[Miksi
kaikki kirjoittavat dekkareita?]
Zsik!
Zsik! Zsik!
Punarinta
ääntelee pensaikossa. Sitten se hypähtää puutarhassa
juoma-astian reunalle ja tarkkailee minua.
Minä tarkkailen sitä.
Me tarkkailemme.
Kaksi vierasta. Pakosti tuttuja.
Minä tarkkailen sitä.
Me tarkkailemme.
Kaksi vierasta. Pakosti tuttuja.
Loppukesän
äänimaisema, kesän kaltevammaksi käyvät auringonsäteet pihlajan
oksien läpi, kuin nuolet singottu punaisiin marjoihin.
Kuin
kultaiset nuolet.
Zsik!
Zsik! Zsik!
Auringon
nuolien tarkoitusta ei tarvitse miettiä.
Eikä
punarinnan ääniä loppukesän maisemassa. Riittää kun tiedostaa,
että luonnon fyysinen ympäristö elää tavallaan. Se on rakentunut
pitkään eikä sitä tarvitse uudistaa eikä sille tarvitse
suunnitella rakenneuudistusta syksyn budjettiriihessä.
Ihmisen
tekemä on heiveröisempää. Nyt talous sakkaa, sanoo radion
toimittaja enkä ole varma tietääkö hän mitä termi ”sakkaaminen”
tarkoittaa. Mutta purjeet kannattaa nyt silti reivata? Vai ihanko päinvastoin?
Sunnuntaina
panin menemään lyhyen arvostelun eräästä suomalaisesta
dekkarista. Saatteeksi kirjoitin ihmettelyni. Miksi tällaisia
heikkotasoisia romaaneja ilmestyy niin paljon? Miksi kaikki pitää
kirjoittaa dekkariksi kun muitakin kirjallisuuden genrejä on
olemassa? Eikö näillä nykyajan kirjailijoilla ole lainkaan
kustannustoimittajaa, joka ohjaisi kirjoittajaa?
Kenen
etu on julkaista sata suomalaista dekkaria vuodessa?
Lukijoidenko?
Kirjoittajienko? Kustantajienko?
En
tiedä johtuuko dekkareiden yletön määrä kysynnästä.
Kaipaavatko
lukijat niitä?
Vai
sopiiko dekkarin muoto kerta kaikkiaan parhaiten kuvaamaan modernia
pirstaleista maailmaa? Siis siinä mielessä että dekkarissa järjestetään sekava todellisuus loogiseksi tarinaksi. Kaipaako ihminen
(lukija) selitystä monimutkaiselle todellisuudelle ja parhaan
”selityksen” tarjoaa dekkarin muottiin rakennettu realistinen
romaani? Tai sitä että dekkarissa paremmin kuin missään voidaan liikkua yhteiskunnan sosiaalisten kerrostumien läpi.
Ehkä
näin on, mutta se ei perustele monien suomalaisten nykydekkareiden
hapuilevaa esteettistä otetta. Romaanit ovat niin arkipäiväisiä,
että puhelinluettelokin (jos sellaisen löytää) alkaa tuntua
elävältä proosalta.
No,
realismi ja jopa inhosellainen lienee suomalaisen kirjallisuuden
perinteinen vaiva, jota ei ole pakeneminen. Ja kun pohjoismainen
realistinen salapoliisikirjallisuus valloittaa maailmaa, mikseivät
suomalaiset seuraisi perässä.
Täällä
perässähiihto on suosittua urheilua.
Ongelma
ei ole siinä, että kaikesta voi kirjoittaa dekkarin vaan siinä,
että kaikesta pitää tehdä dekkari.
Miksi?
En
osaa vastata.
George
Orwell (oik. Eric Blair) kirjoitti vuonna 1947 esseen Why I Write.
Tuossa
esseessä Orwell väitti että proosan kirjoittamiseen löytyy neljä
päämotiivia – sen ohella että kirjoitetaan rahasta, elinkeinona.
Penguin Books 1970 |
Orwell
luettelee ne ja sanoo, että ne löytyvät jokaisesta kirjoituksesta,
eri tavalla painotettuina tietysti.
Kirjoittamisen
motiivit ovat: Silkka egoismi, esteettinen intoilu, historiallinen
heräte ja poliittinen tarkoitus.
Omassa
tuotannossaan Orwell sanoi kallistuneensa poliittiseen kirjoitteluun.
Se kenties johtui siitä, että niin paljon tapahtui maailmalla
tuohon aikaan.
Mielenkiintoiselta
kuulostaa Orwellin toteamus, että kirjailijoiden lisäksi vahva
egoismi ohjaa tiedemiesten, taiteilijoiden, poliitikkojen,
lakimiesten, sotilaiden ja menestyneiden liikemiesten elämää ja
tekoja. Kaiketi myös saavutuksia.
Sekin
on mielenkiintoista, että massoilta puuttuu Orwellin mielestä
tuollainen silkka egoismi. Hän sanoo että keskivertoihmiset
luopuvat egoismista – oman uransa kehittämisestä –
kolmekymppisinä ja elävät sen jälkeen muille kuin itselleen.
Näinkö
myös nykysuomessa?
Orwellin
neljän motiivin kriteeriä voisi hyvin käyttää kun ryhtyy
arvioimaan sitä tai tätä romaania.
Äkkipäätä
tuntuisi kohtuulliselta sanoa, että silkan egoismin vuoksi
kirjoitettu romaani ei voi olla paras mahdollinen. Mutta mistäpä
sen tietää.
Historiallisen
vaikutteiden penkominen ja selvittäminen kuulostaa pyyteettömältä
ja arvokkaalta. Eikö vaan? Myös esteettinen intoilu perustelee
sanojen ja tarinoiden rakentelua posiitivisesti – vai viekö
liioiteltu estetiikka joskus myös metsään?
Taiteen
poliittiselle tarkoitukselle ja pyrkimykselle moni nyrpistää nenää,
mutta jos politiikalla tarkoitetaan yhteiskunnallista tietoisuutta ja
halua kommentoida sitä, ei juuri muuta olekaan kuin poliittista
taidetta. Orwell muistuttaa, että kun joku sanoo, että taiteella ei
saa olla mitään tekemistä politiikan kanssa, sekin on itsessään
poliittinen asenne.
Mutta
miten tämä kaikki liittyy suomalaisiin nykydekkareihin?
No,
sillä tavalla että minusta tuntuu että...
Siis
että liian usein dekkarin kirjoittamisen pontimena on vain silkka
egoismi.
Tämän
viikon Guardianissa oli Ruth Rendellin (s. 1930) haastattelu.
Haastattelija
kysyi miten kokenut, yli viisikymmentä dekkaria julkaissut kirjailija
neuvoisi nuoria kirjoittajia.
Rendell
sanoi esittävänsä nuorelle kirjailijalle aina saman kysymyksen:
”Haluatko
todella tehdä tätä? Oletko niin innostunut ettet voi itsellesi
mitään – sinä kaipaat tehdä sitä, ja kun sitten teet, sinä
todellakin nautit siitä? Jos sinusta ei tunnu tällaiselta – jos
oikeastaan sanot että haluat vain nähdä kirjasi kirjakaupan
hyllyllä – unohda kirjoittaminen ja ryhdy tekemään jotain
muuta.”
Dekkarithan ovat siinä mielessä hauskaa luettavaa, että niiden avulla voi arvioida niihin implisiittisesti piilotettua etiikkaa. Missä suhteessa dekkareissa esiintyy esimerkiksi seuraus-, hyve-, tai velvollisuusetiikka? Minkälaisia vaikeita eettisiä pulmia voidaankaan erilaisten eettisten katsantokantojen välille dekkareissa fiktiivisten ominaisuuksien ja tapahtumien avulla rakennella? (Ja mitä kimurantimpi, sen parempi :))
VastaaPoistaJa sitten se mielenkiintoisin: käytämme lukiessa usein tiedostamattomasti erilaisia sosiaalisia luokitteluja arvuutellessamme kirjassa olevia hyvää ja pahaa. Minkälaiset kielelliset ilmaisut ja fiktiiviset kuvaukset saavat meidät dekkarissa luokittelemaan asioita hyviksi tai pahoiksi ja millä perusteilla? Minkälaisia mielessämme laaditut arviointiperusteet ovat ja ovatko nämä perusteet loogisesti ja moraalisesti kestäviä? Useinhan murhaajaksikin osoittautuu henkilöksi, jolle kirjailija on antanut vähiten tähän rooliin sopivaa roolikalustoa.
Erilaisten luokittelujärjestelmien oikeudenmukaisuus sekä niiden rationaalinen perusteltavuus on aina kiinnostanut minua ja se stimuloi miettimään asioita. Suoranta (2003) kiteyttää H.A. Girouxin näkemyksen asiasta myös lauseena, jossa todetaan, että viihde antaa mainion keinon tarkastella mitä sen takana on.
*****
Suomen dekkariseuran lehti Ruumiin kulttuurissa 3/2011 niinkin kunnianarvoisa taho, kun arkkipiispa Kari Mäkinen lausui dekkareista osuvan viisaasti: "Dekkareita intohimoisemmin ei kukaan tässä kulttuurissa yritä saada otetta sellaisista suurista asioista kuin kuolema, pahuus, viha, pelko, syyllisyys ja armo." Niin totta, niin totta! Hienosti kiteytetty näkemys kirjallisuuslajin hyvistä puolista.
Minä olen huono kommentoimaan mitään dekkareista, mutta puhelinluetteloita selailen huvikseni useinkin!
VastaaPoistaJoo, samaa mieltä, tietysti - dekkarit on tapa liikkua yhteiskunnassa kaikkiin suuntiin, myös "luokkien välissä" ja poikki.
VastaaPoistaMutta.... kaikkien ei kuitenkaan, ehkä tarvitse dekkareita kirjoittaa.
Puhelinluettelon selaaminen saattaa olla hauskaa.
Palailen tähän myöhemmin - nyt pimeällä hiljaisella saarella Höytiäisellä, tähtikirkkaan taivaan alla.