[tuumattua]
Kyösti Salovaara, 2018. |
Asiat
eivät liity toisiinsa. Ne kohtaavat kuin junat viereisillä
raiteilla. Kuuluu vihellys. Hämärä vetäytyy Soutajan rinnettä
ylöspäin.
Ihmiset
ihmisinä, tapaninpäivän aamusella.
Tänään tapanina äitini täyttäisi 100 vuotta.
Viime
maaliskuussa myös amerikkalainen Mickey Spillane olisi
täyttänyt sata vuotta.
Spillane
kirjoitti läpimurtoromaaninsa väkivaltaisesta, puhtaan
moraalin piinaamasta yksityisetsivä Mike Hammerista yhdeksässätoista
päivässä. Miljoonia kappaleita myyvä romaani Minä olen
tuomari ilmestyi vuonna 1947.
Minä
synnyin samaa vuonna.
Asiat
eivät liity toisiinsa, eivät selity toisillaan.
Viisikymmentäluvulla ahmin nojatuoliin kätkeytyneenä Niteen
kustantamat suomennokset melkein salaa. Minä olen tuomari,
Velda vimmastuu, Nainen ilman kasvoja…
”lastenkirjallisuus” oli 1950-luvulla toista maata kuin tänään.
Uudessa
Ruumiin kulttuuri -lehdessä (4/2018) Tapani Bagge valaisee
laveasti Mickey Spillanen kirjailijanuraa. Bagge tuntee asian, ei
moralisoi.
Tuulet
kääntyvät, mieli muuttuu.
Kun
Helsingin Sanomat kävi perusteellisesti läpi Antti Heikkilän
teosta Lääkkeetön elämä, ajattelin että hyvin tehty,
kerrankin huuhaata isketään heikkoihin kohtiin terävin pistoin.
Muutamat lääkärit totesivat, että kirjan lukeminen saattaa olla
jopa vaarallista, jos sen sanoman lääkkeettömästä paranemisesta
ottaa kirjaimellisesti.
Olen
itse sen verran saamaton ja sovinnainen ihminen, että uskon
koululääketieteeseen, sen hoitomuotoihin ja lääkkeisiin. Saattaa
olla, että jotkut vahvat persoonat pystyvät taistelemaan sairauksia
vastaan pelkällä tahdonvoimalla ja itsepäisyydellä. Ihmisten
enemmistö kuitenkin tarvitsee vaivoihinsa lääkkeitä.
Mutta sitten Hesarin kirja-arvostelua luettiin ruokakaupassa kuin piru
raamattua. Ilmeisesti oikean ja väärän, sallitun ja
kielletyn välisen rajan vetäminen on tolkuttoman hankalaa. Jos ei
osaa, kannattaisi jättää vetämättä.
S-ryhmä
ja K-kaupat ilmoittivat poistavansa Heikkilän teoksen
myyntipöydiltä. Ne uskoivat lääkärien kritiikkiä. Ruokakaupat
pitävät Lääkkeetöntä elämää hengenvaarallisena
kirjana.
Oluen,
makkaran, tupakin, karamellien ja mehutikkujen myymistä ne eivät
pidä vaarallisena, mutta tällä ei kannata jeesustella, sillä
minäkin ostan mielelläni olutta ja makkaraa. Mehutikkuja en osta.
Heikkilän kirjan uskaltaisin lukea saamatta sielulleni vammaa. Se ei
kuitenkaan kiinnosta nyt.
Mutta
mistä syntyy puritaaninen hysteria yhden kirjan takia?
Eivätkö
aikuiset saa ostaa niitä kirjoja joita Suomessa julkaistaan? Heikkilän teoksen on kustantanut perinteinen ja ammattitaitoinen
Otava. Mistä johtuu, että asian jos toisenkin suhteen moraalinen närkästys ja
poikkeavan ajatuksen pelko aiheuttavat Suomessa toistuvasti
uudenlaista sensuuria?
Hyvässä
tarkoituksessa sanaa kahlitaan. Onko ihminen niin kyvytön ajattelemaan
omilla aivoillaan, että pitää lainata naapurilta aivot?
Ennen
asialla olivat papit, jotka luulivat tietävänsä, että herkkähipiäinen Jumala
suuttuu jumalanpilkasta. Nyt moraalin nihkeää rajaa vetävät
kappapuksut, jotka pelkäävät myynnin vähenevän, jos kauppaketjun
brändi saa kolhuja kilpeensä.
Avoimessa
yhteiskunnassa asiat eivät kohtaa. Ne liukuvat vastakkaisiin
suuntiin kuin aseman vierekkäisillä raiteilta lähteneet junat.
Moralismin viiriä heilutellaan kuin kuudestilaukeavaa.
Kyösti Salovaara, 2018. |
Pyhä
päivä valkenee Pyhällä. Kevyt usva haihtuu Soutajan rinteiltä.
Viime
viikolla noteerattiin tällä palstalla komisario Jean-Baptiste
Adamsbergin ajatusmetodi: Kävellessä syntyy älyämisen aihioita,
ajatuksen hiilihappokuplia, jotakin mikä edeltää ajatuksen
syntymistä.
Adamsberg
on kotoisin Pyreneiltä, Paun läheisiltä rinteiltä.
Paussa
ammattipyöräilijät kohtaavat melkein joka kesä. Agatha
Christie vietti siellä teini-ikäisenä kesää.
Edellä
lueteltu ei liitty asiaan millään tavalla.
Fred
Vargas julkaisi ensimmäisen Adamsberg-tarinan vuonna 1991.
Suomeksi Sinisten ympyröiden mies ilmestyi vasta 2007. Sitä
ennen oli suomennettu sarjan myöhempiä teoksia. Suomessa asiat etenevät välillä nurinperisessä järjestyksessä. Jos seisoo
päällään, veri pakkautuu väärään paikkaan.
Sinisten
ympyröiden miehessä Fred Vargas ei ole vielä löytänyt
hiihappokuplia, mutta Adamsbergin ajattelu kulkee jo yhtä
epämääräisiä reittejä kuin uusimmassakin romaanissa, siinä
Kalmankuoriaisten hiilihappokuplatarinassa.
”Adamsberg
käveli iltaan asti”, Vargas kertoo Sinisten ympyröiden
miehessä. ”Hän oli todennut, että käveleminen oli ainoa
keino saada ajatukset järjestykseen. Kävelyn tahdissa ajatukset
kelluivat kuin hiukkaset nesteessä. Painavimmat laskeutuivat
pohjalle ja kevyimmät jäivät pintaan. Tuloksena ei ollut
lopullista päätelmää, mutta ajatukset olivat sentään
kirkastuneet ja asettautuneet jonkinlaiseen järjestykseen painoarvon
mukaan.”
Asiat
näyttävät liittyvän toisiinsa.
Mutta
se mikä näkyy, ei ole sitä mikä on.
Mickey
Spillanesta on pitkä matka Fred Vargasiin. Adamsberg ei ole Mike
Hammer.
Onko
Hammerin ja Adamsbergin moraalisella katsantokannalla yhteinen
alkukoto? Hammer ratkoo ongelmat pistoolilla, Adamsberg aivojensa
hiilihappokuplilla. S-ryhmässä ja K-kaupassa uskotaan sensuurin
voimaan. Pipo silmille ja kaikki on hyvin.
Niin
tai näin, joukossa on yksilöitä jotka eivät sopeudu joukkoon,
hyvässä tai pahassa.
Lumikasat
painavat puiden oksia. Ne taipuvat mutta eivät katkea.
Elämän
rinteillä ihminen kaatuu mutta nousee pystyyn, useimmiten, ei aina.
Hyvässä tapauksessa jousi jännittyy, mutta ei mene poikki.
Soutajan selkää särkee.
Hiiret
ryntäävät silmän välttäessä sisälle.
Jaakko Salovaara, 2018. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti