[talvipäivänseisauksen
hiilihappokuplia]
Kyösti Salovaara, 2018. Itämeri - Arktinen hysteria / Marko Tapio. |
Joulunajan arktinen hämärä kietoutuu ihmiseen.
Selailen
Raamattua.
Markuksen
evankeliumissa Jeesus rekrytoi ensimmäiset opetuslapsensa.
Jeesus
kulkee Galileanjärven rannalla. Näkee kalastajia. Simeon ja Andreas
heittävät verkkoja.
”Lähtekää
minun mukaani”, Jeesus sanoo. ”Minä teen teistä ihmisten
kalastajia.”
Simon
ja Andrea jättävät verkkonsa rantakivikkoon. Kohta Jeesus näkee
toisia kalastajia veneessä selvittelemässä verkkoja. Jeesus kutsuu
veneen rantaan. Hän saa lisää apulaisia ihmisten kalastamiseen.
Ajatus
hyppää toiselle kierteelle. Mieleen juolahtaa sanonta: ”Metsästäjä
kuuluu saalilleen.”
Se
on F. Scott Fitzgeraldin romaanista Kaunis ja kadotukseen
tuomittu. Ehkä alkuaan Nietzscheltä tai
Kierkegaardilta.
Selvitän.
Ei,
Fitzgerald kirjoittikin romaaninsa moton näin: ”Voittaja kuuluu
saalilleen.”
En
löydä netistä kumpaakaan lausetta. Paitsi omista jutuistani.
Jotenkin…
kuitenkin… ihminen menettää vapautensa omistautuessaan vaikkapa
saaliin jahtaamiseen, huomaamattaan. On vain Pyrrhoksen voittoja.
Kaloja
pyydetään verkoilla. Miten ihmisiä?
Katsellaan
toista sitaattia. Kaikilta puolin. Myös sivusta.
Sen
kirjoitti lennokas kirjallisuusmies. Ei tänään, jokin aika sitten.
”Valtio
asettaa siis naiselle vaatimuksen: enemmän lapsia Valtiolle! Se
käsittää kuitenkin, ettei riitä vain äitiyden vaistoon
vetoaminen, vaan että syntyväisyyden ja avioliittojen lukumäärän
lisäämisen puolesta on taisteltava myöskin taloudellisin keinoin:
poistamalla työttömyyttä, myöntämällä veronhuojennusta
lapsirikkaille perheille, avustamalla avioliittoon aikovia ja
taistelemalla kaupunkeihin muuttoa vastaan siirtola-asutusten
perustamisella. Tulokset ovatkin jo nyt näkyvissä, sillä
syntyväisyyden määrä on huomattavasti kasvanut.”
Siirtolapuutarha-idea
paljastaa, että ei olla nykyhetkessä vaan vuodessa 1936. Olavi
Paavolainen kirjaa ihastuen ja kauhistuen kansallissosialistisen Saksan perhepolitiikan
matkakertomukseensa.
Perhe
tarvitaan natsi-Saksassa tuottamaan lapsia yhteiskunnan käyttöön.
”Valtio tarvitsee naista ja välittää hänestä ennen kaikkea
äitinä”, Paavolainen jatkaa. ”Muuten nainen ei valtiota
kiinnosta. Lastaan nainen kasvattaa vain niin kauan kuin se on pieni;
myöhemmin valtio ottaa lapsen sekä henkisen että ruumiillisen
kasvatuksen haltuunsa koulujen ja nuorisojärjestöjen avulla.”
Kun
suomalainen valtuuskunta vierailee Hitler-Jugendin nuorisoleirillä,
sitä hirvittää uuden Spartan armottomuus, nuorien poikien
pahaolo poissa kotoa, poissa perheen parista. Jopa saksalaista menoa
ymmärtävät kauhistuvat, kuten V.A. Koskenniemi joka sanoo:
”En tahtoisi, että minun poikani joutuisi elämään tällaisen
nuoruuden. Lapsen elämässä täytyy olla myöskin idylliä.”
Ajattelun hiilihappokuplia ennen ajatuksia.
Tragikoominen
huomio: johtuuko lapsimäärän väheneminen yhä kaupungistumisesta?
Toinen: mihin ja mistä nainen vapautuu mennessään töihin ja
jättäessään lapsen yhteiskunnan hoidettavaksi?
Kyösti Salovaara, 2016. Atlantti - Julma meri / Nicholas Monsarrat. |
Joka heittää verkon oikeaan paikkaan, saa ihmiset
pauloihinsa.
Onko
ihminen olemassa yhteiskuntaa varten? Vai syntyikö valtio ihmisten
tarpeesta järjestää turvallisuutensa? Kumpi on renki, kumpi
isäntä: valtio vai kansalainen?
Tiistaina
Juha Akkanen kirjoittaa Helsingin Sanomissa STM:n
eliotnesseistä, virkamiehistä jotka ottavat ”vallan”. Vaikeina
aikoinako noin tapahtuu?
Akkanen
muistuttaa, että Venäjän vallan aikana sortokausien virkamiehillä
”oli kansalaisiin poikkeuksellisen suuri määräysvalta”. Mutta ajat muuttuvat. Sortokaudet menivät. Silti nykysuomalainen virkakoneisto jyrää kansalaisen: ”Suomi ei
kuitenkaan ole enää Venäjän vallan alla vaan Europan unionin
jäsen. Eivätkä suomalaiset ole enää pelkkiä hallintoalamaisia.”
Eivätkö
suomalaiset siis ole pelkkiä hallintoalamaisia?
Liikenteen
ilmastopolititikan asiantuntijaryhmä päätyi viime viikolla
suunnilleen kieltämään suomalaisilta liikkumisen omalla autollaan
muutaman vuoden päästä. Työryhmä tunnistaa ilmastopoliittisessa selvityksessään vain yhden asian, liikenteen hiilettömyyden. Se heijastetaan valtion ja siinä
toimivien instituutioiden ja yrityksien tarpeisiin. Yksilö on
asiantuntijalle välttämätön paha. Yksilöstä ei
tarvitse välittää. Kokonaisuus ratkaisee. Pelastustehtävässä ei ole vaihtoehtoja.
Asiantuntijoista
ja virkamiehistä koottu työryhmä hyväksyy liikkumisen ainoastaan silloin kun ihminen menee työpaikalleen ja palaa työpaikalta
kotiinsa ja käy ehkä apteekissa ostamassa lääkkeitä, niin kuin
eräs ”asiantuntija” perusteli tarvetta sallia kansalaiselle
jonkin verran liikkumatilaa. Jos ilmastomuutoksen voimaannuttamat
asiantuntija kehtaisivat, he määräisivät vuonna 2045
kansalaisille toistaiseksi voimassa olevan ulkonaliikkumiskiellon työajan ulkopuolella.
Pysyvä
ulkonaliikkumiskielto lopettaa hiilipäästöt. Mitä muuta se
lopettaa?
Olemmeko
siis samalla tavalla yhteiskunnalle alistettuja kuin olivat lapset ja
nuoret natsi-Saksan totalitääriselle valtiolle? Puheenparsi muuttuu,
ajatus ei.
Enkö
saa lähteä huvikseen mihinkään? Pitääkö minulla olla
yhteiskunnallinen perustelu (ja valtion allekirjoittama lupalappu) liikkumiselle ja kulkemiselle?
Mihin
robotteja tarvitaan uljaassa uudessa Suomessa? Ihmisrobotit hoitavat
kaiken muutenkin.
Tulevaisuudessa
vain upporikkaat liikkuvat Suomessa. Ja lapsiasiavaltuutettu
taksillaan.
Ilmastoryhmä jätti epäselväksi, mitä 500 000 kesämökille tapahtuu. Kun yksityisautoilu
kielletään, kuka pääsee järven rannalle mökille? Rautatietä ei kannata rakentaa jokaisen niemen notkoon ja saarelmaan. Niinpä maaseudulle rakennettu omaisuus tuhoutuu. Jätetään heitteille. Suomi näyttää kansallisella itsemurhalla esimerkkiä koko maailmalle. Mallioppilas kaikin puolin?
Kyllä asiantuntija tietää.
Ainoa
mikä on mahdottomuus, on massojen hyvinvointi.
Näin
sanoi Pentti Linkola vuonna 1971.
Suomalainen
eliitti ajattelee samalla tavalla. Ehkä kysymys on eliitistä
laajemminkin, eri puolilla Eurooppaa.
Poliitikot
toki kalastavat enemmistöjä, mutta ei poliitikon tarvitse
perustella verkkojen silmänkokoa kansalaisen tarpeilla ja
haluilla vaan yhteiskunnan vaatimuksilla.
Yksilö
on huonossa huudossa, Suomessa.
Tai
ihan hyvässä. Mistäpä sen tietää.
Ajatuksesta
on vaikea saada kiinni. Mitä tapahtuu kun yrittää ajatella
arktisen hämärän kietoutuessa ympärille?
Pariisissa Adamsberg
puhuu hiilihappokuplista Fred Vargasin viimeisimmässä
romaanisuomennoksessa Kalmankuoriaiset. Hiilihappokuplat ovat
ajatuksia ennen varsinaisia ajatuksia. Älyämisen aihioita.
”Kävelyn
ja hortoilun aiheuttama tärinä panee liikkeelle aivoissa pyörivät
pikkuruiset hiilihappokuplat”, komisario Adamsberg selittää apulaiselleen Froissylle. ”Ne vaihtavat paikkaa, kohtaavat
toisensa, törmäävät. Silloin kun etsii ajatuksia, kuplat on hyvä
saada liikkeelle.”
Froissy
sanoo ettei aivossa ole hiilihappokuplia.
Mitä
ne sitten ovat, Adamsberg kysyy. Eivät ne ajatuksiakaan ole. Froissy
ei keksi vastausta.
”No
niin, siinä näet. Ne ovat hiilihappokuplia.”
Kyösti Salovaara, 2018. Välimeri - Yö on hellä / F. Scott Fitzgerald. |
Sellainen kansalaispistesysteemi, mitä Kiinassa kokeillaan, olisi tehokas pelote.
VastaaPoista- Kyösti Salovaara, matkustellut liikaa ja kirjoittanut epäilyttäviä ajatuksia blogiinsa, siirretään luokitukseen D, ei ole asiaa lentokoneeseen eikä junaan enää. Nimi pyyhitään pois Hyvien Ihmisten Taulusta.
Ihminen menettää vapautensa omistautuessaan saaliin jahtaamiseen. Kukaan juutalainen ei varmaan jäänyt niin natsiajan vangiksi kuin ne, jotka omistautuivat natsien etsimiseen ympäri Etelä-Amerikkaa. No, näillä oli (onko heitä vieläkin?) päämäärä selvä, mutta sitten on nykyään paljon näitä valittu näkökulma ja vihollinen kirkkaana mielessään tallustavia, jotka vangitsevat itsensä huomaamattaan.
Onpa kauniita merikuvia, erityisesti tuo viimeinen, kuin maalaus.
Todellisuus on tarua ihmeellisempää, niin kuin tavataan sanoa.
PoistaKun noin 8 vuotta ryhdyin miettimään tieteisromaanin aihetta (eräs kilpailu oli silloin menossa), päätin ottaa varmasti niin erikoisen teeman ettei sellaista osaa noin vaan kuvitella ja ettei sellainen ole todellisuudessa lainkaan todennäköistä.
Niinpä romaanin (2112) dystopia ei perustu yleisesti käytetylle idealle, että tekniikan kehittyminen johtaa turmioon, vaan enempi päinvastoin. Sitten otin yhdeksi ideaksi hiilipisteiden laskemisen, joka koskettaa kaikkia yksilöitä ja ohjaa "vapaaehtoisesti" heidän käyttäytymistään.
No, viime viikolla raportoinut liikenteen ilmastopoliittinen työryhmä aikoo toteuttaa suunnilleen romaanissani kuvatun systeemin, ja aika pian.
Tämän Kiinan tavan vahtia ihmisiä kun vielä yhdistää hiilipisteiden seurantaan, koko homma voidaan antaa älykkään algoritmin ohjaamaksi, jolloin totalitaarinen yhteiskunta on täydellinen ja yksilö ei mitään. (Kun katson S-kaupan eriteltyjä ostoksiani netistä, puuttuu vain että "valtiokin" alkaa niitä katselemaan ja tekemään johtopäätöksiä.)
Meret ja niden kuvat tietysti kiehtovat. Ja tavallisestakin kuvasta saa "erityisen" kun antaa tietokoneelle valtaa, hah!