[Ovatko
faktat
mielipide?]
|
Kyösti Salovaara, 2017. |
-
-
Colonna,
kuvailkaapa ystävillemme, kuinka voi noudattaa tai olla
noudattavinaan demokraattisen journalismin erästä keskeistä
periaatetta: faktojen ja mielipiteiden erottamista toisistaan.
Lehteen tulee paljon mielipiteitä, jotka myös esitetään
mielipiteinä, mutta kuinka osoitetaan, että muissa artikkeleissa on
vain tosiasioita.
-
Umberto Eco: Numero Zeron tapaus. Suom.
Helinä Kangas. WSOY, 2015
Älyllinen
integriteetti on juuri sitä: että antaa itselleen aikaa ajatella
omilla aivoillaan. Mutta ennen kaikkea älyllinen integriteetti
tarkoittaa, ettei osta sitä, mikä menee parhaiten kaupaksi
näkemysten markkinoilla.
-
Yrsa Stenius: Sanojen valtias. Suom. Laura Jänisniemi. Teos &
Förlaget, 2016.
Integriteetti: Koskemattomuus, loukkaamattomuus.
-
Nykysuomen sivistyssanakirja – Vierasperäiset sanat. WSOY, kuudes
painos, 1980.
Faktum(i):
(lat. Factum < facere = tehdä), mon faktat, tapahtunut seikka;
tosiasia, todellinen tapahtuma.
-
Sivistyssanakirja. Otava, kymmenes painos, 1960.
Näinä
aikoina puhe sanoista ja merkityksistä kuulostaa ylellisyydeltä.
Hapuilevasti
yritän pohtia sitä, että ovatko faktat pelkästään faktaa vai
muuttuvatko ne ”mielipiteeksi” kun niitä sopivasti yhdistellään
ja kun niistä osa tarkoituksella jätetään kertomatta.
Mitä
fakta tarkoittaa?
”Tapahtunut
seikka, tosiasia, todellinen tapahtuma”, selittää sanakirja, joka
ei tunnista sanaa ”fakta”, koska latinan kielessä yksikkömuoto
on factum. Mutta sanan alkuperäinen merkitys on kiehtova johtolanka
aiheeseen: facere = tehdä.
Joo,
tiedän, että sanojen ja merkityksien pohtiminen juuri tänään
kuulostaa ylellisyydeltä. Se on vähän samaa kuin runsaan lounaan
jälkeen kaivelisi hammastikulla hampaiden välejä samaan aikaan
kun ravintolan toisessa päässä ihmisiltä katkotaan päitä suruttomasti – ja
päiden katkojat ovat antaneet sanoille uudenlaisia merkityksiä,
joiden tarkoituksena on estää todellisuuden ymmärtäminen.
Sanojen,
lauseiden ja sitä mukaa todellisuuden ymmärtämiseen tarvitaan
älyllistä integriteetiä ja älyllistä kunniallisuutta, niin kuin
Yrsa Stenius kirjoitti teoksessaan Sanojen valtias.
Ei
pidä ostaa sitä, mikä menee näkemysten markkinoilla parhaiten
kaupaksi.
Steniuksen
muistutus panee tarkkailemaan uutisvirtaa kriittisesti, hieman
etäältä. Faktoja käytetään myös mielipiteiden myymiseen.
Älyllinen
kunniallisuus on melkein sama asia. Ӏlyllinen kunniallisuus on
sitä, ettei anna minkään asiaankuulumattoman vaikuttaa käsitykseen,
jonka muodostaa ja jonka ilmaisee itselleen ja muille”, sanoo
Stenius. ”Jos joku, josta en lainkaan pidä, kirjoittaa loistavan
artikkelin aiheesta, jonka itsekin hallitsen, vaatii älyllistä
kunniallisuutta myöntää, että artikkeli on oikein hyvä, ja
etenkin myöntää se itselleen.”
Jos
älyllisen kunniallisuuden suhteen pettää itseään, eksyy pahasti
ja tekee itselleen enemmän pahaa kuin muille.
Takin
kääntäminen ei näin ollen ole kohtalokas synti, ei varsinkaan
silloin jos takkia on pitänyt yllään väärinpäin.
Mutta
miten toimittaja Colonna vastasi esitettyyn kysymykseen Umberto Econ
journalismia satiirisesti käsittelevässä teoksessa Numero Zeron
tapaus?
Faktojen
ja mielipiteiden erottaminen toisistaan on aivan yksinkertaista,
Colonna vastasi.
Jos
uutinen on esimerkiksi tulipalo tai auto-onnettomuus, toimittajat
eivät voi tietenkään kirjoittaa mitä he itse ajattelevat
tapauksesta. ”Niinpä he ottavat artikkeliin jonkun todistajan,
kadunmiehen, julkisen mielipiteeen edustajan lausunnon.” Kun tuo
lausunto pannaan lainausmerkkeihin, siitä tulee tosiasia, fakta. Se
on fakta siinä mielessä, että noinhan haastateltu on vastannut.
Facere = tehdä - ja tehty on!
Mutta
jos toimittaja ottaa mukaan vain yhden haastatellun mielipiteen, joku
voi pitää sitä toimittajan omana ajatuksena. Tämän estämiseksi
toimittaja haastattelee kahta ihmistä, joilla on tapahtuneesta eri
näkemys, vastakkainen. Näin lukija tajuaa, että lehti ottaa kiistämättömän
tosiseikan huomioon.
”Oveluus
piilee siinä”, Colonna selittää, ”että ensiksi
lainausmerkeissä kerrotaan hyvin banaali mielipide, sitten toinen
järkevämpi, joka lähenee toimittajan omaa näkemystä. Näin
lukijalle syntyy mielikuva, että häntä on informoitu kahdesta eri
asiasta, vaikka todellisuudessa hänet johdatellaan hyväksymään
uskottavana vain toinen niistä.”
Ikään
kuin lukijan huomaamatta fakta muuttuu mielipiteeksi, mutta koska
vaihtoehtoisista mielipiteistä vain yksi tuntuu uskottavalta,
mielipiteestä tuleekin faktaa.
”Uutiset
eivät tee lehteä vaan lehti tekee uutiset”, Umberto Eco piruilee.
|
Helsingin Sanomien kulttuuriosaston "etusivu" tiistaina 8.3.2022 johdattaen Suvi Aholan kirjoittamaan artikkeliin. |
Otan
toisenlaisen esimerkin. Se tuntunee rohkealta, mutta suhtaudun
esimerkkiini enemmän huvittuneena kuin journalismiin pettyneenä.
Tai niin kuin Stenius sanoi: älyllinen kunniallisuus tarkoittaa
erilaisten mielipiteiden hyväksymistä, joskus jopa niiden kannalle
siirtymistä.
Helsingin
Sanominen kulttuuriosasto avautuu joka päivä johtoartikkelilla,
jolla on oma etusivunsa. Tällä etusivulla iso kuva tai piirros
johdattaa artikkelin aiheeseen ja/tai sen väitteisiin. Yleensä
artikkelissa haastatellaan jotakuta taiteilijaa, joka syystä tai
toisesta on juuri tänään ”uutinen”. Facere = tehdä.
Tunnustan
että nämä Hesarin kulttuurin pääartikkelit ovat enemmän tai
vähemmän ärsyttäneet minua ja aika harvoin viitsin lukea niitä
perinpohjaisesti. Ne eivät puhuttele minua, koska liikkuvat niin
usein kummallisessa voimaannuttavan tyttöenergian tai
sukupuolettomuuden kulttuurimiljöössä.
Niinpä
melkein repesin riemusta, kun viime viikolla tajusin, että
aikavälillä 3.3 – 12.3.2022 kultuuriosaston pääartikkelien pääosassa oli pelkästään naisia, naistaitelijoita, ja vain yhdessä
artikkelissa oli mukana myös toista sukupuolta edustava haastateltava.
Oliko
kysymys vahingosta vai lehden linjasta? Tarkoitettiinko sanoa, että
vain naisilla on vuonna 2020 merkitystä taiteessa ja kulttuurissa?
Tai jos ei tarkoitettu, mihin sitten pyrittiin?
Jopa
Umberto Econ toimittaja Colonnalla olisi haastetta yrittäessään
selittää, miten Hesarin kulttuuriosasto valitsee aiheensa.
Jotta
esimerkkini ei jäisi uskon varaan, listaan tähän Hesarin kulttuurin
pääartikkelien taiteilijat aikavälillä 3.3. - 12.3.2022: Hanna
Bergholm, Siiri Solalinna, Saila Kivelä, Rauha Kyyrö, E.L. Karhu,
Tatiana Elf, Henna Karppinen-Kummunmäki, Viivi Korhonen, Tuukka
Leppänen, Emma Klingenberg, Vesta Burman, Emmi-Liia Sjöholm.
Kulttuuriuutiset
eivät tee lehteä vaan lehti tekee kulttuuriuutiset. Se mitä ei sanota,
jää kertomatta.
Edellä
sanottua ei pidä käsittää väärin.
Tarkoituksenani
ei ole vaatia, että lehdet eivät julkaisisi mielipiteitä.
Päinvastoin, yhteiskunnallinen ja kulttuurinen kehitys edellyttää
mielipiteitä asioista, joihin ei ole selvää ja yhtä oikeaa
ratkaisua. Myös makuasiat ovat mielipiteitä, joiden ”materiaalina”
ovat faktat. Kyllä viininmaistaja juo viiniä, ennen kuin arvioi
sitä, ja kyllä kriitikko lukee romaanin, ennen kuin suhteuttaa sen
sisällön tietämäänsä todellisuuteen. Mitä kriitikko todellisuudesta ja faktoista tietää, on sitten toinen juttu.
Mutta
kirjaa lukiessa tai dokumenttia katsoessa täytyy osata ”lukea”
faktoja. Joskus, tai melkein aina, esityksestä pois jätetyt faktat
ovat tärkeämpi kuin esitetyt.
Niinpä
minulla ei ole mitään sitä vastaan, että Hesarin kulttuuriosasto
hekumoi päivästä toiseen tyttöenergian pauloissa. Sanon vain että
se ei kovasti kiinnosta minua.
Kuunnelkaapa
joskus miten Aalto-yliopiston professori Peter Lund perustelee jyrkän
kielteisen ydinvoimakantansa vetoamalla ”faktoihin”. Hän
muistuttaa aina, kuinka ankeissa tai epäinhimillisissä oloissa
uraania kaivetaan ties missä. Lund ei koskaan kerro kuinka
epäinhimillisissä, epädemokraattisissa ja kauheissa oloissa
tuulimyllyjen, aurinkopaneelien ja sähköautojen akkujen erilaisia materiaaleja
kaivetaan maaperästä, ja kaivetaan paljon enemmän kuin uraania.
Älykäs professori hallitsee kielen kiemurat: sen miten faktoja pois
jättämällä mielipide tulee esitetyksi ikään kuin faktana! Mutta miten Lund selviäisi älyllisen kunniallisuuden testissä?
Lopuksi:
suurin osa informaatiosta on vaikuttamista kanssaihmisiin. Suuri osa
siitä tehdään hyvässä tarkoituksessa. Lukijan ja katsojan tulisi
kuitenkin ymmärtää, että informaatio on aina myös vaikuttamista,
ei pelkästään puolueetonta faktaa.
”Vaikuttamaan
pyrkivälle viestinnälle annetaan joskus ’paha’ maine”,
kirjoitti Osmo A. Wiio 1970-luvulla kirjassaan Viestinnän perusteet
(Weilin + Göös, uudistettu laitos, 1978), ”se olisi siis jotenkin
kieroa tai alhaista. Käsitys on kuitenkin omituinen, sillä silloin
suurin osa inhimillistä viestintää olisi eettisesti arveluttavaa.
Pelkkä tietojen saaminenkin voi vaikuttaa ratkaisevasti
käyttäytymiseemme.”
Miten tuo menikään: Faktum(i):
(lat. Factum < facere = tehdä), mon faktat, tapahtunut seikka;
tosiasia, todellinen tapahtuma.
|
Kyösti Salovaara, 2003. Kävisikö tämä kuva satiiriseksi metaforaksi journalisteista etsimässä päivän uutisia? |
Hesarin kulttuurisivujen naispainotuksesta tulee mieleen, että siinä on samaa hybridivaikuttamista kuin Putinin harjoittamassa lännen mustamaalaamisessa ja sellaisen viholliskuvan luomisessa venäläisille, että länsi uhkaa Venäjän ollessa puolustautuva uhri.
VastaaPoistaIhmiset jopa meillä tasa-arvoisessa Suomessa saadaan uskomaan, että miehet alistavat naisia ja siksi vain heitä, uhreja, on pidettävä esillä ja sortajat siirrettävä taka-alalle.
Oli virkistävää lukea eilisen Helsingin Sanomien mielipidesivuilta Saara-Maria Jurvan hämmästelevä ja korjausta tilanteeseen vaativa kirjoitus siitä, miten päiväkodissa oli puhuttu sukupuolten valta-asetelmasta naistenpäivänä: naistenpäivää on tärkeää juhlia ja tytöt saavat tehdä kaikki pääätökset siitä, mitä leikitään, koska pojat ja miehet tekevät päätökset kaikkina muina päivinä. Joskus aiemmin luin pikku uutisen siitä, miten jossain muualla pojat oli päiväkodissa laitettu pyytämään tytöiltä anteeksi sukupuoltaan. Ajattelin, että tuo nyt on disinformaatiota, mutta nyt epäilen, että sellaista on oikeasti taphtunut. Nuoret naiset on saatu aivopestyksi siitä, että heillä on asiat huonosti ja miehet ovat este heidän menestymiselleen, vaikka meillä on naisvaltainen hallitus.
Niinpä - ollaan pitkällä jos/kun miesten pitää pyytää anteeksi olemassaoloaan! Ottaen siitä vaarin: Anteeksi!
PoistaMutta yleisesti ottaen on mielenkiintoista ja vähän masentavaa, että mediassa on aina kerrallaan yksi tai kaksi "sallittua" yhteiskunnallista keskustelua ja keskustelun kärkeä.
Aluksi liikkeellä on joukku avantgardisteja, jotka kirjoittavat tuoreesti jostakin uudesta. Sitten vähitellen kaikki nekin, jotka eivät oikeastaan ole mitään mieltä, yhtyvät avantagarden rintamaan eikä poikkeavia näkemyksiä juurikaan esiinny. Kun kaikki ovat "samaa mieltä" homma on kypsä ja alkaa eri mieltä olevien karsastaminen... kunnes taas aikanaan tulee uusi kulttuurihype tai yhteiskunnallisen keskustelun hype.