[luontoa jumalaksi
tekeytymällä]
Kyösti Salovaara, 2018. Ovatko niityllä makailevat naudat pelkästään ihmisen elinpiiriä vai atavistinen linkki luonnonvalintaan? |
Koskaan
et muuttua saa, lauloi Pasi Kaunisto 1960-luvun lopulla.
Lauloi
viikkokausia iskelmälistoilla.
Inhosin
kappaletta. Pidin sitä taantumuksellisena julistuksena. Koskaan et
muuttua saa, helkkari sentään! Voiko pikkuporvarillisen elämänkäsityksen selkeämmin paljastaa?
Laulussa ei kuitenkaan kerrota yhteiskunnasta vaan laulajan nuoruudesta ja onnesta, jonka ei haluta kaikkoavan. Vaikka aika vaihtuu ja jos haaveetkin haihtuu, ”niin koskaan et muuttua saa”, sillä ihminen tarrautuu nuoruuden
muistoon. Kunpa nuoruuden saisi takaisin: "aika on aikaa / mut taika on taikaa / sä koskaan et muuttua saa".
Ihminen
on kummallinen olento. Se muuttaa maailmaa, mutta ei halua minkään
muuttuvan.
Silmälaseista
huolimatta ihminen on likinäköinen eläin.
Tämä
on filosofinen toteamus.
Ihminen
tajuaa muuttaneensa yhteiskuntaa, tehneensä luonnon aineista
tekniikkaa, kyntäneensä peltoja, lentäneensä jopa kuuhun.
Mutta
ihmisen mielestä luonto pysyy sellaisenaan. Se on valmis, kerran
rakennettu ja pysyvä, muuttumaton, paitsi sen suhteen että puuhun
tulee lehdet keväällä ja ne putoavat syksyllä.
Kun
jossakin ryhdytään kaatamaan vanhaa puuta, siitä syntyy
kansanliike ja Helsingin Sanomat kertoo, että kohta puu kaadetaan
ellei kansa saa estetyksi sitä.
Aika
ei pysähdy, paitsi ihmisen mielessä hänen katsellessaan metsää,
peltoa, kukkivaa niittyä, juoksevaa puroa. Kyynel silmässä hän
kuuntelee saarnaajaa: Varpunen katosi, hömötiainen hävisi – voi
meitä ihmisparkoja luojan luomia!
Kummallisia
uutisia.
Merikotkien
kanta on rannikoillamme kasvanut niin isoksi, että ne tappavat jo
toisiaan, koska tila ei riitä. Sen lisäsi ne käyvät haahkojen
kimppuun. Nyt ovat viisaat neuvot kalliita, jälleen kerran. Miten
haahkat saadaan pelastetuksi? Ihminen auttoi merikotkia. Pitääkö niiden kantaa harventaa, jotta haahka pelastuu?
Naalin
kantojen kerrotaan vahvistuneen Ruotsin puolella. Kehitys on niin
hyvää, että nyt mietitään, pitäisikö siellä kettuja tappaa
enemmän, jotta napaketulla menisi vielä paremmin.
Jossakin
vaiheessa Itämeren hylje uiskenteli sukupuuton partaalla. Nyt
hylkeet ja merimetsot aiheuttavat kalastajille 8 miljoonan euron
kustannukset vuosittain. Vielä pahempaa on, ettei hylkeiden
”terrorisoima” kalastaminen kiinnosta nuorempia sukupolvia,
vaikka kalaa syömällä pitäisi pelastaa koko maapallo.
Calahonda sijaitsee Gibraltariin vievän rantatien (N-340) varrella, melkein puolivälissä
Fuengirolasta Marbellaan ajettaessa. Nyt siellä pelätään
villisikalaumoja, jotka kuumina kesäpäivinä hiipivät auringon
laskettua asutuskeskukseen etsimään ruokaa ja kylpemään
uima-altaissa.
Ihminen
mestaroi luontoa aivan kuin olisi jumala, joka tietää miten luonto suunnitellaan ja rakennetaan. Likinäköinen ei näe kauas. Ihminen
ei tajua, että luonto ei pysy paikallaan. Se muuttuu, halusitpa tai
et. Tehdessään hyviä tekoja luonnon puolesta ihminen saattaa tehdä
pahaa luonnolle, evoluutiolle.
Sivilisaatioiden historiaa ei tietenkään voi irrottaa luonnon ja evoluution historiasta. Ne ovat toisiaan.
Joidenkin
mielestä ihmisen elämä sellaisenaan on paha teko.
Kyösti Salovaara, 2019. Kultivoidun luonnon luonnollisuus? |
Mestaroidaan
kun ei muuta osata.
Tätä
sanaa ei nykyään käytetä positiivisessa mielessä.
Tarkistin
sanan vivahteita Nykysuomen sanakirjasta.
Jossakin
vaiheessa mestarointi on tarkoittanut myös hyvää tekemistä,
nikkarointia, omin neuvoin pärjäämistä.
Mutta
aikojen saatossa sanan kielteinen merkitys on tullut vallitsevaksi.
Mestarointi:
yrittää korjata tai parannella jotakin siihen kuitenkaan
pystymättä, asiantuntemattomasti, tökerösti.
Arvostellaan
jotakin pedanttisesti, pikkumaisesti ja samalla asiantuntemattomasti - mestaroidaan. Peukaloidaan ja repostellaan, räävitään kuin
oltaisiin mestari sellaisenaan, tietämättä asian oikeaa tolaa.
Miten
merikotkien tilanne pitäisi ratkaista mestaroimatta
luontoa? Kenen kannalta sitä tulisi tarkastella: haahkan vai
merikotkan? Entä kalan asema: pitäisikö hylkeet tappaa vai jättää
rauhaan? Kumpi on tärkeämpää: terveellinen, ilmastomuutosta ehkäisevä sapuska ihmiselle vai perushyvää ravintoa harmaahylkeille?
Entäpä calahondalaisessa uima-altaassa polskutteleva villisika: Mitä
hemmettiä sille tulisi tehdä mestaroimatta luontoa?
Kelloseppä
päättää ennalta mitä tekee: hän suunnittelee jouset ja rattaat
ja hahmottelee niiden keskinäiset yhteydet sen mukaan millaisen
lopputuloksen hän haluaa.
”Darwinin
löytämä luonnonvalinta on sokea, tiedostamaton automaatti”,
selvensi Richard Dawkins evoluutiota kirjassaan Sokea
kelloseppä (1986, suom. 1989). Tällä automaatilla ei ole
tietoista tavoitetta, sillä ei ole tietoisuutta eikä tiettyjä
päämääriä: ”Se ei suunnittele tulevaisuutta. Se ei päätä
ennalta mitään; sillä ei ole lainkaan mielikuvaa siitä, millainen
tulevaisuuden pitäisi olla.”
Luonnonvalinta
on sokea kelloseppä.
Se
ei näe tulevaisuutta. Se ei pohdi tekojensa seurauksia. Se ei
tavoittele mitään.
Luontoa
mestaroiva ihminen unohtaa evoluution periaatteettoman prosessin ja
yrittää kytkeä ”automaatin” sokeaan toimintatapaan omat
mieltymyksensä, oman moraalifilosofiansa, oman suunnitelmallisuutensa, joka ei välttämättä istu luonnon
evoluutioon, vaan vaurioittaa automaatin toimintaa niin että sitä
pitää jatkuvasti mestaroida.
Minulla
on kaksi vuokrakämppää.
Tai
ei niistä vuokraa tarvitse maksaa.
Ensimmäisenä paikalle ehtinyt saa omakseen.
Viime
päivinä talitiainen, sinitiainen ja kirjosieppo ovat kierrelleet
pihlajiin asetettuja pönttöjä ja toisiaan kuin kissa kuumaa
puuroa. Sinitiainen on luonteeltaan kiukkuinen tappelupukari. Se
näyttää vallanneen toisen pöntön omakseen.
Toisesta
pöntöstä kilpaillaan vielä. Ehkä talitiainen ehti ensin ja
puolustaa nyt kotiaan. Kirjosieppoa potuttaa, mutta kenties…
kannattaa vielä yrittää heittää talitiainen ulos pöntöstä
keväänkolealle nurmikolle.
Ihmisen
ei parane mestaroida lintujen kamppailua elintilasta.
Jokainen niistä ansaitsee ”kodin”, mutta vahvempi ja viekkaampi
sen lopulta saa. Tämä ei ole kauneuskilpailu vaan luonnonvalintaa
kiukkuisimmillaan.
En
ole tyhjentänyt ja siivonnut pönttöjä kertaakaan. Ei
kolopesijöiden pesiä kukaan luonnossakaan siivoa, paitsi linnut
itse, jos itse siivoavat. Olisi luonnon mestaroimista puuttua pesien
hygieniaan.
Tästä
ei voi sulkea pois ajatusta, että olen pelkästään laiska.
Kyösti Salovaara, 2019. Vuokralainen? |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti