[”mä
tiedän, mä tiedän”]
Kyösti Salovaara, 2018. |
Mitä
enemmän tiedän, sitä vähemmän tiedän.
Vanha
vitsi. Kannattaa kierrättää. Maailma on monimutkainen, joten väliäkö
sillä että minä kerta kaikkiaan ”tiedän”?
Kaaosta
siellä, katastrofia tuolla. Keltaisilla liiveillä leikitään
vallankumousta. Kukaan ei tiedä mitä valtaa kumotaan ja mihin
suuntaan. Pääasia lienee ettei bensan hinta nouse ja ettei veroja
tarvitse maksaa. Kuulin radiosta, että ranskalaisista 42 prosenttia
ei maksa valtiolle tuloveroja lainkaan.
El
Paisín pääkirjoitussivun kolumnissa Antonio Caño moitti
populisteja, varsinkin heitä, monimutkaisten ongelmien – kuten
maahanmuuton, ilmastomuutoksen, väestön ikääntymisen,
taloudellisen epätasa-arvon ja sukupuolten välisen tasa-arvon – vähättelystä; siitä että kansalle
luvataan kuu taivaalta uskottelemalla, että monimutkainen ongelma
ratkeaa yksinkertaisia lakeja säätämällä, muutamalla twiitillä ja
iltauutisissa poseeraamalla.
Ja
kaiken voi tehdä nopeasti, sukkelasti kuin vetäisi sukan jalkaan.
Kansalaisille ei haluta tai uskalleta kertoa, että monien ongelmien
ratkaiseminen edellyttää valtavia uhrauksia, ja että monia ongelmia
ei koskaan pystytä ratkaisemaan kokonaan ja toisia ei lainkaan. Ei
ainakaan demokraattisen järjestelmän keinoilla.
Cañon
kolumnia tuki Eduardo Estradan tyylitelty piirros konkreettisista
työkaluista. Siinä oli jakoavain, pihdit ja taskukello. Niistä on
apua moneen probleemaan mutta ei maailman muuttamiseen.
Oliko maailma ennen yksinkertaisempi? Olivatko ongelmat pienempiä? Tiesikö
ihminen ennen enemmän?
Kolmeen
kysymykseen vastataan: ei tietenkään.
Mutta
ihmisen, yksilön suhde maailmaan oli yksinkertaisempi, rajatumpi,
selkeämpi.
Monimutkaisessa,
moniarvoisessa maailmassa yksilö on autonominen toimija, jonka elämä
liittyy niin moneen asiaan ja prosessiin ettei kaikkia
liittymäpintoja pysty edes kuvailemaan. Kun nyky-yhteiskunnassa
tehdään päätöksiä, ei ole selviä voittajia eikä selviä
häviäjiä (toisin kuin ennen) vaan jokainen voittaa yhdessä
asiassa ja häviää toisessa. Tämä koskee myös instituutioita,
yrityksiä ja organisaatioita.
Tällaisessa
globaalissa ja hyvin sumeassa verkossa massojen vallankumous on
mahdoton. Teitpä sitä tai tätä, ammut omaan jalkaasi.
Välillä
tuntuu ettei ihminen enää tajua eilisen ja huomisen eroa eikä
sitä missä nykyhetki on.
Kyösti Salovaara, 2018. |
Kun
ei tiedetä mitä tulevaisuudelle pitäisi tehdä, ryhdytään
mestaroimaan menneisyyttä. Tämä on uudenlaista menneisyyden
hallintaa, koska nyt menneisyys yritetään puhdistaa ikävistä
asioista, ikään kuin maan kamaralla olisi elänyt vain täydellisiä
ihmisiä.
Ikävät ihmiset kirjoitetaan pois.
Chilessä
on pitkään haluttu nimetä pääkaupungin lentokenttä uudestaan.
Nobelkirjailija Pablo Nerudan nimi antaisi lentokentälle
taiteelliskosmopoliittista hohtoa, mutta puuhan vastustajat väittävät
raivoissaan, että nimi on sopimaton, koska Neruda käytti naisia
hyväkseen, hylkäsi sairaan lapsensa ja tunnusti (ilmeisesti) myös raiskanneensa diplomaattivuosinaan Ceylonilla palvelustyttönsä. Niinpä feministit ehdottavat Santiagon lentoasemalle naisrunoilijan
nimeä. Hänelläkin, Gabriela Mistralilla on kirjallisuuden Nobel
laukussaan.
New
Yorkissa on tänä vuonna kamppailtu Kristoffer Kolumbuksen patsaasta, joka pystytettiin vuonna 1892. Kolumbusta pidetään alkuperäiskansojen murhaajana. Patsaankaatajien mielestä Kolumbus ei ansaitse minkäänlaista kunnianosoitusta New Yorkilta.
Nyt
taistelu näyttää päättyneen Kolumbuksen ja historian voitoksi:
patsas suojellaan eikä sitä kaadeta maan tasalle.
Espanjassa
on kohuttu Arturo Pérez-Reverten uudesta romaanista Sabotaje,
missä kirjan päähenkilö, Francon vakooja Falcó tapaa
Pariisissa mm. Pablo Picasson vuonna 1937.
Kohu
nousi romaanin toteamuksesta, että Picasso maalasi kuuluisan
Guernicansa rahasta eikä lainkaan epäitsekkäästä motiivista, demokratiaa puolustaakseen. Picasso ei sisällisodan aikana astunut
jalallakaan Espanjaan, Pérez-Reverte muistutti kohuun liittyvässä
haastattelussa.
Espanjan
tasavaltalaiset tilasivat Picassolta vuoden 1936 lopulla seinätaulun
Pariisin vuoden 1937 maailmannäyttelyyn. Palkkioksi sovittiin 200
000 frangia. Se on nykyrahassa 11 miljoonaa euroa! Espanjan
paviljonki maksoi 2 miljoonaa frangia, joten Picasson palkkio oli 10
% kustannuksista.
Picasso
otti runsaan etumaksun vastaan, mutta ei saanut talvella eikä
keväällä tilaustyötä aloitetuksi. Vasta kun saksalaiset
huhtikuun lopulla (26.4.1937) pommittivat Baskimaalla Guernican (Gernikan)
kaupunkia, taiteilija löysi seinämaalaukselle aiheen. Näyttely avautui kuukautta myöhemmin.
Monet
aikalaiset ja taiteen tuntijat ovat olleet sitä mieltä, että
Picasso maalasi Guernican pyyteettömästi, inhimillisyyttään,
demokratiaa puolustaakseen.
Ehkä
niin tapahtui, mutta hänelle maksettiin pyyteettömyydestä jättiläismäinen palkkio.
Tämä
eikä Picasson sovinistinen suhde naisiin ole
estänyt Malagan lentokentän nimeämistä Malagassa syntyneen
Picasson kunniaksi. Toki Malagan päärautatieasema on nimetty Malagan seudulta kotoisin olevan María Zambranon mukaan.
Zambrano oli runoilija ja filosofi, Francon hallinnon vastustaja.
Saako
Suomessa heilutella hakaristilippuja?
Jos
saa, mitä yhteiskunta sallii?
Jos
ei saa, mitä se kieltää?
Kysymys
on niin monimutkainen ettei siihen kukaan oikein uskalla/halua ottaa
yksikäsitteistä kantaa.
Viime
viikolla julkaisin tällä palstalla kuvia kirjoista ajattelematta olivatko nuo kuvat sopivia tai vastenmielisiä.
Toisessa kirjankannessa Pekka Loiri sijoittaa hakaristin
Britannian lipun keskelle. Toisessa kannessa Kauko Allén
piirtää hakaristirilipun Euroopan yhteisön tähtilipun viereen.
Jos
hakaristilipun kantaminen ja esittäminen kielletään, saako sitä kopioida edes
kirjankanteen, vaikka teoksessa, kuten Len Deightonin
romaanissa SS Lontoo tai Robert Harrisin jännärissä
Kolmannen valtakunnan salaisuus kritisoitaisiin natsihallintoa
ja fasistista yhteiskuntaa kuinka voimakkaasti tahansa?
Kun sanoja ja symboleja kielletään, mitä silloin kielletään? Voiko
historian ymmärtää, jos aikakausien ikävät piirteet puhdistetaan
nykyhetkestä kuin rasvaläikät uunin keraamiselta pinnalta?
Mutta
toisaalta: eikö pahan kritisoiminenkin houkuttele höyrypäitä
kokeilemaan esitettyä pahaa, jopa innostumaan siitä? Kansanmurhat eivät ole leikkiä, vaikka lippujen heiluttelu tuntuisikin leikkisältä.
Maailma
on monimutkainen.
Vaikka
sen ymmärtäisi, voiko sitä muuttaa niin että kukaan ei kärsi,
kukaan ei häviä, kukaan ei tule pahalle tuulelle?
Usein
vedotaan eiliseen kun halutaan muuttaa huomista. Siihen väliin jää
nykyhetki eikä ihmisellä oikeastaan muuta olekaan. Pitääkö
yksilön luopua siitäkin, siis nykyhetkestä ollakseen melkein totaalisen altruistinen?
Mistä
johtuu, että meidän aikamme sankareiksi tarjotaan ihmisiä, jotka (muka) ovat täydellisiä ihmisiä? Jos kolumbukset, picassot
ja nerudat revitään pois toreilta, taidegallerioista ja
kirjastoista, mitä jää jäljelle?
Täydellinen
maailmako?
Kyösti Salovaara, 2018. Menneen maailman työkalu? |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti