[sensuurin
ja itsesensuurin välissä]
|
Putinin hyökättyä Ukrainaan Espanjan jalkapalloliigan ottelujen tv-lähetyksissä ryhdyttiin muistuttamaan sodasta, ensin ruudulla luki STOP WAR ja sen jälkeen STOP INVASION. Kuvakaappaus C More Sport -lähetyksestä Vitoria-Gasteizin kaupungista ottelusta Alavés vs. Sevilla 4.3.2022. |
Kouluhallitus
on pyytänyt Suomi-Neuvostoliitto-seuralta lausunnon Laulajaisen ja
Tahvosen kirjoittamasta Lukion maantiedon oppikirjasta, josta Taisto
Sinisalo (kom) teki viime syksynä eduskuntakyselyn.
Silloin
määrättiin kirjasta poistettavaksi luku, jonka otsikkona oli
Maailman poliittinen karttakuva. Tekijät kirjoittivat luvun
uudelleen ja kouluhallitus pyysi siitä normaaliin tapaan kaksi
asiantuntijalausuntoa.
Kouluhallitus
ei ilmeisesti katso niitä riittäviksi, koska se on nyttemmin
pyytänyt myös Suomi-Neuvostoliitto-seuraa esittämään
mielipiteensä.
”Tällaista
ei ole tiettävästi koskaan ennen Suomen oloissa tapahtunut”,
kertoo yliopettaja Eino Tahvonen.
-
Helsingin Sanomat lauantaina 4.3.1972.
OY
TEBOIL AB on pyytänyt Oulussa ilmestyvää sitoutumatonta
sanomalehti Kalevaa pidättäytymästä sanan ”sota” käytöstä
Teboilia koskevassa uutisoinnissa.
Kalevan mukaan pyyntö
liittyi lehden Teboil-uutisointiin liittyvään journalistiseen
tarkistusprosessiin. Prosessissa haastateltava saa sitaattiensa
ohella nähdä myös niiden kontekstin eli käytännössä valmiin
jutun.
Teboilin
Kalevalle tekemän pyynnön mukaan Ukrainan sotaa pitäisi kutsua
lehden jutuissa sodan sijasta korkeintaan konfliktiksi.
”Me
olemme tehneet sen linjauksen, että emme osallistu poliittisiin
keskusteluihin emmekä siksi käytä sanaa sota”, Oy Teboil Ab:n
viestintäjohtaja Toni Flyckt perustelee pyyntöään Kalevassa.
-
Ilta-Sanomat tiistaina 8.3.2022.
Näinä
aikoina, eikä muita ole saatavilla, ihmisen mieli käpertyy negatiiviseen spiraaliin. Tuntuu että normaalista ollaan yhä
kauempana sekä yleisesti että yksityisesti.
Totalitaarisessa
valtiossa valta ja
tieto kulkevat samaan suuntaan, ylhäältä alas.
Yksinvaltias
kuvittelee tietävänsä kaiken. Hänen ei tarvitse välittää, mitä
kansalaiset ajattelevat, koska nämä tottelevat johtajan komentoja.
Mutta
tietääkö johtaja sittenkään kansalaisten ajatukset?
Ilmeisesti
ei tiedä, koska Venäjällä säädettiin laki, joka määrää
tiedotusvälineet valehtelemaan sodan kulusta. Sanaa ”sota” ei
saa käyttää. Venäjä ei sodi Ukrainaa vastaan. Sodasta
ja hyökkäyksestä
kertomisesta tuomitaan vankeuteen.
Kiinassa
puolestaan harjoitetaan eräänlaista markkinataloutta, mutta tuskin lainkaan minkäänlaista demokratiaa. Niinpä Kiinassa kiellettiin Englannin
Valioliigan pelien tv-lähetykset, koska englantilaisissa jalkapallokatsomoissa näkyy
Venäjän hyökkäystä vastustavia plakaatteja ja Ukrainan kansan vapautta
puolustavia tifoja.
Sekä
Venäjällä
että Kiinassa johtajat
pelkäävät
kansalaisten
ajatuksia. Siksi he eivät pääse perille näiden ajatuksista. Tätä paradoksia itsevaltias ei tajua. Lopulta se koituu tyrannin kohtaloksi.
”Vielä
yksi asia panee vähän epäilemään propagandan tavoitteita”,
kirjoitti Bertolt Brecht Natsi-Saksan tilanteesta
vuonna 1937. Brecht päätti runonsa Propagandan välttämättömyydestä
näin: ”Mitä enemmän meidän maassa / on propagandaa / sitä
vähemmän on kaikkea muuta.”
Kirjoittaako
joku venäläinen runoilija näinä päivinä samanlaisia säkeitä,
yhtä hyytäviä huomioita? Kirjoittaako henkensä kaupalla?
Venäläistä
ja kiinalaista komentotaloutta on helppo kritisoida, koska propaganda
on äkkijyrkkää. Kävipä Putin Ukrainassa sotaa tai toimittipa hän
siellä pelkästään sotilaallista erikoisoperaatiota, sanalla ei ole väliä,
koska tiedämme että syyttömiä ihmisiä tapetaan, taloja
pommitetaan ja alueita valloitetaan. Todellista todellisuutta ei voi häivyttää
sopivia sanoja valitsemalla, epäsopivia välttelemällä.
Totalitaarisessa
yhteiskunnassa sensuuri perustuu pelkoon. Kansa pelkää, johtaja pelkää, kaikki pelkäävät toisiaan.
Mutta
mihin itsesensuuri perustuu Suomen kaltaisissa demokratioissa?
Häijympi
kysymys kuuluu: Onko suomalaisessa kulttuurissa jotakin samaa kuin
venäläisessä? Onko Suomessa totuttu pitämään suut supussa ettei
kuningas tai tsaari pahoittaisi mieltään ja ryhtyisi rajoittamaan
kansalaisten vapauksia? Ja
onko kuninkaan ja tsaarin tilalla nykyään militantit
kansalaisaktivistit, jotka vahtivat sanoja ja niiden ”sallittuja”
merkityksiä?
|
Otteluvälähdys Sevillasta La Ligan pelistä Betis vs. Atlético Madrid 6.3.2022. Kuvakaappaus C More Sport -lähetyksestä. |
Sananvapaus
saattaa liittyä oleellisesti sekä demokratiaan että markkinatalouteen, mutta
voiko tuosta sidoksesta olla varma?
Onko demokraattisia yhteiskuntia, joissa vallitsee totalitaarinen
taloudenpito? Onko jossakin markkinatalouksia, joissa sana ei ole
vapaata eikä kansalaiset pääse valitsemaan päättäjiään
vapaasti?
Sananvapaus
on ikään kuin puun ja kuoren välissä, jotakin vallanpitäjän ja
kansan välissä.
Yrjö
Ahmavaara pyrki 1970-luvulla todistamaan matemaattisesti, että
yhteiskunnassa vallitsevat hierarkiat riippuvat ja johtuvat käytössä
olevien tuotantovoimien säätelykyvystä. Mitä enemmän taloudessa
on joustavuutta, resilienssiä ja autonomisia yksiköitä, sitä
vähemmän tarvitaan hierarkiaa ja sitä vapaampia, niin luulen
Ahmavaaran järkeilleen, sekä kansalaiset että instituutiot ovat. Taloudellisen säätelykyvyn voi Ahmavaaran mukaan investoida vaikkapa tasa-arvon toteuttamiseen.
Sananvapaus
lienee keskeinen tekijä hierarkioiden purkamisessa, joustavuuden ja
autonomian kehittämisessä. Tuotantovoimien
joustavuus edellyttää tietoa ja tekniikkaa.
Ahmavaaran
johtopäätös tuntuu myös tänään uskottavalta ja rationaaliselta:
”Yhteiskunnan jäsenenä olevan aktorin toimintavapauden
rajoittaminen, kohdistuipa tämä yksilöihin tai kokonaisiin
väestöryhmiin, on aina kaksiteräinen miekka: se lamauttaa myös
jäljelle jäävän yhteiskunnan osan toimintakykyä. Jos
toimintavapauden rajoitukset kehittyvät joidenkin väestöryhmien
vainojen asteelle, seurauksena on koko yhteiskuntaelämän
epäinhimillistyminen, raaistuminen: pelko astuu inhimillisten
tarpeiden tyydyttämisen tilalle elämää hallitsevaksi motiiviksi.”
(Ahmavaara: Yhteiskuntakybernetiikka. Weilin
+ Göös, 1976.)
Negatiivisten
ajatusten syövereistä silmäilen ranskalaisen Alexis de
Tocquevillen teosta Demokratia Amerikassa, joka ilmestyi alkuaan
vuosina 1835 ja 1840.
Tocquevillen
havainnoissa on selittämätöntä viisautta ja
kaukonäköisyyttä. Häntä lukiessa luulee oivaltavansa perusasioita,
jotka pätevät yhä, vaikka 2000-luvun demokraattinen yhteiskunta on
päällisin
puolin aivan toisenlainen kuin 1830-luvun Yhdysvallat.
Tulee
myös tunne, että meidän ajassamme asiat ja ilmiöt kääritään
vihjauksiin ja epämääräiseen
sanomiseen
eikä niistä puhuta suoraan, toisin kuin Tocqueville
puhuu tai ainakin yrittää puhua.
Kun
Tocqueville kirjoittaa sanomalehdistä, hän tuntuu olevan
tiedonvälityksen ja "joukkomedian” ytimessä, vaikka kyyninen
2020-luvun kansalainen saattaa pitää hänen huomioitaan naiivina ja
romanttisena. Sitä paitsi, ei kai vuonna 1830 ollut mitään joukkotiedotusta?
Silläkin
uhalla, että olen naiivi ja romanttinen, lainaan Tocquevilleä.
Tocquevillen
mielestä sanomalehtiä tarvitaan, jotta erillään asuvat ja
toisistaan riippumattomat ihmiset saadaan toimimaan yhdessä.
Sanomalehti on tiedonlähde jota ei tarvitse etsiä, ”vaan se
ilmestyy päivittäin ja kertoo lyhyesti päivän asioista”.
Sanomalehden
olemus liittyy tasa-arvoon. ”Sanomalehdet ovat siis sitä
tarpeellisempia, mitä tasa-arvoisempia ihmiset ovat ja mitä enemmän
on syytä pelätä individualismia”,
Tocqueville sanoo. ”Olisi niiden merkityksen väheksymistä luulla,
että ne vain takaavat vapauden. Nehän pitävät yhteiskuntaa yllä.”
(Tocqueville: Demokratia Amerikassa. Suom. Sami Jansson. Gaudeamus, 2006.)
Tocqueville
myöntää, että sanomalehdet saavat demokraattisten maiden ihmiset
usein ryhtymään harkitsemattomiin hankkeisiin, mutta ilman
sanomalehtiä ei olisi yhteistoimintaa lainkaan. Lehtien avulla
ihmisjoukot omaksuvat saman suunnitelman ja myös keinot toteuttaa yhdessä
laaditut suunnitelmat.
”Mitä
tasa-arvoisemmiksi
olot käyvät ja mitä heikommiksi yksilöt muuttuvat, sitä
helpommin he jättäytyvät virran vietäviksi”, Tocqueville
kirjoittaa ja kuulostaa modernilta somekriitikolta. ”Silloin heidän
on vaikea pitää yksin kiinni muiden hylkäämästä mielipiteestä.”
Tarkoittaako
demokratia todellakin jossakin mielessä yksilöllisyydestä
luopumista? Sitäkö kompromissit merkitsevät? Konsensuksen idea?
Tocquevillen johtopäätös:
Sanomalehti
vastaa yhdistystä: voisi sanoa, että se puhuu kullekin lukijalleen
kaikkien muiden nimissä ja vie lukijansa mukanaan sitä helpommin,
mitä heikompi kukin on yksinään. Sanomalehden valta siis kasvaa sitä
mukaa kuin ihmiset tulevat tasa-arvoisemmiksi.
|
Otteluvälähdys Madridista 5.3.2022 La Liga ottelusta Real Madrid vs. Real Sociedad. Kuvakaappaus C More Sport -lähetyksestä. |
Tärkeä avaus! Paljon kysymyksiä, joihin on vaikeaa nyt löytää vastauksia, mutta sitäkin tärkeämpää etsiä niitä...
VastaaPoistaSananvapaus on yksi tärkeimmistä yhteiskunnan ja yksittäisen ihmisen oikeuksista. Siksipä tuo Ilta-Sanomien 8.3.2022 päivätty "uutinen" aiheutti melkoisen, fyysisenkin reaktion ja tahtotilan välttyä "virran vietäväksi" joutumisesta.
”Oppiminen ei ole tärkeää, etenkin tänä päivänä, kun meillä on käsissämme niin paljon erilaisia tapoja hakea tietoa; tärkeintä on luoda älyllistä vapautta ja kykyä ajatella.
Emilio Lledón mielestä on tärkeää, että sananvapauden lisäksi omaamme vapauden ajatella. Tähän vapauteen päästään vain kulttuurin ja älykkyyden kautta. Ei ole mitään hyötyä puhua, jos emme tiedä, mitä sanat tarkoittavat." (mielenihmeet.fi)
"Lastu lainehilla"... Yksilöllisyydestä kiinnipitäminen on tärkeää muiden mielipiteiden tulvan keskellä.
Kysyä, kysyä, kysyä...
PoistaOnko maailmassa "voimia" ja "johtajia" jotka eivät piittaa sen enempää kysymyksistä kuin vastauksistakaan? Joiden mielestä yksilöllä ei ole edes oikeutta kysyä eikä vastata?
Tuommoiset johtajat paljastavat karvansa, poistavat naamionsa. Ongelmallisempaa on se piilevät sosiaalinen paine, joka on läsnä, vaatimuksineen, mutta jota ei oikeastaan huomaa eikä tajua, koska se enemmän ja vähemmän on meissä jokaisessa yhteisöllisyyden farkkuihin puettuna.
"Tärkeintä on luoda älyllistä vapautta ja kykyä ajatella", lainaat. Paremmin ei voi sanoa, mutta ei myöskään haastavammin.
"Sekä Venäjällä että Kiinassa johtajat pelkäävät kansalaisten ajatuksia. Siksi he eivät pääse perille näiden ajatuksista. Tätä paradoksia itsevaltias ei tajua. Lopulta se koituu tyrannin kohtaloksi."
VastaaPoistaTämä on hyvin näkyvissä nyt Venäjällä. Tulee mieleen Romanian Ceaușescu, joka ei tajunnut ihmisten mielipiteitä ja niiden voimakkuutta ennen kuin he alkoivat buuata kesken hänen puheensa.
Kouvolan pääkirjastossa on mielenkiintoinen näyttely kielletyistä kirjoista 20-luvulta alkaen. Joukossa on hyvin paljon niitä, joissa kirjoitetaan "väärällä tavalla" Venäjästä, varsinkin heti sotien jälkeisiltä vuosilta. Näyttelyssä on myös kopio vuoden 1948 heinäkuulta Herra Oikeusministerille tulleesta huomautuskirjeestä Liittolaisvaltojen Suomessa olevan Tarkastustoimikunnan Poliittiselta Neuvokselta Orlovilta. Kirjeessä on liite Rauman kirjastosta löytyneestä Neuvostoliitolle vihamielisestä "kirjallisuudesta" (lainausmerkit !).
Viime vuosina on sitten siirretty varastoon nuorisolle vaaralliseksi arvioituja ronskia kieltä sisältäviä kirjoja, vikka ne olisivat nuortenkirjoja työkseen kirjoittavan kirjailijan kirjoittamia. Jonkun kääkän valitus riittää. Astrid Lindgrenin Veljeni Leijonamieli pantiin piiloon, koska sen tulkittiin yllyttävän lapsia itsemurhaan. Tämäkin sensuuri kertoo ajastaan.
Minulle tulee tuostakin keertomastasi mieleen Takkutukan lainaus:"Tärkeintä on luoda älyllistä vapautta ja kykyä ajatella."
PoistaMiksi älyllisen vapauden maksiimi ei ole edes Suomessa pääsia, puhumattakaan monista muista kulttuureista ja yhteiskunnista.
Onko älyllinen vapaus (ilmaista erilaisia ajatuksia) muka jotenkin vaarallista Suomen kaltaisessa yhteiskunnassa? Jos on, haluaisin "sensoreilta" kuulla että millä tavalla ajatuksen vapaus on vaarallista.
Ja sitäkin mietin, että ei älyllisen vapauden toteuttaminen saa olla yksilön rohkeuden varassa vaan sen pitäisi olla luonnostaan lankeavaa kaikille, säädystä ja rodusta ja henkilökohtaisesta rohkeudesta riippumatta.