[juoruistako
kirjallisuuskeskustelu tunnetaan?]
|
Kyösti Salovaara, 2021. Toisin kuin Conan Doyle pesen kalsarini itse - mutta minusta ei tullutkaan suurta kirjailijaa! |
Huhun
leviämisen ehtona on, että se uskotaan, vaikkakaan sitä ei tiedetä
todeksi. Huhun uskominen todeksi määräytyy puolestaan juuri siitä,
sopiiko huhun lausuma ajatus yhteisössä vallitsevaan
maailmankuvaan, hegemoniaan, vaiko ei. Huhun muodossa voivat levitä
vain yhteisössä vallitsevaan ajattelutapaan sopivat hypoteettiset
ajatukset: huhuistaan yhteiskunta tunnetaan.
-
Yrjö Ahmavaara:
Informaatio. Weilin+Göös, 3 p. 1975.
Vitsinä
ei ole se, että kaikesta on tultava kirja. Vaan se, että kaikesta
voi
tulla kirja. Ja että sitä ei lasketa elämäksi ennen kuin siitä
on tullut kirja.
-
Philip Roth: Anatomian oppitunti. (Anatomy
Lesson, 1983.) Suom. Rauno Ekholm. WSOY, 1985.
Miten
todellisuuteen pitäisi suhtautua?
Kannattaako
kapinoida? Asettautua yleisiä virtauksia vastaan?
Jos
hanhiparvi ui aina samaan suuntaan, miksei se sopisi ihmisellekin?
Uidaan eteenpäin eikä vilkuilla taakse.
Jos
kirjallisuus- ja taidepuhe on muuttunut juoruiluksi, so what? Sitä
puhetta saa mitä tilaa ja kuuntelee.
Paitsi
että en minä juoruja ole tilannut.
Vai
olenko sittenkin?
Espanjalainen
kirjailija ja kolumnisti Javier Marías kirjoitti muutama päivä
sitten (25.4.2021) El País-lehdessä Arthur Conan Doylen alushousuista.
Kulttuuriskene on sairastunut vakavasti juoruiluun, Marías sanoi.
Asioiden sijaan keskustellaan ja kirjoitetaan vain todellisuuden
murusista, niin kuin pesulalaskusta, joka paljastaa millaisia
alushousuja Sherlock Holmesin luoja käytti.
Marías sai kimmokkeen kolumniinsa, kun joku pyysi lupaa julkaista Maríasin
käymää kirjeenvaihtoa, ja Marías kieltäytyi jyrkästi. Hänen
mukaansa vain hänen romaaninsa, teoksensa ja kolumninsa ovat
julkisia ja merkittäviä, ei hänen yksityiselämänsä.
Se että
suurilla kirjailijoilla on ollut paheensa, vaikeutensa, surunsa ja
kaikenlaista ikävää muutenkin, ei Maríasin mukaan kuulu
kirjapuheeseen vaan juoruiluun. Marías huomauttaa, että enää ei
välitetä lainkaan siitä millaisia mestariteoksia Faulkner ja Twain
kirjoittivat; nyt keskitytään vain siihen, kuinka he käyttivät N-alkuisia sanoja dialogissaan. Eikä enää ole mitään väliä
sillä, että Dickens ja Eliot olivat romaanin ja runouden
jättiläisiä vaan pelkästään se merkitsee, että he pettivät
vaimojaan tai katkeroituivat vaimojensa kanssa elämisestä.
Maríasin "ohje" kirjallisuudentutkijoille kuuluu: tutkikaa sitä mitä kirjoissa
on eikä sitä mikä kirjailijan yksityiselämään liittyvästä on jätetty pois! On täysin merkityksetöntä kuinka usein Conan Doyle pesetti vaatteitaan ja kuinka monet kalsarit hänellä oli.
Jos
kirjailijoiden, taiteilijoiden ja ylisummaan suurmiesten elämäkerrat
ovat keskittyneet myös siihen mitä tapahtui keittiössä ja
julkisuudelta salassa, niin nykyaika poikkeaa entisestä siinä, että
keittiössä tapahtuneen perusteella tuomitaan (jopa kielletään)
kirjailijoiden teoksia, taiteilijoiden maalauksia ja dissataan suurmiesten (ja
-naisten) elämäntyö kokonaan.
Mutta
miten kirjoja sitten pitäisi lukea?
Kirjan
laatuun, merkitykseen, nautintoon ei tietenkään vaikuta se
millaisessa mielentilassa ja millaista arkipäivää kirjailija on
viettänyt. Vain kirjaan painettu vaikuttaa kirjan lukemisen
kokemukseen. Se on ainoa objektiivinen "huomio". Kirja, romaani tai runo, ei muutu paremmaksi jos meille
kerrotaan, että kirjailija on tai oli äärettömän hyvä ihminen.
Eikä se muutu huonommaksi, jos saamme kuulla, että omassa
elämässään kirjailija oli täysi paskiainen.
Nykyinen
puritaaninen ilmapiiri etsii kirjojen ja taideteosten takaa
nimenomaan sellaisia paskiaisia, joita voi paheksua ja joiden teoksia tulee jopa kieltää moraalittomina. Juoruistaan yhteiskunta
tunnetaan. Vain sellainen juoru leviää kulovalkean nopeudella, joka sopii yhteiskunnassa
vallitsevaan hegemoniaan. Tänään paheksujilla on hegemonia.
No, onko
tässä sittenkään mitään uutta? Paha kello kuuluu kauemmas kuin hyvä kello, tiedettiin ennen muinoinkin.
Mitä
tapahtuu jos jostakin pyykkikorista löytyy - kun ahkerasti etsitään
- Conan Doylen sottaiset kalsarit? Pitääkö Holmes-tarinat
kieltää jos selviää, että Conan Doylellä oli tapana paskoa
housuihinsa?
|
Kyösti Salovaara, 2021. |
Ollakseni
rehellinen: Emmekö silti yritä jatkuvasti selittää teoksen ulkopuolisesta todellisuudesta käsin, miksi joku
taideteos on sellainen kuin se on? Ja kun yritämme selittää,
haluamme verrata sitä yhtäältä aikakauden tuntoihin ja toisaalta
kirjailijan omiin tuntoihin. Eikä tällä pyrkimyksellä ole - ei
ole ollut tähän asti - mitään tekemistä sen kanssa oliko
taiteilija kunnollinen ihminen vai pelkkä paskiainen.
Sitä
paitsi paskiaiset ovat usein mielenkiintoisempia myös
yhteiskunnallisesti, koska he uivat eri suuntaan kuin kanssaihmisten
parvi.
Pohdiskelin
romaanin lukemisen ongelmallista suhdetta kirjailijan taustaan
1990-luvun alussa esseessäni Raymond Chandlerista tähän tapaan:
”Mutta jos Chandlerin - tai kenen tahansa kirjailijan -
kaunokirjallista tuotantoa yrittää arvioida, on myönnettävä, että
arvioija häilyy kahden kuilun välissä: yhtäällä ovat romaanit
ja niistä syntynyt enemmän tai vähemmän epämääräinen
lukukokemus ja toisaalla kirjailijan omia käsityksiä
kirjoittamisesta ja hänen elämänkerturiensa haalimia tietoja hänen
elämästään. Yhtäkkiä huomaa rakentavansa kuvaa, joka kaikissa
tapauksissa on myös fiktio, siinä on aineksia myös lukijan omasta
elämästä, omista kokemuksista, omista haaveista, joihin luettu
kirjallisuus sekoittuu.” (Essee Yksinäisen miehen ääni teoksessa
Liian pitkät jäähyväiset, Like 1994. Toimittaneet Hannu Waarala
ja Kyösti Salovaara.)
Kyseisessä
esseessä rakentelin (uskottavaa tai epäuskottavaa) hypoteesia,
jonka mukaan Chandlerin sankari Philip Marlowe oli kirjoittajansa ”parempi puoli”, kenties jopa haavekuva. Chandlerilla oli ongelmia alkoholin kanssa. Hän ilmeisesti petti 18 vuotta itseään
vanhempaa vaimoaan Cissyä ja koki loputonta yksinäisyyttä Cissyn
hiipuessa kohti kuolemaa. Chandler ei moraalikoodilleen uskollisena
voinut hylätä vaimoaan.
Niinpä sanoin, että Chandlerin kompleksinen suhde alkoholiin ”tulee yhä
uudestaan esille romaaneissa. Ehkäpä Marlowe pysyy raiteillaan
juuri siksi, että Chandler ei pysynyt, ja kenties Marlowe on
heikompien tuki ja turva juuri siksi, että Chandler suistui -
yleensä alkoholin inspiroimana - pettämään läheisimpänsä
luottamuksen. Näin etäältä katsoen ja hieman kevyesti spekuloiden
Chandlerin alkoholismi voi hyvinkin liittyä hänen kokemaansa
yksinäisyyteen ja ristiriitaiseen tunteeseen Cissyä kohtaan.”
Juoruilun huuma saa yhä suurempia otsikoita.
Viimeksi
tähän pyörteeseen on suistunut amerikkalainen Blake Bailey, joka
on juuri julkaissut aika lailla kiitetyn elämäkerran Philip
Rothista. Ongelmana tässä ei ole Rothin suhde naisiin ja sitä
koskevat paljastukset (koska Roth on paljastanut romaaneissaan
todellisen tai kuvitellun naiskäsityksensä avoimesti moneen
kertaan) vaan Baileyn oma käytös naisia kohtaan.
Roth on
sinänsä erinomainen ja ironinen esimerkki siitä, kuinka fiktio ja
fakta sekoittuvat uudenlaiseksi omaelämäkerralliseksi
kirjallisuudenlajiksi. Mutta siinä missä Roth suhtautui romaaniensa
elämäkerrallisiin aineksiin ironisesti, huumorilla ja
etäännyttämällä itsensä kirjoistaan ja viettelemällä
lukijansa kuvittelemaan että kaikki on totta - pilkkasipa Roth
sitten naisia tai juutalaisyhteisöään - niin nykyajan elämäkerrallinen fiktio (paremminkin keskustelu siitä) taistelee ollakseen
puhdashenkistä eikä siihen sovi ironia eikä itsepilkka tai itseväheksyntä, koska
nykyään vain kivenkova moraali ja kunnollisuus sallitaan.
Rohkeneeko
joku esimerkiksi tänään kirjoittaa samalla tavalla kuin Roth kirjoitti kauan sitten, vuonna 1969 romaanissaan Portnoyn tauti: ”Minä huomaan maisemassa ensiksi en flooraa, ihan
totta - vaan faunan, inhimillisen vastapuolen, joka nussii ja jota
nussitaan. Vihreyden minä jätän linnuille ja mehiläisille, niillä
on huolensa, minulla omani… Minä ajan takaa sitä, tohtori, että
minä en työnnä kyrpääni niinkään näihin tyttöihin, vaan
pikemminkin heidän taustoihinsa - ikään kuin minä nussimalla
löytäisin Amerikan. Valloittaisin Amerikan - ehkä se on
lähempänä totuutta.”
Roth
häijyili kaikkiin suuntiin sanojaan varomatta. Tai ehkä hän
nimenomaan valitsi sanansa mestarikirjailijan harkitulla taidolla.
Oliko suuri kirjailija arkielämässään pieni mies, on toinen
juttu.
Kun Roth
julkaisi vuonna 1981 romaanin Väärin ymmärretty mies,
englantilainen kirjailija Martin Amis kutsui sitä uudenlaiseksi
omaelämäkerralliseksi romaaniksi: ”Se on omaelämäkerrallinen
romaani siitä, millaista on kirjoittaa omaelämäkerrallisia
romaaneja. Kysymys kuuluu: tarvitsemmeko uudenlaista
omaelämäkertaromaania? Olemmehan näyttäneet pärjäävän aika
mukavasti vaikkei sellaista ole näkynyt maisemissa.”
Historian
julma ja ironinen kriitikko nauraa partaansa Martin Amisin
toteamukselle. Sitä saa mitä tilaa vaikka ei tilaisikaan!
|
Kyösti Salovaara, 2021. |
Vähän tähän liittyen, minua on viime aikoina yhä enemmän ja enemmän arveluttanut ja huolestuttanut tämä trendi kirjoittaa fiktiivisiä romaaneja todellisista henkilöistä (osa heistä kirjailijoita ja muita taiteilijoita, osa muiden alojen tekijöitä).
VastaaPoistaKoska kun kyseessä on fiktio niin kirjailija vapautuu vastuusta pyrkiä edes jollain tasolla totuuteen tai objektiivisuuteen, draaman nimissä voi väännellä asioita uusiksi ja puolustautua sillä että tämähän on kuitenkin fiktiota.
Ongelma vain on että kovin moni tuntuu lukevan niitä fiktioita kuin ne olisivat totta, ja silloinkin kun ehkä tietoisesti tietäisivät että tämä on fiktiota, niin niillä kuitenkin on havaitusti vaikutusta miten historialliset tapahtumat ja henkilöt ymmärretään...
Eli jos ei löydy pesulalaskuja, niin sitten sellaiset keksitään itse.
Tietysti ongelma on vanha ja kaikkeen historialliseen fiktioon ja hieman tietysti kaikkeen fiktioon liittyvää, mutta tosiaan nyt nämä tuntuvat olevan tavallista enemmän esillä...
Ninpä - aiheellisesti aihetta ihmettelet. Minäkin.
PoistaIhan realistisesti: kukaan ihminen ei tiedä mitä naapuri ajattelee, eivät edes kirjailijat tiedä mitä muut ihmiset sisimmässään ajattelevat ja tuntevat. He voivat vain kuvitella.
Tietääkö ihminen itsekään mitä itse oikeastaan ajattelee? Eikö oikeastaan ole niin, että meillä jokaisella on sisällään "monia ajattelevia entiteettejä". Kenenkään ajatukset eivät ole täysin johdonmukaisia, aina samassa linjassa. Eikä se mitä joku sanoo ajattelevansa (jopa ajatuksen ylös kirjoittaen) tarkoita että hän niin ajattelee tai että se olisi ainoa ajatus hänen päässään ko. asiaan liittyen.
Onkohan fiktion idea käsitetty väärin, kun ryhdytään kirjoittamaan historiallisista henkilöistä romaaneja? Onko myös historiantutkimuksen "idea" käsitetty väärin jos kuvitellaan että romaani, fiktio, voi tuoda jotakin uutta historian käsitykseen ko.henkilöstä?
Vähän provosoiden kysyn: tietääkö/tajuaako meistä kukaan mitä fiktio on?