[elokuvaa, puutulleja ja kauppatasetta]
Silloin
kun Mauno Koivisto toimi valtiovarainministerinä ja pääministerinä,
hänellä oli tapana ilmestynä tv-ruutuun synkistelemään Suomen
talouden tilaa.
Useammin
kuin kerran Koivisto julmisteli suomalaisten yhteisestä velasta
ulkomaille. Hänellä oli aina tarkat rätingit kauppa- ja
vaihtotaseesta, siitä kuinka paljon jokainen suomalainen oli
hypoteettisesti velkaa muulle maailmalle.
En
muista että Koivisto olisi koskaan ilmestynyt uutisiin tuulettamaan
päinvastaista tilannetta: että jokainen meistä on saamassa
ulkomailta tuhansia markkoja.
Ehkä
hän ajatteli, että jos tietäisimme hyvän tilanteen, me
tuhlaisimme rahat alta aikayksikön.
Tai
sitten meillä ei Koiviston aikoina ollut saatavia muualta.
Kun
katsoo Suomen Pankin julkaisemaa taulukkoa vaihtotaseen historiasta,
huomaa että itsenäisyydenajalla oikeastaan vain 1930-luvulla ja noin vuosina 1995-2005
Suomen vaihtotase suhteessa bruttokansantuotteeseen on ollut selvästi
plussalla.
Velat
muuttuivat saataviksi vain poikkeustilanteissa.
Oscar-palkintojen
innoittamana Guardianissa virkistettiin viime viikonvaihteessa
lukijoiden muistia ja käytiin läpi amerikkalaisten
käsikirjoittajien vuonna 2005 laatimaa listaa 101:stä parhaasta
elokuvakäsikirjoituksesta.
Kymmenen
parasta ovat: Casablanca, Kummisetä, Chinatown, Citizen Kane, Kaikki
Eevasta, Annie Hall, Auringonlaskun katu, Kasvot kuvaruudussa, Piukat
paikat ja Kummisetä II.
Kun
vilkaisin pikaisesti 101 elokuvan listaa, totesin että olen nähnyt
niistä melkein kaikki, noin 95.
Tämä
ei ole mikään uroteko, tietenkään. Jokainen jota elokuvat
vähänkin kiinnostavat, on nähnyt suurimman osan 101 parhaasta,
koska ne ovat klassikoita. Vähänkin kauemmin elokuvissa käynyt ja
telkkaria katsonut aikalainen on väistämättä nähnyt nämä
filmit.
Amerikkalaisten
käsikirjoittajien valikoima parhaista käsikirjoituksista on
tietysti varsin amerikkalainen. Listalta löytyy vain pari
eurooppalaista elokuvaa, yksi Renoir ja yksi Fellini.
Tämäkään
ei ole yllätys.
Eikä
se ole pakinan aiheen kannalta oleellista.
Oleellista
on, että kulttuuri on yhteistä ja rajatonta, vapaata kulkemaan
filosofisten ja fyysisten rajojen yli.
Yhtä
oleellista on että suomalaiset ovat tässä saamapuolella. Meidän
kannalta ”kauppatase”, ”maksutase” ja ”vaihtotase” ovat
negatiivisia. Me tuomme enemmän kuin viemme. Me olemme yhdessä
velkaa muulle maailmalle.
Mutta
tätä ”kulttuurivelkaa” ei pidä kauhistella. Ei edes Koiviston.
Sitä ei tarvitse maksaa koskaan pois. Jos se kasvaa korkoa korolle,
siitä on pelkästään hyötyä.
Tässä
jos missä velat muuttuvat saataviksi.
”Britannian
vapaakauppapolitiikan yksi puoli tähtäsi markkinoiden valtaamiseen
omalle vientiteollisuudelle”, kirjoittaa Markku Kuisma teoksessa
Saha (Siltala 2011). ”Toinen yhtä tärkeä puoli oli turvata
mahdollisimman edullinen elintarvikkeiden ja raaka-aineiden hankinta
saarivaltakuntaan.”
Vuosina
1842-1866 Englanti poisti asteittain puutullit. Ei
luonnonoikeudellista moraalia kohentaakseen vaan hyötyäkseen
vapaakaupasta. Yhteinen hyvä palveli yksityistä etua. Ja päinvastoin.
Puutullien
poistuminen avasi Suomelle tien vaurastumiseen.
”Suomalaisesta
näkökulmasta olennaisinta oli”, Kuisma sanoo, ”että Britannian
kauppapolitiikan liberalisointi palautti protektionismin rikkoman
yhteyden tärkeimmälle markkina-alueelle. Kun Lontoo vaihtoi
suojatullit vapaakauppaan, se avasi samalla portin Pohjolan
metsäteolliselle läpimurrolle.”
Vapaakauppa
järkytti Impivaaran rauhaa. Sahoja pystytetttiin, puita kaadettiin,
rahaa ja vapautta kehrättiin.
Ensi
syksynä presidentti Mauno Koivisto täyttää 90 vuotta.
Koivisto
on antanut Huvudstadbladetille 3.3. haastattelun otsikolla Finland
hör hemma i EU, jota Helsingin Sanomat lainaa verkkosivullaan.
Haastattelussa Koivisto sanoo, että taloudellinen verkosto takaa
rauhan paljon paremmin kuin esimerkiksi sotilaallinen liittoutuminen
Naton kanssa. ”Kauppasopimukset ovat eräänlaisia pehmeitä
rauhansopimuksia”, Koivisto muistuttaa.
Hän
kertoo suhtautuneensa alusta asti myönteisesti Suomen
eurooppalaiseen yhdentymiseen, siihen että asioita käsitellään
laajemmassa asiayhteydessä, että ollaan mukana suuremmassa
mittakaavassa.
Että yhteiset säännöt ovat voimassa.
Että yhteiset säännöt ovat voimassa.
”Minua
ei erityisesti kiinnostanut se, että hölmöjä suunnitelmia
vietäisiin läpi mahdollisimman itsenäisesti”, Koivisto sanoo.
”On tärkeää käydä laajoja keskusteluja, ja meidän tulee olla
sidoksissa toisiimme. Meidän on oltava mukana siellä, missä
taloudellisia kysymyksiä ratkaistaan ja meillä on oltava ääni,
vaikka se olisi heikkokin."
Tästähän
melkein tulee mieleen Yhdysvaltojen perustajien näkemykset, joihin
viittasin toissaviikkoisessa pakinassa. Suuruus on paras keino vaalia
vähemmistöjen oikeuksia.
Pieni
saattaa olla kaunista, mutta usein se on ahdasmielisyyden synonyymi.
Äärimmäinen itsenäisyys hivelee itsetuntoa, mutta yhteisölle se
saattaa koitua turmioksi.
On
sääli että nationalistinen populismi valtaa Eurooppaa, meillä ja
muualla. Lyhytnäköisyys johtaa taaksepäin. Edistys ei ole
luonnonlaki.
Populistien
halu sulkea rajat sisäänpäin ja toive avata rajat ulospäin on
itsepetosta.
Henkisiä
ja fyysisiä muureja rakentavat ”nationalistit” kehottavat
suomalaisia välttelemään ulkomailta tulevia tavaroita, sapuskaa ja
palveluita. Samaan aikaan he kauppaavat ulkomaille suomalaisia
laivoja ja muuta tekniikkaa.
Kuka
näin tekopyhältä kauppamieheltä mitään ostaisi?
Demokratia
on kummallinen apparaatti. Siitä voi tulla ulos melkein mitä
tahansa.
Kansa
ei ole koskaan väärässä - niinkö?
Kyllä
kansa tietää.
Ihanko
totta? Että tietää!
Jos
näin on, näin varmaankin on, mutta kannattaa muistaa, että vaikka
kansa äänestää aina ”oikein”, sen valitsemat edustajat voivat
tehdä huonoja päätöksiä. Demokraattisesti valittu edusmies ohjaa auton kenties ojaan.
Demokratiasta
ei siis mitenkään seuraa, että valitut parlamentit tekisivät
väistämättä parhaita mahdollisia päätöksiä.
Sisiliassa
paistoi aurinko vapunpäivänä 2011.
Muutaman
myrskyisen päivän jälkeen taivas loisti sinisenä unelmana
Taorminan ja Castelmolan kukkuloiden yläpuolella. Vietimme
vapunpäivää Giardini Naxoksen hiekkarannalla. Tyhjäntoimittamista
auringonpaisteessa, välipaloja ja proseccoja.
Seuraavana
päivänä odottelimme Messinan junaa Giardini Naxoksen
rautatieasemalla. Asemalaiturilla oli vain yksi penkki istua.
Tällä
asemalla Francis Ford Coppola kuvasi yhden kohtauksen elokuvaan
Kummisetä osa III (1990). Miljöö on edelleen melkein sama, mutta
laiturin kivetys on uusittu. Kummisedässä asemakohtaus on
tapahtuvinaan Bagheriassa.
Odotimme
Messinaan menevää junaa. Viereemme horjahteli hieman pelottavan
näköinen juopunut mies rokonarpisine kasvoineen, pitkässä
takissa ja leverälierinen musta hattu päässä. Kuin suoraan
mafiaelokuvasta.
Istuuduttuaan
mies ryhtyi juttelemaan. Hän kysyi mistä olimme kotoisin. Sitten millaista
politiikkaa Suomessa harjoitetaan.
”Huono
juttu”, mies sanoi kun kerroin että populistit olivat voittaneet
kevään vaalit. Juovuksissa tai ei, mies tuntui tietävän Suomen
poliittisesta elämästä jotakin.
”Tiedättekö?”
hän kysyi ennen kuin horjahteli luotamme. ”Tiedättekö että
Obama on tänään ampunut Osama bin Ladenin?”
Emme
tienneet.
Emme
uskoneet pelottavalta näyttävän miehen puheita ennen kuin
kuulimme, että hän oli oikeassa.
Giardini Naxos, rautatieasema. Kyösti Salovaara 2011.
Sivuhuomio elokuvista:
VastaaPoistaKymmenen parasta ovat: Casablanca, Kummisetä, Chinatown, Citizen Kane, Auringonlaskun katu, Piukat paikat ja Kummisetä II, nämä olen itse nähnyt...
Ehkä valintaan on vaikuttanut myös esitys (kuvaus, lavastus, näyttelijät, toteutus :)
***
Mauno Koiviston suurimmaksi ansioksi nostaisin parlamentarismin noston, jonka väistämätön seuraus on ollut presidentin vallan määrätietoinen ja minusta jo liiallinenkin riisuminen.
Niinpä, voi olla että parlamentti ei aina näytä käyttäytyvän sen vallan arvoisesti jonka on itselleen saanut. Toisaalta se että parlamenttia pitäisi presidentin tai "kuninkaan" vahtia, tuntuu sekin ajatus vähän oudolta (vaikka joskus perustellulta).
PoistaEhkäpä tällainen maallikko voisi "vaatia" että parlamentarismiakin pitäisi jotenkin kehittää, mutta mitään ehdotusta en kyllä osaa sanoa.
Kuuntelin tänään radiosta kun Helsingin edusmies Pajunen vaati 2 miljoonan asukkaan Helsinkiä sillä perusteella että se lisää demokratiaa. Kenen demokratiaa, tekee mieli kysyä?
Itse asiassa on huolestuttavaa, että pian kaikki avoimet työpaikat ovat Helsingissä, toisaalta hyvä, että edes jossain on työpaikkoja.
PoistaNöistä filmeistä muuten Kummisedässä käsitellään elokuvia (pääosa Johnny Fontainelle) ja Auringonlaskun katu kertoo mykkäelokuvien tähdestä, ohjaajasta ja käsikirjoittajasta, ja Citizen Kane, jossa kyse on mm. mediaimperiumista :)
PoistaKun Helsingistä puhutaan, niin huomion voi kiinnittää siihen että pääkaupunkiseudulla ja nimenomaan Helsingissä ja Espoossa pääosa työpaikoista liittyy teollisen tuotannon tukemiseen eli työpaikat ovat it-firmoissa, myyntikonttoreissa jne. Varsinaiset tavarat, joita esimerkiksi viedään muihin maihin, tehdään muualla.
PoistaOlisi jännää nähdä tilasto, että missä fyysisesti Suomessa tehdään meille tulevat vientituotot, siis tavarat. Tavaran arvosta siis irrotettuna hallinto, myynti ja tukipalvelut.
Kummallista sekin on, että it-firmat keskittyvät Kehä ykkösen reunalla (juuri uutinen että Tiedon pääkonttori tulee Leppävaaraan Espooseen) vaikka it-hommia voisi yhtä hyvin nykyään tehdä Leppävirralla tai Pihtiputaalla. Tai vaikkapa Aurinkorannikolla!