torstai 18. syyskuuta 2025

Voi Wau sentään

[kuinka kummallisia taloja rakentavat!]



Kyösti Salovaara, 2025.

Tunnetun arkkitehdin suunnittelema rakennus: missä se sijaitsee?



Arkkitehtuuriteokset tuottavat mielleyhtymiä. Toiset haluavat horisontaalisen, jotkut haluavat olla neliulotteisia, jotkut sanovat olevansa yhteiskunnan peilikuvia. Miksi? Koska niiden arkkitehdit niin haluavat.

- Timo Penttilä


Olemukseltaan rakentaminen on asumisen sallimista.

- Martin Heidegger


Taiteilijalle riittää, kun hän miellyttää itseään, arkkitehdin täytyy miellyttää kaikkia.

- Adolf Loos


Arkkitehtuuri ikuistaa ja ihannoi jotakin. Siksi ei voi olla arkkitehtuuria, jossa ei ihannoida mitään.

- Ludwig Wittgenstein


Suora kulma on kuin kaikkien niiden voimien kokonaisuus, jotka pitävät maailmaa tasapainossa.

- Le Corbusier




On kummallista, on se.

    Että taloista puhutaan ja kirjoitetaan ikään kuin ne olisivat he, siis ihmisen kaltaisia, sielun ja moraalin omaavia entiteettejä.

    Minäkin kirjoitan, olen viime viikkoina kirjoittanut monta kertaa.

    Nyt keskustellaan Helsingin tulevasta satamamuseosta historiallisen Helsingin maisemaan. Ettei se vain pilaisi vanhaa miljöötä olemalla upouusi, eri näköinen. Että miksi se ei ole vieläkin kummallisempi, eihän tuo nyt kovin wau ole, joku sanoo.

    Kumma juttu, kerta kaikkiaan.



Mikä olisi sellainen rakennus, johon kaupunkilaiset voisivat rakastua välittömästi? 

    Näin kysyi toimittaja Vilma Ikola muutama päivä sitten Helsingin Sanomissa sen jälkeen kun arkkitehtuuri- ja designmuseon suunnittelukilpailu oli ratkennut. Sen Kumma voitti – suunnittelijoina arkkitehtitoimisto JKMM.

    Euroopan historian professori Laura Kolbe vastasi, ettei ainakaan Kummaan äkkipäätä rakastu. ”Tässä ei minusta oikein ole sellaisia elementtejä, joihin voisi ihan välittömästi rakastua”, Kolbe sanoi.

    Kolben mielestä uusi rakennus poikkeaa liian paljon nykyisestä ympäristöstään. Se näyttää liian uudelta.

    Eräs espoolainen poliitikko (ja muusikko) puolestaan kritisoi espoolaisen lähiön uudisrakennuksia siitä, että ne ovat liian samanlaisia, toistensa kaltaisia.

    Näin ollen päädyn johtopäätökseen, että kaupunkia ei saisi rakentaa liian erinäköiseksi mutta ei liian samannäköiseksikään. 

    Miten tuo on mahdollista?

    Eivätkö poliitikon ja historiantutkijan näkemykset kuulostakin aika lailla konservatiivisilta?


Kyösti Salovaara, 2025.

Museum aan de Stroom (MAS) Antwerpenin satamassa.
Rakennuksen suunnitteli Neutelings Riedijk Architects.


Harmonia! 

    Wau-yllätys! 

    Sirpalemaisuus!

    Kuin toisiinsa sopimattomat palapelin palaset! Liian korkeita taloja! Liian suuria kortteleita! Liikaa värejä! Liian harmaata! Silhuetin pilaajat!

    Rumia taloja vai kauniita taloja – kumpi parempi?

    Mutta mikä on kaunista ja mikä rumaa – siinäpä vasta kysymys. Määrittele "ruma"! Selitä "kaunis"! Älä katso peiliin!

    Hesarissa joku kirjoitti, että Kouvolan rumaa kirkkoa ei saa purkaa. Niin kuin ei Tapiolankaan kirkkoa, joka edustaa betonibrutalismia ”kauneimmillaan”. Tapiolaa ei kai kukaan haluakaan purkaa, mutta Kouvolan kyllä. Kun olin ”sotilaana” Kouvolassa Karjalan prikaatissa 1960-luvun puolivälissä, en muista käyneeni Kouvolan kirkossa, jos sitä silloin oli olemassakaan.

    Mutta kuluvan syyskuun ensimmäisenä päivänä otin valokuvia Ranskassa Rouenissa Jean d’Arcille omistetusta kirkosta, jota ulkopuolelta katsellen ei ainakaan kauniina uskalla pitää, mutta erikoislaatuisena kylläkin. Miten Rouenissa tuomittu ja roviolla poltettu Orleansin neitsyt ilmenee kirkon ulkokuoressa? Onko pääsanoma erilaisuus, kapinallisuus, vastarinta vanhaa ja väärää kohtaan?

    Tästä syntyykin ajatus, että sitä mukaa kun kirkon hengellinen asema heikkeni - joskus 1960-luvulla – kirkkojen arkkitehdit ryhtyivät suunnittelemaan kirkkorakennuksia, joissa pyrittiin hylkäämään kirkon perinteinen muotokieli. Mitä ohuemmaksi uskonnollisuus ja kirkon merkitys kävi, sitä ”rumempia” kirkkoja alettiin rakentaa.

    Euroopan teitä kulkiessaan perinteisiä kirkontorneja ei voi olla huomaamatta. Ne tietää kirkoiksi, Jumalan huoneiksi. Ovat kuin yhteisiä majakoita joita ei tarvitse kiertää. Uusia kirkkoja ei huomaa, tai jos huomaa, ajattelee että siihenpä taas on pystytetty wau-museo jollekin tärkeälle tai yhdentekevälle asialle.

    Sekin on mielenkiintoista, että komeat ja korkeat ”lasipalatsit” nousevat ”kaulusköyhälistön” toimipaikoiksi. Uusia majakoita? Nekin ovat wau-rakentamisen alalaji ja symboloivat jotakin mystistä lasiseinillään. Entä mitä lasipalatseille tapahtuu kun ”kaulusköyhälistö” vetäytyy etätyöhön standardikerrostaloihinsa?

    Majakoita sammutellaan pikkuhiljaa. 



Kyösti Salovaara, 2025.

Jean d'Arcille omistettu kirkko
Rouenissa.


Kyösti Salovaara, 2025.

Bilbao, Espanja. Nykyaika.


Taloja on helpompi kuvata kuin ihmisiä.

    Talot eivät loukkaannu olipa valokuva millainen tahansa. Niissä voi kuvitella asuvan millaisia ihmisiä tahansa, hyviä ja pahoja, rumia ja kauniita. Vallitsevan ajattelun mukaan ihmiset ovat tasa-arvoisia, kun taas taloilta sitä ei vaadita. Niitä saa arvottaa mielensä mukaan. Haukkua lyttyyn, jos mieli tekee. Kehua komeaksi - mitä ihmisestä ei nykyään uskalla sanoa.

    Talo, rakennus, katu – ne ovat tietyssä paikassa. Ne ovat hyvin pieniä olemuksia maailmankaikkeudessa.

    Koska kirjoitan tätä ranskalaisessa Clermont-Ferrandin kaupungissa, on kohteliasta lainata Blaise Pascalia, joka syntyi Clermont-Ferrandissa 1623. Pascal oli huippumatemaatikko, fyysikko ja filosofi. Hänen mielestään kannattaa uskoa Jumalaan, vaikka todennäköisyys Jumalan olemassaolosta olisi kuinka pieni tahansa, koska jos Jumala sittenkin on olemassa, saavutettava hyöty, voitto, on mielettömän suuri. Tämä on pelkkää matematiikkaa, todennäköisyyslaskentaa.

    Pohdin tänään ihmisten mielipiteitä liittyen rakennuksiin, siihen mikä on kaunista ja mikä rumaa, joten lainaan "ohjeeksi" 39-vuotiaana kuolleen Pascalin mietelmää siitä, miten ihmisen ajatukset ovat subjektiivisia ja miksi oma mielipide on oikeampi kuin naapurin.

     ”On paljon ihmisiä, jotka kuuntelevat saarnaa samalla tavoin kuin iltamessua”, Pascal kirjoitti. ”Kun tahtoo antaa hyödyllisen ojennuksen ja osoittaa toiselle, että hän on erehtynyt, täytyy ottaa huomioon, miltä puolelta hän asiaa katsoo, sillä omalta kannaltaan hän tavallisesti on oikeassa. Tämä totuus on hänelle myönnettävä, mutta samalla on osoitettava, missä kohden hän on väärässä. Hän tyytyy siihen, sillä hän huomaa, että hän ei erehtynyt, ei vain tullut katsoneeksi asiaa kaikilta puolilta. Kukaan ei pahastu siitä, ettei näe kaikkea, mutta kukaan ei tahdo myöntää erehtyneensä; tämä johtuu ehkä siitä, että ihminen luonnostaan ei pysty näkemään kaikkea, ja siitä, ettei hän tietenkään voi erehtyä sen puolen suhteen, jota hän katselee, koska aistihavainnot aina ovat oikeita... Yleensä ihminen vakuuttuu paremmin omien keksimiensä syiden perusteella kuin sellaisten, joita on johtunut toisten mieleen." (Pascal: Mietteitä. Suomennos vuodelta 1952.)

     

 

Kyösti Salovaara, 2025.

La Cité du Vin Bordeauxin satamassa.
Paikallisen viinibusineksen esittelytila.


Otin pakinani alkuun lainauksia suomalaisen huippuarkkitehdin ja arkkitehtuurin professorin Timo Penttilän teoksesta Oikeat ja väärät arkkitehdit (Gaudeamus 2013).  

    Niistäkin käy ilmi, kuinka monitahoista arkkitehtuuri on, kuinka monella tavalla sitä voi arvioida. Se joko ylentää paikan sielun tai väheksyy ihmisten ymmärrystä siitä millaisessa ympäristössä ihminen haluaa elää ja toimia. Talot taloja - missä ihminen?

    Edellä mainitussa kirjassaan Penttilä lainaa amerikkalaisen arkkitehdin Peter Eisenmanin haastattelua L’Espresso-lehdessä vuodelta 2008. Siinä Eisenman sanoi: ”Minä en tee arkkitehtuuriteoksia vastatakseni ihmisten vaatimuksiin. James Joyce ei välittänyt lukijoiden reaktioista. Hän kirjoitti kirjojaan.”

    ”On aivan ilmeistä”, Timo Penttilä kommentoi Eisenmania, ”ettei Eisenman välitä kuunnella ’absoluuttista vierasta’, ainoaa, joka Emmanuel Lévinasin mukaan pystyisi opettamaan häntä. Hän piirtelee talojaan. Omia talojaan.” 

    Arkkitehdit piirtelevät omia talojaan. Mutta ehkäpä rakennusliikkeet ja kaupunkien kaavoittajat sittenkin opastavat miten kynä tulee asettaa piirustuslaudalle.



Tämä on vähintään kaksipiippuinen asia, tämä arkkitehtuuri ja sen tuottamat wau-efektit ihmisen kallossa.

    Kyllä kai jokainen meistä mieluummin menee ottamaan valokuvia ”kummallisista” rakennuksista kuin ihan tavallisista. Tavallisten talojen kuvaksi riittää, kun ottaa yhden eikä monta.

    Mutta hämärtääkö rakennuksen muoto – kun se on erityisen kummallinen – sen sisällön merkitystä, sen mihin se on tarkoitettu, sen millaista funktiota sen sisällä harjoitetaan? Asumiseen tarkoitetun talon pitää antaa asumiselle mahdollisuus, niin kuin Martin Heidegger kirjoitti. Sama pätee taideteoksiin.

    Helsingin Eteläsatamaan saadaan ilmiselvästi riittävän kummallinen talo, jotta se houkuttelee ihmisiä ympärilleen. Mutta mitä sisällä tapahtuu? Ketä arkkitehtuuri- ja designmuseo lopulta kiinnostaa? Miksi mennä katsomaan talojen pienoismalleja tai valokuvia wau-rakennuksista, kun niitä voi mennä katsomaan ”luonnossa”, kaupungeissa ja niiden satamissa?

    Jos minulta olisi kysytty, olisi mielelläni ottanut Helsinkiin Guggenheim-museon, johon olisi kierrätetty parasta taidetta Guggenheimin kokoelmista.



Kysyin ensimmäisen kuvan tekstissä, tuntuuko rakennus tutulta, ja että onko se tunnetun arkkitehdin tunnettu talo?

    Jos mieleesi tuli, että kyseessä on Guggenheim-museo Bilbaossa, päädyit väärään arvioon. 

    Kyseessä on toki saman miehen suunnittelema rakennus, mutta talon aaltoilevat ja värikkäät kattorakennelmat kuvastavat erilaisia viinilaatuja, eivät erilaisten taiteilijoiden maalauspintoja. 

   Vauras viinitalo Bodegas Marqués de Riscal tilasi Frank Gehryltä komean ”talon” missä viinitalon viinejä esitellään ja myydään. Rakennus sijaitsee Rioja Alavesasissa Elciegon kunnassa. Nykyään siinä toimi Marqués de Riscal Hotel.

   Gehryn symboliikkaa projisoiva rakennus valmistui vuonna 2003. Silloin sen vihki käyttöönsä Espanjan kuningas Juan Carlos I.



Euroopan matkan alussa majoitumme Tanskassa Rödbyn lauttasataman lähellä sijaitsevaan hotelliin, joka on varsin kummallinen paikka.

    Hotelli ei ole yksi rakennus vaan merenlaguunin kaislikkoon rakennettu ”mökkikylä”. Kussakin mökissä oli kaksi asuntoa. On aika makeaa istua pienellä kuistilla kaislojen suhistessa ympärillä, loppukesän ilma on tulvillaan lintujen varoitusääniä ja jalkojen alla merivesi kimaltelee kaislojen heiluttamana.

    Kummallisuus voi esiintyä ihan tavallisessa muodossa. Myös rakennuksen paikka saattaa luoda kummallisen tunteen, ja senhän jokainen suomalainen kesämökkeilijä tietää ja tuntee nahoissaan.

    Voi Wau sentään!


Kyösti Salovaara, 2025.

Rödby, Tanska.
    



11 kommenttia:

  1. "Ketä arkkitehtuuri- ja designmuseo lopulta kiinnostaa? Miksi mennä katsomaan talojen pienoismalleja tai valokuvia wau-rakennuksista, kun niitä voi mennä katsomaan ”luonnossa”, kaupungeissa ja niiden satamissa?"
    - Vastaukseni tähän: Minua ja monia muita!
    Joka kerta kun olen käynyt entiseen kouluun rakennetussa Designmuseossa Korkeavuorenkadulla olen harmitellut tilojen ahtautta. Runsas vuosi sitten siihen on yhdistetty Arkkitehtuurimuseo, en epäile senkään olevan turha.
    Jyväskylän Alvar Aalto -museo on suosittu kohde, jossa ihmiset käyvät sen lisäksi että käyvät katsomassa rakennuksia luonnossa. Itse koin erittäin kiinnostavana lukea esim Paimion parantolassa ja Villa Maireassa käytyäni niiden historiasta ja nähdä, miten pohjapiirroksia on kehitelty.
    Monilla ei ole mahdollisutta käydä noin vain katsomassa monia kiinnostavia rakennuksia, siksikin monipuoliset museot ovat tarpeen.

    Kirkot kai muuttuvat siinä missä muutkin rakennukset. Rakennetaanko missään enää Art Nouveau -tyylisiä rakennuksia?
    On vain hyvä, että kirkoissa on mukavat istuimet, ei niitä kapeita penkkejä, ja vessat sekä naulakot. Ei kai hartaus vaadi kärsimistä, eli on hyvä, että ainakin kirkon sisällä seurataan aikaa.
    Kouvolan "ruma kirkko" on rakennettu 70-luvun lopussa. Se on sisältä erittäin valoisa, ilmava ja kaunis. Alttaritauluun on kuvattu apostolit symboleina, yksinkertaisella tyylillä, ajan tyyliin. Olen käynyt tässä kirkossa konsertissa, hyvä akustiikka ja hyvät istuimet. Katselin niitä symboleita ja mietin, mitä kukin niistä kertoi.

    Etätyöntekijöille on rakennettu monissa kaupungeissa vuokrattavia työhuoneita, esim Turun Logomossa on yksi kerros sitä varten. Pojalla on oma yritys ja tekee töitä siellä, viehättävä hyvin varustettu huone, lounastilat ja ikäänkuin työkavereita naapurihuoneissa. Ihminen haluaa erottaa kodin ja työn, ja siinä on uusi bisnes rakentajille. Huomattavaa on, että maisemakonttorista etätöihin siirtyneet tai siirretyt hankkivat työhuoneen, jonka ovi on kiinni ja jossa on hyvä äänieritys.

    VastaaPoista
  2. paikoilla ja rakennuksilla on kulttuurihistoriallisten kerrostumien tuottamia merkityksiä, mutta kyllähän ihminen lisää niitä itsekin. minulla on tapana kerätä helsingin kaupunginosia. yritän karistaa epäluulot ja avautua sille, mitä paikan päällä odottaa. myös ratikka-, metro- tai bussimatka kohteeseen ja takaisin on osa keräilyä. kävin taannoin herttoniemen karhutiellä ja hämmästyin taas kuinka hieno se onkaan. vanha puoli on säästynyt siltä kohtalolta, jonka uusi puoli on kokenut. vanhassa hertsikassa ei ole mitään kolkkoa, uusi puoli sen sijaan on käsittämättömän rujo. herttoniemenranta on nakertanut maisemaa eikä alueeseen kohdistuva rakentamispaine ole päättynyt.

    ps. edesmennyt arkkitehti ilpo aarniala piti hullu arkkitehti -nimistä blogia, joka löytyy edelleen netistä. se on täynnä arkkitehtonisia seikkailuretkiä. kursorisella selailulla huomasin, että vuoden 2014 syyskuun merkinnöissä on paljon juttua kirkkoarkkitehtuurista.

    ps. kantokorven otson alaston kriitikko -blogissa on kuusikymmentäkahdeksan asiapohjaista kirjoitusta guggenheimista.

    VastaaPoista
  3. Kiitos hyvistä huomioista Marjatta ja meri.

    Minä suhtaudun paikkoihin ja taloihin vähän samalla tavalla kuin meri. Sellainen paikka kiinnostaa, jossa kohtaa muutakin kuin kirjoihin ja kansiin kirjoitettua. Muutama päivä sitten kävin automuseossa Ranskassa. Siellä on hienoja autoja esim. 1930-luvulta. Erästä autoa kuvatessa, tajusin että auton kerrottiin "esiintyneen" Woody Allenin filmissä, joka kuvasi 1920-luvun Pariisia. Mieleen ei pulpahtanut pelkästään tuon filmin kokemus vaan koko amerikkalaisen kirjailijaporukan Pariisin kokemukset - ja se mitä niistä on lukenut.

    Toisin kuin Marjatta sanot, en oikeastaan halua mennä museoon lukemaan mitä Alvar Aaalto on tehnyt. Mieluummin menen katsomaan millaiselta joku talo näyttää viitekehyksessään eli todellisuudessa. Jos en pääse, niin so what. Maailmassa on miljoonia taloja ja paikkoja joihin en mene.

    Tietenkään kaikkia taloja ei voi mennä katsomaan - ja miksi menisikään. Annan sattuman tuoda yllätyksiä. Otin parin päivää sitten valokuvia Victor Hugon syntymätalosta. Mutta kappas vaan hämmästystä: saman pienen aukion laidalla oli myös Lumièren - elokuvan isän - syntymätalo. Kohtalonko johdatusta että se huomattiin?

    Marjatta, en pakinassa pohdi etätyötä. Pohdin erilaisten valtakausien näkymistä arkkitehtuurissa, pinnallisesti toki.

    Kirkon, aatelisten, kuninkaitten, porvarien ja sitten kapitalistien ja lopulta kansainvälisten yhtiöiden ja demokraattisten instituutioiden jälki näkyy taloissa. Jos ihmiset ryhytävät työskentelemään pelkästään kotona, väitän että nykyisenkaltainen työkulttuuri, nykyisenkaltainen kulttuurin tilanne, kenties jopa demokratia, romahtaa ja siirrytään kokonaan johonkin uuteen, jolle en itse lupaa hyvää tulevaisuutta. Tietysti voin olla väärässä - voi kunpa joku tutkija lukisi näitä pakinoita 100 vuoden päästä.

    Itse tein intensiivistä "tiimityötä" elävien ihmisten parissa noin 40 vuotta. Suuret projektit eivät olisi onnistuneet etätyönä - tästä panen pääni ja muutkin ruuminosani pantiksi.

    No, tuo on leukailua. Johtuu ehkä väsymyksestä: olen noin 7 tuntia samoillut Hannoverin suurenmoisissa puistoissa, jollaisia Helsinki ei ikinä saa aikaiseksi, eikä yritäkään. Shortikelissä on mukava tallustella ja ihailla, ja tietysti myös ihmetellä mitä järkeä missään on. Toki lounas viehättävässä biergartenissa antoi voimaa.

    Jos henki vielä pihisee kun Hesan museo joskus valmistuu, ehkä piipahdan oluella sen terassilla (ellei pakkanen pauku).

    VastaaPoista
  4. Tarkoitin shortsikelissä, lämpöä tulvivassa syyskuussa.

    VastaaPoista
  5. Ja omakehun makuun päästyäni kerron kävelleeni tänään Hannoverissa 11,8 km.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onnittelen, Kyösti! Kunto nousee, eikä ole tylsää kuten aina samoissa maisemissa kotona tallatessa!

      Poista
  6. En usko ollenkaan, että ihmiset haluavat työskennellä kotona, pitemmän päälle. Se oli koronaeristyksen aikana syntynyt idea, jota jotkut edelleen pitävät mukavana ja jossa työnantaja on nähnyt keinon säästää.
    Koteja ei ole edes rakennettu niin, että niissä olisi työtiloja, ja kuka nyt viitsii tehdä töitä läppäri sylissä sohvalla.
    Kun työpaikoilta ajetaan pois tekemään töitä kotona, niin työntekijä vuokraa tilan kohtalotovereittensa kanssa tai ottaa loparit ja perustaa firman, johon tarvitsee toimiston.
    Tätä varten on rakennettu uusia, käytännöllisiä "lasipalatseja", ja niitä tulee lisää. Ne liittyvät siis hyvinkin oman aikamme arkkitehtuuriin.

    ihminen on sosiaalinen olento ja jopa joku keskustelu kahviautomaatilla saa jaksamaan puhumattakaan yhdessä ideoimisesta.
    Opettajainhuonekeskustelut, ainepalaverit ja työryhmät oli minulle hyvin tärkeää työssäni, mutta oli niitäkin opettajia, jotka pääasiassa hoitivat vain työnsä luokassa.

    Olen käynyt parissa automuseossa. Kiinnostavia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, kehitys kehittyy, niin kuin on tapana sanoa.

      Työn tekeminenkin saattaa todella muuttaa muotoaan ja vaikuttaa taas uudella tavalla tiloihin joissa työskennellään. Ehkäpä tuollaisina pieninä ryhminä, kuka ties.

      Poista
  7. kyösti, kadehdin sinun päiväretkiäsi ja -kävelyjäsi siellä euroopassa. on palkitsevaa haljuilla eri paikoissa. päiväretkiä voi pyrkiä ohjelmoimaan, mutta monesti se ohjelmoituu myös eräänlaisesta osallistuvasta harhailusta, kuten sinulle kävi, kun löysit lumièren syntymätalon.

    viimeksi hesassa ollessani kävelin köydenpunojankadulta hietalahden torin kautta vanhankirkon puistoon. pidän engelin suunnittelemasta kirkosta kovasti. se on sympaattisella tavalla maalaismainen. hautausmaasta on jäljellä vain muutama vauras kivipaasi, köyhemmän kansan muistomerkit ovat jo maatuneet.

    ps. täytyykin tarkistaa löytyykö ylen elävästä arkistosta vielä erkki toivasen iltakävelyjä - niitä joissa hän käyskentelee lontoon kaduilla. seurana ja asiantuntijana hänellä on oma laaja yleissivistyksensä.

    jep, löytyi! https://yle.fi/a/20-139800


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No joo, nyt on käppäilty täällä, kohta taas Helsingin maisemissa.

      Korona-aika muutti kävelytottumuksia aika ironisesti. Kun aikaisemmin tuli käveltyä luonnonpuistoissa, kuten Nuuksiossa, niin koronaepidemian aikana "kaikki" ihmiset ryntäsivät Nuuksioon yms paikkoihin, joten Helsinki jäi tyhjäksi. Niinpä mm. Jätkäsaari ja Kalasatama ovat tulleet tutuiksi, ja tietysti entiset kotiseudut Tapiolassa ja Espoonlahdessa entistä tutuimmiksi.

      Poista