[silli
& salaatti]
Kyösti Salovaara, 2016. Sepelkyyhkyset. |
Isossa
kuvassa tämä on ilmeistä: silliä ja salaattia syödään sekä
kesällä että talvella.
Mutta
jos kuvaa zoomaa, vaipuu epätoivoon. Eihän tässä ole mitään
järkeä. Miksi silliä syödään talvella kun meri on jäässä?
Miksi sillisalaatti tarkoittaa sekasotkua, melkein kuin pyttipannua
tai paellaa?
Johdonmukaisuuteen
meidät on velvoitettu.
Harva
jaksaa.
Toistuvasti
katson taivaalle. Nyt siellä on pilviä. Kokemuksesta tiedän, että
kun pilvet väistyvät, aurinko paistaa. Ellei satu olemaan yö,
mutta jos kuu näkyy, tiedän että aurinko paistaa jossakin.
Kaikki
muu jää arvattavaksi, uskon varaan.
Näyttää
että mikään ei muutu, mutta se on optinen harha.
Pihapiirin
näkyvimmät ja kuuluvimmat linnut ovat nykyään – tiaisten ja mustarastaan
lisäksi – punarinta ja sepelkyyhkynen.
Luonto
työntyy kaupunkiin, kaupunki levittäytyy luontoon.
Sepelkyyhkypariskunta
tv-antennilla: kaksikymmentä vuotta sitten se olisi ollut
harvinaista. Digilähetyksistä vasta haaveiltiin. Terävää kuvaa
mielessä.
”Sepelkyyhky
on runsaslukuinen lintu maan etelä- ja keskiosissa, mutta Lapissa
vähälukuisempi”, totesi Lasse J. Laine vuonna 1996
Suomalaisessa lintuoppaassa. ”Se pesii metsänreunojen
tiheissä kuusikoissa, mutta viettää suurimman osan ajastaan
pelloilla. Laji on alkanut pesiä paikoin taajamissakin.”
Tiheät
kuusikot ja avarat pellot, betoniset talot ja kiviset pihat –
sopeutumisen taika.
Väitetään
että meneillään olevat futiskisat ovat paljastaneet sopeutuvan
taktiikan ylivoiman.
No,
tiedättehän Fred Vargasin, ranskalaisen arkeologin, joka
kirjoittaa dekkareita komisario Adamsbergistä.
Vargasina
kirjoittava Frédérique Audoin-Rouzeau (s. 1957) on
erikoistunut keski-ajan kulkutauteihin ja eläinten luihin ja
romaaneissaan outoihin ihmisiin. Ei siis mitään nollasummapeliä.
Sekä poliisit että roistot, ja näiden väliin jäävät ihmiset
ovat inhimillisyydessään melkein liiankin sympaattisia. Eräässä
haastattelussa Vargas väitti ettei hän tarkoituksella luo
kummallisia henkilöhahmoja, ne vaan tulevat hänen tarinoihinsa
eivätkä suostu lähtemään pois.
Vargasin
romaaneissa on niin paljon hyvyyttä, että lukija ryhtyy
kummastelemaan miksi pohjoismaisessa dekkarissa on niin paljon
pahuutta.
Mikä
meitä vaivaa?
Minua
vaivaa nyt se, että pilasin uuden Adamsberg-romaanin Hyisiä
aikoja lukunautinnon itseltäni. Se ei ollut vahinko vaan
tarkoitus, vaikka en pyrkinyt siihen mihin päädyin.
Hyisiä
aikoja nimittäin tuntui alusta pitäen liian hyvältä
romaanilta, joten päätin lukea sitä hitaasti, jokaisesta lauseesta
nauttien. Yritin olla kiiruhtamatta. Luin lauseen silloin, virkkeen
tällöin ja tietenkin lukemisen tempo (tai se että siitä puuttui
tempo) petti minut täysin. Aloin unohtaa henkilöitä, tapahtumia,
paikkoja ja piti kerrata. Olin pihalla.
Harkittu
lukeminen alkoi näyttää antiikin tragedialta: se mitä yrittää
välttää, toteutuu väistämättä.
Hyisiä
aikoja on liian hyvä romaani jätettäväksi heitteille.
Kadehdin
ihmistä, joka ei ole lukenut vielä yhtään Vargasin
Adamsberg-romaania. Lukemisen onni odottaa. Kun yhden aloittaa ei kannata heti lopettaa vaan
käyttää koko loma kummallisten poliisien parissa. Sen jälkeen
paluu arkeen saattaa koskea.
Yritin
pikaisesti selvittää mistä Jean-Baptiste Adamsberg on
täsmällisesti kotoisin - jostakin Pyreneiltä, senhän muistin
toki. Tässä uudessa romaanissa hän muistelee nuoruutensa Pauta,
pientä ranskalaiskaupunkia Pyreneitten juurella, vuolaana virtaavaa
jokea. Adamsbergin kotikylä Paun lähellä lienee Le Manoir. Onko
sattumaa, että Agatha Christie vietti pikkutyttönä kuusi
viikkoa Paussa?
Ovatko
sattumat sattumaa?
Tällä
viikolla Ranskan ympäriajo polkee Pausta Pyreneitten rinteille.
Syyskuulle minulla on kahden yön hotellivaraus Paussa.
Englantilaista
sillisalaattia en ole syönyt.
Peter
Preston kirjoitti viime sunnuntaina The Guardianissa, että
sanomalehtikirjoittajat ovat kaapanneet englantilaisen politiikan.
Kolumnistien
vallankaappaus!
Kansan
mieltä voi näköjään johdatella haluttuun suuntaan, mutta ei se
voi olla noin yksinkertaista. Kansa uskoo vain niihin kirjoituksiin,
joihin se haluaa uskoa, olipa niissä järkeä tai ei.
Kannettu
vesi ei pysy kaivossa eikä järki päässä.
Tragedia
on silti komea, sanomalehtikirjoituksenakin.
Valtiaalla,
David Cameronilla oli kaksi tory-kaveria, Boris Johnson ja
Michael Gove. Pysyäkseen vallassa Cameron järjesti kansanäänestyksen EU:sta.
Boris
on pitkän linjan toimittaja. Hän saa yhä viikottaisesta
kolumnistaan Telegraphissa yli 250 000 puntaa vuodessa. Michael
aloitti kirjoittelijana Aberdeen Press and Journalissa ja päätyi
Timesin kolumniksi. Hänen vaimonsa Sarah Vine kirjoittaa
kolumneja Mailiin. Pariskunta rakastaa australialaista lehtimoguli
Murdochia, joka vihaa Euroopan yhteisöä.
Boriksesta
kerrotaan, että hän tuli ”kaapista” vasta Brexit-kampanjan
viime metreillä. Asian voi kai sanoa toisinkin: Boris meni kaappiin.
Cameronille
kävi köpelösti.
Ensin
Boris puukotti selkään.
Sitten
kansa uskoi kolumnisteja.
Sitten
Boriksellekin kävi köpelösti: Michael puukotti häntä selkään
eikä Boriksesta tulekaan pääministeriä.
Nyt
näyttää että myös Michaelin pitää tyytyä kirjoittelemaan
lehtijuttuja.
Koko
Brexit-näytelmän suulain klovni Nigel Farage ilmoitti, että
homma on valmis, hän lopettaa Ukipin johtamisen. Se joka kuunteli
Cameronin eropuhetta juhannusaattona, muistaa pahaenteisen
lausahduksen. Hän, Cameron ei voi olla enää brittiläisen laivan
kipparina, koska se pitää ohjata rantaan.
Laiva
vailla kipparia ja Doverin valkoiset kalliot.
Kolumnisteilla
riittää spekuloitavaa. Hyvää tarinaa ei saa pilata.
Adamsbergillä
on Danglard-niminen apuri.
Danglard
tietää historiasta kaiken, ja monesta muustakin asiasta. Adamsberg
sanoo, että apulaiskomisario Danglardin muisti on mahdottoman syvä
kuilu, jonne ei parane pudota. Adamsberg pitää itse ranteessaan
kahta kelloa, jotka ovat molemmat pysähtyneet. Adamsberg ei muista
miksi.
Hän
on yleensä pihalla.
Kun
muuan poliisikollega kysyy mitä Danglardin päässä on, kun sinne
mahtuu niin paljon tietoa, hänelle vastataan että valkoviiniä.
Kesällä
sopii ajatella kaikenlaista, jopa Pohjolassa.
Kansalaisia
varoitellaan Suomessa koko ajan. Ei saisi syödä liian hyvää
ruokaa, koska se lihottaa. Sitä paitsi apokalypsi on joka päivä
lähempänä.
Kannattaa
ryhtyä käyttämään robotteja. Ne syövät sähköä eivätkä
liho.
Kun
kaikki hoituu roboteilla, pitää ratkaista mitä ihmiselle tehdään.
Se
on vielä harkinnassa.
Kyösti Salovaara, 2016. Pihalla. |
______________________________________________________________
Lasse J. Laine: Suomalainen lintuopas. Helsinki Media, 1996.
Fred Vargas: Hyisiä aikoja. (Temps Glaciaires, 2015.) Suom. Marja Luoma. Gummerus, 2016.
No en tiennyt Vargasista, nyt tiedän, kiitos Kyösti! Tämmöistä olenkin kaivannut alakulon keskelle. Nyt minua vaivaa vain se että nukuttaa. hh
VastaaPoistaLukea ja nukkua, nukkua ja lukea - mikäpä sitä voittaisi!
Poista