[Eurooppa-päivänä
2019]
Kyösti Salovaara, 2019. "Katu ei vaikene." |
Mikä
on tärkeää?
Purjehtiminen?
Puutarhanhoito? Futis?
Eduskunnassa
tärkeintä tuntuu olevan istumapaikka, tuoli.
Osaako
joku sanoa, mikä on hyödyllistä?
Siis
että on hyödyllistä vaikkapa matkustaa junalla, mutta hyödytöntä
lentää muille maille. Tai että on hyödyllistä opiskella
biologiaa, mutta hyödytöntä tietää historiasta mitään. Tai että
on hyödyllistä syödä suomalaisia kasviksia, mutta hyödytöntä
ostaa Pakistanissa valmistetut lenkkarit. Tai että on hyödyllistä
lukea Aleksis Kiven Seitsemän veljestä, mutta hyödytöntä
lukea Eric Amblerin romaani Oikeuden pitkä käsi.
Ympärillämme
vaahtoaa monenlaista populismia: tunteellista ja älyllistä.
Ensimmäinen sanoo, että maahan ei päästää ulkomaalaisia. Jälkimmäinen perustelee globaalin kieltoa toisilla sanoilla: ulkomainen
tavara ei kelpaa suomalaisille eettisistä syistä.
Tunteellinen
populismi on vastareaktio älylliseen.
Tasan
69 vuotta sitten Ranskan ulkoministeri Robert Schuman esitteli
asiakirjan, jossa ehdotettiin Euroopan hiili- ja teräsyhteisön
perustamista.
Siitä
alkoi tie Euroopan unioniin.
Eurooppa
on paikka, mantere saarineen, merineen ja jokineen, vuorineen ja
laaksoineen. Mutta onko se myös ajatus? Jos on, niin millainen?
”Maailmanrauha
voidaan turvata vain luovin ponnisteluin, joilla pystytään
vastaamaan rauhaan kohdistuviin uhkiin”, Schuman
kirjoitti toisesta maailmansodasta toipuvassa Euroopassa.
”Järjestäytyneen ja elävän Euroopan sivistykselle antama panos
on välttämätön, jotta rauhanomaiset suhteet kyetään
säilyttämään.”
Eurooppaa
ei rakenneta hetkessä eikä millään kokonaisratkaisuilla, Schuman
jatkoi. Rauha on tie jota kulkea, prosessi joka jatkuu. ”Siihen
tarvitaan käytännön toimenpiteitä, joilla luodaan ensin aito
yhteisvastuullisuus.”
Ranskan
ja Saksan vuosisatainen vastakkainasettelu tuli kumota.
”Yhdistämällä
hiilen ja teräksen tuotannon valvonta varmistetaan välittömästi
yhteinen perusta taloudelliselle kehitykselle. Tämä merkitsee
ensimmäistä askelta kohti Euroopan liittovaltiota ja muuttaa
tulevaisuuden suuntaa näillä alueilla, jotka ovat kauan
keskittyneet takomaan aseita sotiin, joiden uhreiksi ne ovat ennen
muita päätyneet itse.
Tuotannosta
otetaan näin yhteinen vastuu, ja siitä seuraa, että sota Ranskan
ja Saksan välillä ei ole enää ajateltavissa eikä käytännössä
mahdollinen. Kun perustetaan tällainen vahva tuotantoyksikkö, jonka
toimintaan kaikki halukkaat maat voivat osallistua, nämä maat
saavat yhdenvertaiset perusedellytykset teolliselle tuotannolleen, ja
niiden taloudelliselle yhdentymiselle muodostetaan todellinen
perusta.
Tämän
tuotannon tulokset koituvat koko maailman hyväksi ketään
hylkimättä tai syrjimättä, jotta yhdessä voidaan nostaa
elintasoa ja edistää rauhantyötä. Lisääntyneine voimavaroineen
Eurooppa voi ryhtyä toteuttamaan yhtä keskeisistä tehtävistään:
Afrikan mantereen kehittämistä.”
Scumanin
asiakirjassa luotiin pohjaa myös globaalille taloudelle, maailman
kansojen vaurastumiselle rauhanomaisesti.
Ja
näin tapahtui!
Vai
tapahtuiko?
Lehtiä
lukemalla huomaa kaikenlaista; senkin että yhteisen hyvän
kehittyminen kaivertaa niiden mieltä, jotka ajattelevat että
globaali talous on tuhonnut luonnon moninaisuuden ja aiheuttanut
ilmastouhkan.
Samalla
kun huoli on perusteltua, sen ratkaisemiseksi ehdotetut toimenpiteet
kuulostavat paluulta menneisyyteen tai utopialta komentotalouden,
uudenlaisen Neuvosto-PohjoisKorea-Kuuban
luomiseksi. Siis halulta luoda yhteiskunta, jossa kaikki määrätään
ylhäältäpäin. Neuvosto-PohjoisKorea-Kuubassa
syödään sitä mitä virkamiehet määräävät, pukeudutaan
kestäviin, samanlaisiin valtion
suunnittelemiin vaatteisiin,
ei vietetä lomia ulkomailla eikä kuluteta mitään hyödytöntä.
Neuvosto-PohjoisKorea-Kuubassa
johtajat ja virkamiehet tietävät piirun
tarkasti, mikä on ihmisen ja luonnon kannalta hyödyllistä ja mikä
hyödytöntä, haitallista.
Yksilö ei sitä tiedä, ja siksi tarvitaan vahva valtion ohjaus.
Kyösti Salovaara, 2019. Lentokoneilla, autoilla, junilla Córdobaan saapuneet turistit jonottavat loistavan La Mezquitan pääsylippuja. Luksuskulttuuriako? |
Eliitti
tietää mistä pulu pissii.
”Lomat,
ylenpalttiset asuinneliöt
ja kaikki muu luksus verolle – Rikkaiden kuuluukin hävitä
ilmastotoimissa, jyrähtää professori
Lassi Linnanen”,
otsikoi Annikka
Mutanen
Helsingin Sanomien tiedeosastossa artikkelinsa
25.4.2019.
Lassi Linnasella on tuotantotalouden
diplomi-insinöörin koulutus ja professuuri Lappeenrannan-Lahden
teknillisessä yliopistossa, opetusalana ympäristötekniikka,
-johtaminen ja -talous.
Linnanen
sanoi Hesarissa, että
on
kahdenlaista taloudellista toimeliaisuutta: hyödyllistä ja
haitallista. ”Hyödyllistä pitää pyrkiä lisäämään mutta
haitallinen estää.”
”Tunnin
junat Helsingistä Turkuun ja Tampereelle Linnanen laittaisi
tilaukseen heti. Rakentaminen lisää hetkellisesti päästöjä,
mutta se on sijoitus tulevaisuuteen. Luksusta,
kuten
lomamatkoja ja ylenpalttisia asuinneliöitä pitää ruveta
verottamaan niin että tuntuu. Nämä verot kohdistuisivat
rikkaisiin, eivät köyhiin… Säilytettävää
ja
edistettävää toimintaa ovat kestävä maatalous, päästötön
energiantuotanto, terveydenhuolto, tietoliikenne, koulutus ja
sivistys.”
Koulutus
ja sivistys – kuulostaa ihanalta! Mihin
uusia ratoja muuten tarvitaan, jos haitallinen ja hyödytön kulutus on poistettu?
Kenellä on asiaa Tampereelta Helsinkiin? Mitä tekemään? Kaikki
viihtymiseen liittyvähän
on hyödytöntä ja haitallista "luksusta" – eikö?
Viime
sunnuntaina Helsingin Sanomat jatkoi samalla linjalla Anna-Sofia
Niemisen
artikkelissa
Millaista olisi työ hiilineutraalissa Suomessa? Nyt
haastateltavana oli mm. BIOS-yksikössä työskentevä
Tero
Toivanen,
joka on kollegansa Paavo
Järvensivun
kanssa kirjoittanut artikkelin Miten
järjestää työ ja työllisyys ekologisen jälleenrakennuksen
aikakaudella?
Toivanen
ja Järvensivu ennakoivat, että vaateteollisuus palaa Suomeen,
”koska kehittyvien maiden kertakäyttöluonteinen tekstiilituotanto
on kestämätöntä”. Myös ruoantuotanto muuttuu omavaraiseksi.
Ihmistyötä tarvitaan maataloudessa enemmän, mutta tutkijoiden
mielestä se ei kuitenkaan tarkoita paluuta menneisyyteen: ”Siitä
pitää huolta erityisesti teknologinen kehitys, jos siihen
investoidaan riittävästi.”
Kuka
investoi? Onko yhdessäkään komentotaloudessa
onnistuttu yhdistämään teknologian rationaalista kehittämistä
kansalaisten henkilökohtaisen hyvinvoinnin laajentumiseen?
Vastaus
on tyly: Ei ole!
Ja
tietysti ruoan (ja vaatteiden, ja kaikkien hyödykkeiden ylipäänsä)
hinta nousee, mutta
se hoituu sillä että ”siirtymä uudenlaiseen yhteiskuntaan
tapahtuisi oikeudenmukaisesti”. Mutta onko autarkiaan siirtyminen edes teknisesti mahdollista, demokratiasta ja tasa-arvosta puhumattakaan? Mitä "rahaa" autarkiassa käytetään? Miten sillä ostetaan välttämättömiä tuotteita ulkomailta?
Siis:
asumistuen rinnalle vaatetuki, lihatuki, huulipuna-apu, koiranruokatuki, kasvistuki, liikkumistuki… kunhan uusi raha kasvaa jossakin.
Oleellinen
kysymys kuuluu: Voiko kulutusta vähentää vaurioittamatta
kansantaloutta ja purkamatta hyvinvointivaltiota?
Ja
tämän sisältä löytyy se toinen kysymys: Onko hyödyllinen
toimeliaisuus erotettavissa hyödyttömästä, haitallisesta, turhasta?
Mitä
tapahtuu jos kansantalous alkaa supistua?
Taloushistorian
ja strategian professori Juha-Antti
Lamberg
kertoi Helsingin Sanomissa 9.7.2017 siitä, kuinka Rooman valtakunta
tuhoutui taloudellisen toimeliaisuuden supistuessa: ”Roomassa
kaikki alkoi väestön vähenemisestä. Imperiumi menetti alueita ja
niiden mukana väestöä. Samalla syntyvyys laski ja kuolleisuus
kasvoi sotien ja tautien myötä. Väestön vähetessä myös kauppaa
käytiin vähemmän ja verokertymä pieneni. Keskusvallan
pienentyneet resurssit alkoivat näkyä kaikkialla. Paikat niin
sanotusti repsottivat.”
”Taloudellinen
aktiivisuus on riippuvainen siitä, kuinka paljon on ihmisiä
käymässä kauppaa, myymässä ja ostamassa” , Lamberg
sanoi
Niko Vartiaisen
kirjoittamassa artikkelissa. ”Ei ole mallia hallitusta alaspäin
menemisestä. Sen takia esimerkiksi degrowth-keskustelu on
mielenkiintoista. Siinä sanotaan, että pitäisi olla vähemmän,
mutta ei sitä, että mitä sitten, kun on vähemmän.”
Edellä
mainitut
kulutusyhteiskunnan dogmaattiset
kriitikot Lassi Linnanen, Tero
Toivanen
ja Paavo
Järvensivu väittävät, että kulutusta
voi vähentää vaurioittamatta kansantaloutta
ja hyvinvoinnin kärsimättä. He väittävät, että turhan
kulutuksen voi vaihtaa yhtä suureen (tai pienempään) hyödylliseen kulutukseen ja haitallisen
toimeliaisuuden hyödylliseen.
Mutta
sitä he eivät sano miten se tapahtuu eikä varsinkaan sitä kuka
tai mikä
määrittelee hyödyllisen ja hyödyttömän rajan. Aino keino
ihmisten kurjuuteen palaamisen estämiseksi näillä herroilla tuntuu
oleva ”valtion” tuki köyhemmälle väelle, mutta mistä se tuki
tulee jos verotulot romahtavat toimeliaisuuden
vähentyessä?
Hans Rosling: Faktojen maailma. Suom. Matti Kinnunen. Otava, 2018. |
Älyllinen
populismi on yhtä likinäköistä kuin tunteellinen populismi.
Ajatellaan että monimutkaisen ongelman voi ratkaista
yksinkertaisella tempulla.
Historia
ei tunne yksinkertaisia temppuja.
Hans
Roslingin
teoksessa Faktojen
maailma
(Otava,
2018.) on
sivukaupalla tilastoja ja tunnuslukuja, jotka todistavat kuinka
globaalin talouden ja
teknologian kehitys
on parantanut ihmisten elämää joka puolella maapalloa – toisin
kuin pinnallisessa keskustelusssa usein
väitetään.
Yksi
hätkähdyttävin tilastokäyrä näyttää kuinka äärimmäinen
köyhyys on melkein poistunut maapallolta. Vuonna 1800 noin 85 %
maapallon väestöstä oli äärimmäisen köyhyyden piirissä.
Vuonna 2017 sen piirissä oli enää 9 % väestöstä. Nopeinta
kehitys on ollut viimeisten 20 vuoden aikana – siis globalisaation
voimakkaan kehityksen
aikana.
Kun
älyllinen populismi haluaa rajoittaa ulkomaankauppaa - sitä että
emme osta halpoja vaatteita, halpaa teknologiaa, halpaa ruokaa
kehittyvistä maista emmekä matkusta niihin - se itse asiassa haluaa
perua globalisaation hedelmät ja palauttaa kehittyvät maat takaisin
näköalattoman
köyhyyden ja kurjuuden aikaan. Ja tätä älyllinen populismi
pitää jotenkin humanistisena, edistyksellisenä toimenpiteenä.
Älyllinen
populismi on myös äärettömän naiivi uskoessaan, että rikkaita verottamalla pystyy estämään heitä syömästä lihaa, matkustamasta lentokoneilla, ostelemasta sitä tai
tätä ”luksusta”.
Mitä
enemmän haittaveroja asetetaan ”luksukselle” (jos nyt syöminen
ja matkailu ja t-paidat ovat luksusta) sitä enemmän siitä kärsii
pieni- ja keskituloinen väestö. Kyllähän rikkailla, hemmetti, aina
on rahaa luksuslomaan, luksuslihaan ja uusien kenkien ja muodikkaan
t-paidan ostamiseen. Ja jokaisessa systeemissä, myös Neuvostoliitossa ja Pohjois-Koreassa eliitillä meni ja menee hyvin. Heillä ei ole puutetta.
Jussi
Halla-aho ja Donald Trump haluavat rakentaa muureja, jotta
ulkomaalaiset eivät pääse ”meidän maahamme”.
Suomalaiset
kulutusyhteiskunnan kriitikot haluvat rakentaa muurin, jonka läpi ei
turhia tavaroita tuoda ”meidän maahamme”.
Molemmat
muurit koituvat siellä toisaalla, muurin
takana
asuvien ihmisten turmioksi – ja meilläkö sen jälkeen menee hyvin?
Eettisesti? Itse rakennetussa vankilassa?
Viime
viikon maanantaina keskipäivän vilkkaalla kauppakadulla Córdobassa
kierteli keltaliivisten mielenosoittajien letka, ikäihmisiä jonossa, sopuisasti ja vaitonaisesti poliittisia plakaatteja kantaen.
Kun
letka lähestyi minua, otin siitä pari valokuvaa. Mielenosoituksen
johtaja
käveli jonon vieressä ja lähestyi minua ja näki kamerani. Ajattelin että hän
pysähtyy
moittimaan
minua.
Mies
pysähtyi kohdalleni ja taputti olkapäälle, niin kuin Espanjassa on
tapana, ja sanoi hymyillen: ”Bueno, amigo!”
Jälkeepäin
yritin suomentaa mielenosoittajien kylttejä. Niissä ei pyritty talouden alasajoon vaan uusien työpaikkojen ja työsuhteiden luomiseen.
Yay @ Flautas -liike syntyi kahdeksisen vuotta sitten Barcelonassa vastalauseeksi
viranomaisten yritykselle vähätellä kansalaisten mielenilmaisuja. Liike on poliittisista puolueista riippumaton ja kokoaa vanhempaa väkeä vaitonaisiin
mielenosoituksiin. Córdobassa poliittiset sloganit olivat kuitenkin varsin tiukkoja.
Entäpä
jos älyllinen populismi saakin vastareaktiona kadut puhumaan? Jospa
kaduilla ei alistuta eliitin pyrkimykseen palata menneisyyteen? Myös kaikki idiootit mahtuvat kaduille, niin kuin on monasti nähty, viimeksi Ranskassa.
Córdobassa kyltit puhuivat:
Córdobassa kyltit puhuivat:
”Katu
ei vaikene.”
”Vähemmän
tilapäistä, enemmän vakautta.”
”Enemmän
tilapäistöitä, enemmän epätasa-arvoa.”
”Vaiennettu
katu, nöyryytetty kansa.”
”Voittoja
harvoille, työttömyyttä monille.”
”Pysyvä
työ, arvokas palkka.”
”Miljoona
työtöntä, me raivostumme.”
Viikon
laulu: You’ll Never Walk Alone.
Tiistaina Anfield-stadion muuttui eeppisessä Liverpool-Barcelona ottelussa huumaavaksi
ja kollektiiviseksi lauluksi, kun Liverpool voitti ottelun 4-0
hävittyään ensimmäisen osaottelun viikkoa aikaisemmin 0-3. Näin Liverpool pääsi Mestarien liigan loppuotteluun.
Gerry
& Pacemakersin tunnetuksi tekemä laulu soi Englannissa
hittilistojen ykkösenä v. 1963 viiden viikon ajan. Sen jälkeen siitä tuli Liverpool FC:n fanien hymni.
Laulu
sopii Eurooppa-päivään kuin pallo maaliin, sillä kierteisellä ironialla että se on amerikkalaisesta musikaalista vuodelta
1945.
Kyösti Salovaara, 2019. Mummojen ja pappojen "kapinaa" työpaikkojen puolesta. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti