinkertaisti. 

    Itse asiassa hän väitti, ettei ihmisellä ole omaa tahtoa. Samalla kun politiikan tutkija kritisoi mielipidetiedusteluja, hän esitti ihmisyksilön mekaanisena ”koneena”, joka toimii ulkoapäin ohjattuna.

    Vuorelma siteerasi Walter Lippmannia, joka ”kirjoitti sata vuotta sitten klassikkoteoksessaan, että ihmisen mielipide rakentuu fiktiivisen kuvittelun, stereotypioiden, kertomusten ja toisen käden tiedon varaan.” 

    ”Mielipide ei ole sisäsyntyinen ja autenttinen näkemys vaan ympäröivän maailman tuottama uskomus”, Vuorelma sanoi. ”Mielipidettä pidetään välillä lähes yhtä henkilökohtaisena ominaisuutena kuin ihmisen synnynnäisiä piirteitä. Se luo mielipiteiden ympärille suojaavan kehän: toisen mielipide on pyhä ja sitä pitää kunnioittaa.”

    Politiikan tutkija Vuorelman ohje kansalaisille oli, ettei kannattaisi jatkuvasti olla ”jotakin mieltä jokaisesta asiasta”. 

    Kuka sen jälkeen esittää mielipiteensä?



Itse asiassa Vuorelma väitti, että media ohjailee kansalaisia haluamaansa suuntaan. Mediahan ei tällaista valtaa tunnusta, vaan väittää heijastavansa kansan mielipiteitä. 

    Samalla kai tuli väitetyksi, että poliitikotkin ovat epäyksilöitä, joiden mielipiteet flipperin tavoin heilahtelevat yleisen, jaetun mielipiteen hermostuneen ja hektisen rytmin mukana.

    Vuorelman argumentointi oli kevyttä. Mikäpä siinä.

     Mutta ei kai ihminen hanki tietoja, uskomuksia tai edes epätietoja muualta kuin itsensä ulkopuolelta. Eino Kaila kirjoitti 1930-luvulla tutkielmassaan persoonallisuudesta, että ”voi jo tässä huomauttaa, että myöskin kaikki tiedostaminen tapahtuu ulkoapäin sisäänpäin, periferiasta sentrumiin, ei minästä sinään, vaan päinvastoin.” Kaila lisäsi, että yksilö sopeutuu yhteisöön, järjestäytymättömään laumaan tai järjestettyyn ryhmään usein tahattomasti ja tiedottomasti.

    Ihminen on sosiaalinen olento, joka myös ajattelee suhdettaan laumaansa, mutta samalla epäilee kuuluuko oikeaan ”laumaan”. Mielipidejohtajat iskevät progandansa, kovan tai pehmeän, tähän yksilön jatkuvaan itse-epäilyyn. Niin myös mainosmiehet!



Luulen ettei Vuorelma mielipidetiedustelujen harhaa kritisoidessaan ottanut huomioon tuota yksilön kaksinaista roolia suhteessa yhteisöön, ryhmään kuulumisen ja kuulumisen epäilyn ristiriitaa.

    Median ylläpitämät vaalikoneet ovat paljastaneet, että presidenttiehdokkaat muuttavat nyt mielipiteitään siitä mitä ovat aikaisemmin sanoneet. He ikään kuin haistelevat ilmapiiriä, yrittävät tavoittaa ”ajan hengen”. Itse asiassa he käyttäytyvät juuri Vuorelman kuvaamalla tavalla, mutta tietoisesti ja hyvin varmana ”uusista” mielipiteistään, toki niitä ehkä salaa epäillen.

    Ihmisillä on mielipiteitä monessa ajatustasossa. Jossakin syvällä on kokemuksen ja oppimisen keräämiä asioita, joiden suhteen yksilö ei noin vaan hetken mielijohteesta muuta mielipidettä eikä käyttäytymistä. Mutta päällimmäisenä ovat ihmisen laumaroolia ilmentävät mielipiteet, joilla luodaan yhteys muihin ihmisiin; joilla etsitään hyväksyntää ja arvostusta.

    Kun tavallinen ihminen vastaa mielipidetiedustelijan kysymyksiin, hän ajattelee myös miltä vastaus kuulostaa ”lauman” mielestä, vaikka vastaaja tietääkin ettei hänen vastauksiaan kukaan ulkopuolinen pysty identifioimaan juuri hänen mielipiteekseen. Samalla vastaaja pyrkii vaikuttamaan johonkin, jos ei muuhun niin siihen, että häntäkin kuultaisiin.

     Politiikan tutkija on taatusti oikeassa sanoessaan, että mielipidetiedustelut kuvastavat enemmän ajan henkeä, poliittista ja kulttuurista ilmapiiriä kuin yksilöiden syvimpiä tuntoja. Ajan henki jaetaan yksilöille, yksilöt jakavat oman ajan henkeen kuulumisen tunteen muille ihmisille. Mutta sitten: onko jossakin vain yksi ”sylttytehdas” joka luo mielipiteet jaettavaksi? Epäilen.

    Niinpä, loppujen lopuksi, eikö tämä juuri olekin mielipidetiedustelun idea: etsiä vastaus siihen miten yksilön lauman jäseninä ilmaisevat kuulumisensa laumaan. Mitä ihminen oikeasti ajattelee ja epäilee on hänen salattu puutarhansa. Jos sen kasvisto haluttaisiin saada selville ei pitäisi kysyä ennalta suunniteltuja valintakysymyksiä vaan tulla ihmisen likelle mieli avoimena.

    Mieleni tekee verrata laumatunnetta (ja pinnallisia mielipiteitä) ihmisaivojen toimintaan.

    Molekyylibiologi Steve Rose korostaa teoksessaan Molekyyleistä muistiksi ihmisaivojen muuttumattomuuden voimaa. ”Elleivät aivot olisi suurimman osan ajasta muuttumattomia, kokemuksistamme riippumattomia, emme säilyisi hengissä”, Rose sanoo. ”Järjestäytynyt ja hidas muuntelu on järkevää vain, kun se toimii suuressa muuttumattomassa taustassa. Vakauden saavuttaminen muuttuvassa maailmassa edellyttää stabiileja maailman tunnistavia ja siihen reagoivia järjestelmiä.”

     Vaikka ihminen muuttaa näennäisesti mielipiteitään median tuputtamana, hänen syvän tietoisuutensa muuttumattomuus pitää huolen vakaudesta. Näin haluan uskoa. 

              


Kyösti Salovaara, 2023.


8 kommenttia:

  1. Näppärä tiivistys joulukadusta ja sen tarinasta kohtaamisineen.
    Uskon myös ihmisen henkilökohtaisen mielipiteen vakauteen, vaikka media yhä kiihtyvällä tahdilla pyrkii siihen vaikuttamaan ja sitä pirstaloimaan.
    Tuo vakauden saavuttaminen tässä muuttuvassa maailmassa onkin sitten vaativa taitolaji ja suuri kysymysmerkki...

    Omasta tahdosta ja vakaumuksesta kiinni pitäminen tuo ihmiselle pitkäjänteisyyttä ja jatkumoina näkemyksiä stabiloiden elämää, millä en tarkoita itsepintaista jurnuttamista enkä kaikessa vanhassa kynsin hampain kiinni roikkumista vaan selektiivista ajan ja tapahtumain valpasta seurantaa ja seulontaa . Pysyköön tie auki omaan salaiseen puutarhaamme.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Osut taas oikeaan.

      Kun ryhdyin (kun minut hyväksyttiin) kirjoittamaan kirja-arvosteluja Suomen Sosialidemokraattiin noin 50 vuotta (hemmetti!) sitten, sanoin itselleni (ja ehkä muillekin), että kunpa saisin jokaiseen juttuuni edes yhden ikioman ajatuksen. Yhä edelleen olen samaa mieltä kun kirjoitan, toki aika vähän, varsinaisia kirja-arvosteluja.

      Sanotaan että totuuden kuulee imeväisten suusta. Sehän on täydellinen väärinymmärrys. Imeväisen suusta kuulee nimenomaan sen mitä juuri sillä hetkellä ulkoapäin lapselle kerrotaan. (vrt Vuorelman juttuun.)

      Kun ihminen varttuu ja viisastuu (?), hänen tietoisuutensa on tulvillaan erilaista tietoa, tunnetta, uskomuksia jne. Ja tähän valtavaan tietomassaan jokainen meistä sitten suhteuttaa uuden tiedon. Eli yksilöllisyys syntyy - toisin kuin Johanna Vuorelma väittää - siitä että uutta tietoa, median jakamia mielipiteitä katsotaan lavean kokemuksen läpi ja jokaisella ihmisellä tuo katsominen on yksilöllistä, koska jokainen muistaa menneisyyden ja siitä tulvineen tiedon hieman eri tavalla.

      Me imemme saman yhteisen todellisisuuden viestejä mutta, mikä oleellista, löydämme siitä juuri meille sopivan viestin sen perusteella mitä olemme aikaisemmin kokeneet ja oppineet. Olemme yksilöitä kokemuksiemme kautta, emme siksi että olisimme biologisesti erilaisia. Vaikka tietysti olemme myös siinä suhteessa erilaisia yksilöitä ja ehkä sekin vaikuttaa kykyymme vastaanottaa informaation tulvaa ja valita siellä meille sopiva.

      Poista
  2. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. Tuossa toisessa sitaatissasi on kohta, joka aivan varmasti pitää paikkansa, niin paljon kuin ihmisessä, hänen persoonallisuudessaan ja mielipiteen muodostamisessaan onkin häälyvää. Tämä: "Hegelin käsityksen mukaan yksilö ei voi edes tulla tietoiseksi itsestään erillisenä ihmisolentona, elleivät muut ihmisolennot tunnustaisi häntä sellaiseksi."
    Tämä on tulut näytetyksi toteen oloissa, joissa lapsia on pidetty jossain loukossa kuin eläimiä. He eivät ole nousseet kahdelle jalalle eivätkä ole oppineet puhumaan. Usein he ovat kuihtuneet vailla kosketusta ja mallia ihmisenä olemisesta.
    Tämä siis ihan alkeellisesta ihmiseksi kasvamisesta. Muutoin, tämän perusasian jälkeen, kaikki muu, kuten se mistä pitää, mitä arvostaa ja mihin kiinnittyy, riippuu hyvin monesta asiasta.

    Luin juuri erään tiedeartikkelin, jossa selitetään, että perimän ja ympäristön merkitystä meidän persoonallisuutemme muodostumisessa on liioiteltu ja että suurin tekijä siinä, millaisia meistä tulee, onkin sattumalla. Sattuma vaikuttaa aivoihimme sikiövaiheesta aikuisuuteen asti, sitten vähemmän.
    Selityksemme siitä, keneltä suvun jäseneltä iloisuus tai itsepäisyys tai luonnossa viihtyminen on peritty tai opittu, voi olla väärä.

    Hauska tuo keskustelusi Rajani Rehanan kanssa. Se sopii jotenkin vitsikkäästi myös tähän aiheeseen omasta tahdosta ja mielipiteistä.
    R R suorittaa invaasioita blogeihin aika ajoin, mahtaa olla yksinäinen...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyviä huomioita Marjatta! Kun meidän ammattiosastome VTKK:ssa (Valtion tietokonekeskus) täytti jotain vuosia kauan sitten, siellä pidettiin ulkopuolisten fiksujen luentoja. Ja yhdessä niistä - en muista enkä tiedä kuka - aiheena oli tuo kuinka sikiövaiheessa saadut impulssit sattumanvaraisesti muokkaavat yksilön tulevaisuuden, paljon vahvemmin kuin yleensä on ajateltu.

      Jos ja kun niin tuo on toisaalta hyvä tieto ja toisaalta aika ankea. Mitäpä esimerkiksi 20 vuotias nuori saattaisi tehdä sikiövaiheen kokemuksilleen?

      Mutta kyllähän nykyään taas enemmän kuin jossain vaiheessa väitetään, että meidän valmiutemme yksilöinä riippuu aika tavalla geeneistä ja niiden historiasta. Se ei oikein sovi tasa-arvo poliitikoille, joiden mielestä ihmisen aivot ovat vauvana tyhjä kangas, jota sitten ympäristö maalaa vuosien mittaan haluamakseen, hyväksi tai pahaksi.

      Mutta pakinan aiheena oleva yksilöllisyys (jota Vuorelman mielestä ei oikeastaan ole olemassa) liittyy sekin tuohon sattumanvaraisuuteen. Ts. vaikka meistä kaikki olisivat olleet täysin saman tietovirran kohteena, kuitenkin me hyödynnämme tuosta tietovirrasta oman otoksemme kukin oman käsityksemme mukaisesti ja kukin eroten naapurikokijasta. Sattumaa?

      Tähän voi vielä perusteeksi lisätä että tuo lainaamani molekyylibiologi sanoo, että aivoistamme ei koskaan mikään sinne talletettu katoa (fyysisesti) vaikka me unohdamme suurimman osan aivosoluihin tallennetuista. Rose kertoo sairastapauksista, joissa yksilä ei unohda mitään, joissa jokainen asia muistetaan ja ihmisestä tulee täydellisesti mielisairas.

      Kaiken muistaminen on vaarallista!

      Poista