[ja
pienin kaartein]
![]() |
Kyösti Salovaara, 2018. |
Suuri
on suurta ja pieni on pientä ja siinä välissä kaikki muu.
Jos
pienistä asioista voisi päätellä suuret ja suurista kykenisi
päättelemään pienet, elämä olisi helpompaa tai ainakin
yksinkertaista.
Yksityiskohtiin
syöksyminen ei pelasta.
Kauas
mennessä eksyy.
Mutta
sellaistahan elämä on, suurin piirtein ja pienin kaartein.
Ollaan
”kotkanpoikii ilman siipii” ja meitähän ”maailman myrskyt
keinuttaa”.
Toiset
menee, ja toiset jää rannalle ruikuttamaan.
Satakielen
jo kuulin. Tervapääskyjä odottelen.
Ihan
vakavasti puhuen ”yksi nykytieteen suurista haasteista on
kartoittaa, kuinka yksinkertaisuus ja monimutkaisuus,
säännönmukaisuus ja sattumanvaraisuus, järjestys ja epäjärjestys
sekoittuvat kiivettäessä portaita ylös alkeishiukkasfysiikasta ja
kosmologiasta monimutkaisten sopeutuvien järjestelmien maailmaan”.
Näin
kirjoitti Nobelpalkittu teoreettinen fyysikko Murray Gell-Mann
teoksessaan Kvarkki ja Jaguaari (1994).
Onko
lisääntyvä monimutkaisuus siis muovannut ja pelastanut myös
meidät, ihmisen ja ihmiselämän ja kaikki kultuurit? Monimutkaista järjestystä entropiassa?
Gell-Mann
kuitenkin ennustaa, että yhä monimutkaisempien muotojen
ilmaantuminen loppuu vähitellen. Taannutaan vähäisempiin
monimutkaisuuksiin. ”Lisäksi olosuhteet eivät enää ole
otollisia monimutkaisten sopeutuvien järjestelmien olemassaololle.
Jopa yksilöllisyys voi vähetä, kun hyvin määritellyt
yksilölliset oliot harvenevat kiihtyvällä vauhdilla.”
Kun
päästään robottien ja tekoälyohjelmien ”vapauttavaan”
olotilaan, Haluatko miljoonääriksi -ohjelma alkaa tuntua
tieteeltä ja Putous syvälliseltä taiteelta.
Suurin
piirtein ja pienin kaartein: ”Taakse jäivät, nuoruuspäivät,
takaisin ei niitä saa.”
Voiko
yhdestä romaanista päätellä, millaista kaunokirjallisuus on? Pystyykö
kaunokirjallisuuden kuvaamaan luettelemalla yksittäisten teoksien
yksityiskohtia?
Mahdoton
tehtävä, mutta sitä yritetään jatkuvasti. Pahinta lienee että
romaaneja yritetään verrata toisiinsa kuin kauniita hevosia ja
rumia miehiä.
Englannissa
jännityskirjallisuutta myydään enemmän kuin mitään muuta
kirjallisuuden genreä.
Tästä
johtuen The Guardian kyseli tunnetuilta huippudekkaristeilta
(perusteluineen) mikä salapoliisiromaani jokaisen pitäisi lukea,
siis ainakin se.
Lista
on monimuotoinen, mutta ei yllätä.
Sinne
tuli mm. Agatha Christien Kohtalokas
viikonloppu, Daphne du Maurierin Rebekka,
Dennis Lehanen Menneisyyden ote, Dorothy
B. Hughesin Loppuunajettu, Lee Childin
Tappotahti, Raymond Chandlerin Pitkät
jäähyväiset, Ross Macdonaldin Liikkuva
maali, Wilkie Collinsin Kuunkivi, Arthur
Conan Doylen Baskervillen koira, Philip
Kerrin A Quiet Flame,
Patricia Highsmithin Lahjakas herra Ripley, John
le Carrén Täydellinen vakooja,
Martin Cruz Smithin Gorkin puisto, James M.
Cainin Vahinko kaulassa ja Nicolas Freelingin
Kuolema Amsterdamissa. Myös Dostojevskin,
Dickensin ja Nabokovin tunnetuimmat
teokset luokiteltiin ”dekkareiksi”.
Yllättävän
moni listalle päässeistä on suomennettu. Tarkoittaa ettei Suomessa
ajeta jälkijunassa, mitä käännöskirjallisuuteen tulee - tai ei ajettu takavuosina.
Mutta
jos lukee edellä mainitut romaanit, voiko niistä päätellä
millaista kaunokirjallisuus tai jännityskirjallisuus on ylisummaan
vai pelkästään sen millaista jännityskirjallisuus on
parhaimmillaan? Ja vaikka olisi samaa mieltä mistä tahansa, niin
onko esimerkiksi Donna Leonin valitsema Liikkuva maali
Ross Macdonaldin merkittävin teos? Leon kyllä perusteli kauniisti
ja osuvasti Macdonaldin proosan hienot puolet, mutta eiköhän ne
ilmene parhaiten joissakin muissa teoksissa kuin Liikkuvassa
maalissa.
Ann
Cleevesin valitsema Kuolema Amsterdamissa on
hieno, inhmillinen dekkari. Mielenkiintoista sekin on, että
alkuteoksen nimi on Love in Amsterdam (1962). Onko kuolema
suomalaiselle rakkauden synonyymi? Vai yrittikö
suomalaisen laitoksen kustantaja kömpelön näppärästi viitata Thomas Manniin?
![]() |
Kyösti Salovaara, 2018. |
Miten
kirjoja (taideteoksia ylipäänsä) pitäisi arvottaa? Onko
olemassa universaali arvojärjestys? Jos on, mistä arvottamiskaavan
löytää? Myydäänkö sellaisia kirjakaupassa? Vai tuleeko mennä
yliopistoon kyselemään?
Tietääkö
esimerkiksi Antti Majander minua paremmin hyvän romaanin
tuntomerkit? Entäpä Jukka Petäjä, joka tietää
amerikkalaisesta kirjallisuudesta hemmetin paljon?
Kysymys
kuuluu: Voiko yksilön yksityisen taidekokemuksen yleistää? Ilmentääkö yksilöllinen kokemus näkymättömän mutta vahvan säännönmukaisuuden?
Jos ilmentää, niin eikö "säännönmukaisuus" pitäisi pystyä kirjoittamaan yksikäsitteiseksi
”taideteoksen-ymmärtämisen-kaavaksi-ja-funktioksi”? Tai ainakin
algoritmiksi.
Kukaan
ei pysty.
Ei
ole pystynyt tähän mennessä.
Muutama
päivä sitten Hyönteisdokumentti-blogissa
ihmeteltiin, että ovatko Georges Simenonin Maigret-dekkarit niin ”erityisiä” kuin yleensä sanotaan. Reijo Pehrmanin (alias hdcanisin) mielestä tätä erityisyyttä ei ymmärrä luettuaan
yhden Maigret-tarinan.
Kirjoitin
Hyönteisdokumenttiin kommentin ja lainasin kirjailijana,
kriitikkona ja eräänlaisena dekkaritietämyksen ylipappina tunnetun
Julian Symonsin perusteosta Murha! Murha! (Bloody
Murder, 1972, 1985), jossa Symons kiteyttää Simenonin kirjailijakuvan näin:
”Ja
sittenkin korkeimmalla tasolla puuttuu jotain. Viileys ja
kiihkottomuus, joista on suuri apu ilmapiirin luomisessa, ovat myös
rajoittava tekijöitä. On epäilemättä totta että Simenon on
elänyt henkilönsä heistä kirjoittaessaan, niin kuin hän on
väittänyt useimmin kuin kerran, mutta silti näyttää että hän
pikemmin erittelee henkilöitään kuin sisäistää heidän
persoonallisuutensa. Ja romaanien lyhyydestä päätellen häntä ei
haluta tutkia jonkin yhteiskunnan yksityiskohtia, tai edes henkilön.
Parhaat kirjat ovat hienoja pieniä taideteoksia, mutta ne ovat
pieniä taideteoksia. Kun lukee niitä ja katsoo sitten
Balzacin romaaneja siirtyy miniatyyreistä freskoihin. Näitä
kirjoja, sekä kovia romaaneja että Maigret-tarinoita, on helpompi
ihailla kuin rakastaa. Niiden luoja on joissakin suhteissa vuosisadan
erikoislaatuisin kirjallinen ilmiö; mutta hän on lahjoiltaan
pikemmin kirjallinen kirurgi kuin suuri luoja.”
Symonsin
analyysi kuulostaa vakuuttavalta. Minustakin on tuntunut ettei
Simenonista aina saa otetta: mikä hän oikeastaan on?
Mutta
eikö Symons toisaalta yritä jotakin mikä on mahdotonta?
Ei
kai taideteoksen pienimuotoisuus tarkoita luovuuden puutetta? Ei kai
taideteoksen freskomaisuus perustele sen suurenmoisuutta? Sitä
paitsi, jos Simenon ei mene riittävän syvälle yksityiskohtiin,
niin kuin Symons tuossa toteaa, ei häntä silloin voi nimenomaan
”kirurgiin” verrata, pikemminkin impressionistiseen
maisemamaalariin. Mutta jos Simenon vertautuu impressionisteihin,
silloin hän jo kuulostaa ”luovalta taiteilijalta”.
Viisaskin
menee vipuun, kuten meillä tavallisilla ihmisillä on tapana
naureskella viisaiden selän takana.
Suurin
piirtein ja pienin kaartein: Sellaistahan elämä on!
Juha
Vainio syntyi Kotkassa 80 vuotta sitten, 10.5.1938.
Hän
kuoli Sveitsissä 52 vuotiaana, 29.10.1990.
Junnun
laulut eivät kuole: "Hiljainen hanuri, muistoja vaan / Pöytään soi yksinäisen / Muutoin en tässä mä istuisikaan / Ellen ois muukalainen / Ystävä, seuraani hetkeksi jää / Vaikka oot tuntematon / Kerran mun purjeeni tummuneet nää / Olleet myös valkeat on."
Kenties
Kotkan pojalla ei ole siipiä, mutta ei Kotkassa kunnon kundia
päähänkään potkaista.
Kun
laulaja jää rannalle ruikuttamaan parhaan kaverin seilatessa
maailman merille, hän ihmettelee itsekin osaansa.
Aallot
ovat kuin riimejä jotka vievät mukanaan.
Vasta
myöhemmin rannalle jäänyt tajuaa, että kullakin on osansa ja että
jonakin päivänä jokainen meistä on ”albatrossi joka lepäämättä liitää / Se sinun sielusi on juuri kukaties / Kerran lailla sen
saan vapaana myös kiitää / Jos teen työni kuten vanha merimies”.
![]() |
Kyösti Salovaara, 2018. |
Yksittäisistä pisteistä on tietysti aina vaikea päätellä laajempia kokonaisuuksia (vaikka voisi sanoa että laajempi kirja vastaa ehkä jo joukkoa pisteitä...)
VastaaPoistaEhkä noista dekkareista kaikkiin tutustumalla saa paremman kuvan mitä ovat dekkarit siinä missä yhdestä ei vielä. Kiinnostava nosto Christieltä tuo Kohtalokas viikonloppu, joka eittämättä on suosikkejani Christien tuotannossa mutta toisaalta ei ehkä ihan tyypillisintä Christietä...
Joku aika sitten luin taidekirjan Tintoretosta, tuo murrosaika renessanssin ja barokin välillä on minusta viehättävää mutta kieltämättä mielessä käy myös että aika helposti voi tulla myös ähky niistä detaljirikkaista teoksista...
Niin, Simenonin esittämä tyyli ja niiden arvot saattavat sopia paremmin impressionisteihin tai ehkä joihinkin muihinkin modernimman taiteen suuntauksiin. Tai kuten arvelin, myös käyttögrafiikkaan...
Kuinkakohan paljon sattuma - se mitä joltakin kirjailijalta sattuu ensimmäiseksi lukemaan - ohjaa myöhempiä arviointeja?
PoistaTuo Donna Leonin valitsema ensimmäinen Lew Archer -romaani, vuodelta 1949 - tuntuu hieman oudolta, kun yleensä (siis "yleensä") Macdonaldin hienoimmaksi kaudeksi luetaan romaanit jostain vuodesta 1959 (Galtonin perhe) alkaen. Mutta jotkut taas pitävät niitä, siitä alkaen kirjoitettuja, liian psykologisina ja "pehmeinä". Sama on vähän Chandlerin kohdalla - Hammettista tykkäävät valitsevat usein Chanlderilta Syvän unen, sentmentaalisemmat ja romanttisemmat, ja myös yhteiskunnallisemmin suuntautuneet, Pitkät jäähyväiset.