[Pääpalloja]
SALOVAARA Arto Tolsa - keskushyökkääjä, libero. |
Selitystä
voi etsiä monesta.
Kirjoista
löytää selityksiä elämälle ja luonnolle, pysyvälle ja
vaihtuvalle, ainutkertaiselle ja toistuvalle, sille mitä voi
ennustaa.
Atomien
ja hiukkasten maailmaa ei kuolevainen näe. Pitäisikö se,
kvanttimaailma uskoa? Tarvitaan kenties niin monta ulottuvuutta
selittämään pieni ja suuri ettei laskuissa pysy.
Jalkapalloa
pelataan kolmessa ulottuvuudessa, neljättä unohtamatta.
Kaikessa
rajallisuudessaan – tai juuri siksi – jalkapallossa voi nähdä
ihmisten elämän vertauskuvan, tai muutaman sellaisen.
Jalkapallopeli koostuu liikkeestä, johon vaikuttaa vastustajan
pelaajien asema ja liike ja kaiken taustalla on strategia miten
voitto saavutetaan ja taktiikka mitä juuri tässä pelissä pitää
tehdä voittaakseen, ainakin yhdellä maalilla.
Jalkapallo
muistuttaa oikeaa elämää siksi, että siinä otetaan koko ajan
huomioon pelikentällä liikkuvat ja peliin vaikuttavat muut
pelaajat. Tätä peliä, niin kuin ei yhteiskuntapeliäkään voi
pelata yksin. ”Yhteiskuntapeli” varustetaan tässä yhteydessä
lainausmerkeillä.
Viime
vuosina voitollinen strategia – vai onko se taktiikkaa –
jalkapallokentillä on perustunut pallon hallintaan; se joukkue voittaa joka
pitää palloa hallussaan enimmän osan pelistä, tai tarkemmin
sanottuna se kumman joukkueen pelaajat koskettelevat palloa keskenään suomatta vastustajalle pelivälineen koskettelun mahdollisuutta.
Aikaisemmin
englantilaisessa pelityylissä pyrittiin pallo saamaan nopeasti
vastustajan rankkarialueelle tai sinne päin, koska maalit tehdään
maalin läheltä, ei kaukaa. Yksinkertaista matematiikkaa.
Barcelonan
pallonhallintapelin ollessa vahvimmillaan, koko joukkue puolusti
prässäten jo vastustajan maalin tuntumassa; kun pallo riistettiin
heti boxin tuntumassa, oltiin jo maalintekotilanteessa. Pyrittiin
siis samaan kuin aikaisemmin pitkän pallon pelissä mutta eri
keinolla.
”Ilman
palloa et voi voittaa”, sanoi Ajaxissa ja Barcelonassa pelannut ja
valmentanut Johan Cruyff. ”Jos pallo on meillä, he eivät
voi tehdä maalia.”
Pallon
hallitsemisen, pallosta pitämisen pelityyliä sanotaan barcajax-peliksi, koska sen perusta luotiin Amsterdamin Ajaxissa ja
jalostettiin Barcelonassa, mistä se on sitten levinnyt kaikkialle,
ei vähiten FC Barcelonassa vaikuttaneiden pelaajien ja valmentajien
mukana.
Aluksi
puhuttiin totaalisesta jalkapallosta; sen luojina pidetään
englantilaista Vic Buckinghamia ja hollantilaista Rinus
Michelsiä.
Elävä
systeemi kehittyy.
Tiedämme
että barcajax-pelityyli on viime vuosina kärsinyt myös tappioita.
Barcelona häviää pelejä, Espanja jäi MM-kisoissa alkulohkoon.
Entisen Barcelona-pelaajan ja -valmentajan Pep Guardiolan
valmentama Bayern München on toki Saksassa ylivoimainen mutta ei
välttämättä Euroopan kentillä. Sekin on selvää ettei ole yhtä
monoliittista barcajax-pelityyliä vaan kosolti vaihtelua,
samanlaisuutta erilaisuudessa, yksilöllisyyttä yhteisessä.
Pelinhallintaa,
pallolla pelaamista sanotaan ”valon peliksi”. Valon peli kohtaa
joskus voittamattoman pimeyden pelin – pelitavan jossa odotetaan
että palloa pelaava joukkue tekee virheen. Vetäytyminen on
hyökkäykseen varautumista. Puolustaminen sabotoi vastustajan pelin.
Sekin on tarkoitus.
Valon
pelin tuhoavaksi ”pimeyden ruhtinaaksi” kutsutaan
portugalilaista José Mourinhoa, joka nykyään valmentaa
Chelseaa; tai ainakin Jonathan Wilson kutsui loistavassa
jalkapalloesseessään The Guardianissa viime viikolla (23.4).
Wilsonin artikkelin otsikko kertoi asian ytimen: ”José
Mourinho, the anti-Barcelona, stands alone in modern football”.
Wilsonin
mukaan Mourinho paljasti kyynisen pelityylinsä armottomuuden
äskettäisessä pelissä Manchester Unitedia vastaan. Chelsea piti
palloa vain 28 % peliajasta ja voitti tekemällä yhden
vastahyökkäysmaalin.
Mourinho
on varovaisella vastahyökkäyspelillään barcelonalaisen pelityylin
ulkopuolinen, lainsuojaton, eräänlainen pimeyden ruhtinas. Mutta
ironia tai paradoksi tässä Mourinhon pelityylissä on, että vaikka
hän valmentajana vastustaa pallonhallintapeliä, hän antaa palloa pitävän vastustajan määritellä pelin luonteen. Pallonhallintaa noudattava
barcajax joukkue sanelee Mourinhon joukkueelle miten toimia, mihin
vetäytyä, miten minimoida epäonnistumisen riski.
Vai onko niin,
että Mourinhon on nimenomaan taisteltava Barcelonaa vastaan eikä niinkään sen pelityylistä kirvonneita monia erilaisia tyylejä vastaan?
Barcelona, Mourinhon entinen seuraa uhkaa yhä sokaisevalla valolla pimeyden ruhtinasta. Hän kääntää katseen siitä pois.
Sillä
Mourinho ei voi mitään tosiasialle, että keskimäärin
barcajax-peli on voittoisempaa kuin hänen edustamansa ”pimeän
peli”, vaikka hän saakin loistavista pelaajista koostuvan Chelsean
yhä uudestaan kukistamaan tylsännäköisellä, varovaisella ja
kyynisellä pelityylillä vastustajansa.
Pimeyden
ruhtinas ei perusta estetiikkaan vaan tulokseen.
Mourinho
korostaa rationaalisesti voiton ensisijaisuutta. Oikeastaan muuta ei
olekaan, Mourinhon mielestä. Tyylipisteitä ei jaeta. Mutta jos
jalkapallosta muokkaantuu pelkästään pimeyden peli, viitsiikö sitä
kukaan ajan mittaan katsella?
Voitto
ilman tyyliä – mitä se on?
Jonathan
Wilson lainasi esseessään José Mourinhosta elämäkerran
kirjoittanutta Diego Torresia, joka kokosi yhteen Mourinhon
pelityylin seitsemän kulmakiveä. Kaikessa yksinkertaisuudessaan
pimeyden ruhtinaan pelistrategia pyyhkii hymyn romantikon
kasvoilta. Näin voitat Mourinhon teeseillä:
1. Se
voittaa joka tekee vähiten virheitä.
2. Jalkapallo suosii sitä, joka saa vastustajan tekemään enemmän
virheitä.
3. Kun
pelaat vieraissa, sen sijaan että yrittäisit olla ylivoimainen, on
parempi rohkaista vastustajaa virheisiin.
4. Se
jolla on pallo, todennäköisesti tekee virheen.
5. Se
joka luopuu pallonhallinnasta, vähentää mahdollisuutta virheeseen.
6.
Palloa pitävä pelkää.
7.
Siksi palloton on vahvempi.
Kun
edelliset ”ohjeet” lukee, tajuaa välittömästi että tässä
puhutaan muustakin kuin jalkapallosta.
Mourinhon
”peliohjetta” voi käyttää yhteiskunnassa melkein kaikkialla,
missä pyritään (kilvoittelemalla) johonkin ja missä pyrkijöitä
on usempia kuin yksi. Pimeyden ruhtinaan ohjeet sopivat esimerkiksi
politiikkaan, yhteiskuntapeliin.
Kun luin
Jonathan Wilsonin artikkelin tuoreeltaan viime torstaina, se kolahti
ahaa-elämyksenä puiseen päähäni. Samana iltana kirjoitin
kommentin Helsingin Sanomien Perässähiihtäjä-blogiin,
jossa politiikan toimittaja Unto Hämäläinen taitavasti
houkuttelee politiikasta kiinnostuneita ajankohtaiseen debattiin.
Nyt
aiheena oli SDP:n tukala asema vaalihäviön hetkellä, sen jälkeen.
Niinpä kierrätin Diego Torresin Mourinho-teesejä kommenttiini
näin: ”Tänään
sitten SDP keskittyy vain puolustamaan saavutettua olotilaa – ja
tietysti sen puolustaminen on järkevää. Mutta jos ihmisille ei
luvata mitään muuta kuin puolustustaistelua, se ei todellakaan
vetoa kehenkään. Puolustamalla ei pärjää – paitsi José
Mourinho jonka joukkue pyrkii vain siihen että vastustaja tekee
virheen. Politiikassa se ei riitä. Pallo pitää myös pitää
hallussa, sillä pitää pelata.”
Väitteeni
ettei pelkkä puolustaminen riitä poliitiikassa, ei ehkä ole aivan
totta. Käydyissä vaaleissa Juha Sipilän keskustapuolue
ratsasti voittoon katselemalla kuinka edellinen hallitus teki
virheitä, pallon hallinnasta riippumatta tai juuri sen tähden.
Puolustauduttiin koskematta palloon, pelivälineeseen.
Mutta
Mourinho-teesit eivät kolahtaneet pelkästään minun päähäni,
sillä seuraavana päivänä (24.4) Marina
Hyde
kirjoitti The Guardianissa sikäläisestä vaalitaistelusta otsikolla
”Controlled,
defensive and risk-averse: this is the José Mourinho election”.
Hyde kertoi hämmästyneensä havaitessaan, että modernin
vaalitaistelun periaatteet oli jo koodattu Mourinhon taktisiin
askelmerkkeihin.
Hyde
kyllä huomautti, että kun Mourinholla on erinomainen joukkue
toteuttamaan varovaisen voittamisen taktiikkaa, englantilaisilta
puolueilta tuollainen taitava joukkue puuttuu.
Johan
Cruyff sanoi, että ”jalkapallo on peli, jota pelataan aivoilla”.
Pep Guardiola puolestaan viittasi totaaliseen jalkapalloon: ”Me
pelaamme vasemmistolaista jalkapalloa. Kaikki tekevät kaikkea.”
Onkohan
tuossa ja jo aikaisemmin Cruyffin ja Guardiolan suulla sanottu kaikki
mitä tarvitaan, jos on tarkoitus ymmärtää modernia maailmaa? Tai
ainakin modernia jalkapalloa. Muistaen että pimeyden ruhtinaat
yrittävät käyttää hyväksi aktiivisen toimijan ensimmäistä
virheitä. He odottavat oikeaa hetkeä iskeä.
Guardiolan
ajatuksesta tulee mieleen Karl Marxin utopia, missä työnjako
ei enää määrää ihmisen asemaa eikä hänen mahdollisuuttaan
osallistua ja toimia vaikkapa taiteilijana.
Kaikki
tekevät kentällä kaikkea, puolustajat hyökkäävät ja hyökkääjät
puolustavat, keskikenttämiehet rakentavat peliä hyökkäämällä
tai prässäämällä. Futiskentän dynamiikkaa hahmotteleva Pep
Guardiola ei ehkä ajatellut Marxia puhuessaan totaalisesta peliin osallistumista. Mutta jos hän olisi ajatellut, hän olisi
muistanut ainakin atavistisesti nämä lauseet:
”Joka
tapauksessa kommunistinen yhteiskuntajärjestys poistaa taiteilijan
alistumisen nurkakuntaiseen ja kansalliseen rajoittuneisuuteen, joka
kokonaan aiheutuu työjaosta, samoin kuin taiteilijan sulkeutumisen
jonkin taidelajin piiriin, jolloin hän esiintyy pelkkänä
taidemaalarina, kuvanveistäjänä jne., niin että jo pelkkä hänen
ammattinsa nimi riittää ilmaisemaan hänen ammattikehityksensä
rajoittuneisuutta ja hänen riippuvuuttaan työnjaosta.
Kommunistisessa yhteiskunnassa ei ole taidemaalareita vaan pelkkiä
ihmisiä, jotka muun ohessa harjoittavat maalaustaidetta.”
Marx
ja Friedrich Engels kuulostavat tässä romantikoilta, joiden
ennustus renessanssimaisesta tulevaisuudesta meni pieleen.
Kenties se johtui siitä, että utopia on aina lopulta
totalitäärinen; siinä ei ole sijaa toisinajattelijoille,
dynaamiselle muutokselle, aidolle yhteiskuntapelille.
Mutta
modernin jalkapallon kehityksen nämä herrat ennustivat mainiosti,
vaikka eivät jalkapallosta mitään tienneet.
Lähteitä:
Chris
Anderson ja David Sally: Numeropeli. Suom. Juha Sainio. HS Kirjat
2013.
Marx
– Engels: Kirjallisuudesta ja taiteesta. Suom. Robert Kolomainen.
Edistys 1974.
Mestarien liigan ensimmäiset semifinaaliottelut:
Juventus - Real Madrid 5.5.2015. TV2 klo 21:35.
Barcelona - Bayern München 6.5.2015. MTV Max klo 21:05.