torstai 30. maaliskuuta 2023

Myrkkyä kulttuurin vesilasissa

[avokadoa vai ruisleipää?]


Kyösti Salovaara, 2019.
Kulttuurin 3-yhteys:
Kansa, kansan kirjailija, kansan näyttämö.


Mitä ihmettä me tarkkaan ottaen tekisimme kolmella Sibeliuksella ja viidellä Aleksis Kivellä? Eikö korkean tason kansallisen ja kansainvälisen yleiskulttuurin tarjonta ole - jos ollaan rehellisiä - määrällisesti riittävä tai enemmänkin? Ainakin minua enemmän kiusaa kuin ilahduttaa se, että on olemassa suurenmoisia sävelteoksia ja kirjallisuuden helmiä verrattomasti enemmän kuin mihin koskaan elämäni aikana ehdin tutustua saati syventyä.

- Pentti Linkola, 1971.


Kun kuulen sanan ’kulttuuri’… hellitän browningistani varmistimen.

- Kolmannen valtakunnan runoilija Hanns Jost, 1933.


Kaikki elinvoimaisesti kirjoitettu kuvastaa tuota elinvoimaa; ei ole tylsiä aiheita, on vain tylsiä ajattelijoita. Kaikki lukevat ihmiset pakenevat jostakin muusta siihen mikä on painetun sivun takana; unen laadusta voidaan keskustella, mutta sen vapauttavasta vaikutuksesta on tullut toiminnallinen välttämättömyys… Sanon ainoastaan että kaikki ajankuluksi lukeminen on pakenemista, olkoon aihe sitten kreikkaa, matematiikkaa, tähtitiedettä, Benedetto Crocea tai Unohtuneen miehen päiväkirja. Joka muuta väittää, on älyllinen keikari tai pelkkä aloittelija elämäntaidossa.

- Raymond Chandler, 1944.


On lähtökohtaisesti ongelmallista, jos valtio tai muu kollektiivi määrittelee yksilöiden ”todelliset” tarpeet ja halut.

- Ruurik Holm, 2017.



Puusta katsoen maailma näyttää toiselta.

    Puusta katsoen luulisi, että kulttuurista keskusteleminen on maailman helpoin ja luonnollisin debatti. Eikä edes debatti vaan yhdensuuntaisten monologien loppumaton kymi.

    Mutta ei se niin mene.

    Kun perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra sanoi vaalikeskustelussa, että kulttuuri on luksuspalvelua, joka maksaa liian paljon, some repesi ja kulttuuriväki raivostui. Somen ja taiteilijaporukan raivonpurkauksiin ei tietysti paljoa tarvita.

    Kulttuurista keskusteleminen lienee vaikeaa siksi, että se on yhtä aikaa niin paljon ja niin vähän, niin näkyvää ja niin piiloon mennyttä.

    On siis runsaasti intohimoa ja yhtä vahvasti flegmaattisuutta. 


Myös kulttuurikeskustelu on kulttuuria… on kulttuuria.

    Kun kaikki on kulttuuria, intohimolla on runsaasti kohteita, äärettömästi. 

    Kulttuurikäsitteen selventämiseksi lainaan englantilaista Raymond Williamsia, joka sanoi että englannin kielessä sanalla ”kulttuuri” on kolme yleisesti käytettyä merkitystä. 

    Ensiksi kulttuuri on älyllistä, henkistä ja esteettistä kehitystä. Se on arvokkainta ihmisessä ja hänen sivilisaatiossaan. Päällimmäisenä tulee eliittikulttuuri. Onkohan se sitä luksusta?

    Toiseksi kulttuuri on elämäntapoja, tapoja kaikkineen. On ruokakulttuuria, urheilukulttuuria, kapakkakulttuuria, kaupunkikulttuuria, politiikan kulttuuria, somekulttuuria, mediakulttuuria, muoti- ja makukulttuuria, matkailu- ja autokulttuuria. Tekee mieli lisätä, että myös erilaiset arvot ovat monella tavoin kulttuuria.

    Kolmanneksi sanalla kulttuuri voidaan tarkoittaa taiteita. Kirjat, elokuvat, musiikkikappaleet, teatteri ja tiede ovat kulttuuria.

    Koska kulttuuri on kaikkea, niin väittely sen merkityksestä ajautuu helposti toisiaan pakeneville urille. Yksi puhuu aidasta, toinen seipäistä ja kolmatta kiehtoo maisema aidan takana. 

     

Kyösti Salovaara, 2022.
Kulttuurikäytävä
vai
ympäristörikos?



Taideväki - sanon nyt näin - ryhtyi puolustamaan taidekulttuuria. Ei kulttuuri ole luksusta, se toitotti, vaan enemmänkin ruisleipää. Siis jotakin mikä on ihan tavallista, ja monen mielestä maittavaa. 

    Tuo perustelu ei iskenyt minuun, koska en syö ruisleipää. Mutta en avokadoistakaan tiedä, paitsi että niiden kasvattaminen vaatii hemmetistä vettä siellä missä vettä on niukasti.

     Purra on taatusti väärällä tiellä etsiessään valtiontalouden säästöjä kulttuurilaitosten tuesta, mutta melko lailla oikeassa sanoessaan että taidekulttuuri on luksusta. Sekin pidettäköön mielessä, että julkisesti rahoitettu kulttuuri lisää tasa-arvoa, jopa luo sitä. Mutta eikö tasa-arvokin ole historiallisesti ja  globaalisti "ylellisyyttä"?

    Niinpä periaatteessa taidekulttuuri ja kulttuurin taide on ilmiselvästi luksusta, loistetta ja ylellisyyttä. Se on jotakin enemmän kuin poliisi, rajavartiolaitos, leopardit, terveyskeskus, kaukolämpöverkosto, valokaapeli, moottoritie, HUSin leikkaussalit, Prisma ja Lidl ja K-Citymarket, Olkiluodon ydinvoimala, navetta pellon laidalla, makkaratehdas Vantaalla jne.

    Parhaimillaan kulttuuri (ahtaassa mielessä) on yhtä arkista kuin edellä mainitut instituutiot, mutta se ei ole yhtä välttämätöntä ja mikä tärkeintä: kulttuuria ei olisi ilman edellä lueteltujen entiteettien infraa. Kirjastot, konserttisalit, kesäfestivaalit, oopperaesitykset ja telkkarin realitysarjat voidaan pistää pitkälle tauolle ilman, että ihmisten elämä keskimäärin kärsii, toisin kuin infran toiminnan tauottamisesta.

     Tietysti elämä ilman kulttuuria, taidekulttuuria, olisi aika tylsää, ja, luultavasti, pitkän päälle heikentäisi koko yhteiskunnan sivistystasoa, tasa-arvoa ja resilienssiä. Maailmanlaajuisessa vertailuissa sekä suomalainen kulttuuri että ruisleipä ovat ehdottomasti luksusta.


Koska kulttuuri on myös arvoja, ja koska ei olemassa mitään objektiivista arvojen hierarkiaa eikä luetteloa parhaista ja oikeista arvoista, kulttuuridebatti päättyy melkein aina tuuleen huutamiseen. Ken kovemmin huutaa, hän vakuuttavimmalta kuulostaa – ja tunnetusti taiteilijoilla on kova ääni.

    Jokaisella meistä on oma napa, joka on lähempänä kuin naapurin napa. Taiteilijalle oma napa on universumin keskus. Se on sekä henkisen että taloudellisen menestymisen dynamo. Kun taiteilija puhuu kulttuurista, hän usein tarkoittaa elinkeinoaan vaikka ei kehtaa myöntää puhuvansa toimeentulosta.

    Tyypillinen esimerkki kultuurikeskustelun sisään rakennetusta myrkystä on kirjailija Juha Itkosen esittämä dystooppinen väite: ”Jos kulttuurin tuet lopetettaisiin ja jäljelle jäisivät vain Ilkka Remeksen kirjat ja Juha Tapion levyt, miltä tulevaisuutemme näyttäisi?”

    Mitä vikaa Ilkka Remeksen jännäreissä on? Millä tavalla ne ovat huonompaa kulttuuria kuin Itkosen kirjat? Missä mielessä Juha Tapion musiikki veisi Suomen perikatoon?

    Kirjallisuuden monipuolisuudesta keskusteleminen, sen laadusta väittely, alkaa tosin kuulostaa anakronismilta. 



Kyösti Salovaara, 2022.
Abstrakti taideteos tarvitsee selityksen.
Vai onko tässä mitään selitettävää?


Kun riittävästi yksinkertaistaa, todellisuus sulaa pois kuin keväinen lumi.

    Helsingin Sanomat selvitti puolueiden kulttuuritahtoa esittämällä niille kolme väitettä:  ”1. Taiteen ja kulttuurin osuus tulisi nostaa prosenttiin valtiontalouden kokonaismenoista. 2. Ihmisten pitäisi maksaa enemmän kuluttamastaan kulttuurista. 3. Ylen rahoitusta tulisi leikata tuntuvasti valtion velkaantumisen hillitsemiseksi.”   

    Näistä vain viimeinen väite on järkevä, konkreettinen ja vaivattomasti vastattavissa.

    Mitä kulttuuria Hesari tarkoitti muissa väitteissä?

    Yhteiskunta tarjoaa koko joukon ”ilmaista” tai melkein ilmaista kulttuuria kansalaisille. Toki senkin joku maksaa (me kaikki maksamme valtion ja kuntien veroissa ja lottorivejä täyttämällä). Tällaisia kulttuuripalveluja, luksusta parhaimmillaan, ovat kirjastot, teatterit, museot ja tietysti myös koulutus aina yliopistoihin saakka. Nämä hyvinvointipalvelut lisääväst merkittävästi kansalaisten välistä tasa-arvoa.

    Mutta ihmiset maksavat, eikä tätä tosiasiaa kannattaisi piilotella, hyvin suuresta osasta kulttuuria täyden, käyvän hinnan. Me ostamme kirjoja, tilaamme sanomalehtiä, käymme elokuvissa, maksamme suoratoistosarjafilmeistä, ostamme futisjoukkueen kausikortin, viihdymme stadionkonserteissa ja kesäfestareilla jne jne.

    Hesarin kysymysväitteet hämärtävät asian, koska ne johdattelevat ajattelemaan, että kulttuuri on tänään ilmaista. Suurin osa siitä on kuitenkin maksullista. Ja ihmiset maksavat nurisematta. Tai ainakin maksavat, koska haluavat nauttia itse valitsemastaan kulttuurista. 

    Esimerkiksi ensi kesänä Flow Festivalin 3 päivän lippu maksaa 225 euroa ja yhden päivän 119 e. Pori Jazzin ulkoilmakonsertit Kirjurinluodolla maksavat suunnilleen yhtä paljon, päivän lippu 91 e ja kolmen päivän 195 e. Taikahuilun esitys Savonlinnassa maksaa 195 euroa per nuppi enkä tiedä tuetaanko oopperajuhlia samalla tavalla kuin oopperaa Helsingissä. 

    Kirjastolaitos on hieno järjestelmä. Mutta jos kaupallisesti toimivat kustantajat eivät julkaisisi kirjallisuutta eikä kukaan ostaisi omalla rahallaan kirjoja, miten kirjastojen kävisi? Kirjasto lisää tasa-arvoa lukemisen mahdollisuuksien suhteen. Mutta mitä jos kansalaiset eivät viitsi enää lukea kirjoja? Entäpä jos kirjoja ei enää paineta lainkaan?

    Pessimisti kysyy: mihin Oodin kaltaisia kulttuurirakennuksia tarvitaan kun painettu kirja katoaa suomalaisesta kulttuuritodellisuudesta? 


Ei ole ilmaisia lounaita eikä edes ilmaista kulttuuria.

   Joku maksaa - aina ja väistämättä.

   Kulttuurikeskustelussa kulttuurin maksajan ja kulttuurin kuluttajan roolit pidetään erillään, ikään kuin olisi tarkoitus sumentaa tuon ”ilmaisen” kulttuurin maksujärjestelmän eli verotuksen merkitystä.

    Ruurik Holm tiivistää järjestelmän monimutkaisuuden ja ristiriitaisuuden kirjassaan Yksilönvapaus – tulevaisuuden hyvinvointivaltion peruskivi näin: ”Tulonsiirtoja ongelmallisempia ovat julkisesti rahoitetut hyvinvointipalvelut, koska ne rajaavat kansalaisten valinnanvapautta. Hyvinvointipalveluihin suunnatut varat tarkoittavat, että nuo varat ovat pois kansalaisten omasta kulutuksesta.”

    Perimmiltään kysymys kuuluu: Kuinka paljon minä saan itse päättää mitä luen (siis millaisia kirjoja minulla on halu lukea kirjastosta tai varaa ostaa) vai luenko lainkaan, ja kuinka suuressa määrin Juha Itkosen henkilökohtaisen elinkeinon turvaksi määrätty valtion virkamies päättää minunkin lukulistastani tai siitä, että jos en lue lainkaan kirjoja, jääkö minulle rahaa esimerkiksi torinkulman pubissa istumiseen?

    Kuinka pitkälle kollektiivisesti rahoitettu (kulttuurin jne) tasa-arvo voidaan viedä ennen kuin se alkaa rajoittaa merkittävästi yksilön vapautta päättää omista tarpeistaan ja noudattaa omia halujaan?

    Kysymys provosoi, mutta siihen kiteytyy hyvinvointivaltion idea ja dilemma. Tämä on myös kysymys, johon kaikki, yhtä lailla kulttuuriväki kuin politiikot kieltäytyvät vastaamasta.

       

    

Kyösti Salovaara, 2023.
Kirjastossa on kirjoja, on kirjoja, on...
kohta tyhjiä hyllyjä.

       

10 kommenttia:

  1. Raaka kapitalismi muokkaa sekä lukijoiden makua että maailmankuvaa jopa enemmän kuin sen valtiollinen kylkiäinen, joka parhaassa tapauksessa tukee vähän jotain muutakin. Ilkka Remeksen antagonistiksi ilmoittautunut Juha Itkonen on osannut puksuttaa molemmilla raiteilla.

    VastaaPoista
  2. Tarkoitatko että Remes on jotenkin kapitalismin "runoilija" ja Itkonen ei?

    Vaikea lukea Remestä semmoiseksi. Remes ei ole kauniin proosan mestari, mutta häen tarinansa vetävät kielestä huolimatta, ja aiheet ovat aika ajankohtaisia, enkä niitä juuri kapitalismin runoudeksi sanoisi.

    Itkosen purkaus on hirvittävän outo. Luulin että populaaritaiteen, viihteen, halveksiminen kuuluu menneisyyteen, aikaan ennen 1980-lukua, mutta herääkö sekin kummajainen tässä ajassa uudessa?

    Jos sun mielestä suosittu taide - kirjallisuus, musiikki, teatteri jne - ilmentää kapitalsimia, niin sitten se ilmentää. Minä en tuollaista kytkentää huomaa.

    Sosialistisissa yhteiskunnissa taide kuristettiin poliittiseen pakkopaitaan, mutta sitähän "kapitalismi" ei tee.

    VastaaPoista
  3. Sanoin, että Itkonen on puksuttanut sekä kaupallisilla että valtiollisesti tuetuilla meriiteillä. Ilkka Remes puolestaan pätee lähinnä kaupallisesti, tosin kirjastokorvauksia saa hänkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, olet oikeassa. Useimmat suomalaiset kirjailijat ovat tuolla tavalla sekä että. Luulen että sama koskee kirjailijoita muuallakin eli täysin kirjojensa myynnillä toimeen tulevia on aika vähän siihen nähden kuinka paljon kirjoja kirjoitetaan.

      Poista
  4. Ei tarvitse kuin katsoa sanomalehtien kohtaloa, niin näkee mikä on edessä myös painetulla irjalla. Monet maakuntalehdet eivät ilmesty enää sunnuntaisin, eikä myöskään Helsingin Sanomia jaeta näillä alueilla kuin vasta viikonlopun jälkeen. Yllättäen Hesari liitti paperilehden tilauksiin ilmaisen digilehden, mikä kertoo huolestuneisuudesta.

    Sain viestin, että kirjastovarauksiini on juuri saapunut Kiira Korven runokirja, aiemmin sain jo Lola Odusogan lastenkirjan. Hienoa, että julkkishenkilöt ovat yllättäen kiinnostuneet vaarassa olevasta kulttuurituotteesta, kirjasta. Kustantamot koittavat pysyä pystyssä, joten kait meidän on kiittäminen heitä, vaikka hieman arveluttaa se, että julkaiatavien runokirjojen kiintiö on pieni ja tasostakin olisi hyvä pitää kiinni.

    Ne jotka ovat kalastelleet "kansan suosiota" kulttuurin vastustamisellaan ovat tahallaan typistäneet kulttuurin merkitsemään oopperaa ja Tanssin Taloa, ei kirjastoa ja koulukirjoja. Kaikkea vastustetaan mitä juuri itse ei tarvitse, sellaistakin, mihin ei edes käytetä yhteisiä varoja kuin nimeksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olin aikeissa kirjoittaa tuosta lehtien kohtalosta torstaina, ja ehkä kirjoitankin kun ajatukset siihen suuntaan ovat juosseet, mutta mitä siitä sitten voi enempää sanoa kuin Hesarin päätoimittaja sunnuntaina sanoi. No, ainahan voi leukaansa louskutella.

      En tiedä voittaako kukaan ääniä kulttuurin vastustamisella sinänsä, mutta ylisummaan tuntuu, että minkä tahansa asian vastustaminen kerää huomiota, ja kenties ääniä.

      Minusta tuo viimeinen ajatuksesi on juuri sellainen mielenkiintoinen rajanveto verotuksen ja yksilönvapauden kannalta (niin kuin pakinassa otin esille), josta juuri kukaan ei uskalla tai halua ryhtyä vakavasti keskustelemaan.

      Eihän voi olla niin (paitsi jossakin Neuvostoliiton kaltaisessa systeemissä) että "kaikki" on muka ilmaista ja että valtio päättää mitä kansalainen saa (kulttuurissa, urheilussa, ruokakaupassa jne) ja mitä ei.

      Meillä on Suomessa nyt kokonaisveroaste n 43 %. Tarkoittaa että meidän tuloistamme virkamiehet jne päättävät miten tuo 43 % käytetään. Joten kyllä yksilöllä on oikeus kysyä ja jopa kyseenalaistaa julkisen rahan käyttöä, silloin kun/jos sen kokee epäoikeudenmukaiseksi. Ihan omalta kannaltaan. Demokraattisestihan sitten päätetään miten pottia jaetaan.

      On itsestään selvää, että yksilön ei kannata epäillä terveydenhoidon, puolustuksen, koulutuksen, perusinfran jne jne toiminnallisuutta ja rahoitusta. Kyllä noiden alojen asiantuntijat tietävät mitä pitää tehdä. Ja kukaan meistä ei etukäteen tiedä milloin esimerkiksi sairastuu, joten terveydenhoitoa ei ole järkevää asettaa kyseenalaiseksi.

      Mutta mitä sitten julkisesti pitää tukea kulttuurissa, urheilussa jne?

      Jos painettu sanomalehti on vaarassa kadota sen takia että ihmiset eivät niitä tilaa ja kun yhden lehden loppuminen saattaa lopettaa toisenkin sunnuntaijakelun, niin pitäisikö tätä julkisesti rahoittaa? Ja jos, niin missä kohden?

      Tätä taidan pohdiskella parin päivän päästä.

      Poista
    2. Omat erityisharrastukset saa kukin kustantaa itse - ajattelen - jos sellaisiin on ohjattu yhteisiä varoja (kai jonkin verran, vähän, on). Kulttuuri-alalla on tärkeää pitää yllä kaikille yhteisiä asioita kuten tasokasta koululaitosta (siihen lisää varoja) ja kirjastolaitosta - se on yhä laajojen piirien käytössä.
      Tuohon listaasi, mitä ei kannata epäillä yhtään, lisäisin tärkeänä elämän alku- ja loppupään palvelut.
      Sixten Korkman kertoo tämän päivän HS:n kolumnissaan "Toivelista hallitusohjelmaan" anekdootin Winston Churchillistä, jolle tuotiin toisen maailmansodan aikana ehdotus kulttuurirahojen siirtämisestä sotavoimille. Anekdootin mukaan C olisi kysynyt:"Mitä me sitten puolustaisimme?"

      Painetut lehdet näyttävät kuolevan tekohengitettyinäkin, koska nuorempi sukupolvi ei niitä enää tilaa, eivät aina edes toimittajat itse. Aikauslehdet katoavat mitättömän sisällön ja korkean hintansa vuoksi. Tavaratalon lehtihyllyn hienolle paperille painetut terveys- ja naistenlehdet ovat usein kalliimpia kuin viereisen hyllyn taskukirjat. Kirjan ei ainakaan pitäisi olla niin kertakäyttöinen kuin lehti, poikkeuksiakin on.

      Se on minusta tärkeää, että ei ajatella, että mitään sellaista ei saa olla, mitä ei itse käytä. Silloin ollaan menossa usalaiseen systeemiin, jossa vastustetaan veroja, koska niillä kustannetaan etuuksia muille!
      Maalaispaikkakunnilla on poliitikkojääriä, jotka ovat vastustaneet viimeiseen asti kulttuuritaloja, koska eivät itse pistä niihin nokkaansa. Ihmisillä pitää olla kohtuullisen välimatkan päässä (parisataa kilsaa) paikka, jossa on nouseva katsomo, ettei tarvitse kurkkia teatteriesityksiä ja konsertteja koulujen jumppasaleissa. Koin ison elämisen tason nousun Kuhmossa, kun sinne saatiin ihana Kuhmo-talo!

      Poista
    3. Joo, on mielenkiintoista että sekä HS että Yle yrittävät melkein väkisin luoda sisältöä ja/tai alustoja nuorille, jotka eivät kuitenkaan ko. sisällöistä ole kiinnostuneita. Samaan aikaan vanhempaa väkeä pidetään höpsähtäneinä kun nämä lukevat painettua lehteä ja kuuntelevat iskelmiä.

      Nyt tämä kulttuurin luksus-juttu huvittavaa minua jonkin verran, kun taiteilijat hermostuvat siitä, että heidän taideteoksiaan sanotaan ylellisyydeksi ja loistoksi maailmassa josta tuo loisto ja ylellisyys suuremmaksi osin puuttuu. Suomessa taidekulttuuri ja kulttuuritalot ja kirjastot ovat arkipäivää, niin kuin monet sen kuuluisan onnellisuustutkimuksen kohteet. Kun me ei myönnetä henkilökohtaisesti olevamme onnellisiakaan, niin ei kai taidekaan ole luksusta!

      Tuo Churchill- anekdootti oli Hesarissa kahdessa eri jutussa, toinen erään taiteilijan synttärihaastattelussa.

      Kun vilkaisin netistä missä yhteydessä Churchill on noin sanonut (hienosti sanottu, tietty), niin paljastui ettei hän sitä ole koskaan sanonutkaan.

      Tässä esim. Hillsdale Collegen The Churchill Projectin vastaus kysyjälle joka haluaa tietää tuosta sitaatista enemmän:

      "This alleged quotation was ascribed to Churchill some years ago by the Village Voice, and has since migrated widely throughout the Internet. Unfortunately, our best efforts fail to find it among Churchill’s 15 million published words of speeches, papers, letters, articles or books."

      Poista
    4. Niinpä niin! Vähän arvelinkin, että voisi olla keksitty juttu. Näitä viisauksia laitetaan tunnettujen henkilöiden sanomiksi, osa yleviä, osa sellaisia, että kuka tahansa olisi voinut sanoa.

      Poista
    5. Netissä kaikki leviää tehokkaasti ja nopeasti.

      Yritän itse aina selvitellä lainaamiani lauseita, jos niistä ei tiedä mistä teoksesta (esim) se on. Tässä pakinassa tuo kulttuuri-pistooli sitaatti on yksi joka laitetaan välillä Göringin, toisinaan Göbbelsin suuhun ja ties kenenkä. Joka tapauksessa se on (wikipedian mukaan) mainitsemani natsirunoilijan näytelmästä.

      Mutta, jokin aika minuun otti yhteyttä tutkiva toimittaja ja kysyi missä pelissä Viipurissa isäni pelasi Masa Niemeä (Pekan Pätkä) vastaan.

      Kertoessani kauan sitten pakinassani isäni jääpallopeleistä, kirjoitin että ehkä hän pelasti Viipurin Susien maalivahtina toiminutta Masa Niemeä vastaan ja Masa heitti jääpallon isäni luistimeen, jota sitten 50-luvulla käytin itse.

      No, olin ottanut "tiedon" Masa Niemestä maalivahtina ja Viipurin Susien kapteenina iltapäivälehdestä, joka oli ottanut sen... jostakin.
      Tieto kulki netissä vikkelään ja mitä useammin joku tieto kulkee, sitä todemmalta se tuntuu.

      Minuun yhteyttä ottanut toimittaja oli päätynyt siihen että Masa Niemen maalivahtihomma on luultavasti pelkkää legendaa.

      Kerran lainasin Edgar Allan Poen kirjan alussa olevaa mottoa, jonka Poe oli nimennyt tietylle kirjailijalle. Halusin tietää mistä kirjasta tai näytelmästä se oli. Paljastui ettei mistään, vaan Poe oli ulkomuistista lainannut jotakin vähän sinne päin. Tämä kävi ilmi Poe-seuran kotisivuilta.

      Poista