[entropian
vastainen taistelu]
Kyösti Salovaara, 2018. Tapiola. "...satakielet lauloivat ja pieni puro lorisi." |
Ollakseen
hauska pitää olla totinen.
Itseään
suurempia asioita on vaikea ymmärtää. Itseä pienemmät eivät
kiinnosta.
Maailmankaikkeus lepäsi aluksi siistissä järjestyksessä. Suuren pamauksen jälkeen
kaikki hajosi ja sinkoutui epäjärjestystä kohti. Alussa oli simppeliä. Sitten
tuli monimutkaista.
Elämä
on monimutkainen, järjestäytynyt saareke entropian meressä.
Tätä
en ajatellut itse.
Mutta
tuli mieleen kun kävin Tapiolassa. Näin kuinka entropia syö
rakenteita, joita ei ole ylläpidetty. Kun epäjärjestykselle antaa
pikkusormen, se vie käden mukanaan.
Sanotaan
että yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Tämäkin
lause on totta, mutta johtaa harhaan.
Taisi
olla Erno Paasilinna, joka käänsi ajatuksen nurinpäin: Yksi
kuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa.
Se
johtuu siitä, että kuvalla on aina monta merkitystä. Kuva ei ole
yksikäsitteinen. Jotta se olisi yksikäsitteinen, se pitää
selittää.
Otin
pari kuvaa Tapiolasta viime viikolla. Kesäkuussa otin valokuvia roomalaisesta sillasta Salamancassa.
Muutin
Tapiolan keskustaan tasan 40 vuotta sitten. Pois muutin 30 vuotta
sitten, syksyllä.
Aloituskuvassa
näkyy asuintaloja ja purettuja toimistotaloja. Tai ne voi kuvitella tyhjälle tontille. Syksyllä
1978 vain se talo, johon muutin, oli olemassa. Sen pohjoisseinä näkyy etäällä melkein
keskellä kuvaa, perspektiivissä, jokseenkin kultaisessa leikkauksessa. Muiden talojen paikalla
oli syksyllä 1978 pusikko, jossa satakielet lauloivat ja pieni puro lorisi.
Nyt
siis puretaan noin 35 vuotta vanhoja toimistorakennuksia. Siihen lienee varaa
tällä yhteiskunnalla. Kun seison entisen kotitalon pihalla,
rappio masentaa. Betoni halkeilee, sammal peittää
kivetyksen, portaat hajoavat. Niitä ei ole ylläpidetty. Entropialle on annettu valta. Epäjärjestyksen vastainen taistelu
maksaa, konkreettisesti. Mikään ei pysy ennallaan, paitsi
epäjärjestys, eikä sekään pysy koska se lisääntyy.
Halkeilevat
betonipinnat ja sammaleen peittämät kivetykset kuvastavat Tapiolan
keskustan taistelua aikaa vastaan.
Aika
nimittäin kulkee entropian suuntaan.
Sitäkään
en itse ajatellut.
Kyösti Salovaara, 2018. Tapiola, Itätuulenkuja, entropian vanhentamat portaat. |
Salamancan roomalainen silta ylittää vuolaan Tormesjoen.
Silta
rakennettiin noin 2000 vuotta sitten. Tarinan mukaan keisari
Augustus kävi ennen ajanlaskun alkua noilla seuduilla katsomassa teitä roomalaisille kulkea. Ehkä hän jo suunnitteli siltaa. Se valmistui luultavasti ensimmäisen vuosisadan loppupuolella keisari Trajanuksen aikana.
Kuvitelkaamme että roomalainen keisari tutustui vastavalmistuneeseen siltaan. Kenties
hän käveli sen ylitse. Ehkä hänet kannettiin kultatuolissa. Voi
olla että keisari pysähtyi sillalla ja katseli kosken reunalla
tepastelevia haikaroita ja kysyi: mitä nuo ovat?
Tormesjoen sillassa on yhä roomalaisten asettamia kiviä, lähinnä kaupungin
päässä. Toisessa päässä on keskiajalla rakennettua ja
ylläpidettyä espanjalaista osaa. Onnella ja ahkeralla ylläpidolla
komea silta kesti Tormesjoen valtavat tulvat.
Lissabonissa
otin kuvan kirkosta, jota kunnostetaan.
Nyt selviää, että kirkko säilyi ainakin osittain 1700-luvun
maanjäristyksestä. Se on yksi Lissabonin harvoista säilyneistä
rakennuksista tuolta ajalta.
Kuka
rakensi seitsenporttisen Teeban? Entä riemukaaret Roomaan ja sillan yli huolten virran?
En
tiedä, mutta joku rakensi Tapiolan keskustan vain muutamaksi vuosikymmeneksi!
Aikamoista
tuhlausta.
Kyösti Salovaara, 2018. Roomalainen silta Salamancassa. |
Entropian
vastainen taistelu kuluttaa voimavaroja, energiaa ja raaka-aineita.
Kun talletat tiedoston tietokoneen levylle, käytät siihen energiaa,
joka leviää ympäristöön lämpönä. Laskennallisesti
aiheutat ympärillesi enemmän epäjärjestystä kuin saat aikaan
järjestystä kirjoittamaasi tiedostoon. Mutta se hinta pitää maksaa.
Hyvinvointivaltio
on entropianvastaisen taistelun hienoin tulos – ja kallein. Sen
tähden siihen ei olekaan kaikkialla varaa.
Entropia
on hieman vaikea asia ymmärtää.
Ajatellaanpa
vaikka palapeliä.
On
vain yksi järjestys, jolla palat menevät kohdalleen. Mutta on
lukemattomia järjestyksiä (epäjärjestystä) joilla ne eivät osu
kohdalleen. Palapelin palojen epäjärjestykset ovat siis paljon
todennäköisempää kuin kuin se yksi ”oikea” järjestys.
Niin
myös maailmassa. Järjestyksen todennäköisyys on olemattoman
pieni. Siksi tarvitaan jatkuvaa ylläpitoa, kunnostamista, sekä
henkistä että aineellista.
Tämänkin
ajatteli joku muu.
Toistan
järjestykseen aseteltuja sanoja. Ne ilmaisevat Stephen Hawkingin
ajatuksen.
Ymmärsinkö
sen? Ehkä puolittain, ehkä vain osittain.
Tuli
mieleen, että paperille painettu kirja ei tarvitse ylläpitoa. Eivät
timantitkaan. Melkein kaikki muu tarvitsee.
Aika
kummallinen ajatus.
Jos
ja kun kirjatkin julkaistaan digitaalisina tallentimilla tai
pilvessä, niitä pitää ryhtyä ylläpitämään, jotta entropia ei tuhoa niitä.
Painettu
kirja on yllättävän kestävä tallennusväline. Se on myös käyttöliittymä,
jota ei tarvitse jatkuvasti korjailla eikä parantaa.
Niin
kauan kuin yksikin painetun kirjan kappale on jossakin olemassa,
kukaan ei voi valehdella sitä toiseksi. Digitaalisen ”tiedoston”
voi muuttaa kätevästi. Tyhmempi ei muutosta huomaa.
Kun
”kirjat” sijoitetaan pilveen, pahaa ajava ”isoveli” tai hyvää
tarkoittava eliitti pystyy muuttamaan aikaisempia
kirjoitettuja kirjoja sellaiseksi, että ne tyydyttävät nykyhetken
makua, moraalia ja hyviä tapoja, poliittista agendaa. Pilvessä menneisyyden kuuraaminen onnistuu pelottavan helposti.
Tämäkin
tuli mieleen kun luin irlantilais-englantilaisen Freeman Wills
Croftsin salapoliisiromaanin Groote-puiston murha. Se
ilmestyi vuonna 1923.
Raymond
Chandler sanoi Croftsia juonenrakentajista taitavimmaksi –
paitsi silloin kun Crofts heittäytyy liian huikeisiin yrityksiin.
Croftsilla on myös silmää yhteiskunnan sosiaaliselle rakenteelle.
Hän ”näkee” enemmän kuin vaikkapa Agatha Christie, joka
tuon ajan dekkarikirjailijoista on parhaiten säilyttänyt lukijansa.
Mutta
Groote-puiston murhassa on pari kohtausta, jotka nostavat
nykyhetken lukijan kulmakarvat koholle. Etelä-Afrikassa murhaa
tutkiva poliisimies kuulustelee elokuvateatterin ovimiestä ja
juutalaista timanttikauppiasta.
Ovimieheen,
joka tietysti on ”neekeri”, poliisi suhtautuu alentuvan
komentavasti mutta luontevasti. Kolonialismi tulee terävin sanoin
esille, mutta muuten poliisi ei pidä mustaa miestä ensi sijassa rodun
edustajana. Kolonialismi on rakenne.
Toisin
hän suhtautuu juutalaiseen timanttikauppiaaseen, joka epäilyttää etnisen taustansa takia:
”Moses
Goldstein oli tummaverinen juutalainen, jolla oli käytöstavassaan
jotakin nuoltua ja luikertelevaa, silmät olivat epäluotettavat ja
harhailevat… Hänestä sai vaikutelman, että hän halusi
mielistelyllä torjua sitä epämiellyttävää, minkä kohteeksi
hän, kuten ilmeestä näkyi, jo ennakolta pelkäsi joutuvansa.”
Salamancan roomalaisessa sillassa on 2000 vuoden ikäisiä graniittilohkareita.
Kuinka moni askel on sen jälkeen ylittänyt sillan? Kuinka monta
katsetta on vaihdettu?
Tapiolan
keskustaa puretaan ja rakennetaan uusiksi. Talot kestivät pystyssä
30-35 vuotta. Silmänräpäyksen.
Freeman
Wills Croftsin kirjassa on lauseita melkein sadan vuoden takaa.
Yhteiskunta oli silloin hieman erilainen kuin tänään, mutta
paljossa kuitenkin samanlainen. Meidän ajatuksemme ja tapamme ovat
noidenkin ajatuskivien päällä käveltyjä.
Kukaan
ei halua räjäyttää Tormesjoen sillan roomalaisia kiviä joen pohjalle. Ei sekään joka ei arvosta muinaisia roomalaisia
pennin vertaa. Ilman Roomaa ei meidänkaltaista yhteiskuntaa olisi
olemassa.
Toistaiseksi
kaikki on hyvin niin kauan kuin Croftsin romaani on painettu
paperille ja yksikin kappale säilyy jossakin. Kulttuurin ”arkeologi”
löytää siitä(kin) askeljälkiä 1920-luvun sivistykseen ja sen puutteisiin.
Toivottavasti yksikään hyvää tarkoittava ”kulttuuritäti” ei pääse
peukaloimaan Groote-puiston murhaa ja poistamaan itselleen
epämieluisia lauseita.
Heitteille
jätetty Tapiola, puretut rakennukset ja sammaloituvat kivetykset
kertovat historian aktiivisesta unohtamisesta. Miten autoa pystyy
ajamaan, jos peruutuspeili maalataan mustaksi?
Kyösti Salovaara, 2018. Vanhaa kirkkoa "ylläpidetään" Lissabonissa. |
Oivasti tulkitsit ajatukseni. Ketä varten pysyvää tehdään vai onko ajatuksena, että jokainen sukupolvi saa miettiä omat siltansa?
VastaaPoistaSovinnaisesti voisi ajatella, että sekä että...
PoistaKoska menneisyyttä ei tarkasti voi erottaa tulevaisuudesta, ei nykyisyydessä pitäisi ajatella rakentavansa "siltoja" vain itselleen. Entisiä siltoja kävellään vaikka ne olisi purettu, ja siksi, niitä ei kannattaisikaan purkaa. Toisaalta niitä koko ajan muutetaan ja kunnostetaan ja yli kuljetaan erilaisin ajatuksin ja "välinein".