[kauneus
ja kauheus]
Kyösti Salovaara, 15.7.2016. Salla. |
Viime
torstaina, Ranskan kansallispäivänä lueskelin Pon runoja, ikään kuin valmistautuen seuraavan päivän ajomatkaan
pohjoiseen.
En
tiedä pitäisikö enteisiin uskoa. Olen sen verran taikauskoinen
että... kyllä kai.
Enne
ei ole ennustus. Se on aavistus. Joskus se pelottaa, toisinaan
rauhoittaa. Enteiden laadun tietää vasta jälkikäteen; vain ne
ovat enteitä jotka siltä tuntuvat. Enteet ovat kehäpäätelmiä,
mutta iskevät silti suoraan sydämeen.
Ennusteet
sitä vastoin ovat tilastotiedettä ja todennäköisyyslaskentaa.
Aikaisemmasta lasketaan tulevaisuuden todennäköisyys. Yllätyksiä
ei juuri osata ennustaa. Ennuste osuu silloin kun melkein mikään ei
muutu.
Sääennustuksiin
sopii uskoa, mutta kun katsoo ikkunasta, tietää mitä keliä ulkona
pidellään.
”Kaadan
puita”, Po Chü-i (772-846) otsikoi erään runonsa.
Runoilija
kertoi istuttaneensa kuistin eteen puita.
Puut
kasvoivat niin lehteviksi ja korkeiksi, että ne peittivät kaukaiset
vuoret.
Eräänä
aamuna runoilija ottaa kirveen käteensä ja kaataa puut.
Kymmenentuhatta lehteä varisee hänen päälleen, mutta...
”kasvojeni eteen ilmestyi tuhat vuorenhuippua. /Äkkiä tuli
valoisaa / niin kuin usva ja pilvet olisivat revenneet; /näin
sinisen taivaan / kuin kaivatun ystävän kasvot / pitkän eron
jälkeen.”
Linnut
palasivat raikkaan tuulen mukana, mieli avautui, runoilija näkee
kauas, sydämen ääriin:
”Jokaisella
on monia haluja / mutta kaikkia niitä ei voi tyydyttää. / Miten en
rakastaisi hentoja oksia - / mutta niitäkin enemmän rakastan
etäisiä sinisiä vuoria.”
Perjantai-iltana
otin valokuvan Pyhäjärven yli tuntureille. Ajattelin: tämä on kuin
lukemastani runosta! Piti ajaa tuhat kilometriä löytääkseen
kuvan.
Sillä
tavalla enteet toimivat. Ajatuksen kehällä.
Perjantaina
varhain aamulla radiossa kerrottiin, että kansallispäivä
Nizzassa päättyi terrori-iskuun Promenade des Anglaisilla,
rantabulevardilla, jota olen monta kertaa kävellyt – en siis
lukemattomia kertoja mutta monta.
Englantilaisten
promenaadi, leveä rantakatu joka myötäilee Enkelten lahtea ja
jonka englantilaiset rahoittivat 1800-luvulla, on
eräänlainen aristokraattinen tuulahdus menneistä ajoista. Aikanaan
Nizzaan ja Rivieralle kerääntyi englantilainen ja venäläinen aristokratia,
sittemmin taiteilijoiden ja kirjailijoiden aristokratia. Jotakin
ylevää Promenade des Anglaisilla yhä vaistoaa, vaikka sen nykyään
kansoittavatkin ”tavalliset” turistit.
Mennyt
maailma ei katoa vaikka puu kaatuu.
Mennyt maailma kysyy: Seisooko
ihminen vielä huomennakin?
Englantilaisten
promenaadi tuntuu merkittävältä, koska se oli ensimmäisen
(”oikean”) ulkomaanmatkani rantakatu. Ensimmäinen ihastus,
ensimmäinen rakkaus – tavoittamaton. Asuurin värinen meri,
siniset tuolit, rannan mukulakiviin kohisevat lempeät laineet.
Yhtä
kauniita ja ihastuttavia rantabulevardeja löytyy tietysti
muualtakin, mutta ensimmäistä kokemusta ei voi toistaa vaikka
kuinka yrittäisi.
Niinpä
terrori tuolla tuntuu pahalta, sanoinkuvaamattoman kauhealta.
Mutta
tunne on myös itsekkyyttä, itsekeskeinen ajatus. Vain kuolleet
tietävät miltä se tuntuu eikä paikalla ole väliä. Kauheus on
aina yhtä kauheaa.
Kauheuden
jälkeen kauneus jää, pysyy ja on, mutta voiko siitä edelleen
nauttia? Kun kauneutta ylistää, mitä silloin oikeastaan ylistää?
Itseäänkö, omaa kokemustaan vai jotakin universaalia?
Onko
myös terrori universaalia?
Perimmäisen
pahan kosketus?
Ilta-auringon
värjäämä maisema on melkein liian kaunis, kuin mielen
siirappia.
Kauas
näkee vain katsomalla.
Mutta
jos puut peittävät maiseman, pitää tyytyä vähempään.
Terrorismin
tutkijat sanovat, että yhteiskuntia pitää muuttaa, meidänkin.
Mutta se on pitkä prosessi eikä syyllisyyttä voi jakaa
loputtomiin. Pitääkö ihminen kaataa, jotta tietäisimme mitä
seisominen tarkoittaa?
Kun
tutkija syyllistää yhteiskunnan siitä, että rakenteet ja
perinteet sallivat pahan syntymisen, kenet tai minkä hän haluaa
lopulta vetää oikeuteen? Kuka siellä tuomitsee? Kenen sanoihin on
uskominen? Pahaa tekevän yksilön läpi saa toki etsiä (yksityistä) psykologista ja (kollektiivista) sosiologista selitystä, mutta voiko
ihmisen muuttaa pelkällä sosiologialla?
Kirjoitan
tätä luonnon helmassa ja takerrun sanoihin.
Oikeastaan
on kummallista, että feministit ja ihmisoikeusadvokaatit sallivat
tällaisen ilmaisun. Mutta ei tulisi mieleenkään sanoa, että istun
ajattelemassa ”luonnon puntissa”. Puntissa on ahdasta, suppeaa,
jopa pimeää. Luonnon helma on avara ja turvallinen, vaikka
alitajunnassa tietää että äidin helmoista jokaisen pitää
jonakin päivänä päästä pois ollakseen ”minä”.
Tunturi
heijastuu Sallassa järven pintaan.
Verdunissa
liehuu Ranskan lippu.
Sotien
jälkeen rauha, rauhan jälkeen...?
Syyllisyys
on kuin tuuli, joka tulee arvaamatta ja jota ei jaksa paeta.
”Yhtenä
aamuna otin kirveen
ja
kaadoin puut omin käsin.”
Po
Chü-i: Korotan ääneni ja laulan. Suom. Pertti Nieminen.
Otava, 1975.
Tosiaan, olen kaatanut puita näinä päivinä, pieniä toki, käsin sahaten. Mutta kun katsoo mennyttä maailmaa kysyy, että joko kaatui se suuri? Onko tässä Parade's End ja Last Post? Näitä ajatuksia tuo mieleen kirja jota pääministerikin kuulemma lukee ja minä nyt, kuvaannollisesti sanoen, ties monettako kertaa. "Suomi öljyn jälkeen", siihenkö kaikki pysähtyy?
VastaaPoistaKuitenkin, pysähtynyttä olisi kai minun silmilleni esi-isieni elämä, ja myös kiinalaisten. Muutos ainakin on tulossa, iso. hh
Kiitos kirjoituksestasi! Se tuli sopivasti.
Kiitos kiitoksesta, hieman unenpöpperöisesti, koko yön Suomen läpi ajettua.
PoistaLuontoväki usein moittii, ehkä syystäkin, tehometsätaloutta, sitä että "kunnon" metsät on pistetty paperiksi ja selluksi.
Mutta kaupunkilaiset ja mökkikansa näyttävät pitävän puita pystyssä ajatuksella, että koko maailma saa peittyä näkymästä ennen kuin jonkunkaan puun saa kaataa. Eikä ehkä sittenkään.
Me, siis suomalaiset, kaiketi haluamme piiloutua emmekä tajua että kun piiloutuu, ei näe juuri mitään.
No, unessa melkein vielä.
Luonnon helmassa-pohdinta on osuva.
VastaaPoistaTuli mieleen myöhemmin että olisin voinut herkutella myös ilmaisulla "luonnon lahkeessa".
PoistaJoo, ja mietipä termiä helmasynti!
PoistaSanattomaksi vetää kun sanoja ajattelee.
PoistaKyösti, tämä on uskomattoman hyvä kirjoitus!
VastaaPoistaKun luin sitä, tunsin riemua sen joka lauseesta ja toteamuksesta.
En tuntenut riemua kuvaamiesi tapahtumien takia, vaan tunsin riemua siitä, että vielä löytyy ihmisiä, jotka osaavat ajatella ja purkaa ajatuksensa tavalla, joka jättää mieleen hyvän olon, vaikka tapahtumat sisänsä ovat pelottavia ja kauheita.
No, Liisu, tuohon pitäisi pystyä vastaamaan jotakin vaatimattoman nöyrää, mutta en osaa sanoa kuin että sydämellisesti kiitos!
Poista