[mutta
mikä se on?]
|
Kyösti Salovaara, 2014. Konttilaiva Hampurin satamassa. Meri on globalisaation valtaväylä. |
Suezin
kanavaan poikittain jämähtänyt
400-metrinen konttilaiva kertoo jostain paljon enemmästä kuin yhden
merkittävän kulkuväylän väliaikaisesta tukoksesta… Konttijätti
Ever Givenin haverista on luettavissa myös pysyvämpiluontoinen
viesti: näin haavoittuvainen maailma on. Tämä on viesti, jota
maailma ei nykyoloissa olisi varsinaisesti tarvinnut. Mutta viestistä
kannattaa silti ottaa vaarin.
-
Heikki Aittokoski Helsingin Sanomissa
26.3.2021
Me olemme
yksi laji, yksi kansa. Jokainen yksilö koko maapallolla kuuluu
lajiin Homo sapiens sapiens, ja ihmiskunnassa näkemämme
maantieteelliset muutokset ovat yksinkertaisesti perusaiheen
biologisia vivahteita. Ihmisen kyvyt sallivat luoda kulttuuria mitä
erilaisimmin ja mitä värikkäimmin tavoin. Eri kulttuurien välisiä
useinkin hyvin syviä eroja ei pitäisi nähdä ihmisten välisinä
eroina. Sen sijaan pitäisi selittää kulttuurit siksi, mitä ne
todella ovat: lopullinen julistus kuulumisesta ihmislajiin. On selviön
toistamista, jos politiikkaa sanotaan kansainväliseksi. Kun näin
on, siitä seuraa, että jokainen yritys pitkäaikaisen
turvallisuuden takaamiseksi voi onnistua vain globaalisen
määrätietoisuuden ja tahdon voimin.
-
Richard E. Leakey ja Roger
Lewin: Ihmisen synty. (Origins, 1977.) Suom. Virve Kajaste ja Antero
Manninen. Kirjayhtymä, 1978.
Kummallisia aikoja, outoja
uutisia, tavanomaista puhetta.
Ihminen panee parastaan
kuuluakseen laumaan. Julistaa olevansa kera.
Mutta samaan aikaan ihminen
korostaa persoonallisuuttaan. Erilaisuuttaan. Erinomaisuuttaan.
Haluaan poiketa yleisestä. Tarvettaan ilmaista yksilöllinen
näkemys.
Halut ja tahdot menevät
moneen suuntaan. Risteävät ja poikkeavat.
Eikö taidekin pyri
erottautumaan? Jos taideteokset - kirjat, maalaukset,
musiikkikappaleet jne. - olisivat toistensa näköisiä, kuuloisia,
makuisia, niistä tuskin keskusteltaisiin tai väiteltäisiin.
Ja kuitenkin niissä,
taideteoksissa, täytyy olla jotakin samaa, jotta ne kelpaavat
laumalle, samaan suuntaan taivaltaville.
Tai no - haluavatko
taiteilijat olla lauman taiteilijoita vai avantgardea vastavirtaan?
Viime viikolla - koronauutisten
lisäksi - Suezin kanavaan jumittunut konttilaiva pullisteli
otsikoissa. Yht'äkkiä kirjoittajat ja lukijat huomasivat, että
elämme globaalissa maailmassa, maapallon ihmiset, kansat ja valtiot monimutkaisesti - niin aineellisesti kuin henkisestikin - yhdistävässä taloudessa.
Monissa kirjoituksissa todettiin melkein "helpottuneena" globalisaation päättyvän. Pieni häiriö, sinänsä
harvinainen, vetäisi jopa kosmopoliiteilta maton jalkojen alta. Tämän
siitä saa kun luopuu nationalistisesta puhdashenkisyydestä ja antaa
vallan kansainvälisille voimille.
Samaa laulua on veisattu
koronapandemian ajan. Jos kukaan ei matkustaisi minnekään, jos
ketään ei tulisi kylään, jos kaikki pysyttelisivät kotinurkilla,
maailma olisi parempi paikkaa elää.
Ai että olisi?
Mistä johtuu että rutot ja
sairaudet tappoivat miljoonia ihmisiä eri puolilla maapalloa ennen
kuin kukaan osasi edes uneksia lentokoneista, jättilaivoista ja
tallinnanristeilyistä?
Pandemian aikanakin - ja myös
Suezin onnettomuuden kuluessa – markettimme ovat olleet pullollaan
ulkomailta tuotuja herkkuja, kaupoista on ostettu uusinta
hienotekniikkaa ja on katseltu illat pitkät suoratoistopalvelujen
maksullisia elokuvia ja sarjoja. Hyvinvointi on paikallista - sen raaka-aineet tuodaan maailmalta.
Jostakin syystä ihminen, me
ihmiset olemme kuin velvoitettuja kielteiseen. Myönteisen
havaitseminen on vaikeaa. Sen tunnustaminen on vielä vaikeampaa.
Kärsimystä ei soviteta edes pääsiäisenä. Mikään ei ole varmaa
paitsi epävarmuus.
|
Kyösti Salovaara, 2016. Bilbao ja Guggenheim. Taiteen museo kulttuurin valtaväylällä. |
Suezin jättilaivan onnettomuus
viritteli otsikot ja herätteli huomaamaan globalisaation.
Viime viikon toinen yhtä
mielenkiintoinen ja tavallaan merkittävä uutinen ei herättänyt
huomiota eikä viritellyt lukijoita huomaamaan globalisaation,
yhteisyyden ja erilaisuuden vuorovaikutusta. Tämä uutinen jäi
kieli- tai kulttuurimuurien taakse.
Tämä uutinen kertoi baskien
geeniperinnöstä, baskiväestön erilaisuudesta ja samanlaisuudesta
Iberian niemen muuhun väestöön verrattuna.
Baskithan ovat myyttinen
kansanosa, jolle ei ole oikein löydetty sukulaisia mistään eikä
edes heidän kielellään näytä olevan sukulaisia. Espanjan
pohjoisosassa, Biskajanlahden eteläpuolella sijaitseva Baskimaa on
vaurasta aluetta, joka muistetaan kiivaasta itsenäisyysliikkeestään.
Varsinkin itsenäisyysliike
on vaalinut myyttiä baskikansan ainutlaatuisuudesta, siitä että se
on alkuperältään aivan toista kantaa kuin Espanjan muu väestö;
että sen alkuperä on uniikki ja niin vanha ettei muuta väestöä
oikeastaan ollut Iberian niemellä edes olemassakaan baskien sitä jo
asuttaessa.
Uusin, entistä tarkempi
geenitutkimus kumoaa baskimyytin. Siitä kertoi El País -lehti
viikko sitten torstaina. Alkuaan tutkimus julkaistiin Current Biology
-lehdessä.
Tutkimus ei kumonnut
baskikansan geeniperimän ainulaatuisuutta. Baskit ovat geeneiltään
aidosti erilaisia kuin muu Espanjan väki. Mutta tutkimus kumosi sen,
että baskit ovat täysin erilaisia geeneiltään, päinvastoin voi
sanoa että yhtäläisyyksiä muuhun espanjalaiseen väestöön on
yhtä lailla kuin erilaisuuksia.
Tutkimus kumosi myös
aikaisemmin hellityn ajatuksen, että baskit ovat ”saapuneet”
asuinsijoilleen 7000 vuotta sitten. Uuden käsityksen mukaan baskien
erottautuminen muusta iberialaisesta väestöstä alkoi rauta-ajalla,
n. 2500 vuotta sitten. Ensin oltiin samaa porukkaa, sitten kuljettiin eri suuntaan.
Baskien ainutkertaisuus
syntyi siis eristäytymisestä, jota kieli ja murteet edesauttoivat.
Kun esimerkiksi roomalaiset ja muslimit valloittivat osan Iberian niemimaasta, he sulauttivat
kantaväestön muualta Euroopasta ja idästä tuleviin
geenipopulaatioihin, mutta baskialueella asuvat pysyivät omissa oloissaan. Näin baskit ikään kuin jäädyttivät sekä kielensä että geeninsä 2500
vuotta vanhaan tilanteeseen, kun taas muualla Espanjassa "globaali" maailma sekoitti geeniperimää. Baskialueen erakoituessa muu
Espanja kansainvälistyi.
Tutkimuksen johtaja sanookin
hieman vitsinä, että baskit ovat kyllä ainutlaatuisia mutta silti
myös espanjalaisia geeneiltään.
|
Kyösti Salovaara, 2016. Bilbao: paikallista logistiikkaa. |
Globaalin maailmanhengen olemusta
on vaikea havaita, koska se vaikuttaa niin monella tasolla, jopa
saksalaisella moottoritiellä jonottavista rekkajonoista meidän
geeneihimme saakka.
Tätä on vaikea tajuta. Vain
hetkelliset poikkeamat huomataan helposti, niin kuin koronapandemia
tai joen penkkaan ajanut konttilaiva Suezilla.
Globaalia maailmanhenkeä ei
pääse pakoon vaikka haluaisi. Pelkästään marketin hyllyt ja
tavaratiskit julistavat kuinka pieni ja yhteinen kylä maapallo on.
Voit toki ryhtyä omavaraiseksi erakoksi, mutta onko se nykyään
aidosti mahdollista, on toinen juttu. Kokonainen heimo tai kansa ei
voi baskien tapaan jäädyttää kulttuuriaan tuhanneksi vuodeksi.
Globaalia logistiikkaa on
yhtä vaikea tajuta. Sitä ei usko lukemalla lauseita eurooppalaisten
moottoriteiden rekkakuljetuksista. Sen tajuaa vasta kun ajaa itse
satojen kuorma-autojen letkoja ohitellen. Monttu auki äimän käkenä!
Logistinen maailmanhenki ei nuku eikä pidä lomaa. Eikä se edes
sairasta muiden ihmisten kärsiessä pandemiasta.
Näinä aikoina piirretään
kauniita graafeja siitä kuinka lentoliikenne (lähinnä Euroopassa)
on hiipunut pandemian aikana. Kunpa joku pystyisi piirtämään
maapallon pinnalle tietoliikenteen kuormaviivat pandemian aikana,
sitä ennen ja sen jälkeen!
Tuollainen kuva näyttäisi
Jumalan ilmaan ampumalta mahtavalta ilotulitukselta. Kuvassa maapallo
peittyisi bittivirtoihin.
Globaalia logistiikkaa
ihmetellessä unohtuu, että myös tietoa kuljetetaan paikasta
toiseen. Se on globaalin maailmanhengen hengityselimien ydin.
|
Kyösti Salovaara, 2019. Tavara liikkuu Euroopan halki maanteillä. Rekka-autojen ruuhkaa saksalaisella moottoritiellä. |
Kansallinen ja globaali
sekoittuvat toisiinsa jatkuvasti, usein koomisina paradokseina.
Bilbao esimerkiksi on suuri baskikaupunki Biskajanlahteen laskevien
jokien – Cadagua, Nervión, Ibaizabal - suistossa. Samalla kun
baskikulttuuri esittelee ainutlaatuisuuttaan, Bilbaon nykyisen uuden
kukoistuksen näkyvin merkki on hulppea, amerikkalaistaustainen
Guggenheimin modernin taiteen museo joen rannalla.
Valtioiden ja erilaisten
maailmanliittojen syntymisen taustoista – syystä ja seurauksesta -
voi väitellä loputtomiin. Selityksiä ja perusteluja riittää.
Mutta ilmeisen varmaa on, että valtio syntyi turvaamaan rauhaa
keskenään taistelevilta heimoilta, klaaneilta, kasteilta, klikeiltä jne.
Siellä missä heimojen ja klaanien vaikutus on edelleen keskeistä,
siellä valtio voi huonosti ja kansalaiset vielä huonommin.
Jos ydinasepelote takasi
maailmanrauhan kylmän sodan aikana 1900-luvun loppupuolella, niin
takaako globalisaatio, kansainvälinen kauppa ja rajaton
kulttuuriyhteisyys, jatkuvan rauhan 2000-luvulla kylmän sodan
päätyttyä?
Ehkä tai sitten ei. Onko
mahdollista, että globalisaation kyyhkysten parvet ovat lopulta
suupala kansallishenkisten haukkojen kynsissä?
Globalisaation
heikot kohdat, kuten laivaväylät ja tiedonkulun solmut, saattavat
joutua kansainvälisen politiikan taistelukentäksi. ”Kuten
historiasta
tiedetään, suurvaltojen pääkaupungeissa ei aina tutkailla
karttoja hyvin aikein”, Heikki
Aittokoski kirjoitti Hesarissa.
”Jos yksi laiva Suezilla pystyy vahingossa hyydyttämään
maailmankauppaa näin paljon, on tietysti helppo kuvitella, mitä
tahallisuudella saisi aikaiseksi. Poikittainen laiva palauttaa
tehokkaasti mieleen, ettei moderni maailma pääse pakoon
kaikkia vanhoja lainalaisuuksia.”
|
Kyösti Salovaara, 2018. Silta yhdistää erilaisuuksia. Lissabon. |
Israelilainen Yuval Noah Harari
pohtii kirjassassaan 21 oppituntia maailman tilasta (2018. Suom.
Jaana Iso-Markku. Bazar, 2018.) mm. nationalismin suhdetta
globaaliin.
Harari sanoo, että olisi
vaarallista kuvitella turvallista elämää ilman nationalistisia
valtioita: ”Rauhanomaisissa, hyvinvoivissa ja liberaaleissa
valtioissa, kuten Ruotsissa, Saksassa ja Sveitsissä, on voimakas
kansallistunne. Maita, joista kestävät kansalliset siteet
puuttuvat, ovat muun muassa Afganistan, Somalia, Kongo sekä useimmat
muut epäonnistuneet valtiot.”
Mutta paikalliset
lojaalisuudet eivät kuitenkaan riitä maapallon kokoisten ongelmien
ratkaisemiseen. Olisi tietysti naiivia olla näkemättä
globalisaationkin aiheuttamia ongelmia.
Ihmisen tulisi Hararin mukaan
olla lojaali samanaikaisesti sukuaan, lähiympäristöään,
ammattiaan ja maataan kohti, mutta myös ihmiskuntaa ja maapalloa
kohtaan. Lojaalisuuksia on loputtomasti ja niiden väliset
ristiriidat ovat mahdollisia, jopa todennäköisiä.
Sietääkö ihminen sisällään
vellovien ristiriitojen paineen? Kenelle tai mille pitää olla
lojaali, kun kohtaa ristiriidan?
Yhtä kaikki, Harari sanoo,
tarvitsemme globaalin identiteetin, koska maailmakin on globaali,
kaikissa suhteissa: ”Meillä on nykyisin globaali ympäristö,
globaali talous ja globaali tiede, mutta olemme yhä juuttuneet vain
kansallisen tason politiikkaan. Tämän yhteensopimattomuuden takia
poliittinen järjestelmä ei pysty vastaamaan tehokkaasti suurimpiin
ongelmiimme.”
Politiikka pitäisi globalisoida.
EU:ssa politiikkaa on yritetty
eurooppalaistaa. Onko siinä onnistuttu? Jos ei, niin miten sen
pystyisi vielä avartamaan, globalisoimaan? Joskus tuntuu, että myös EU:ssa yritetään pikemmin vastustaa globalisoitumista kuin
edistää sitä - kansallisista intresseistä ja identiteeteistä
johtuen.
Nykyään puhutaan paljon
identiteeteistä.
Niistä on tullut
ääriajattelua edistävien ryhmien voimavara. Omaa napaa korostava
ja siihen tukeutuva identiteettiuskovainen näkee maailman, talouden,
tekniikan ja kulttuurien vivahteet pelkästään oman identiteettinsä
vahvistajana tai sen uhkaajana.
Identtiteettien ”sotatila” on
totaalinen!
Minkälainen olisi globaalin
kansalaisen identiteetti? Voiko lojaalisuusristiriitojen repimä
ihmismieli luoda sellaisen ja säilyttää silti toimintakuntonsa?
|
Kyösti Salovaara, 2014. Joet ja rautatiet yhdistävät eri maiden kaupunkeja. Rahtilaivoja Reinillä Koblenzin kaupungin tuntumassa. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti