[älyllisen
periksiantamisen
logiikka]
Kyösti Salovaara, 2018. Mitä näkyy kun näyttää näkyvän? |
Maailma
kirjoitetaan lauseilla. On hyviä, huonoja ja siltä väliltä. Hyvät
lauseet kertovat paljon, huonot vähän ja siltä väliltä olevat
jotakin.
Jos
lauseet pelastaisivat maailman, se olisi tehty jo kolmasti.
Jotakin siis puuttuu.
Lausehan
ei ole totta – paitsi matematiikassa – vaan heijastus.
Heijastuksia näkee joka puolella. Ja kun sanoja raaputtaa riittävän
kauan, ei edes ruostetta jää pöydälle.
Väitetään
että ei tarvitse tietää totuutta. Riittää kuin näkee miltä
asiat ja ihmiset näyttävät ja kuulostavat. Niin on kuin näyttää
– faktoista viis.
Kuulostaa komealta.
Fiilinki
on faktaa.
Laiskiainen
asuu puussa, ihminen maassa.
Valveutunut
eliitti heräsi hätkähtäen, kun huomasi Donald Trumpin ja
englantilaisten brexit-miesten (ja naistenkin) pelaavan faktojen
sijasta tunteilla. Alettiin puhua totuuden jälkeisestä ajasta,
ikään kuin aikaisemmin kaikki puhe olisi ollut faktaa eikä
fiktiota.
Valveutunut
eliitti on aina kolme askelta jäljessä.
Nyt
on tullut muodiksi väittää, että ihminen (pääministeri,
poliitikko, valtakunnansovittelija, näyttelijä jne.) on kiero,
huijari, epärehellinen, omanedun tavoittelija ja epäluotettava, jos siltä näyttää.
Faktoja ei tarvitse selvittää eikä punnita, koska fiilinki on
faktaa eikä fiilingille mitään mahda.
Aikaisemmin
ihminen oli syytön kunnes toisin todistettiin.
Nyt,
median ja somen kokoamassa julkisessa ”oikeudenkäynnissä”
ihminen on syyllinen jos siltä tuntuu, ja tällaisen syyllisen
pitää itse todistaa oma syyttömyytensä, vaikka se on mahdotonta, koska näyttää ettei hän ole syytön.
Valveutunut
media ja somen ”ääni” toimivat täsmälleen samalla tavalla
kuin fiilinkiään twiittaava Trump.
On
vain ero siinä pitääkö tätä tragediana vai komediana.
Aristoteleen mukaan tragedia pyrkii esittämään
ihmiset parempina kuin he todellisuudessa ovat, komedia taas
huonompina.
Siltäkö
tuntuu?
Järven
yli kuuluu komea puhallus, kuin jättiläinen puhaltaisi olutpullon
suuhun.
Arkijärki
kertoo, ettei jättiläisiä ole olemassa. Ei ainakaan Savossa. Eikä jättimäisiä olutpulloja Suomessa myydä.
Kirjan
mukaan järven rannassa, katseilta piilossa, soidinlauluaan kumisuttaa kaulushaikara. Lintukirja vertaa soidinlaulua - joka viettelee luokseen useita naaraita – sumutorven tuuttaukseen.
Tämä
selitys kuulostaa paremmalta ja todemmalta kuin pulloon
puhaltava jättiläinen. Mutta kuinka moni meistä on koskaan kuullut
miltä sumutorvi kuulostaa? En minä ainakaan ja silti uskon mitä
ornitologi kirjoittaa.
Sitäkö
on miltä kuulostaa?
Niinkö
on kuin miltä näyttää?
Tyyneen
veteen kasvaa puita alaspäin. Miten se on mahdollista? Pitääkö
uskoa mitä näkee? Pääseekö sukeltamalla koivun latvaan?
Lähikuva
kohteesta 4201: louhikkoista on. Pystyisikö tuolla kävelemään,
kivien yli hyppimään? Pahalta näyttää.
Fiilinki
ei ole tiedon väärti.
Autoja
huristaa jatkuvasti tiellä 4201 renkaat kumisten ja kaulushaikaran
tuuttauksen peittäen. Kaikki ei ole siltä miltä näyttää.
Kyösti Salovaara, 2018. 4201. |
Lauseita
valitsemalla valitsee maailman.
Kun
kunnioitettu oikeusoppinut ja terävä yliopiston dosentti väittävät,
että valtankunnansovittelija on menettänyt luottamuksen ja toiminut
kenties puolueellisesti, jos siltä tuntuu, niin mitä oikeusoppinut
ja dosentti oikein ilmaisevat valitsemillaan lauseilla?
He
eivät penää totuutta, vaan kertovat oman poliittisen ajatuksensa
piilottamalla sen lauseen muotoon. He ovat ikään kuin puolueettomia
tarkkailijoita, vaikka esittävätkin poliittisen väitteen.
Tietenkin
oikeusoppinut ja dosentti saavat esittää poliittisen väitteen.
Miksi eivät saisi? Mutta saako poliittisen väitteen piilottaa
sopivia sanoja valitsemalla lauseeseen, joka ei näytä
poliittiselta?
Onko
totuuden jälkeisessä ajassa piilotettava puolueellisuutensa
ollakseen puolueeton? Aivan kuin lauseilla pystyisi pesemään
maailman lian ja pölyn vaatteistaan ja hiuksistaan.
Lauseita piisaa, myös hyviä. Onko niitä jopa liikaa?
”Ehkä
maailmassa olisi enemmän oikeutta jos ihmiset moralisoisivat
vähemmän”, muuan poliisimies huokaa Nicolas Freelingin
dekkarissa Keskustelu (Criminal Conversation, 1965).
Olutpulloon
puhalteleva jättiläinen ei tiedä moralismista mitään.
Toinen
hyvä lause: ”Näytelmä on asia, jonka avulla voimme ymmärtää
muiden asioiden olemuksen.” (Freeling.)
Tuossa
ei puhuta teatterista vaan elämästä, siitä miten ihmiset
esittävät elämäänsä. On rooleja ja... mitä sitten jää kun vaatteet riisutaan?
Vaikka
lauseet eivät ole maailma, ei muutakaan selitystä ole olemassa,
paitsi kuvia mutta niistä kirjoitetaan toisella kertaa. Äänet jo
mainittiin.
Kun
lauseita kirjoittaa riittävästi, joku kenties lukee ja niistä jää jälki.
Useimmista
lauseista ei jää jälkeä eikä niitä lueta kahteen kertaan.
Kukaan ei tiedä miten käy.
Amerikkalainen
kirjailija Tom Wolfe kuoli alkuviikosta (14.5.2018) New
Yorkissa. Hän oli syntynyt 2.3.1930.
Wolfe
kulki ns. Uuden journalismin avantgardessa 1960-luvulla sellaisten
kirjailijoiden kuin Truman Capote, Joan Didion, Hunter
S. Thompson ja Norman Mailer rinnalla.
On
sanottu, että Wolfe loihti technicolor-värisellä proosallaan kuvaa
niin kalifornialaisista lainelautailijoista kuin autonrakentajista,
yhtä hyvin hipeistä kuin vastakulttuurin huikeista hahmoista tai
väkevän sankarillisesti ja karikatyyrisesti niin astronauteista kuin Manhattanin
raharikkaista.
Seppo
Loposen hienosti suomentamasta esseekokoelmasta Täydessä
terässä (WSOY 2001, alkuteos Hooking up, 2000) saa
kohtuullisen hyvän käsityksen Wolfen tavasta kirjoittaa
”uudenlaista” asiaproosaa.
Tuosta
teoksesta osuu silmäilijälle essee Suuri uudelleenopettelu,
missä Wolfe ennustaa 2000-luvun kääntyvän taaksepäin ja
menettävän sen villin elinvoiman, joka puski 1900-lukua eteenpäin.
”Minä
ennustan”, Wolfe kirjoitti, ”että 2000-luku horjuttaa sitä
1900-luvun käsitystä, että tulevaisuus on jotakin jännittävää,
ennennäkemätöntä, yllättävää tai loistavaa – edistystä,
käyttääkseni tuota vanhaa sanaa.”
Wolfen
mielestä uuden nahjusmaisen maailmamme ihmiset tuijottavat
pelokkaina vasta päättynyttä 1900-lukua ja ennen kaikkea ”he
näkevät 1900-luvun vuosisatana, jolloin heidän esi-isänsä
uhkuivat niin hämmästyttävää itsevarmuutta, proteusmaista sisua,
että uhmasivat jumalia ja yrittivät venyttää ihmisen vallan ja
vapauden rajattomiin, jumalallisiin äärettömyyksiin. He katsovat
sitä pelokkaina – tuntematta vähääkään houkutusta jäljitellä
niiden ihmisten uskaliaisuutta, jotka hylkäsivät kaikki säännöt
ja yrittivät aloittaa nollasta. He valuvat vain syvemmälle
uusklassisiin laiskanlinnoihinsa, veivailevat joutessaan
informaatiota Internetissä, tappavat aikaa kuin virkkaavat,
neulovat, nypläävät ja tikkaavat viktoriaaniset mummelit ja
tyytyvät elämään kaudella, jota myöhemmin kutsutaan voipuneeksi
vuosisadaksi tai 1900-luvun krapulaksi.”
Lauseet
eivät ole koko totuus, mutta silti "paras" maailma miten sen voi näyttää.
Askeettiseen,
moralistiseen, itseensä käpertyvään ja (autenttisia) yksilönvapauksia
väheksyvään ”viktoriaaniseen” 2000-luvun elämään on pujahdettu nopeammin kuin Wolfe osasi pelätä.
Kun
katsot kuiluun, varo ettet putoa sinne!
Kyösti Salovaara, 2018. "Kun katsot kuiluun, varo..." |
Voipunut vuosisata ja 1900-luvun krapula. Onpa hyvin sanottu!
VastaaPoistaItsekin poden jostain syystä, sattumoisin tai iän vuoksi ihan samaa voipumusta kuin vuosisata.
Vai onko ihminen aina vääjäämättä aikansa vanki? Voisiko yksilö ravistaa krapulan pois ja elää 1900-luvun nousuhumalaa!
Luulen että ihminen, yksilö, on aikansa vanki eikä oikein pysty katsomaan koko yhteisönsä elämää ulkoapäin; eli hän on tavallaan "mittavirhe" jos yrittää "mitata" mitä oman aikakauden elämä oikeastaan on.
PoistaYksilö kai voisi heittäytyä elämään aikaa entisessä vuosisadassa, mutta se ei sitä ole, koska elämää eletään nyt, 2018.
Voihan olla ettei tästä ajasta puutu "edistystä" tai villiä voimaa, vaikka meistä entisen vuosisadan ihmisistä niin tuntuisi. Toisaalta ei voi olla huomaamatta 2000-luvun voipunutta suhtautumista eikä voi olla huomaamatta uudenlaisia puritaanisia piirteitä, jotka toki puetaan hyvään tarkoitukseen: pelastetaan maapallo ja tehdään ihmisestä "arjalaisen" terve muurahaispesän ahertaja.