[tasapaksun
funktio]
|
Kyösti Salovaara, 2021. Espoon Keilaniemi Laajalahden yli katsottuna. |
Le
Corbusier oli modernin kuilu ja pyramidi -arkkitehtuurin pääideologi
yhtä selvästi kuin John Maynard Keynes modernin makrotaloustieteen.
Näillä kahdella vaikuttajalla on opillisesti vähän yhteistä.
Kapitalisti ei suostu ymmärtämään, että arkkitehtuuri on arvojen
järjestyksessä korkealla talouden yläpuolella. Arkkitehti ei
suostu ymmärtämään, että rakentamiseen liittyy aina ankaria
taloudellisia rajoituksia. Yksi yhtäläisyys kuitenkin löytyy, ja
se on tärkeä: Molemmat olivat mystikoita ja salaoppien tutkijoita.
-
Timo Penttilä:
Oikeat ja väärät arkkitehdit.
Gaudeamus, 2013.
Huh, olen nyt sanaton.
Edellisenä päivänä täyden
työpäivän mittainen kirjoitusurakka erään toisen jutun parissa.
Nyt sanat kaikonneet. Tulleet käytetyiksi.
Missä ne muuten sijaitsevat,
sanat?
Jos ne ovat päässäni, miten
kukaan muu pystyy käyttämään niitä lupaa kysymättä? Jos ne
ovat jossain muualla, miten pystyn löytämään ne?
Jos sanat päässäni ovat
kopioita jostain etäältä, niin miten uusia sanoja tulee päähäni?
Vai kopioidaanko maailma joka päivä? Vai onko vaan tyytyminen
vanhoihin, moneen kertaan käytettyihin sanoihin?
Menneisyyden vankejahan me kaikki
olemme, muutkin kuin Freeman ja Virve Rosti.
Taloista, teistä, puista ja
kallionnyppylöistä keskustellaan Helsingissä kovalla äänellä.
Liikkeellä ovat ennen kaikkea ne, joiden mielestä Helsinki on
valmis eikä muutoksia tarvita. Niitä ei siedetä.
Maallikkokeskustelijoita ja
äänessä olevia arkkitehtejä yhdistää voimakas kaupallisuuden
kritiikki. Julkinen on ”hyvää”, kaupallinen
lähtökohtaisesti ”pahaa”. Arkkitehtejä kuunnellessa kysyy, että koulutetaanko suomalaiset arkkitehdit
Pohjois-Koreassa. Siellähän julkinen rakentaminen on komeaa ja
kaupallinen hyvin hallinnassa.
Timo Penttilän mainitsema
Keynes on taas muodissa. Tokko on koskaan poissa ollutkaan.
Eliittiheppu joka sanoi, että laman aikana pitää elvyttää,
nousukausina säästää.
Laman aikana kannattaa siis
rakentaa. Jopa julkisella rahalla. Jos sellaista saa.
Raha on tietysti mystinen
juttu, varsinkin näinä aikoina. Sitä tulee koko ajan lisää
vaikka tuotanto ei lisäänny. Siperiassa kuulemma ”painetaan”
digirahaa yötä päivää tehtaankokoisella tietokoneella.
Onkohan Le Corbusier muodissa?
Suomessa ja muualla? Rakentamisen kritiikki kyllä tuntuu mystiseltä
ja salaoppeihin viittaavaalta.
”Teosten on ilmennettävä
oman aikansa henkeä”, sanoi Le Corbusier.
|
Kyösti Salovaara, 2018. Lissabonin tiilikatot. |
Teosten - siis asumiskoneiden,
julkisten rakennusten, teiden ja torien, puistojen - on ilmennettävä
oman aikansa henkeä.
Hyvin sanottu. Huonosti
ymmärretty.
Miten ”oman aikamme henki”
otetaan huomioon Helsinkiä rakennettaessa? Mistä se tulee, mihin
puhaltaa, mihin vaimenee? Kuka tai mikä ”oman aikamme”
määrittelee? Sekö jolla on rahat? Vai se, joka tietää mikä on
kaunista? Vai kuuluuko määrittely niille, jotka tarvitsevat
asuntoja, teitä, satamia ja puistoja?
Ilman rahaa ei rakenneta edes
tuulenpesiä. Kauneus taas on katsojan silmässä. Uutta
asuinrakentamista puolestaan vastustavat pääasiassa ne, jotka eivät
enää tarvitse uutta asuntoa, autoa eivätkä liiku kauemmaksi kuin
lähellä olevalle jättömaalle kusettamaan koiraansa.
Tuo oli ilkeästi sanottu.
Kaikki keskustelijat ovat ”oikeassa”. Mutta jokaisella on oma lehmä
ojassa. Vahvoja totalitaarisia mielipiteitä esittäviä arkkitehtejä ihmettelen. Heiltä voisi vaatia muutakin kuin uuden
vastustamista. Ironinen huomio: onko niin että arkkitehtikoulutukseen
hakeutuu pääasiassa ihmisiä, jotka eivät halua rakentaa mitään.
Jos aikamme henki on
kaupallisuuden läpilyömä, eikö sen pidä näkyä myös
rakentamisessa? Parantaako keskustelu kuin sika juoksuaan?
|
Jaakko Salovaara, 2017. Helsingin pyhä silhuetti laivamatkustajan silmin. |
Helsingin kantakaupungin
matalasta silhuetista on tullut pyhä, tabu johon ei saa koskea;
josta ei saa edes keskustella ellei hyväksy lähtökohtaa: Helsingin
matala silhuetti on pyhä.
Joku sanoi, ja aika useat
vetoavat tähän, että varsinkin mereltä Helsinkiin saavuttaessa
kaupungin silhuetti lyö jalat alta. Koska se on niin kaunis.
Kauniisti tasapaksu. Hienosti ilmaisten: harmoninen
Kuka Helsingin silhuettia
katselee mereltä? Tallinnasta ja Ruotsista saapuvat
risteilymatkustajatko? Heidänkö jalat harmoninen silhuetti lyö
alta? Vai krapula?
Silhuetti on kyllä looginen.
Siitä pistää ylös vain muutama kirkontorni ja pari piippua.
Kirkot eivät ole muuten hyvässä huudossa Helsingissä, mutta
arkitehtuuri-intoilijat rakastavat niiden torneja. Teollisuudesta
kertovat piiput on kaadettu aikoja sitten.
Henrik Tikkanen jaksoi
aikoinaan raivota Espoon Keilaniemeen rakennetulle Nesteen
pääkonttorille, Uolevi Raateen pahimmalle synnille. Siihen aikaan
korkea rakennus puhkoi piikkinä Espoon vihreän silhuetin
Helsingistä katsoen. Se oli kuin nousukasmaisuuden torahammas taiteilijan sielun herkissä silmissä.
Nykyään Keilaniemen
toimistorakennukset hukuttavat Raateen ikiaikaisen synnin
toimistomassojen sekaan eikä niille parane raivota, jos toivoo että
teollisuuden piippujen sijaan rahaa tehdään suunnittelemalla ohjelmistoja ja rakentamalla erilaisia palveluja.
Minusta Keilaniemen silhuetti
on upea.
|
Kyösti Salovaara, 2021. Keilaniemi Lauttasaaren suunnasta. |
Suomalaiset ovat – uskaltaako
tämän todeta? - eivät vain menneisyytensä vankeja vaan myös
tasapaksun funktionaalisuutensa sokaisemia.
Luulen että tämä
minimalismi ja loputon funktionaalisuus heijastelee suomalaista
maisemaa, joka on aika mitätöntä. Lapin kauniit tunturitkin ovat
pieniä nyppylöitä Alppien tai Välimeren rannikon vuoristojen
rinnalla. Komeaa maisemaa ei Suomesta Lapin lisäksi muualta juuri
löydä.
Suomalainen maisema ei ole
komeaa vaan kaunista, pikkusievää. Jokainen meistä sitä rakastaa,
tietysti. Kesällä kun on kolme lämmintä päivää.
Pikkusievästä on lyhyt matka
funktionaaliseen rakentamiseen. Le Corbusierin asumiseen
tarkoitetetut ”asumiskoneet” soveltuvat suomalaiseen
mielenlaatuun kuin sormi sinne minne sitä ei saa laittaa.
Ja kuitenkin suomalainen
kesäviikonloppuina hylkää loogisen asumiskoneensa ja ajaa mökille järven
rantaan. Isänmaa liplattaa rantakiviin.
Kun väitetään, että
Helsinkiin (tai minne tahansa Suomessa) 6-8 kerroksiset talot sopivat
paremmin kuin 30 kerroksiset, koska 30 kerroksiset peittävät
varjollaan puoli kaupunkia, unohdetaan että Suomen
leveyspiirillä aurinko paistaa jopa keskellä kesää matalalta.
Tässä mielessä myös
kuusikerroksinen talo on liian korkea.
Jos suomalaisen ilmaston ottaa
rakentamisen ohjenuoraksi, tänne pitäisi rakentaa vain yksi- ja
kaksikerroksisia taloja. Silloin pihalle paistaisi aina aurinko - kun
se sattuu paistamaan.
Näin matala rakentaminen
olisi aidosti ihmisen kokoista. Mutta siitä seuraisi, että Helsinki
ylettyisi Hyvinkäälle asti. Ja tämä ei sovi korkean rakentamisen
vastustajille, koska he sattumalta, pohjoiskorealaiseen tyylin vastustavat myös henkilöautoliikennettä.
Kun ei voi rakentaa korkealle
eikä leveälle, mitä jää jäljelle?
|
Kyösti Salovaara, 2017. Andalusialainen Gaucín Esteponasta Rondaan vievän tien varrella. |
Suomalaiset käyvät
muunmaalaisten turistien tavoin ihailemassa vuorien rinteillä
espanjalaisia ja italialaisia pikkukaupunkeja ja kyliä. Kaukaa
katsoen ne ovat kuin arkkitehtien sommittelemia asumiskoruja.
Tasamaalle tuommoisia koruja
ei voi rakentaa. Tai ainakaan niitä ei pääse ihailemaan koska mäet
puuttuvat.
Mutta jos espanjalaisen tai
italialaisen tiheään rakennetun kylän sisälle kävelee, kauneus
katoaa, sillä ovathan talot läheltä katsoen aika rumia ja
todellakin tuohon tilaan funktionaalisia. Vuoren rinteellä tilan
säästäminen on tärkeää. Suomessa taas tasaista peltoa riittää.
En väitä, että Helsinkiin
tarvitaan newyorkilaisen mallin mukaisesti pilvenpiirtäjiä. Mutta
ei Helsingin keskustan maisema Rautatieaseman vastenmielisen kolhoine
aukioineenkaan ole mielipaikkani. Ja kauppatorin tienoo on kitsiä.
Mutta, kuten sanottua, kauneus
on katsojan silmässä. En ryhdy rakentamisen makutuomariksi. Jos
vaaditaan, että talon pitää olla kaunis ja komea, niin mitä
silloin oikeastaan vaaditaan?
Vanha näyttää aina
kauniimmalta kuin uusi, koska silmä on tottunut vanhaan ja aivot
adaptoituneet tuttuun. Minäkin etsin matkoilla uusia taloja ja otan
valokuvia vanhoista.
Kuka vastustikaan esimerkiksi
Eiffeltornin rakentamista ja vaati sen välitöntä purkamista? No,
Pariisin taiteilijakerma tietenkin - se vanhan viinin litkimiseen tottunut
porukka. Jälkipään vartijat.
|
Kyösti Salovaara, 2021. Helsinki idän suunnasta nähtynä. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti