[Eläköön
taide!]
Eteenpäin, 24.11.1974. |
Oman
ja sitä edeltävien sukupolvien taiteilijoiden kuolinuutisilta ei
voi välttyä.
Sukupolvet
vaihtuvat, kasvavat toisistaan. Tähtiä syntyy, tähtiä kuolee,
vaikka joskus tuntuu ettei karismaattisia tähtiä enää synny, koska
julkisuuteen pääsee helpommin kuin ennen. Sitä paitsi yhtenäiskulttuurin pirstoutuessa jokaisessa kuplassa laulaa, näyttelee
ja kirjoittaa kuplan omat sankarit ja tähdet.
Kysymys
voi olla näköharhasta: taaksepäin näkee pidemmälle kuin nykyhetkessä, missä kaikki näyttää ja kuulostaa samanlaiselta. Menneisyys tuntuu sitävastoin olevan täynnä erilaisia, persoonallisia taiteilijoita.
Historia
karsii keskinkertaiset.
Kun
taiteilija kuolee, taide jää, jos jää.
Karismaattisten
taiteilijoiden kuolinuutisia lähipäiviltä: Pekka Aarnio
(1947-2019), Doris Day (1922-2019), Reijo Taipale
(1940-2019), I.M. Pei (1917-2019) ja Herman
Wouk (1915-2019).
Joskus
taiteilijan muisto jää soimaan laulussa, niin kuin Reijo Taipaleen
Satumaassa tai Pekka Aarnion (ja Agit Prop -kvartetin)
Nataliassa, toisinaan hänen teoksistaan tehdyissä
elokuvissa, niin kuin Woukin Cainen kapinassa tai tv-sarjassa
Sodan tuulet. Epämääräinen mielikuva Doris Daysta saattaa
viitata höpsöttävään blondiin, mutta Day oli mainio laulaja eikä
hänen rooliaan Alfred Hitchcockin
filmissä Mies joka tiesi liikaa (1956) unohda millään, eikä
varsinkaan Dayn laulamaa ja elokuvan juonta kannattelevaa laulua Que
Sera Sera.
Silloin
kun taiteilija on arkkitehti, niin kuin kiinalais-yhdysvaltalainen
Pei, hänen suunnittelemansa rakennukset eivät katoa tulevien
sukupolvien silmistä, paitsi sitten kun rakennus puretaan. Pei
suunnitteli lasipyramidin Louvren taidemuseon etupihalle.
Moderni lasimetallipyramidi historiallisen rakennuksen kainalossa
herätti kiivasta vastustusta aikanaan – monet pariisilaiset olisivat
halunneet purkaa pyramidin heti sen valmistuttua.
Pei
itse sanoi, että arkkitehtuurin täytyy muistaa juurensa, sen mistä
kaikki alkoi. Siihen tarkoitukseen, rakentamisen alkulähteiden
muistamiseen, Louvren lasipyramidi istuu hyvin. Ja voiko ylisummaan
olla taidetta, jossa ei kuulu tai näy aikaisempien sukupolvien
taide?
Mutta
kuinka moni tietää tai muistaa, että Herman Wouk oli myös näkyvä
juutalaiskirjailija? Tai kuinka moni muistaa tai tietää, että
Pekka Aarnio vaikutti tuottajana mm. Rauli Somerjoen, Pelle
Miljoonan, Gösta Sunqvistin ja Ultra Bran levyjen
taustalla?
Taiteilija
vaikuttaa tulevien aikojen taiteeseen tietämättään ja
tahtomattaan. Taiteella ei loppujen lopuksi ole copyrightia.
Paradiso,
pieni onnen maa, kaunis saari rakkauden.
Youtubesta
löytyy Rauni Pekkalan esittämä Paradiso, mutta ei
Pekka Aarnion ja Martti Launiksen (1946-2018) ironisen
sentimentaalista duettoa, joka sai opiskelijoiden ”kapina- ja
vallankumouskokouksissa” nuorison riemuitsemaan. Kun opiskelijat
Helsingin Yliopiston suuressa juhlasalissa olivat kuunnelleet tiukkaa
poliittista, monopolikapitalismin vastaista propagandaa pari tuntia,
kaikkeen jo kyllästyneenä, Aarnion ja Launiksen ilmaantuminen
paikalle virkisti väsyneet mielet kummallisesti: kohta ne laulaa
Paradison!
Niin
lauloivat, ja elettiin 1960-luvun loppuvuosia, 70-luvun taitetta.
Olivatko
he silloin Agit Propin laulajia? Vai Vanhan Myyrän?
Tähän
ei löydy yksikäsitteistä vastausta.
Miska Rantanen ja Samuli Tiikkaja eivät yrittäneet muistokirjoituksessaan Pekka Aarniosta Helsingin Sanomissa (17.5.2019) avata Agit Propin ja Vanhan Myyrän monimutkaista
suhdetta.
Hyvä
niin – minä yritin tuota selvittää marraskuussa 1974, ja asiaa
kai käsiteltiin SKP:n (Suomen kommunistinen puolue)
johtoelimissä. Tai no, ehkä ei sentään.
Agit Prop, 1974. Kuvassa vasemmalta oikealle: Monna Kamu, Sinikka Sokka, Pekka Aarnio ja Martti Launis. |
Vuonna
1974 tein Markku Luodon ja vaimoni Railin kanssa
kulttuurimakasiinia Marginaali Kotkassa ilmestyvään
Eteenpäin-lehteen. Parhaimmillaan sivu ilmestyi kaksi kertaa kuukaudessa. Sen taitto suunniteltiin Espoon Leppävaarassa.
Sivun
esikuvana oli Hesarin kulttuurimakasiini, mutta Marginaali oli
(olevinaan) tiukasti yhteiskunnallinen eikä snobbaileva
cityhömpsötys niin kuin Hesarin vastaava. Tosin Marginaalissa
puolustettiin estottomasti roskaviihdettä ja eskapismia, joten
mekin snobbailimme tahoillamme.
Sunnuntaina
24.11.1974 Marginaalissa käsiteltiin mm. Robert Altmanin
Chandlerfilmatisointia Pitkät jäähyväiset, blueslevyjä,
ranskalaista ikivanhaa dekkaria Fantomas, Kotkassa ilmenevää
vanhan rakennuskannan hävittämisvimmaa, Alkon hintapoliitiikkaa,
Joseph Hellerin romaania Me sotasankarit (Catch-22)
ja Agit Propin viisivuotisjuhlaa.
Koska
Agit Prop juhli syksyllä 1974 viisivuotista taivaltaan, sitä ei
voitu perustaa vuonna 1970, niin kuin Hesarin
Aarnio-muistokirjoituksessa ja Wikipediassa kirjoitetaan.
En
kuitenkaan väitä tietäväni ”totuutta”.
Kun
kirjoitin Marginaaliin pienen pätkän juhlivasta Agit Propista,
toimitin konseptin vaimoni kautta Martti Launikselle ja Agit Propille
varmistaakseni, että historian kuvaus oli oikea.
Ei
ehkä olisi kannattanut.
Martti
Launis työskenteli samassa työpaikassa kuin vaimoni.
Agit
Propin porukka kirjoitutti juttuni kahteen kertaa ennen kuin hyväksyi
sen sisällön. Ajat olivat tiukat, totuus kortilla! Jokaista sanaa tuli miettiä luokkataistelun läpi.
En
tiedä, oliko tuolloinen kirjoitukseni faktoiltaan täydellinen.
Parastani yritin - ja harmittavasti enemmänkin. Häpeän edelleen, että annoin
juttuni taistolaistoverien käsiteltäväksi. Olen nimittäin
muistavinani, että jutussa säädettiin myös muita sävyjä kuin
Vanhan myyrän ja Agit Propin välistä historiallista suhdetta.
Tehty
mikä tehty.
Kun
tänään kuuntelee Agit Propin lauluja, ne kuulostavat pääosin
militantilta länsimaisen demokratian vihaamiselta ja hirvittävän
sinisilmäiseltä kommunistisen puoluekurin propagandalta. Liberaalin lännen vapaus ei kelpaa, vaan parempaa uskotellaan löytyvän totalitaarisesta naapurista.
Nykyhetkessä kuunneltuna nuo poliittiset laulut tuskin elävät missään ja tuskin
enää koskaan. Mutta Agit Propin rakkauslaulut elävät, ja
kvartetti laulaa komeasti.
Pekka
Aarnion (ja Martti Launiksen) muistoa kunnioittaakseni kopioin tähän
hieman punastellen marraskuussa 1974 Eteenpäin-lehdessä julkaistun
kirjoitukseni:
Agit
Prop
Marraskuun
seitsemäntenä vietettiin Neuvostoliitossa Lokakuun vallankumouksen
57. vuosipäivää. Samana päivänä juhli Agit Prop järjestö
viisivuotista toimintaansa poliittisen ohjelmatoiminnan saralla.
Juhlakonsertin paikkana oli Kulttuuritalo Helsingissä.
Vuonna
1969 oli perustettu Agitprop ry. ja suunnilleen samanaikaisesti
Vanha Myyrä, Ylioppilasteatterista irronnut ohjelmatyöryhmä,
joka sekin astui työväenliikkeen rintamaan aseinaan poliittinen
laulu ja agitaatio. Seuraavan vuonna yhtyi Vanha Myyrä Agitprop ry:n
ja tämä puolestaan liitettiin perusosastoksi Uudenmaan
Sosialistiseen Nuorisoliittoon.
Vaikka
Agit Prop kokoaakin yhteen laajat taiteilijajoukot, sen eittämättä
terävin kärki on tunnettu ja tunnustettu kvartetti: Monna Kamu,
Sinikka Sokka, Pekka Aarnio ja Martti Launis.
Tämä
kvartetti on totuttu näkemään yhtä hyvin työväenliikkeen
juhlatilaisuuksissa kuin ammattiyhdistysliikkeen
joukkotilaisuuksissa. Se on vieraillut menestyksekkäästi
ulkomailla, Berliinissä ensimmäisen kerran 1971, Chilessä kerran,
hieman ennen murheellista syksyä -73, hieman ennen presidentti
Allenden murhaa.
Marraskuun
seitsemäntenä talo oli täynnä.
Pitkäksi
venyneen juhlakonsertin odotetuin oli tietenkin Agit Propin
kvartetti, ja yhtä varmasti juhlituin.
Agit
Prop ei ole ammattiryhmä, silti se työskentelee ammattimaisen
taidokkaasti, päämäärästään tietoisena, milloin tyylitellyn
tunteellisena, milloin lujan taistelutahtoisena. On oivallettu, että
sosialistinen taide sisältää aina aitoa romantiikkaa, eteenpäin
suuntautuvaa optimismia. On oivallettu, että laulujen sanat on
tarkoitettu ymmärrettäväksi, olipa sitten kyseessä rakauslaulu
tai taistelulaulu. On oivallettu, että musiikin välityksellä
voidaan parhaiten saavuttaa älyn ja palavan tunteen sopusointu.
Agit
Propin ohjelmisto rakentuu paljolti suomalaisen kulttuuririntaman
tuotannolle. Pentti Saaritsan, Elvi Sinervon, Matti Rossin, Aulikko
Oksasen tai Marja-Leena Mikkolan tekstit saavat musiikillisen
ilmauksen Kaj Chydeniuksen, Eero Ojasen, Heikki Valpolan tai Toni
Edelmannin sävellyksissä. Toisaalta edistyksellinen taide kasvaa
voimakkaaksi yli rajojen ulottuvasta solidaarisuudesta, yhteisestä
taistelusta rauhan ja paremman tulevaisuuden hyväksi.
Poliittinen
laulu elpyi uneliaisuudestaan 60-luvun yhteiskunnallisen heräämisen
myötä. Tänään se on jälleen keskeisesti työväenkulttuuria,
kansallista ja omaehtoista kulttuuria. Agit Propilla ja
KOM-teatterilla on puolestaan viime vuosina ollut keskeinen vastuu
tämän kulttuurin eteenpäin viemisestä.
Juhlivan
Agit Propin tuotantoa on kuultavissa useammallakin kokoomalevyllä
aina Vanhan Myyrän päivistä lähtien, mutta myös omilla
kokoelmilla.
Kyösti Salovaara, 2017. Modernin menneisyys: I.M. Pein pyramidi Louvren edessä. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti