[Nelson
DeMille täyttää 70 vuotta 23.8.2013]
Huomenna,
perjantaina, Long Islandilla New Yorkin kupeessa asuva Nelson DeMille
täyttää 70 vuotta.
Paikka,
amerikkalainen kultarannikko, kuvastanee menestyskirjailijaa hyvin ja
monellakin tavoin.
Kirjailija Rahaa kuin rannan hiekkaa romaanin liepeessä. |
Siellähän
F. Scott Fitzgeraldin Jay Gatsby iltaisin katseli vihreää valoaan,
menneisyyden unelmaa joka näytti iäksi kadonneen, vaikka olikin
aivan siinä lähellä, käsin kosketeltavissa melkein. Ja sieltähän
DeMille on kirjoittanut (ehkä) parhaan romaaninsa Rahaa kuin rannan
hiekkaa (The Gold Coast 1990. Suom. 1991). Tätä romaania voi
DeMillen mukaan luonnehtia romaaniksi missä Jay Gatsby kohtaa
Kummisedän.
Englantilaiset
pioneerit asuttivat Long Islandin kauan sitten. DeMille sanoi viime
keväänä amerikkalaisten sotaveteraanien American Legion
-julkaisussa, että hän luo romaaninsa englantilaisten
kirjailijoiden tavoin henkilökuvista ja dialogista. Toisin kuin
amerikkalaisissa jännäreissä DeMillelle juoni ei ole oleellista
vaan henkilöt.
Kultarannikko-romaaninsa
DeMille aloitti aloitti lainauksella Thomas Mannin Taikavuoresta:
”Ihminen ei elä vain henkilökohtaista elämäänsä yksilönä
vaan myös, tietoisesti tai tiedostamattaan, aikakautensa ja
aikalaistensa elämää.”
demillen romaaneja
DeMillen
romaaneja on myyty kaikkiaan ja kaikkialla ja kaikissa muodoissaan
(painettuna, e-kirjoina, äänikirjoina) yhteensä noin 50 miljoonaa
kappaletta.
Menestyskirjailija
taiteilee kauppamiehen ja taiteilijan roolien välisellä rajalla,
korkealle viritetyn nuoran pyörryttävässä vaarassa joka uhkaa
jokaista nuorallakävelijää. Ei saa pudota häikäilemättömään
kaupallisuuteen, ei horjahtaa siveään tekotaiteeseen.
Tietenkin
DeMille tunnistaa paikkansa nuoralla.
”Charles
Dickens oli suosittu, kaupallinen kirjoittaja ja nyt hänen teoksiaan
sanotaan klassikoita”, DeMille huomautti The New York Timesin
haastattelijalle muutama vuosi sitten. ” Ehkä muutamasta minunkin
romaanistani tulee klassikko, toivottavasti, mutta jos ei tule, niin
sitten ei.”
Suomessa
DeMilleä on julkaissut kolme kustantajaa, Otava, Book Studio ja
Tammi, joka lopetti DeMillen kääntämisen vietnamromaaniin Syvälle
viidakkoon (Up Country 2002) vuonna 2002 . Kun nyt luin tämän hienon
romaanin uudestaan, huomasin että Tammi on käännöksessä
lyhentänyt alkuteosta, samoin kuin trilleriä Leijonan isku (2001.
The Lion's Game 2000).
Nykyaikana
romaanien lyhentäminen on hävytöntä puuhaa, melkein
rikollisluonteista eikä rikosta lievennä yhtään, että sen
tunnustaa, niin kuin Tammi nimiölehdillä tunnnustaa.
on kirjailijoita
On
kirjailijoita jotka löytävät äänensä heti esikoisromaanissaan
eikä heidän kirjoittajanurallaan tapahdu kummoistakaan kehitystä
kirjailijan varttuessa. Suomalainen Ilkka Remes on tällainen
kirjailija, hänen ensimmäinen tai viimeisin romaaninsa tuntuvat
samanlaisilta, yhtä jännittäviltä ja yhtä hyvin tai huonosti
kirjoitetuilta. Tai ajatellaan amerikkalaisia Hemingwaytä ja Norman
Maileria, jotka kirjoittivat merkittävämmät romaaninsa heti
alkumetreillä ja sitten yrittivät epätoivoisesti löytää äänensä
uudestaan.
Sitten
on Nelson DeMillen kaltaisia kirjailijolta, jotka yht'äkkiä monia
romaaneja kirjoitettuaan tuntuvat löytävän äänensä, tavoittavan
jonkinlaisen taianomaisen kertojanvarmuuden, melkein unenomaisen
kyvyn vietellä lukija mukaansa tuntemaan ja kokemaan sen minkä
kirjailija haluaa kertoa.
Tällaisia
”oman äänensä” pitkällä urallaan löytäneitä ovat mm.
Elmore Leonard (+), Ross Macdonald, ehkäpä myös Graham Greene ja
jopa Philip Roth, joka kasvoi 60-luvun ”kohukirjailijasta”
kertojamestariksi joskus 1970-luvun puolivälissä.
Nelson
DeMille siis ”löysi äänensä” (tämä ilmaisu kyllä kuulostaa
aika kornilta) 90-luvun taitteessa romaanissa Rahaa kuin rannnan
hiekkaa. Tuon romaanin rinnalle tekee mieli nostaa yhtä hienoina ja
kirjailijan monipuolista kypsyyttä kuvaavina romaaneina
dekkarimainen Kenraalin tytär (The The General's Daughter 1992. Suom
1997), niin ikään longislandilainen Luumusaari (Plum Island 1997.
Suom 1998) ja josephconradmainen Syvälle viidakkoon.
DeMille
on sanonut että hänen mielestään romaaneista pitää oppia
jotakin. Paikkoja, historiaa, henkilöiden kautta aikakauden tuntoja,
psykologiaa ja moraalia. DeMille kuulostaa erittäin tyytyväiseltä
kertoessaan haastattelijalle, että romaania Rahaa kuin rannan
hiekkaa on verrattu Edith Whartonin amerikkalaisiin (yläluokan)
taparomaaneihin.
DeMille
palveli Vietnamissa nuorena upseerina 1967-68. Syvälle viidakkoon on
ikään kuin paluuta tuohon aikaan, menettyyn viattomuuteen, jaettuun
kunniattomuuteen, koettuun sankaruuteen. Tässä romaanissa DeMille
lähettää sankarinsa Paul Brennerin, armeijan rikostutkijan
90-luvun lopulla selvittämään Vietnamissa 1968 Tet-hyökkäyksen
aikana tapahtunutta amerikkalaisen sotilaan murhaa. Epäiltynä on
toinen amerikkalainen sotilas.
Samalla
kun romaani on eräänlainen matka pimeyteen Joseph Conradin
hengessä, se on kasvukertomus ja vapautumiskertomus. Historiaa ei
voi unohtaa, mutta sen voi hyväksyä tai ainakin ymmärtää.
Syvälle
viidakkoon on yhtä koskettava ja merkittävä romaani kuin ovat
tuolta samalta alueella ja suunnilleen samoilta vuosikymmeniltä
kertovat Graham Greenen Hiljainen amerikkalainen (1955) ja John le
Carrén Sota ilman sankareita (The Honourable Schoolboy, 1977).
Erään
romaaninsa esipuheessa DeMille lainaa George Orwellia, joka kirjoitti
että ”se joka hallitsee menneisyyttä, hallitsee tulevaisuutta, se
joka hallitsee nykyisyyttä, hallitsee menneisyyttä.”
Tässäkö
kirjailijan tehtävä: kuvata (kriittisesti) miten menneisyyttä,
tulevaisuutta ja nykyketkeä hallitaan ja kontrolloidaan.
mietin että
Mietin
että uskallanko sanoa DeMilleä tyyliniekaksi.
Sanon
häntä siis tyyliniekaksi, silläkin uhalla että
menestyskirjailijana DeMille pyrkii viihdyttämään ja myös sen
muistaen, että minä-muodossa kirjoitettua proosaa
kirjallisuustutkijat usein pitävät rajoittuneena ja kevyenä
kirjallisuutena.
Yhtä
kaikki DeMille tuntui löytävän oman persoonallisen tapansa kertoa
tarinoitaan minä-kertojiensa myötä. Mafiakuvioihin sotkeutuva
lakimies John Sutter (Rahaa kuin rannan hiekkaa, The Gate House
2008), armeijan rikostutkija Paul Brenner (Kenraalin tytär, Syvälle
viidakkoon ja sivuhenkilönä romaanissa The Panther 2012) ja
FBI-tutkija John Corey (Luumusaari, Leijonan isku, Night Fall 2004,
Wild Fire 2006, The Lion 2010, The Panther) ilmaisevat itseään - ja
kirjoittajansa näkemystä ajastaan ja aikansa tavoista –
letkautuksillaan, kovaksikeitetyllä puheellaan, sarkasmeillaan ja
martininkuivalla huumorilla joka koettelee vastahenkilöiden kykyä reagoida puheeseen samalla mitalla.
Oikeastaan
on hienoa, että DeMille uskoo vankkumattomasti provokatiivisen
puheen, sanojen sisällön vaikutukseen ja merkitykseen.
Minä-kertojan
käyttämisessä on toki huonot puolensa. Romaanien kokonaisuudesta
irroitettuna olisi vaikea tietää, koska puhuu Brenner, koska Corey
tai Sutter, mutta ehkä se ei olekaan oleellista. Tärkeää on
kirjailijan ääni - DeMillen ääni joka kommentoi maailman menoa.
vaikka demille
Vaikka
DeMille kertoo olevansa englantilaisen jännityskirjallisuuden ja
kirjallisuuden ”perillinen”, hänen tyylissään jalostuu
tietysti amerikkalaisen kovaksikeitetyn romaanin perinne,
yhdistettynä ehkäpä sitten fitzgeraldimaiseen tai whartonimaiseen
moraalikerrontaan.
En
tietenkään vähättele DeMillen ajatusta kuulua englantilaisten
kertojien perheeseen: Dickensin runsauteen; Greenen
yhteiskunnallisuuteen ja hyvän ja pahan välisen dilemman
pohtimiseen; le Carren älyllisyyteen ja taitoon kuvata insituutiota
ja organsaatioita ihmisten puheen kautta.
Mutta
mitäpä muuta amerikkalainen kirjallisuus voisikaan olla kuin
englantilaisen ja sitten lopulta amerikkalaisen kirjallisuuden
yhdistämistä? Synteesi, sovitus, pelastus.
Kuinka
komeasti huomenna perjantaina 70 vuotta täyttävä Nelson DeMille
kunnioittikaan saamaansa kulttuuriperintöä lainatessaan Long Island
-romaanissaan Walt Whitmania: ”Amerikka on jo sinänsä suurinta
runoutta.”
Tai universaalia kulttuuriperintöä lainatessaan toisaalla Georges Braqueta: ”Totuus on olemassa, valhe
on keksittävä.”
Ja
kas, näin päädyimme Platoniin.
Eikä
sen pidemmälle tarvitse mennä.
___________________________________________________________
(+)
Kuluvan viikon tiistaina, juuri kun olin saanut pakinani ensimmäisen
version valmiiksi, kantautui merien yli surullinen viesti
Detroitista: Elmore Leonard kuoli 87 vuotiaana. Detroitin
Dickensiksi sanotulta Leonardilta (1925-2013) jäi kesken hänen 46.
romaaninsa.
Ylläolevaan tekstiin sopii hyvin kasku Leonardista: kun
Leonardin romaani Stick julkaistiin Eglannissa vuonna 1984, muuan
kriitikko kutsui sitä hienoksi esikoisromaaniksi. Leonard oli
tuolloin melkein 60 vuotias ja Stick oli hänen 21. romaaninsa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti