[arvoja,
moraalia, pragmaa]
|
Kyösti Salovaara, 2019. Katariina Saksilainen katselee Helsingin historiallista sydäntä. Hannu Konttisen veistos Vanhankaupunginkosken äärellä. |
-
-
Olennaista
on, että mikään arvojärjestys ei vastaa jotakin tiettyä
sosiaalista sfääriä, vaan kussakin sosiaalisessa sfäärissä voi
vaikuttaa, ja usein vaikuttaakin, useampia arvojärjestyksiä.
Ihmisillä on esimerkiksi vaihtelevia tapoja arvottaa sitä,
millainen on erinomainen jalkapalloilija, tai perustella yliopistojen
lukukausimaksujen tarvetta. Monimutkaisissa yhteiskunnissa esiintyy
siis keskenään kilpailevia käsityksiä siitä, millainen on
legitiimi sosiaalinen järjestys ja mikä on arvokasta.
-
Ilkka Kauppinen: Luc Boltanski –
kritiikin sosiologian ja kriittisen sosiologian välimaastossa.
Teoksessa 1900-luvun ranskalainen yhteiskuntateoria. Gaudeamus, 2015.
Helmikuun
toisena päivänä Helsingin Sanomien pääkirjoitussivulla
otsikoitiin: ”Vantaanjoella taimen voitti padon.”
Pääkirjoituksessa
todettiin, että ”Vanhankaupunginkosken patoasiassa koettiin
tiistaina merkittävä käänne, kun Helsingin ympäristölautakunta
asettui selvällä enemmistöllä padon purkamisen kannalle.
Virkamiehet olivat esittäneet padon jättämistä paikalleen.”
Asia
etenee. Puretaanko pato, sen aika näyttää.
”Asiassa
vastakkain ovat olleet toisaalta taimen ja muut vaelluskalat,
toisaalta kulttuurihistoriallisesti arvokkaat rakennukset”, Hesari
kirjoitti. ”Kiista osuu suoraan kaupungin sydämeen, sillä Kustaa
Vaasan vuonna 1550 kosken varteen perustama kaupunki sai nimensä
Helsinginkoskesta (Helsinge fors).”
Nykyinen
pato Vantaanjoen läntiseen laskuhaaraan rakennettiin noin 150 vuotta
sitten. Itäinen haara juoksee vapaana, sieltä taimenet ja muut
vaelluskalat nousevat jokeen kutemaan.
Miten
tähän purkusuunnitelmaan tulisi suhtautua? Puolesta vai vastaan?
Samassa
lehdessä, 2.2.2022, haastateltiin Jasper Pääkköstä, näyttelijää
ja vaelluskala-aktiivia, joka vuodesta 2014 lähtien on vaatinut
patoa purettavaksi.
”Tämä
on ihan valtavan hieno askel tässä saagassa”,
Pääkkönen
sanoi Anne Kantolan toimittamassa haastattelussa. ”Kalat
ovat lopulta vain pieni osa asiaa. Voittajana olisi koko
virtavesiluonto. Myös kaupungin viihtyvyys kasvaisi kertaheitolla,
jos pato purettaisiin.”
Pääkkönen
vetoaa myös myönteiseen
kansainväliseen huomioon, jonka
Vantaanjoen suiston ”villiinnyttäminen” tuottaisi:
”On
todella poikkeuksellista, että maailman pääkaupungissa on
tuollainen kohde, jossa pato on tuhonnut kuohuvat kosket keskellä
kaupunkia. Vielä poikkeuksellisempaa on, että se puretaan ja koski
vapautetaan. Ekosysteemin palautus saa taatusti ison määrän
kansainvälistä huomiota.”
Pääkkösen
mielestä kysymys on arvovalinnasta: ”Jos
joku vastustaa padon purkamista siksi, että ihmisen yli 100 vuotta
sitten rakentama kivimuuri on heidän mielestään yksiselitteisesti
säilyttämisen arvoinen, niin ymmärrän sen argumentin. Se on
arvovalinta.”
Näin Pääkkönen myös tunnustaa, ettei padon purkamiseen tai sen säilyttämiseen ole
mitään ehdotonta ”totuutta”. Kun arvot pannaan kilpailemaan
keskenään, mistä tiedämme että ”paremmat” tai ”oikeammat”
arvot voittavat? Vai
voimmeko edes tietää sitä millään tavalla?
Jos
emme voi, ehkä vain toteamme jälkikäteen,
että näin oli käytännöllistä toimia - tulipa pato puretuksi tai
säilytetyksi.
|
Kyösti Salovaara, 2021. Läntisen laskuhaaran pato. Purkaako vai ei? |
Arvoihin
ja identiteetteihin vedotaan nykyään jatkuvasti, aivan kuin ne
olisivat kiveen hakattuja totuuksia. Jotenkin kummallisesti
liberalismista eniten puhuvat myös
hanakimmin kivettävät arvoja
ja moraalia.
Vanhankaupunginkosken
pato on mainio ongelma miettiä arvoja ja valintoja, moraalia ja
pragmatismia.
Ihminen
on lähettänyt uuden teleskoopin avaruuteen nähdäkseen kauas. Ja
mitä kauemmaksi teleskoopin kamerat näkevät, sitä enemmän saadaan
tietoa menneisyydestä. Maailmankaikkeuden syntyhetki kiinnostaa,
vaikka sen tietämisellä ei olisi käytännöllistä merkitystä.
Hannu
Konttisen veistoksessa Katariina Saksilainen katselee padon
yli
mereen pirskahtelevaa Vantaanjokea. Padon aiheuttamat pärskeet ovat
kuin katse kauas kulttuurihistoriaan. Voi kuvitella, että Kustaa Vaasan
ensimmäinen vaimo näkee samalla
tavalla välillisesti menneisyyden kuin avaruuteen singottu teleskooppi.
Mutta
Pääkkösen ja virtavesiä puolustavien mielestä Helsingin
historialla ei tuossa kohden ole mitään arvoa tai ei ole semmoista
arvoa, joka estäisi padon purkamisen. Heidän mielestään
meritaimenella ja sen kutuvesillä on enemmän arvokasta
kerrottavaa kuin ihmisen rakentamalla ympäristöllä.
Huomaamatta
jää, ettei taimenien eikä virtavesien biosfäärillä
ole tässä katsannossa omaa arvojärjestelmää, moraalia eikä
identiteettiä. Luonnon arvot ovat ihmisessä, eivät luonnossa.
Tästäkin
voi olla eri mieltä, niin kuin ajan saatossa filosofit ovat olleet.
Onko arvoja, jotka ovat ihmisen ajatuspiirin tuolla puolen? Arvoja
joita ihmisen tulisi kunnioittaa, vaikka hän ei tiedä mitä nuo
arvot ovat ja kuka ne on esittänyt.
En
tiedä ovatko alussa viitatun Luc Boltanskin (ja hänen
tutkijakumppaninsa Laurent Thévenotin) ajatukset pluralistisen
yhteiskunnan moniarvoisuudesta kestävällä pohjalla ja kritiikin
ulottumattomissa. Luulen, että monet identiteettipoliitikot ovat eri
mieltä; heidän mielestään tietyissä ”asioissa” on vain yksi
oikea arvo, jonka mukaan tulisi toimia.
Yhtä
kaikki Boltanskin ja Thévenotin ajatukset vetoavat minuun, järkeeni.
Boltanskista
artikkelin kirjoittanut Ilkka Kauppinen muistuttaa, että Boltanskin
ja Thévenotin mielestä ”mikään poliittinen yhteisö ei ole
palautettavissa yhteen ja ainoaan arvojärjestykseen”. Tuo
esimerkki ”erinomaisen
jalkapalloilijan”
arvioimisesta ja arvioimisen vaikeudesta konkretisoi mainiosti
erilaisia arvoja, joilla eri ihmiset katsovat ympäröivää
todellisuutta. Joku sanoo että esimerkki on tyhmä; että
”tasa-arvon” tai ”luontoarvon” arviointi on paljon
syvällisempi ja totuudellisempi tehtävä kuin futispelaajan
arviointi. Mutta onko se? Miten pystyt perustelemaan, että se on
todellakin syvällisempi ja totuudellisempi tehtävä, ja että sille
tehtävälle on olemassa jotkut yksikäsitteiset mittasuureet ja dimensiot?
”Erimielisyydet
kertovat siitä, että ihmisillä on käytössään erilaisia
kriteereitä ja periaatteita sille, mikä on oikeutettua ja mikä
ei”, Kauppinen selventää Boltanskin
ja Thévenotin ideaa. ”Lisäksi on otettava huomioon, että
pitkälle eriytyneissä, erilaisista elämänsfääreistä
koostuvissa yhteiskunnissa ihmiset joutuvat eri sfääreissä
vetoamaan erilaisiin oikeuttamisperiaatteisiin.”
Ei
siis ole olemassa yhtä periaatetta, joka käy muiden ylitse. Ei ole
yhtä periaatetta, josta muita oikeuttamisen periaatteita voitaisiin
arvioida.
Jos
tämän, tässä kirjoitetun, lukee ajatuksella, tajuaa mitä
mielipiteiden vapaus tarkoittaa, mitä sananvapaus tarkoittaa ja mitä
yksilönvapaus tarkoittaa ja
ennen kaikkea tajuaa kuinka yksilöt ja yhteisö keskustelevat
keskenään – tai ainakin voisivat keskustella, jos ei vaadittaisi
ehdotonta yksimielisyyttä asioista joihin peilautuu monenlaisia
arvosfäärejä. On
myös tärkeää ymmärtää, että meillä jokaisella, meissä itsessä, on monta
erilaista arvojärjestelmää, joilla eri ”asioita” arvotamme.
”Sfäärien
moninaisuudesta johtuva oikeudenmukaisuuspluralismi ilmentää tietysti yhteiskuntien monimutkaisuutta, mutta sitä lisää vielä se, että
mitään sfääriä ei voi käytännön tasolla palauttaa mihinkään
tiettyyn normatiiviseen käsitykseen julkisesta hyvästä tai
oikeudenmukaisuudesta.”
|
Kyösti Salovaara, 2021. Itäisen laskuhaaran koskia myöten meritaimenet nousevat Vantaanjokeen. |
Purkaa
vai ei? Säilyttääkö historian konkreettiset rakennelmat näkyvissä
vai palauttaako Vantaanjoki vielä kauemmaksi menneisyyteen, aikaan
ennen Kustaa Vaasan kohtalokasta päätöstä rakentaa Helsinki erään
kosken rannalle?
Kysymyksiä
joihin en osaa vastata edes itselleni.
Jasper Pääkkösen
haave villiinnyttää Vantaanjoki kuulostaa romanttiselta.
Tässä
mielessä se on mahdollista. Vantaanjoki käy hyvästä
virkistysalueesta.
Mutta
entä sitten Suomen suuret joet, jotka on valjastettu
sähköntuotantoon? Kuinka monta lohijokea onkaan ”pilattu”
rakentamalla patoja ja
patoaltaita?
Miksei niitäkin patoja voisi purkaa ja villiinnyttää kaikki
suomalaiset virtavedet?
Pragmaatikko
huomauttaa
ilkurisesti, että ns. vihreän siirtymän ansiosta sähköntuotannolle
valjastettuja
jokia ei koskaan tai ei ainakaan pitkään aikaan
voida palauttaa alkuperäiseen
luonnontilaan. Mitä enemmän ajetaan
sähköautoilla ja mitä enemmän rakennetaan
tuuli- ja aurinkovoimaloita,
sitä tärkeämmäksi alati virtaavista jokivesistä
saatava sähkö muodostuu.
Kun
tuuli tyyntyy, vesivoima pyörittää väsymättä generaattoreita.
Mutta
jonakin kauniina
päivänä...
|
Kyösti Salovaara, 2022. Longinojan purosto on 15 km mittainen; sen 6 km pituinen pääuoma laskee Malmin ja Pukinmäen läpi Vantaanjokeen. Longinoja on kunnostettu taimenien toimivaksi kutupuroksi. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti