[metakritiikkiä]
Kyösti Salovaara, 2019. Lauantaina Helsingissä: luistelijat, kirjailija ja teatteri. |
Luistelijat
kiertävät jääpinnalla epämääräistä soikiota. Tyylejä on
monta, kiertosuunta sama, vaikka luistelijat eivät tunne toisiaan.
Jokainen
heistä sovittaa reittinsä toisen luistelijan liikkeeseen.
Se
on järkevää. Ei kannata rikkoa kuviota ja törmäillä toisiin luistelijoihin. Epäjärjestys ei hyödyttäisi ketään.
Taivaalla
pilvenhaituvia tuulessa.
Aurinko
nousee aamulla idästä ja laskee illalla länteen.
Maailma tyyntyy paikalleen hurjassa paossa kohti ikuisuutta.
Viime
perjantaina (8.3.2019) Helsingin Sanomat julkaisi kaksi näkemystä
Kansallisteatterin näytelmästä Yhdestoista hetki.
Näytelmän on ohjannut Esa Leskinen. Hän kirjoitti sen
Sami Keski-Vähälän kanssa. Ensi-ilta oli viikko sitten keskiviikkona.
Yhdestoista hetki perustuu dokumentteihin: poliitikkojen, lehtimiesten,
filosofien ja asiantuntijoiden puheisiin ja kirjoituksiin. Yksityiskohdat ovat faktaa, mutta onko näytelmä totta?
Näytelmää
näkemättä syvennyn siihen muiden silmin. Tämä on metakritiikkiä.
Osuvasti osumatonta. Perustelemattomasti perusteltua. Kielletysti
sallittua.
Leskisen
näytelmä on poliittinen julistus.
Sellaisen
voi kohdata esteettisellä argumentaatiolla tai poliittisella
analyysillä. Jälkimmäinen kiehtoo.
Yksi
näytelmä, kaksi näkemystä!
Maria
Säkö kirjoitti Hesarissa näytelmän estetiikasta ja
politiikasta. Arvostelun otsikko kuului: Demokratian tärkeä
kertauskurssi.
”Yhdestoista
hetki on ennen muuta kokonaiskuva ja kokonaistaideteos, jossa media,
poliitikot, eri alojen edustajat, kansalaiset ja tutkijat tuodaan
yhteen”, Säkö sanoi. ”On yhdestoista hetki. Vaarassa on niin
perustuslaki, koko yhteiskuntajärjestelmä ja vieläkin suurempana
uhkana ympäristökatastrofin aiheuttama kokonaisten sivilisaatioiden
tuho.”
Näytelmä väittää, että modernin markkinatalouden ja
globalisaation johdosta suomalainen yhteiskunta on vaarassa,
jopa koko yhteiskuntajärjestelmä.
Maria
Säkö nielaisee näytelmän väitteet purematta.
Hän
on samaa mieltä. Jopa perustuslakia järkytetään. ”Tragedian eri
elementit kirkastuvat esiin nykypolitiikasta, sillä ihmisen hybris
ja kohtalokas erehdys eli hamartia johtavat yhä pidemmälle
pimeyteen.”
Säkön
mielestä Yhdestoista hetki on vahva osoitus teatterin ja
taiteen voimasta: ”Siinä on voimaa, ei valheellista lohtua.”
Jotkut
muistavat, kuinka Mauno Koivisto kirjoitti vuonna 1970
Parnassoon kriittisen arvion Kalle Holmbergin ohjaamasta,
alkuaan ruotsalaisesta musiikkinäytelmästä Berliini
järjestyksen kourissa, jossa kapitalismin kriitiikki koristellaan sosialidemokratian kritiikillä.
Historian
valossa talousmies Koivisto saattoi olla ”oikeammassa” kuin
näytelmään hurmaantuneet teatterikriitikot. Toki näytelmän
hienot laulut kestävät kaikki suhdanteet, poliittiset ja
taloudelliset.
Paavo
Teittinen on taloustoimittaja ja politiikan toimittaja. Hänen
kirjoituksensa otsikko tiivistää Leskisen näytelmän idean: Näytelmän
punainen lanka on uusliberalismin vahingollisuus.
Teittisen
analyyttisestä arviosta tulee mieleen Koiviston kirjoitus. Teittinen
antaa enemmän informaatiota ja on selkeästi
suhteellisuudentajuisempi kuin näytelmään hurahtunut Maria Säkö.
Molemmat arvostelut lukien näistä jutuista jokainen löytää
haluamansa – kuva täydentyy.
Teittinen
toteaa, että Leskisen näytelmä keskittyy ruotimaan kymmenen viime
vuoden aikaisia tapahtumia maailmalla ja Suomessa: ”Punainen lanka
on markkinaliberalismin, uusliberalismin, finanssikapitalismin –
miksi sitä haluaakaan kutsua – vahingollisuus.”
Näytelmän
”roistona” on Juha Sipilä hallituksineen. Totuuden torvea
puhaltaa ranskalainen taloustieteilijä Thomas Piketty, ”joka
valistaa näyttämöllä eriarvoistumisen vaaroista”.
Kyösti Salovaara, 2019. Aleksis Kivi kohtaa uusliberalismin. |
Ovatko
näytelmän väitteet totta?
Tavallaan,
Teittinen vastaa, mutta jos on seurannut poliittista keskustelua,
niin Yhdestoista hetki ei tarjoa mitään uutta. ”Näytelmä
käsittelee lukuisia mielenkiintoisia aihepiirejä, mutta sen
kritiikki jää usein valitettavan laiskaksi.”
Kun
näytelmässä vedetään kölin alta siekailematta Jari
Ehrnroothin, Matti Apusen ja Björn
Wahlroosin kaltaisia oikeistöälykköjä ja koko Juha Sipilän
hallitus ”katsoja miettii, mihin jää esimerkiksi vasemmiston
visiottomuuden kritiikki… yhtä ennalta arvattavaa on perustuslain
pohdinta.”
”Herää
kysymys”, Teittinen toteaa, ”missä määrin Yhdestoista hetki
on vaihtoehdottomuuden ja missä määrin väärän vaihtoehdon
kritiikki. Haluaako se palauttaa politiikan politiikkaan vai vain
arvostella oikeistoa?”
Onko
Yhdestoista hetki vaihtoehtoisen, rationaalisen mahdollisuuden
propagandaa vai pelkkää vasemmistolaista populismia? kysyy nyt
metakriitikko.
Esiintyykö
myös yhteiskunnallinen näytelmä historiassa kahdessa roolissa:
ensin murhenäytelmänä ja sitten farssina? Siis oliko Arvo Salon
Lapualaisooppera vasemmiston suuren vaalivoiton aattona vuonna
1966 tuollaisen murhenäytelmän kuva 1930-luvun tapahtumista ja tämä
Yhdestoista hetki sitten populistinen farssi, jossa kaiken
maailman nationalismi ja populismi inkarnoituvat teatterin näyttämölle? (Ja takaisin todellisuuteen huhtikuun eduskuntavaaleissa?)
Mutta
mikään ei ole uutta auringon alla eikä varsinkaan Suomessa.
”Trendi-intellektuellien
suuri mantra tämän päivän keskustelussa on uusliberalimin
vastustaminen”, Paavo Lipponen kirjoitti teoksessaan Järki
voittaa v. 2008. ”Toistamalla termiä ’uusliberalismi’
riittävän usein pääsee varmasti intellektuellin kirjoihin. Se on
mitä kätevin maailmanselitys, sillä siihen saa mahtumaan kaiken,
niin talouden, politiikan kuin kulttuurin.”
Lipponen
otti voimakkaasti kantaa Helsingin yliopiston kansainvälisen
politiikan professorin Heikki Patomäen teokseen
Uusliberalismi Suomessa – Lyhyt historia ja tulevaisuuden
vaihtoehdot. Lipponen piti Patomäkeä Suomen johtavana
anti-intellektuellina.
Patomäki
ja muut uusliberalismilla pelottelijat väittivät ja väittävät
yhä – kuten myös Yhdestoista hetki todistaa – että
hyvinvointivaltiota ajetaan alas tai että se on jo ajettu alas.
Todellisuuden
matematiikka ei tue tätä väitettä, mutta väitteen raflaava toistaminen kiihottaa kansaa ja mediaa.
Vuonna
2008 Paavo Lipponen muisteli hallituksiensa toimia hyvinvointivaltion
puolesta, ei sitä vastaan: ”Vaikka valtion menoja leikattiin
1995-2003, panostettiin samanaikaisesti hyvinvointipalveluihin:
päivähoitoon (subjektiivinen oikeus 1996), koulutukseen ja
terveydenhoitoon palkattiin runsaasti uutta väkeä. Sairaanhoitajien
lukumäärä kasvoi 1995-2003 kiihtyvällä vauhdilla, yhteensä yli
50 prosenttia. Koulutusmenot kasvoivat reaalisesti toistakymmentä
prosenttia.”
Markkinoiden
pelisäännöt, ihmisoikeudet ja demokratia eivät Lipposen mukaan
paina mitään Patomäen paranoidissa uusliberalismin
kritiikissä.
Todellisuus
on fiktiota kummallisempi näytelmä.
Esa
Leskisen näytelmä Yhdestoista hetki vanheni muutamassa
päivässä. Sen kritiikiltä katosi pohja, kun pääministeri Juha
Sipilä vei eroanomuksensa tasavallan presidentille viime perjantaina
aamusella, samana päivänä kun edellä käsitellyt näytelmän
kritiikit julkaistiin Helsingin Sanomissa.
Leskisen
näytelmän poliittinen idea julkaistiin keskiviikkona ja haudattiin perjantaina!
Suomen
perustuslaki ei todellakaan järkkynyt Sipilän hallituskaudella. Yhteiskuntajärjestelmä ei
ollut vaarassa.
Päinvastoin,
Sote-uudistus kaatui koska perustuslaki hohkaa kuolettavaa säteilyä
parlamentaariselle päätöksenteolle, ja tuota säteilyä valvoo
oppineiden asiantuntijoiden papisto, joka haarniskaan pukeutuneena moittii yhteiskunnallista uudistusta yrittäviä poliitikkoja uppiniskaisiksi, kun nämä eivät
suostu alistumaan papiston tiukkaan ja ilmeisen poliittiseen
lakitulkintaan.
Eivätkä
tuhon profeetat näytä muutenkaan olevan oikeassa.
Viime torstaina (7.3) Helsingin Sanomien pääkirjoitus kertoi
selvityksestä, jonka mukaan Pikettyn pelot eivät toteudu Suomessa. Vaikka varallisuuserot kasvavat, tuloerot pysyvät ennallaan:
”Piketty
oletti, että varallisuustulo päätyy kotitalouksille ja valuma
esimerkiksi julkiselle sektorille ja eläkeyhtiöille unohtui.
Kavoniuksen laskelmat päätyvät siihen, että rahoitusvarallisuus
on kyllä Suomessa kasvanut paljon nopeammin kuin ansiotaso, mutta
rahoitusvarallisuuden tuottoprosentit ovat puolittuneet, ja iso osa
tuotosta on mennyt muualle kuin kotitalouksille. Kun nämä seikat
ottaa huomioon, tulos onkin, että varallisuus ei ole suuremmin
kasvattanut tuloeroja: Suomi on ollut pitkään vähäisten
tuloerojen
maa, laskipa tätä miten tahansa.”
Lähes
päivittäin julkaistaan tutkimuksia, jotka kiistävät Esa Leskisen kirjoittaman dokumentaarisen
”dystopian” väitteet. Eilen kerrottiin, että
nykyisen hallituksen aikana 12 000 osatyökyvytöntä on saanut
työpaikan, joten osatyökyvyttömien työttömyys
laski hallituskaudella jopa 30 %. Inhimillistä
kehitystä aidoimmillaan!
Kerrottiin
myös että keskituloisten määrä on kasvanut ja pienituloisten
vähentynyt – kaikki toisin kuin globalisaation
kriitikot ennustavat.
THL
julkaisi viime vuonna raportin sosiaaliturvan menoista ja
rahoituksesta. Kun nämä menot laitetaan graafiin aikaväliltä 1980-2016, sosiaaliturvaan käytetty rahoitus on kasvanut lineaarisesti kulmakertoimen pysyessä samana suhdanteista riippumatta, niin että vuoden 2016
rahanarvossa laskien sosiaaliturva kasvoi vuoden 1980 noin 20 miljardista eurosta vuoden 2016 noin
70 miljardiin euroon.
Vain vuoden 2000 kieppeillä huomataan pieni lommo.
"Uusliberalismi" – jos sellaista jossakin on – ei aja hyvinvointivaltiota alas vaan hoivaa sitä kuin kukkaa
kämmenellä.
Luistelijat
kiertävät jäällä näkymättömän käden ohjaamina.
He
eivät törmäile toisiinsa.
Aurinko
paistaa, taivaalla hentoja pilviä.
Taustalla
Aleksis Kivi
painaa päänsä ja kääntää katseen pois luistelijoista.
Kirjailijan
takana näyttelijät huutavat ja hyppivät pompöösissä
teatteritalossa. Traaginen
muuttuu koomilliseksi.
Kaikki
on mallillaan – Suomessa.
Kyösti Salovaara, 2019. Poiskäännetty katse. |
Perustuslaki on varsin hyvä ankkuri, ja tulppa. Sitä olen ihmetellyt, miksi mitään lakia ei voi muuttaa edes paremmaksi, siten että esim 96% asema muuttuisi paremmaksi, sote ei nytkään toimi, ihmiset eicvät saa aikoja, ja sotea on jumpattu 15 vuotta turhaan, ja sillä aikaa miltei jokainen kunta on ulkoistanut lastenkodit, osan päiväkodeista ja hoivakodeista, osan perusterveydenhuollosta, hammashoidosta ja erikoissairaanhoidosta, ja sen tukitoiminnoista ja myynyt sotekiinteistöt. Asiaa ei käsitellä perustuslakivaliokunnassa.
VastaaPoistaToinen asia on jonkun katastrofin jälkeinen tila, siinä ei perusoikeudet enää sitten päde. Jos radikaaleja päästövähennyksiä tehdään globaalisti tai lokaalisti, joudutaan ihmisten liikkumista kontrolloimaan (liikkumisvapaus on perusoikeus), tai mahdollisesti rajoittamaan muita perusoikeuksia.
Erittäin aiheellisia kysymyksiä, Jokke.
PoistaJos eduskunta säätää jonkin lain, niin luulisi (maalaisjärjellä) sen tietävän mitä on säätänyt. Käytännössä kuitenkin ulkopuolelta halutaan kysyä, että mitä tulikaan säädetyksi. Ja sitten syntyy ristiriita.
Yhteiskunnallinen dilemma lienee siinä, että enemmistön kannalta olisi hyvä, että entinen meno jatkuu, mutta jossain tilanteessa entisen menon jatkuminen uhkaa sen jatkumista eli pitäisi tehdä uudistuksia.