[epätarkasti]
Kyösti Salovaara, 2019. Plaza de la Corredera, Córdoba. |
Helsinki.
Maanantai-iltana
seisoin Córdobassa härkätaisteluareenan keltaisella
hiekkakentällä. Ilma oli lämmin, noin 30 astetta, aivan kuin
iholle laskeutuva elämänrakkaus.
Nyt
torstaiaamuna mittari näyttää Helsingissä kuutta ja taivas on
pilvessä. Yritän saada ajatuksia esille.
Absurdi
valtaa mielen: mitä vapaus on?
Kevyenvihreitä
lehdenalkuja aamun koleassa puutarhassa.
Potkulauta.
Olen
matkapakinoissani miettinyt todellisuuden hahmottamista.
Todellisuutta
voi lähestyä bottom-up tai top-down.
Kun
kirjailija, vaikkapa Eeva-Liisa Manner keräsi Andalusiassa
elämän ja miljöön yksityiskohtia ja järjesti niistä loogisen,
koskettavan runon andalusialaisesta kylästä, hän tarkasteli
olemista alhaalta ylös, bottom-up.
Kun
otin valokuvia maisemasta ja vasta myöhemmin huomasin, että kuvaan
oli tarttunut merkityksellisiä yksityiskohtia, tarkastelin
ympäristöä ylhäältä alaspäin, top-down.
Tämä
on täysin absurdia.
Mutta
entä kun otin lauantai-iltana Córdobassa valokuvan potkulaudalla
kiitävästä tyttösestä ja kuva epäonnistui täydellisesti, mitä epätarkka kuva silloin ilmentää? Kuvastaako se absurdia käsitystä
olevasta: on jotakin mitä emme tiedoillamme tavoita, vaikka kuinka yritämme?
Tuo oli ohimenevä hetki
Córdoban Plaza de la Correderalla, joka muistuttaa Madridin,
Salamancan ja Palman Plaza Mayoria, mutta ei ole yhtä yhtenäisesti rakennettu eikä niin kaunis ja harmoninen. Vähän ennen potkulautatyttöä aukiolla
esiintyi uskonnollinen teatteri. Jatkuva puheenporina aukion
ravintoloissa.
Absurdissa
kaikki on mahdollista.
Kyösti Salovaara, 2019. Pauli Hanhiniemi, ravintola Kukko, Fuengirola. |
Heppu.
Todellisuuden
hahmottamisen absurdit epäonnistumiset jatkuivat, alkoivat jo
aikaisemmin.
Heti
pääsiäisen jälkeen Fuengirolassa Pauli Hanhiniemi (s.
1964) veti suomalaisessa ravintolassa jäntevän, uskottavan ja koskettavan konsertin. Yhtyeen nimi oli Retkue.
Yritin
ottaa kännykällä Hanhiniemestä kuvia. Täydellinen
epäonnistuminen.
Mutta
kertooko tuo kuva sittenkin jotakin oleellista Hanhiniemestä, joka
on vähän kuin kantrirock-heppu Pohjanmaalta?
Hanhiniemi
”horjahtelee” taiteellisen ja eskapistisen välimaastossa,
kapinallisuuden ja sopeutuvaisuuden ristiriidassa. Hän haluaisi
lähteä lauluissaan pakoon, mutta kahvi maistuu hyvältä ja
kotoinen olo tulee pienistä arkipäivän asioista. Ollako vai ei?
Mennäkö vai pysyä paikallaan?
Katselen
epätarkkaa kuvaa – eikö Hanhiniemi muistutakin Waylon
Jenningsiä olemukseltaan? Vuosien merkit – varmuus.
Yhdennäköisyys
on absurdi huomio; en tiedä Hanhniemen elämästä mitään enkä
tietenkään samaista sitä Jenningsin elämään. Mutta asenne:
epätarkka miehen absurdius.
Kuinka
tosissaan ja samalla itseironisesti Hanhiniemi kertaakaan uransa
aikana kirjoittamiaan lauluja! Hänen laulamansa maailma on
hänen kirjoituksensa.
Kyösti Salovaara, 2019. Odottelua klo 19:40, Plaza de Toros Los Califas. |
Kyösti Salovaara, 2019. Los Califas klo 20:36. Vielä 40 minuuttia konserttin alkuun. (Härkätaisteluareenan kello on talviajassa!) |
Old
guy.
Taksilla
maanantai-iltana Guadalquivir-joen rantakadulta Córdoban toiselle reunalle Plaza de Toros Los Califasin luo, kuusi
euroa. Taksikuski mainitsee pari Dire Straitsin ja Mark
Knopflerin (s. 1949) kappaletta. Kommunikoimme englanniksi, mikä
on Córdobassa paljon hankalampaa kuin rannikolla.
Konsertin
alkua odotetaan melkein kaksi tuntia. Areena täyttyy, aurinko
laskee, hiekka pöllyää. Nyt eivät täällä puhise härät
eivätkä toreadorit eikä miekkaa heiluttava matadori vaan Mark
Knopflerin uskolliset kannattajat, noin 7000-9000 ihmistä, ja
tietysti Knopflerin kymmenmiehinen yhtye, jonka nimi on kai Band.
Otin
mukaani kunnollisen kameran, jotta Fuengirolan konsertin
epäonnistuminen ei toistu.
Pian
70-vuotias Knopfler valtaa lavan, rennosti, rytmikkäästi, aivan
kuin musiikilla ei olisi alkua eikä loppua. Tuntuu kuin ikiaikainen
barokkimusiikki, sen iskelmällinen puoli, heräisi Córbobassa
häräntuoksuissa henkiin rockin ja kantrin synteesissä.
Absurdi
huomio: kukaan musiikkia tunteva ei kirjoita edellistä virkettä.
Minä
kirjoitan, sillä valokuvani Knopflerista epäonnistuivat vielä
pahemmin kuin Hanhiniemestä. Absurdi epätarkkuus valtaa mielen. Enkö
osaa edes yhtä hyvää kuvaa ottaa illan pimetessä?
Leppoisan
jäntevä Knopfler soittaa kaksi tuntia. Yleisö hurmaantuu, laulaa
mukana: Once Upon a Time in the West.
Pauli
Hanhiniemi muisteli jonkun kysyneen soittaako hän jazzia vai
iskelmää. Ehkäpä Skotlannissa syntynyt, itseään vanhaksi
mieheksi sanonut Knopfler omalla tavallaan, omalla musiikillaan
vastasi Pohjanmaan pojalle: tämä on kaikkea sitä ja siltä
väliltä. Heppu ja Old guy.
Epätarkan
kuvani kitaramiehestä voi tulkita miten tahtoo. Minusta Knopfler on
aina ollut jokin välimuoto vähintään Bob Dylanista, Bryan
Ferrystä ja Leonard Cohenista. Siis aika paljon ja vähän
enemmän.
Absurdin
rajamailla.
Kyösti Salovaara, 2019. Old guy: Mark Knopfler. Los Califas, klo 23:25. |
279.
Andalusiassa
askelmittariin kertyi viiden viikon reissulla 279 kilometriä.
Se
on tietenkin hyvin epätarkka lukema, koska välillä askelee
pitenee, toisinaan lyhenee mäkeä kiivetessä ja väsymyksen
iskiessä kintereisiin.
Kävelen
toreilla, kaduilla, rannoilla, aukioilla kahviloihin tutustuen. En
kauheasti etsi taideluomuksia enkä kulttuuritilaisuuksia. Arkipäivän
kulttuuri on jalkojen kantamaa. Ja parasta balettia on katsella
espanjalaisten ravintoloiden tarjoilijoiden hypähtelyä ja
juoksemista toisiaan ja asiakkaita väistellessä. Tarjoilija on kuin
arkipäivän balettitanssija puheen porinan ja lasien kilinän
konsertissa.
Kävelemisestä
ei pidä tehdä numeroa. Se ei ole ilmastoteko vaan henkinen juttu.
Tällä
reissulla liikuin myös henkilöautolla noin 2000 km, luotijunalla
300 km, paikallisjunalla 150 km ja muutamia kilometrejä
paikallisbussilla. Jos haluaa nähdä andalusialaisen maiseman
kaikkineen, jokineen ja puroineen, laaksoineen ja vuorineen, se
onnistuu vain autolla. Luotijunan ikkunasta näkee hyvin vähän,
tuskin mitään, mutta matka joutuu paikasta toiseen.
Hesari
kertoi pari päivää sitten ettei kävelemisestä ole
(terveydellistä) hyötyä, mutta artikkelissa haastateltu Oulun
terveystohtori ei ymmärrä ihmisen henkisen rakennuksen
onkaloita eikä sitä miten niitä täytetään kävelemisen mielihyvällä.
Lupaa
kysymättä kävelen kaduilla ja toreilla, kahviloissa kierrellen.
Absurdin
epätarkkuuden valtaamana lainaan taas kerran Albert Camusia,
joka kirjoitti vuonna 1936 lomailtuaan Baleaareilla:
”Matkustamisen
arvo perustuu pelkoon. Sillä jonakin hetkenä, kun olemme niin
kaukana maastamme, kielestämme (ranskalainen sanomalehti on äkkiä
äärettömän kallisarvoinen. Ja nuo iltahetket kahviloissa, kun
yrittää kyynärpäällään koskettaa muita ihmisiä), meidät
valtaa epämääräinen pelko ja vaistomainen halu palata vanhojen
tapojen turvaan. Siinä on matkan ilmeisin hyöty. Sinä
hetkenä olemme kuumeessa, mutta olemme pehmeät ja huokoiset.
Pienikin töytäisy järkyttää meitä, olentomme perustuksia
myöten. Jos kohtaamme valotulvan, tunnemme äkkiä ikuisuuden
läsnäolon. Siksi ei pidä sanoa, että ihminen matkustaa huvikseen.
Näkisin siinä pikemminkin askeesin. Ihminen matkustaa
sivistyäkseen, mikäli sivistyksellä tarkoitetaan salaisimman
aistimme, ikuisuuden aistin harjoittamista. Huvi loitontaa meidät
omasta itsestämme, niin kuin Pascalin ’divertissement’
viihdytys. Matka, joka on ikään kuin suurempi ja vakavampi tiede,
tuo meidät takaisin itseemme.”
Andalusiassa
otin myös epätarkkoja, huonosti valotettuja kuvia. Nekin ovat absurdia elämää. Jotakin mistä saa hieman kiinni.
S.I. 2019. Matkailija Guadalquivirin ylittävällä Puente romanolla. |
Joskus huonot kuvat on hyviä.
VastaaPoistaKäveleminen saattaa olla ilomastoteko ja fyysiselle terveydelle hyväksi enemmän kuin istuminen, mutta henkinen juttu se on ehdottomasti, varsinkin matkoilla kävely.
Niinpä - ja kotinurkilla samoja raitteja pitkin kävely maistuu aika tylsältä, jos rehellinen on. Pelkkää eteenpäin tahdonvoimalla punnertamista. Toki kävellessä on aikaa ajatella.
Poista