[objektiivisen
subjektiivista]
Kyösti Salovaara, 2016. Ajankuvaa 1935: Lentävä kuolema. |
Tiedän.
Kierrän
kehää pääsemättä asioiden ytimeen, ympyrän keskelle.
Otsikossa
voisi lukea yhtä hyvin ”Todellisuus ja fiktio” tai ”Todellisuus
ja kieli”. Nyt valittu tuntuu riittävän hämärältä; voi
kirjoittaa mitä mieleen tulee eikä joudu vastuuseen siitä mitä ei osaa sanoa.
Sanotusta
on aina vastuussa, tietenkin.
Mutta
tämä kiehtoo, tämä todellisuus ja miten siitä syntyy toinen
”todellisuus” kirjoissa ja kansissa. Kirjat syntyvät
todellisuudesta kielen avulla. Kirjat ovat todellisuutta, mutta mitä
romaanin ”todellisuus” lopulta on, sitä on hankalampi
määritellä.
Voi
siis kysyä, että mitä ”todellisuutta” romaani kuvastaa; pitäisikin kysyä mikä
on sen suhde oikeaan, konkreettiseen todellisuuteen, mutta en
uskalla. En uskalla kysyä suoraan, vaan ainoastaan
viittauksenomaisesti. Tässä jos missä kysymys on jo melkein
vastaus.
Kehää ei pidä kiertää loputtomiin, niin kuin muuan Fred Vargasin henkilö muistuttaa. Jos ajatus jää kiertämään kehää (maksimi on seitsemän kierrosta), "lopulta työntyy maahan kuin ruuvi. Ja siinä sitä sitten ollaan jumissa."
Ajatellaan
vaikkapa jotakin rakennusta lavean aukion keskellä. Kiertämällä
aukiota, rakennuksesta saa eri kohdilta erilaisen käsityksen ja
näistä käsityksistä voi päätellä millaisesta rakennuksesta on
kysymys, vaikka jokainen tajuaa, että tietääkseen kaiken pitäisi
uskaltautua talon luo, avata ovi ja mennä sisään.
Potkaisen
ajatuksen liikkeelle Sofi Oksasen kolumnista, jossa hän otti
kiivaasti (ja aika sovinnaisesti) kantaa yliopistojen
kirjallisuudenlaitosten puolesta. Oksanen korosti
kirjallisuudentutkimuksen ja kirjallisuuden opetuksen tieteellistä
legitimiteettiä. ”Miksi suomalaisuuden perusta, kirjallisuus, on
yhtäkkiä yliopistoille ongelma?” Oksanen kysyi Suomen
Kuvalehdessä.
Oksasta
harmitti, että kirjallisuuden kaltaisia aineita pidetään
harrastuksena, ei tieteenä. Samalla, kun hän oli huolissaan kansan
lukutaidon heikkenemisestä, hän korosti että lukutaito on
edellytys kriittiselle ajattelulle ja empatiakyvyn kasvattamiselle.
Tästä
on helppo olla samaa mieltä.
Mutta
mitä tekemistä yliopistojen luovan kirjoittamisen kursseilla tai
estetiikan opinnoilla on kansalaisten lukutaidon, kriittisen
ajattelun tai empatiaan oppimisen kanssa? Tyly vastaus kuuluu, että
tuskin mitään. Jos ihminen oppii vasta kaksikymppisenä
yliopistolla empaattiseksi, peli on jo menetetty. Oksanen sekoitti
pienen eliitin (yliopistossa kirjallisuutta opiskelevien) edun suuren
enemmistön arkeen, jossa lukeminen tai lukemattomuus ei johdu siitä
mitä yliopistossa opetetaan.
Kun Oksanen haaveilee, että yliopistojen kirjallisuudenlaitoksilta
valmistuisi opettajia, jotka opettavat peruskoululaiset lukemaan hyvää
kirjallisuutta, voi vain todeta, että naiivi saa olla eikä
sellainen naiivius tietenkään ole pahaksi tässä maailmassa.
Peruskoululaiset
voidaan hyvinkin ”pakottaa” oppimaan matematiikkaa, fysiikkaa,
kieliä ja jopa historiaa, mutta että he ”oppisivat” (mitä se
sitten onkaan) lukemaan fiktiota tai edes haluamaan fiktion
lukemista, on mission impossible - paitsi Pohjois-Koreassa, mutta siellä kaikki onkin fiktiota.
Tarkoituksena
ei kuitenkaan ole mollata Sofi Oksasen kirjallisuudenopetuksen
puolustuspuhetta. Jos kirjailija ei uskoisi kirjallisuuden
jalostavaan vaikutukseen, kuka sitten?
Mutta
hänen artikkelinsa johtaa miettimään mitä romaanit oikeastaan
ovat ja kun ovat jotakin, miten niiden lukeminen edellyttää.
Sattumalta luin juuri Agatha Christien dekkarin Lentävä
kuolema vuodelta 1935 ja tarkastelemalla tätäkin romaania, joka
ei ole mikään merkkiteos eikä edes Christien laajan tuotannon
huippua, tajuaa hyvin kuinka monia asioita fiktio, romaani
esittää, tuo näkyville.
Jos
puhutaan yhteiskunnallisesta kaunokirjallisuudesta tai realistisesta
romaanista, tuskinpa kukaan ottaa Agatha Christietä esille. Kun
Christien muistiinpanoja tutkinut John Curran pohtii Christien
jatkuvaa suosiota, hän toteaa ettei kukaan muu rikoskirjailija ole
osannut lajiaan yhtä hyvin ja yhtä pitkään kuin Christie;
”kenestäkään muusta ei ole haastamaan Christien yhdistelmää
luettavuutta, juonenpunontaa, reilua peliä ja tuotteliaisuutta”.
Hieman
oikaisten voi sanoa, että Curranin mielestä Christien
kirjailijanuran salaisuus on dekkarin ulkoisen muodon, kielen ja
juonenrakentamisen mestarillisessa toteutuksessa eikä niinkään
siinä mitä hänen romaaninsa kuvaavat. Toisin sanoen oleellista ei
ole todellisuus vaan ”todellisuus”.
Onkohan
näin?
Olen
itse joskus, monestikin, sanonut itselleni ja toistanut sen
jopa ääneen, että Christie on tietoisempi yhteiskunnasta ja
ihmisten elämästä kuin mitä yleensä sanotaan ja väitetään.
Yleensä
romaanissa, melkein jokaisessa, on aika ja paikka joka määrittelee
tarinan tai kertomuksen ihmiset, tai toisinpäin: ihmiset
määrittelevät ajan ja paikan. Ihmisten välillä on kiinteitä tai
löyhiä - yksityisiä tai yhteiskunnallisia - suhteita ajassa ja paikassa.
Tästä
jo huomaa, että osatakseen lukea romaania, pitäisi tietää
maantiedosta, kaupunkiarkkitehtuurista ja kulkuneuvoista jotakin.
Lentävässä kuolemassa Pariisista Etelä-Lontooseen lentävällä
matkustajalentokoneella on tärkeä tehtävä murhan
tapahtumapaikkana ja yhtä tärkeä tehtävä sen selvittämisessä.
Curranin teoksessa kerrotaan, että Christie laati hyvin tarkan
kuvauksen muistikirjaansa tuon ajan lentokoneen matkustamosta, ja
sehän oli hyvin erilainen kuin tänään. Christie sommitteli henkilöilleen realistisen asettelun fiktiivisen lentokoneen
matkustamossa.
Jos
siis haluaisi tehdä tiedettä siitä mitä Christie kirjoittaa, ei
riittäisi tutkia romaanin rakennetta, luettavuutta ja juonta, vaan
pitäisi syventyä vuonna 1935 käytössä olleen lentokaluston
laatuun ja kulkuominaisuuksiin.
Tässä
romaanissa Hercule Poirot tekee tutkimuksiaan Lontoossa, Englannin
maaseudulla ja Pariisissa. Muutamalla vedolla miljöön kuvaus alkaa
elää, joten paikan olemuksen selvittäminen on tieteellisesti
haastavaa. Kysymyksen voisi asettaa myös näin: Kuinkakohan paljon
Christien suosion takana on lopulta taito kuvata realistisesti, tosin
hyvin niukoin vedoin oikeaa todellisuutta?
Mutta
tuohonkaan kysymykseen ei saa vastausta lukemalla romaania romaanina
vaan pitäisi selvittää oikean todellisuuden rakennetta ja sitten
ehkä, jos osaisi, sen suhdetta romaanin ”todellisuuteen”. Koska
jokaisessa romaanissa, ainakin jokaisessa dekkarissa, nykyhetkessä
tapahtuvalla on juuret menneisyydessä, myös sitä, historiaa tulisi
opiskella, joten kirjallisuudenlaitokselta tulisi poiketa myös
historianlaitokselle, sen jälkeen kun on teknillisessä
korkeakoulussa opiskellut lentotoimintaan liittyvää fysiikkaa ja
vähän arkkitehtuuria.
Niin
kuin ilmeistä on, romaanin lukemisen oppiminen alkaa tuntua
työläältä tehtävältä.
Christie
sijoittaa muutamalla yksityiskohdalla romaanin tapahtuma-ajan
1930-luvulle.
Romaanin
aikalaislukijalta edellytettiin jonkinmoista yleisisivistystä
tietääkseen mitä nuo pienet ankkurit tarkoittivat, kuten
Stavisky-skandaali Ranskassa, Garbo ja Hepburn Hollywoodissa tai
uuden psykoanalyysin ja psykiatrian läpimurto ihmisen ajattelun ja
sielun ymmärtämiseksi.
Nykylukija
ei ehkä osaa panna merkille modernin psykonanalyysin osuutta (koska
nykyään melkein kaikki on psykoanalyysiä), ja toisaalta luulen että
useimmille lukijoille Alexandre Stavisky on täysin
tuntematon herra; Googlettamalla toki saa selville mistä on kysymys,
mutta...
Tässäkin
korostuu, että kirjaa lukeakseen täytyy tietää oikeasta
todellisuudesta valtavasti jos siitä, lukemisesta ja romaanista
aikoo tehdä tiedettä.
Jäljellä
ovat vielä ihmiset, romaanin henkilöt.
Epämääräinen mielikuva Christien romaanien eskapistisesta maailmasta saattaa johtaa
harhaan, sillä vaikka Christie ei ole sosiaalinen realisti eikä
yhteiskunnallinen näkijä, ei kukaan voi kiistää etteikö hän
osaisi kuvata ihmisiään vakuuttavasti ja ”realistisesti”. Se
että hän ei kuvaa palvelijoiden ja työntekijöiden maailmaa, ei
tarkoita etteikö kuva ylemmän keskiluokan elämästä olisi jopa
kirpeän terävä. Christie kuvaa ihmisten tapoja melkein häijyn
humoristisesti, mutta ei vaadi että tuollaisten ihmisten pitäisi
ryhtyä muuttamaan maailmaa – ja miksi pitäisi kun heillä näyttää
menevän muutenkin hyvin.
On
oikeastaan jännittävää ja mielenkiintoista tajuta, että
viimeistään 1960-luvulla eräänlainen vasemmistolainen ajatus
kirjallisuuden tehtävästä muutti myös kirjallisuuskäsitteet
siihen ajatteluun sopivaksi. Tämän ajattelun mukaan
yhteiskunnallisen romaani edellyttää aina, että köyhät ja
kipeät, alemmissa sosiaaliluokissa elävät ihmiset kuvataan
kapinallisina sankareina tai yhteiskunnan hyvintoimeentulevien
ihmisten uhreina, eikä ole mahdollista kirjoittaa yhteiskunnallista
romaania varakkaista ja terveistä ihmisistä ellei heidän elämäänsä
esitetä kyseenalaisessa valossa.
Edellisen
toteamuksen jälkeen ei ehkä kannata väittää, että Agatha Christie
olisi ”oikealla” tavalla tietoinen yhteiskunnasa josta hän
kirjoitti, ja ainakin pitää muistuttaa, että kuvauksen kohteena
oli hyvin kapea otos yhteiskunnasta. Jos siis haluaa oppia lukemaan
kirjallisuutta tieteellisessä katsannossa, on mentävä sosiologian
laitokselle vähintään pariksi vuodeksi. Tilastotieteen
sivuaineopintojakin suositellaan.
Mutta...
Keskinkertaisenakin
romaanina Lentävä kuolema todistaa, että Christie pystyy
luomaan uskottavia henkilöhahmoja. Dekkareista paljon kirjoittanut
ja myös niitä itse kirjoittanut H.R.F. Keating onkin
todennut, että Christien romaanien ansiona on hänen henkilöiden
tavanomaisuus. Tätä tavanomaisuutta, tavallisuutta vasten Christie sitten loi äärimmäisen epätavallisia juonikuvioita.
Joten, vaikka Christie kuvasi vain hyvin toimeentulevia ja usein jopa
joutilaita ihmisiä, hänen kuvaamansa ihmiset olivat tavallisia
ihmisiä ja, niin kuin Keating sanoi, hän pystyi kuvamaan juuri
heidät niin selkeästi ja asianmukaiseti että jokainen lukija
tajuaa millaisista ihmisistä on kysymys.
Kyösti Salovaara, 2016. |
Tämän
jälkeen, edellä olevan luettuaan, joku sanoo että olen aivan
väärillä jäljillä liittäessäni romaanien ”todellisuuden”
näin vahvasti siihen oikeaan todellisuuteen missä romaanit
kirjoitetaan.
Monien
mielestä romaanilla on siis oma sisäinen maailma, jota ei pidä
selittää ulkoisen maailman rakenteella, tavoilla eikä arvoilla. Ja
juuri sitä romaanin itsenäistä, ulkoisesta maailmasta
riippumatonta maailmaa kirjallisuudenlaitoksilla tutkitaan ja sen
sisäisen maailman muotoa opiskellaan.
Hyvä
on. Ehkäpä näin on, mutta jos näin on, ei kirjallisuuden
tutkimisesta ja sen lukemisen opettelusta voi olla mitään hyötyä
empaattisuuteen tai kriittisyyteen opettelemisessa. Jos romaanin aihe ja "sanoma", sen luoma kuva
oikeasta todellisuudesta ei ole tutkimisen arvoista, ei
kirjallisuudella voi olla sellaista merkitystä kuin Oksanen haluaa
sille antaa.
Toisaalta: ymmärrämme (tai meidän tulisi ymmärtää) hyvin, että romaanit
eivät ole ”tieteellinen” selitys todellisuudesta, vaikka ne
kuinka liittyisivät konkreettiseen todellisuuteen. Ei voi sanoa että
romaani on oikeassa tai väärässä; se vain on.
John
Carey ottaa taiteen olemuksen väärästä tulkinnasta
esimerkiksi Iris Murdochin väitteen, jolla Murdoch uskotteli,
että hyvä taide näyttää meille, kuinka vaikeaa on paljastaa se
miten erilaiselta maailma näyttää, jos siitä luo objektiivisen näkemyksen taideteokseen.
Carey
sanoo, että Murdoch ei ymmärrä mitä objektiivisuus tieteessä
tarkoittaa: ”Ovatko El Grecon tai Rubensin tai Turnerin maalaukset
objektiivisia? Tai Miltonin tai Popen tai Blaken runous? Tai Swiftin
tai Dickensin tai Kafkan fiktio? Jos taiteilijoiden näkemykset
olisivat objektiivisia, eivätkö ne muistuttaisi toisiaan enemmän?
Eivätkö ne, itse asiassa, olisi täsmälleen samoja, niin kuin
kemiallinen kaava, joka todella esittää objektiivisen otannan
maailmasta?”
Tällaista
objektiivisuutta onkin turha lähteä opiskelemaan kirjallisuudenlaitokselle; kannattaa mennä kemianlaitokselle.
Mutta
ihminen haluaa tutkia sitäkin mitä ei voi tutkia.
Koska
pidän itsekin sanoilla ja niiden merkityksellä leikkimisestä, ymmärrän mainiosti jos joku leikkii niillä ihan tosissaan ollakseen vaikkapa
kirjallisuuden tutkija.
Alex
Matsonin teoria romaanin muodosta on tällainen vakava yritys
määritellä mahdoton, kiehtovan kaunis teoria vaikka sitä ei
ymmärrä ja vaikka sitä, sen metodia ei pysty hyväksikäyttämään,
paitsi siinä mielessä että sanoilla saa sanotuksi jotakin
”todellisuudesta”, joka ei ole samaa kuin todellisuus.
Matson
kirjoittaa teoksessaan Romaanitaide, että jos romaania katsoo
muotona eikä sisältönä, ei ajatuksena eikä tunteena, saattaa
tulla aivan uudenlaisiin tuloksiin. ”Tauluakin voidaan katsella
kahdella eri tavalla”, Matson sanoi: ”Voidaan katsella mitä se
esittää, ja voidaan myös katsella sen muotoa, nähdä taulu
tauluna. Tässä tapauksessa ei liene erimielisyyttä siitä, kumpi
katselemistapa on oikea: taulun taidearvo on sen muodossa eikä siinä
mitä se esittää, Mutta koska romaanikin on taideteos, niin senkin
olemus liittyy lähemmin sen muotoon kuin siihen, mitä tuo muoto
esittää.”
Matson
jatkoi, että vaikka tajuammekin romaanin muodon ajatuksena, se on
silti muotoa.
Tietenkään
Matson eikä kukaan muu ole pystynyt määrittelemään mikä jonkin
romaanin muoto on tieteellisessä mielessä. Jos se olisi
mahdollista, jos jokaisella romaanilla olisi yksikäsitteinen
”muoto”, kuin kemian kaava, voitaisiin eri puolilla maailmaa
kirjallisuudenlaitoksissa antaa laudaturopiskelijoille tehtäväksi
määritellä ja kuvata vaikkapa Lentävän kuoleman muoto. Ja
tuloksena pitäisi olla - jos muodon määrittely on objektiivisesti
mahdollista - täsmälleen yksi ja vain yksi kuvaus ja määritys
tehtiinpä tuo määritys missä tahansa, kenen toimesta tahansa ja
milloin tahansa.
Annetaan
vielä sana Agatha Christielle tai paremminkin hänen romaanissaan
Lentävä kuolema esiintyvälle salapoliisikirjailijalle:
”Eihän
salapoliisijutulta vaaditakaan, että se muistuttaisi todellisia
oloja. Päinvastoin... Kirjassaan voi panna murhan kenenkä syyksi
tahansa, mutta todellisessa elämässähän se on todellinen
ihminen.”
Kaunokirjallisuutta
lukevan on selviydyttävä haastavasta kaksinaisuudesta: On
todellisuus ja romaanin ”todellisuus” yhä hyvin kuin on ihminen
ja taideoksen ”ihminen”.
Kaksinaisuuden
havaitsemista vaikeuttaa se ettemme aina itsekään tiedä milloin
puhumme todellisuudesta ja milloin ”todellisuudesta”.
Kansi: Toivo Fahlenius. |
John
Carey: What Good Are the Arts? Faber and faber, 2005.
Agatha
Christie: Lentävä kuolema. (Death in the Clouds, 1935.) Suom.
tuntematon. WSOY, 1959.
John
Curran: Agatha Christien salaiset muistikirjat. (Agatha Christie's
Secret Notebooks, 2009.) Suom. Risto Raitio. Paasilinna, 2010.
Alex
Matson: Romaanitaide. 3.p Tammi, 1969.
Sofi
Oksanen: Suomalainen kulttuuri on olemassaolomme perusta.
Kirjallisuudella on valtava merkitys kriittisen ajattelun ja
maailmankuvan kehittymiselle. Suomen Kuvalehti, 23.6.2016.
John
M. Reilly (toim.): Twentieth-Century Crime and Mystery Writers. The Macmillan
Press, 1980.
Fred Vargas: Hyisiä aikoja. (Temps glaciaires, 2015.) Suom. Marja Luoma. Gummerus, 2016.
HYvä kolumni (taas kerran).
VastaaPoistaItse olen pitänyt (kriitikoiden vastalauseista huolimatta) Lentävää kuolemaa kelpo dekkarina, joka tosin johtunee siitä, että se oli lapsena toinen Agtahan dekkarin jonka luin (ABC-murhat oli ensimmäinen), ja siitä saadaankin aasinsilta tähän lukemisasiaan.
Äidinkielen opettajan tehtävä on kaiketi opettaa lapsia lukemaan ja kirjoittamaan suomea, ja opettaa kielen perusrakennetta. Faktan erottaminen fktiosta on tärkeää, kuten faktan erottaminen mielipiteestä, minusta kannanotto äidinkielen yliopisto-opetuksen puolesta on mielipide, pitää muistaa, että myös ikäluokat pienenevät. Hyvä, jos yläkoulussa luetaan kaunokirjallisuutta. Pidän äidinkielen opetusta koulussa tärkeimpänä aineena matematiikan ohella, mutta myös muut aineet kuten kielet, yhteiskunnalliset ja luonnontieteelliset aineet ovat tärkeitä. Sekalaiseen työuraani kuuluu kyllä myös sijaisena olo myös yläkoulussa. Tällöin ehkä suhtautuu realistisemmin siihen mikä olisi teoriassa hyvä tehdä ja mikä on oikeasti mahdollista.
Kiitos Jokke!
PoistaNiinpä - kun kansakoulussa aikanaan oli "laskentoa" ja lukemista, mitäpä muuta lapsi tarvitsikaan. No, yritettiin sitä myös laulaa ja leikkiä (semmoinenkin aine taisi olla), oppia uskontoa ja tehdä käsitöitä (siis jopa virkata).
Kaikki alkaa lukemisesta ja laskemisesta - ja kaikki taitaa myös niihin palautua. Ei kai tietokonetta tai kännykkää pysty käyttämään, jos ei osaa lukea. Harmi kyllä jotkut ajattelevat ettei sen enempää tarvitsekaan osata lukea, kunhan vain osaa antaa riittäviä komentoja laitteelleen.
Erottelu faktan ja fiktion suhteen kannattaa todella tehdä. Fiktio on se päällimmäinen hyvä (vähän kuin rusina pullassa), jonka alapuolella, tukirakenteena pitäisi olla monen eri yhteiskunta- ja luonnontieteen osa-alueen osaaminen ja osaaminen syntyy vain osaamalla lukea, ymmärtämällä mitä lukee.
Kyösti, olet sitä mieltä, että peruskoululaista ei voi opettaa lukemaan fiktiota. Minä taas ajattelen, että voi ja pitää. Katsos, kun moni ei itse l ö y d ä kirjoja. Johdatellaanhan me lapset myös matematiikkaan, historiaan, eri urheilulajeihin ja kokkaamiseen.
VastaaPoistaNykyään jo alakoulussa on lukupasseja, joihin merkitään luetut kirjat, ja ihan pienetkin pitävät kirjaesitelmiä. Oma pojanpoika teki, olikohan tokaluokkalaisena, esitelmän sarjakuvaromaanista Timi Möhläri ja vähän myöhemmin Paten päiväkirjoista.
Kouluissa käy myös kirjavinkkareita. Inkeroisten yhteiskoulussa, yläluokilla, oli kirjavinkkarina Kouvolan Teatterin näyttelijä Arimo Haltsonen, hyvä tyyppi. Hän luki jotain nuorisokirjaa jännittävään kohtaan, siis näytteli sitä, ja lopetti kuin seinään, piti tauon ja sanoi:"Löydät tämän kirjastosta." Seurasin valvovana opettajana nuorten ilmeitä, unohtivat pitää yllä välinpitämätöntä rooliaan.
On niin paljon kaikkea, mikä viihdyttää lasta helpommin kuin kirja, varsinkin jos ihan tekninen lukutaitokin on vielä heikko.
Minulla oli yliopistossa yhtenä sivuaineena yleinen kirjallisuustiede ja estetiikka, opettajana Yrjö Sepänmaa, joka oli silloin nuoruuttaan epävarma, lähes saman ikäinen kuin me opiskelijat. Kyllä siinäkin oppi monenlaista, melkeinpä enemmän kuin kasvatustieteen perusopinnoissa.
Minusta yliopistoissa pitäisi olla kirjailijaksi opettamista, kuten esim. USA:ssa on ollut kauan. Meillä se on aika haparoivaa.
Kyllä kirjailijaksi opettamista pitää olla, jos näyttelijäksikin opetetaan. Koulutus on tietysti vain alku, mutta se voi olla hyvä alku.
En tiedä, millaista Jyväskylän opetus on ollut enkä muista lukeneeni Oksasen juttua. Siinä on ehkä eri näkökulma tähän kuin minulla.
Turun yliopistossa on ainakin luovan kirjoittamisen opetusohjelma, jossa opiskellaan ammattimaista kirjoittamista. Kannatan tällaisia opintoja.
Kovasti ihmiset osallistuvat eri tahojen järjestämille kirjoittajakursseille, joiden taso vaihtelee. Monella on Suomessa edelleen hinku kirjailijaksi.
Pointtini on (yritti olla) ettei pidä kuvitella, että kaikki koululaiset voitaisiin pakottaa lukemaan kaunokirjallisuutta ja olen sitä mieltä edelleen ettei pidäkään pakottaa. Sen sijaan laskemiseen ja lukemiseen ylipäätään pitää pakottaa ja myös yhteiskunnan tuntemiseen (siis esimerkiksi historian tuntemiseen).
PoistaEn tiedä - onkohan tätä kukaan tutkinut - onko koululaitos ohjannut kirjallisuuden pariin yhtäkään tai kuinka monta sellaista ihmistä joka ei ole ryhtynyt omasta halustaan lukemaan? Kaikki tuntemani ihmiset, jotka lukevat, vanhemmat ja nuoremmat ovat ryhtyneet kaunokirjallisuuden lukijoiksi koulusta huolimatta ja useimpien kokemus koulun kirjallisuudenopetuksesta on ollut vastenmielinen tai erittäin vastenmielinen.
Riippuu tietysti opettajista... mutta jotakin yleispätevää tällä tuntemuksella täytyy olla. Johtuisiko se siitä, että koulussa ei koskaan voida esitellä kirjallisuutta monipuolisesti - on romaani joka kiinnostaa minua, toinen romaani joka kiinnostaa sinua jne, ja on aivan kohtuutonta jos minut pakotetaan nuorena lukemaan kirja, joka ei kerta kaikkiaan vastaa tempperamenttiani vaikka joku toinen olisi siitä kuinka kiinnostunut.
Muiden aineiden, laskeminen fysiikka, biologia ja kemia jne kohdalla tällaista ongelmaa ei ole, koska nehän vain neutraalisti kuvaavat maailmaa, objektiivisesti ja täsmällisesti. Objektiiviseen oppilaat voidaan "pakottaa" mutta ei fiktiiviseen. Näin ajattelen ja olen Jokken kanssa samaa mieltä, että fakta ja fiktio kannattaa opetuksessa erottaa ja että edellinen on tärkeämpää kuin jälkimmäinen ja itse asiassa jälkimmäisen edellytys.
Tietysti voin olla väärässä. Ehkä mitään ehdotonta "totuutta" ei tässä asiassa ole eikä voi olla.
Katselin äsken vakavan EU-keskustelun ryhmäpuheenvuoroja eduskunnassa. Pisti silmään se että noin 9/10 kansanedustajasta - ikään, puolueeseen, sukupuoleen riippumatta - näpytteli älypuhelimiaan ja tablettejaan eikä kukaan heistä keskittynyt kuuntelemaan puheenvuoroja.
Kauheaa! Tässä siis eliitin mallia nuorisolle, jolle koululuokkaan tuodaan vastaavat vehkeet iloksi ja nautinnoksi. Ei tarvitse keskittyä mihinkään - paitsi itseensä.
Yliopistojen osaa luovan kirjoittamisen opettamisessa en ole koskaan ymmärtänyt. Pitääkö olla ylioppilas oppiakseen kirjoittamaan? Miten Pekkanen, Linna ja Päätalo oppivat kirjoittamaan kun eivät olleet luovan kirjoittamisen kurssilla ylipistossa? No, monenlaista apua tietenkin saivat, Linna taisi saada pakinassa siteeratulta Matsonilta.
Mutta eikö yliopistossa sitten pitäisi olla myös luovan futiksen, jääkiekon ja koripallon kursseja? Jne. Kuka meistä on sanomaan, että romaanin lukeminen on jollekulle nuorelle tärkeämpi asia kuin oppia vaikkapa mestarijalkapalloilijaksi?
Kyösti, tässä kommentissasi, sen neljännessä kappaleessa faktasta ja fiktiosta olet varmaan kirjoittanut länsimaisen sivilisaation peruslauseet.
PoistaTaitaa silti olla niin, että ensin tulevat ihmiselle, lapsena, havainnot ja yritykset, sitten pitkä fiktiovaihe eikä ulkopuolisella taida olla niistä kunnon käsitystä. Ihmettelemme vain kuinka lapsi elää kuvitelmien maailmassa, luo omaa maailmaansa. Tässä on usein fiktio etualalla ja ehkä sellaisena pysyykin ihmisen eliniän ajan. Siihen ei varmaan saa liian aikaisin pakolla puuttua mutta tietysti tulee aika faktojen seurata unelmia ja aika jolloin nämä kaksi joutuvat vaihtamaan paikkaa ja sekin, että tätä paikanvaihtoa ihmisen on tahdon voimalla pystyttävä itse säätelemään jotta pystyisi hallitsemaan todellisuutta. hh
.. niin, onkohan kansamme edustajilla tahto hiukan hukassa ;-)
Hyvin kuvaat elämänkaaren; voisiko tästä vetää todella laajan kaaren, ajatuksen, että elämä alkaa fiktiona ja loppuu fiktioon ja siinä välissä on selkeitä hetkiä jolloin todellisuuden tajuaa niin kuin se on?
PoistaJoskus sanotaan että lapsi on kaikista luovin olento. Sehän ei oikeastaan pidä paikkaansa,koska koko lähimaailma on lapselle käsittämätöntä, eräällä tavalla fiktioa. Luovuus, niin kuin sitä kannattaa ajatella, on todellisuuden tajuamisesta syntyvää uutta: insinööri keksii miten polttomoottorista luonnonlakien rajoissa saa enemmän tehoa vähemmällä polttoaineella, maata viljelevä keksii kuinka pelto pitää hoitaa uudella idealla niin, että tarvitaan mahdollisimman vähän lannoitteita, taidemaalari oivaltaa kuinka tutun maiseman voi kuvata niin että jokainen maiseman sata kertaa nähnyt pysähtyy sitä katsomaan uudella tavalla, jne.
Eräänlainen paradoksi: luovuuttaa ei ole siellä missä todellisuutta, faktoja ei tunneta.
Juu, tuo on ihan totta, että lasta tulkitaan luovaksi siinäkin, missä hän vain opettelee ymmärtämään ympäristöään. Se opetteleminen tuottaa aikuisen mielestä herttaisia väärinkäsityksiä ja ihmeellistä "avantgardea". Lapsi osaa myös viihdyttää yleisöään eli tekee sitä hassua mistä palkitaan.
VastaaPoistaEi nykyään koulussa lapsia pakoteta lukemaan samaa kirjaa. He lukevat omia valitsemiaan kirjoja. Viimeisinä työvuosinani tytöt esittelivät minulle monesti aarteenaan Deborah Spungenin kirjoittamaa kirjaa Nancy, jossa Deborah kirjoittaa oman tyttärensä vaikeasta elämästä punkyhtye Sex Pistolsin basistin Sid Viciousin tyttöystävänä. Tästä huumeentäyteisestä, vaarallisesta elämästä he laativat kirjoituksia äidinkielen opettajalleen. Ei kouluissa siis lueta paljon Kalevalaa (jotain pätkiä kyllä), vaan nuorten kirjoja ja näytteitä eri tekstilajeista. periaate on, että kunhan lukisivat. Olen joskus jopa ajatellut, että jokin klassikko voisi olla paikallaan, mutta ei se onnistu.
Minä pidin kirjallisuuden opetuksesta. Nyt olen poikkeus sinun otannassasi! Suunnittelin jopa äidinkielen opettajan tai lastenkirjailijan uraa.
Ehkä Pekkanen ja kumppanit olisivat kirjoittaneet vieläkin paremmin ja kirjoittaminen olisi ollut heille helpompaa, jos olisivat saaneet opetusta.
Älylaitteet ovat varmaan tulleet jäädäkseen, ei voi mitään. Monet kirjoittavat niillä muistiinpanoja tai etsivät lisätietoa juuri kuulemastaan. En minäkään pidä tästä koneihmisilmiöstä. Oletetaan, että ihminen voi keskittyä moneen yhtä aikaa, olla läsnä sekä ihmisten että koneen kanssa.
Viimeisimmissä englannin kielen opetussuuunnitelmissa, mitä itse olin toteuttamassa, vaadittiin korkeimpaan arvosanaan, että kuultua kieltä on pystyttävä ymmärtämään myös hälyssä ja häirittynä. Tämä peruskoulun yläluokilla! Siis huono äänitys tarkoituksella, koska isossa työpaikassakin on monenlaista ääntä, ja juuri kun olet nenä kiini älylaitteessa joku sanoo olkasi takana tärkeän asian. Myös lentoterminaalitilanne oli esillä. Eihän niistä kuulutuksista saa aina selvää, mutta minusta laitteita pitää kehittää eikä valmentaa ihmiselle jotain yli-ihmisen aisteja.
Olin jo miettimässä tätä asiaa: miksi en "hyväksy" sitä että joku vanhempi - opettaja, opetushallitus, viranomainen - päättää nuoren, kasvavan lapsen puolesta mitä kaunokirjallisuutta hänen tulisi lukea.
PoistaKun natsi-Saksassa kiellettiin tiettyjä romaaneja, onko yhtään soveliaampaa, että viranomainen kertoo mitä pitää lukea?
Intuitioni on vahva, mutta pystynkö perustelemaan kantaani.
Päädyin siihen että jokaisella ihmisellä, lukijalla on henkilökohtainen side siihen mitä hän lukee - tai jättää lukematta.
Se on vähän kuin ihastumista tai rakastumista - tai sitten silkkaa vihaa. Silkkaa vihaakin voi käyttää hyväkseen, jos on kriitikko, niin kuin minä, mutta ei joku 13 vuotias teini-ikäinen.
Jos pakotetaan lukemaan joku romaani, se on vähän samaa kuin vanhemmat pakottavat lapsensa naimisiin jonkun kanssa, josta tämä ei pidä, rakastumisesta puhumattakaan, lainkaan.
Sanot että jokainen saa lukea mitä haluaa. Mitä sitten "opetetaan"? Sitäkö että saa lukea mitä haluaa? Miten sitä voi opettaa?
En sanonut etteivät ko. herrat saaneet apua kirjoittamiseen vaan että heidän ei tarvinnut mennä yliopistoon oppiakseen kirjoittamaan. Ehkä nykyajan kaunokirjallisuus on niin sovinnaisen keskinkertaista juuri sen takia että kaikki (melkein) kirjailijat ovat saaneet oppinsa yliopistossa. Kirjoittamista voi toki opetella, mutta ei elämää elämättä sitä.
Jos luet Pekkasta tai Linnaa, tuskin pystyt näyttämään niitä lauseita joissa yliopiston luovan kirjoittamisen kurssi olisi voinut parantaa itse kirjoittamista. Maailman hahmottaminen on toinen juttu.
Itse ajattelen, enkä välttämättä ajattele oikein, että yliopiston tehtävänä on ylisummaan tutkia sitä mikä on "totuus". Perustavalla tavalla. Ilman edes välittömän hyödyn tavoittamista.
Koska kaunokirjallisuudessa kaikki on yhtä totta tai valhetta, sen, kaunokrijallisuuden, tutkimien ei voi olla yliopiston päätehtävä. Ja jos pitäisi rahapulassa valita kirjallisuudenlaitoksen ja matematiikan laitoksen väliltä, luonnollisesti valitsisin matematiikan. Vaikka itse luenkin mieluummin dekkareita kuin ratkaisen matemaattisia tehtäviä.
No, tästä saa hyvällä mielellä olla toistakin mieltä.
Minä olen ajatellut aina opettamisesta, että se on tiedon, taiteen ja taidon äärelle saattamista ja innostamista. Jos oppilas innostuu, niin häntä ei pidättele mikään. Mutta jos ei innsotu, niin mukana voi olla pinemmälläkin panoksella.
PoistaÄidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmia löytyy netistä. Tavoitteet on moninaiset. Viime vuosina on lisätty ja korostettu mm. ilmaisutaidon ja medialukutaidon osuutta. Tässä pitäisi nyt olla ko. aineen opettaja selittämässä, mutta kerron, mitä olen huomannut sivusta seuranneena.
Joitain osa-alueita: kielioppi, oikeinkirjoitus, eri tekstityyppeihin tutustuminen, puhutun kielen moninaisuuteen tutustuminen (asiakieli, murteet), pariesitelmät, erilaiset kirjalliset harjoitukset (ennen oli vain outo kirjoitus nimeltä 'aine'), asiakirjoitus, luova kirjoitus, tutkielmat, kirjallisuuden genret, omavalintaisen kirjan lukeminen ja siitä vinkkaaminen toisille, ohjelmien valmistaminen koulun juhliin, lehdistövierailut, lukuvinkkarien vierailut, teatterissa käynnit, elokuva eri tavoin käsiteltynä. Ja varmaan paljon muuta.
Kirjojen lukeminen on siis aika vähällä sekä peruskoulussa että lukiossa. Sille ei ole omaa ainetta, vaan se on osana yhdistelmäainetta äidinkieli ja kirjallisuus, joka sisältää tietoa, taitoa ja taidetta.
Suomalaisella opettajalla on vapaus valita, mitä hän painottaa. Tämä on hyvä. Opettaja voi ottaa oppilaan ja ryhmän vahvuudet huomioon. Olen vieraillut kouluissa muutamissa maissa, joissa on paljon byrokraattisempaa. Ranskassa ja Englannissa esim. mennään tiukassa ohjauksessa ja luetaan klassikoita. Se voi olla tervanjuontia murrosikäiselle.
Olen kerran äidinkielen sijaisena saanut ohjeen kirjoituttaa yleisönosastokirjoituksia, joita sitten luettiin ja kommentoitiin. Lopputunnista luimme vielä oppikirjasta kaunokirjallisia tekstejä, joissa asia koettiin jonkin aistin kautta, ja oppilaat alkoivat kirjoittaa koulumatkastaan näkö tai kuulohavaintojen kautta. Läksyksi tuli viimeistellä kirjoitus kotona. Minusta tämä oli oivallista kirjallisuuden opetusta, vaikka minä en tietenkään osannut viedä tuntia kuten oma opettaja olisi sen tehnyt.
Minäkin olen sitä mieltä, että jokaisella on henkilökohtainen suhde siihen, mitä hän lukee.
Olen myös sitä mieltä, että koululla ei ole siihen mitään sanomista. Koulu tykkää, jos oppilas lukee, mutta jos ei, niin koulu ymmärtää, että hän on hyvä jossain muussa tai jos ei ole hyvä missään, niin koulu ymmärtää senkin ja toivoo, että hän olisi hyvä ihminen.
Ihan rehellisesti Kyösti olen kokenut näin. Sinun muistosi ovat oppikoulusta. Oppikouluissakin oli eroja. Ja peruskoulu on kyllä ihan eri koulu.
Unohdin tuosta ainakin väittelyn. Kouvolastakin on lukiolaisia osallistunut väittelykilpailuihin. Tietysti tarvitaan muiden aineiden tietoja. Oppilaat valmistautuvat seuraamalla ajankohtaisia asioita mediassa. Pitää kuitenkin tietää, mitä väittely on ja harjoitella sitä. Joillain poliitikoistamme on väittelyn taito, toisilla ei.
PoistaSe, että kouluissa saa lukea nuorten kirjoja, on kehittänyt tätä genreä. Olen hämmästynyt monien nuorten kirjojen tasosta.
Juuri noin, asiaa puhut.
PoistaEhkäpä anglosaksisissa maissa, kouluissa, opetetaan enemmän tuota väittelyn taitoa, siis sitä että osaa sanoa oman mielipiteensä eikä loukkaannu siitä että joku toinen on toista mieltä.
Melkein ihaillen (tai no, ihaillen) luen nyt Brexitin jälkeen The Guardianista tai BBC:ltä teräviä, monet asiat kriittisessä valossa esittäviä puheenvuoroja. Tietysti meilläkin sellaisia on, mutta harvakseen. Tällä viikolla Paavo Raution kolumni Hesarissa oli yksi semmoinen.
Luulen, en tiedä, että kouluissa voisi/pitäisi olla paljon enemmän tunteja suomalaiselle kulttuurille, siis kirjallisuudelle ja elokuvalle ja musiikille, jolloin voitaisiin lukea ei vaan kymmenen kirjaa vaan sata vaikka kolmessa vuodessa.
Mutta moinen tuntuu mahdottomalta - mitä siitä tulisi jos koululaiset katselisivat pitkin päivää elokuvia!
Silloin kun kävin Kotkassa lyseota, kaupungissa teatteria johti Raoul af Hällström (mistä Wikipedia on täysin tietämätön) ja hänhän oli Moliere-tuntija vailla vertaa. Joten meidät vietiin kerran vuodessa katsomaanjotakin Molierin näytelmää eivätkä ne avautuneet millään lailla. Harmi etteivät opettajat silloin yrittäneetkään selittää mitä me olimme olleet katsomassa.
Tämä on erittäin tärkeä aihe ja mielenkiintoinen keskustelu.
VastaaPoistaVoiko kirjallisuutta ja kirjoittamista opettaa? Voi, mutta vain tiettyyn rajaan asti. Tekniikkaa, hyviä käytäntöjä ja sellaista. Voidaan näyttää mikä tekee hyvästä kirjallisuudesta niin hyvää, johonkin pisteeseen saakka, mutta kyllä siihen aina jokin mysteeri jää. Ja henkilökohtainen maku.
Pitääkö koululaisia pakottaa lukemaan kirjoja? Ainakin heille voi avata ovia siihen suuntaan, näyttää mahdollisuuksia. Nykyaikana, jolloin nuorilla on niin paljon erilaisia vapaa-ajan mahdollisuuksia, toivon että jokaiselle kaltaiselleni ihmiselle annetaan mahdollisuus löytää kirjallisuus. Minulle se tuli jo kotoa, ei koulusta, mutta kaikkien pitäisi saada sytyke jostain. Jos ei kiinnosta niin sitten ei.
Eri asia on sitten kielen kaikkinainen käyttäminen ja ymmärtäminen. Sitä pitää takoa jokaiseen pieneen päähän, sillä sitä elämässä tarvitaan. Kieli on väline kaikkeen muuhun.
Pidän kovasti siitä, miten Kyösti nostaa korkeakirjallisissa piireissä väheksytyistä Agatha Christien kirjoista esiin piirteitä, joita niissä ei yleensä nähdä. Christie kun sentään teki nuoreen minuun tavattoman suuren vaikutuksen. Ja osaltaan viitoitti tietä kirjallisuuden maailmaan.
Vimma! Se, että on sanottavaa, jonka haluaa kertoa kaikille. Olisiko tämä se, mikä erottaa hyvän kirjoittajan kirjailijasta? Kirjoittamisen tekniikoita voi opiskella ja ne ovat apuna sanottavan "uloshengittämiseen", mutta sanomisen halua ei saa mistään kurssilta.
VastaaPoistaMinusta kaikki Kyöstin blogikirjoitukset ovat viimeisteltyjä tasokkaita kirjallisia, filosofisia ja/tai yhteiskunnallisa esseitä. En ole monesti lukenut kirjoja, joihin hän viittaa, mutta nautin tekstistä ja sen herättämistä ajatuksista.
Monesti olen myös saanut Kyöstiltä kimmokkeen jonkin kirjan lukemiseen.
Kiitos Kyösti harvinaisen tasokkaasta blogistasi!
Ja hyvä, ettet julkaise useammin kuin kerran viikossa. Näissä kirjoituksissasi on pureskeltavaa koko viikoksi.
Pekka, oletko se Pekka Turunen, joka on valokuvannut mm. Pohjois-Karjalan ihmisiä? Jos, niin olisinko voinut nähdä kuviasi Berliinissä?
En ole valokuvaaja Pekka Turunen, mutta olen luonnollisesti noteerannut täyskaimani ansiokkaan toiminnan.
PoistaKiitos kiitoksista Pekka ja Marjatta!
VastaaPoistaJäin vielä miettimään tätä kaikkea... jatkuvaa ihmettelyä sen suhteen missä todellisuus muuttuu "todellisuudeksi" ja että missä fiktio palautuu osaksi todellisuutta, kaikkineen.
VastaaPoistaNyt kun eilisen auringonpaisteen jälkeen, taivaalla kulkee tummia pilviä, päädyn lainaamaan Kafkaa:
"Oikea tie kulkee nuoran ylitse, joka ei ole jännitetty korkealle, vaan hivenen maanpinnan yläpuolelle. Se näyttää määrätyn pikemminkin aiheuttamaan kompastelua kuin kuljettavaksi."
Se mikä Kafkalta jäi sanomatta, on että vasta kompastuttuaan tietää miltä maanpinta tuntuu.
Ja täältä tullaan taas! Mieleeni jäi pyörimään lapsen luovuus ja se, kun toteat tuolla aiemmin keskustelussa, että lapsi ei oikeastaan luo uutta, kuten taidemaalari, joka näkee todellisuuden uudella tavalla ja toteuttaa näkemänsä maalauksissaan.
VastaaPoistaLapsi on todellakin maailmassamme alien tai kuin toisesta kulttuurista tuleva maahanmuuttaja. Lapsi järjestää näkemäänsä outoa maailmaa ajatuksiksi, joissa on joskus sellaisia oivalluksia, mitä tottunut ja turtunut aikuinen ei ole huomannut. Eikö siis myös tällainen uusi näkemys ole luova siinä missä ammattiajattelijan, filosofin tai aforistikon samaan päätyvä päättely? Eräässä kirjassa, johon oli kerätty lasten päätelmiä oli mm ajasta näin: "Aika on kiirettä varten/ Aika on sitä varten, että tietää, onko myöhässä vai ehtinyt." Joidenkin lasten maalauksissa on myös esim. värit usein kuvaamassa jotain muuta todellisuutta kuin silmin havaittava, siis uusi näkemys, m u s t a aurinko nousee -tyyliin. Aikuinen irrottautuu sovinnaisuuksista luodakseen uutta, mutta lapsella niitä ei vielä ole, joten hänellä voi tulla ikään kuin vahingossa luovaa taidetta.
Tuo viimeinen ajatuksesi kompastumisesta ja maanpinnasta on sellainen, minkä myös juuri lapsi voisi oivaltaa.
- Tartteekko aina kaatuilla ja rönytä?
- Enhän minä muuten tiedä miltä maanpinta tuntuu.
Hyvä ajatus, varsinkin lasten kasvatukseen. Kompastelu on suositeltavaa.
Joo, varmaankin lapsikin on "luova" tai joskus kaikki mitä tekee on sellaista, arvaamatonta ja siisnä mielessä uutta, jopa luovaa.
PoistaKoko sana "luovuus" sinänsä on ärsyttävä - ja sen voi käsittää niin monella tavalla ettei jäljelle jää mitään. Mutta sellaisiahan monet "sanat" tuppaavat olemaan!
Se mitä me pidämme lapsen luovuutena on, luulen, jo jotain osaavan lapsen innostumista ja paneutumista, "joo mä laitan ton vielä tohon ja sit …, kato Ukki .., mm-mmm, tai vaikka …, mmm-m, ja vielä, kato!
PoistaTässä ajattelen tyttären tytärtä ja enempi kuvittelen sen ajatuksia. Usein se ei sano mitään, tekee vain. Tuloksista sitten näkee ne ajatukset.
Näinhän tuo lienee aikuisenkin laita, suunnittelee ehkä etukäteen, kokeilee, hyväksyy ja hylkää mutta lopulta innostus on se mikä tekee autuaaksi, niin, ja Vincentistä suuren. Tai hetkeksi monista nuorista suomalaisista jotka sata vuotta sitten kävivät Bretagnessa kokemassa maalarin vapauden. Pitää siis osata! hh