torstai 29. elokuuta 2013

Miksi?


[Miksi kaikki kirjoittavat dekkareita?]



Zsik! Zsik! Zsik!
     Punarinta ääntelee pensaikossa. Sitten se hypähtää puutarhassa juoma-astian reunalle ja tarkkailee minua. 
     Minä tarkkailen sitä.
     Me tarkkailemme.
     Kaksi vierasta. Pakosti tuttuja.
     Loppukesän äänimaisema, kesän kaltevammaksi käyvät auringonsäteet pihlajan oksien läpi, kuin nuolet singottu punaisiin marjoihin.
     Kuin kultaiset nuolet.
     Zsik! Zsik! Zsik!


Auringon nuolien tarkoitusta ei tarvitse miettiä.
     Eikä punarinnan ääniä loppukesän maisemassa. Riittää kun tiedostaa, että luonnon fyysinen ympäristö elää tavallaan. Se on rakentunut pitkään eikä sitä tarvitse uudistaa eikä sille tarvitse suunnitella rakenneuudistusta syksyn budjettiriihessä.
     Ihmisen tekemä on heiveröisempää. Nyt talous sakkaa, sanoo radion toimittaja enkä ole varma tietääkö hän mitä termi ”sakkaaminen” tarkoittaa. Mutta purjeet kannattaa nyt silti reivata? Vai ihanko päinvastoin?
    Sunnuntaina panin menemään lyhyen arvostelun eräästä suomalaisesta dekkarista. Saatteeksi kirjoitin ihmettelyni. Miksi tällaisia heikkotasoisia romaaneja ilmestyy niin paljon? Miksi kaikki pitää kirjoittaa dekkariksi kun muitakin kirjallisuuden genrejä on olemassa? Eikö näillä nykyajan kirjailijoilla ole lainkaan kustannustoimittajaa, joka ohjaisi kirjoittajaa?
     Kenen etu on julkaista sata suomalaista dekkaria vuodessa?
     Lukijoidenko? Kirjoittajienko? Kustantajienko?
     En tiedä johtuuko dekkareiden yletön määrä kysynnästä.
     Kaipaavatko lukijat niitä?
     Vai sopiiko dekkarin muoto kerta kaikkiaan parhaiten kuvaamaan modernia pirstaleista maailmaa? Siis siinä mielessä että dekkarissa järjestetään sekava todellisuus loogiseksi tarinaksi. Kaipaako ihminen (lukija) selitystä monimutkaiselle todellisuudelle ja parhaan ”selityksen” tarjoaa dekkarin muottiin rakennettu realistinen romaani? Tai sitä että dekkarissa paremmin kuin missään voidaan liikkua yhteiskunnan sosiaalisten kerrostumien läpi.
     Ehkä näin on, mutta se ei perustele monien suomalaisten nykydekkareiden hapuilevaa esteettistä otetta. Romaanit ovat niin arkipäiväisiä, että puhelinluettelokin (jos sellaisen löytää) alkaa tuntua elävältä proosalta.
     No, realismi ja jopa inhosellainen lienee suomalaisen kirjallisuuden perinteinen vaiva, jota ei ole pakeneminen. Ja kun pohjoismainen realistinen salapoliisikirjallisuus valloittaa maailmaa, mikseivät suomalaiset seuraisi perässä.
     Täällä perässähiihto on suosittua urheilua.


Ongelma ei ole siinä, että kaikesta voi kirjoittaa dekkarin vaan siinä, että kaikesta pitää tehdä dekkari.
     Miksi?
     En osaa vastata.


George Orwell (oik. Eric Blair) kirjoitti vuonna 1947 esseen Why I Write.
     Tuossa esseessä Orwell väitti että proosan kirjoittamiseen löytyy neljä päämotiivia – sen ohella että kirjoitetaan rahasta, elinkeinona.
Penguin Books 1970
     Orwell luettelee ne ja sanoo, että ne löytyvät jokaisesta kirjoituksesta, eri tavalla painotettuina tietysti.
     Kirjoittamisen motiivit ovat: Silkka egoismi, esteettinen intoilu, historiallinen heräte ja poliittinen tarkoitus.
     Omassa tuotannossaan Orwell sanoi kallistuneensa poliittiseen kirjoitteluun. Se kenties johtui siitä, että niin paljon tapahtui maailmalla tuohon aikaan.
     Mielenkiintoiselta kuulostaa Orwellin toteamus, että kirjailijoiden lisäksi vahva egoismi ohjaa tiedemiesten, taiteilijoiden, poliitikkojen, lakimiesten, sotilaiden ja menestyneiden liikemiesten elämää ja tekoja. Kaiketi myös saavutuksia.
     Sekin on mielenkiintoista, että massoilta puuttuu Orwellin mielestä tuollainen silkka egoismi. Hän sanoo että keskivertoihmiset luopuvat egoismista – oman uransa kehittämisestä – kolmekymppisinä ja elävät sen jälkeen muille kuin itselleen.
     Näinkö myös nykysuomessa?


Orwellin neljän motiivin kriteeriä voisi hyvin käyttää kun ryhtyy arvioimaan sitä tai tätä romaania.
     Äkkipäätä tuntuisi kohtuulliselta sanoa, että silkan egoismin vuoksi kirjoitettu romaani ei voi olla paras mahdollinen. Mutta mistäpä sen tietää.
     Historiallisen vaikutteiden penkominen ja selvittäminen kuulostaa pyyteettömältä ja arvokkaalta. Eikö vaan? Myös esteettinen intoilu perustelee sanojen ja tarinoiden rakentelua posiitivisesti – vai viekö liioiteltu estetiikka joskus myös metsään?
     Taiteen poliittiselle tarkoitukselle ja pyrkimykselle moni nyrpistää nenää, mutta jos politiikalla tarkoitetaan yhteiskunnallista tietoisuutta ja halua kommentoida sitä, ei juuri muuta olekaan kuin poliittista taidetta. Orwell muistuttaa, että kun joku sanoo, että taiteella ei saa olla mitään tekemistä politiikan kanssa, sekin on itsessään poliittinen asenne.
     Mutta miten tämä kaikki liittyy suomalaisiin nykydekkareihin?
     No, sillä tavalla että minusta tuntuu että...
     Siis että liian usein dekkarin kirjoittamisen pontimena on vain silkka egoismi.


Tämän viikon Guardianissa oli Ruth Rendellin (s. 1930) haastattelu.
     Haastattelija kysyi miten kokenut, yli viisikymmentä dekkaria julkaissut kirjailija neuvoisi nuoria kirjoittajia.
     Rendell sanoi esittävänsä nuorelle kirjailijalle aina saman kysymyksen:
     ”Haluatko todella tehdä tätä? Oletko niin innostunut ettet voi itsellesi mitään – sinä kaipaat tehdä sitä, ja kun sitten teet, sinä todellakin nautit siitä? Jos sinusta ei tunnu tällaiselta – jos oikeastaan sanot että haluat vain nähdä kirjasi kirjakaupan hyllyllä – unohda kirjoittaminen ja ryhdy tekemään jotain muuta.”


3 kommenttia:

  1. Dekkarithan ovat siinä mielessä hauskaa luettavaa, että niiden avulla voi arvioida niihin implisiittisesti piilotettua etiikkaa. Missä suhteessa dekkareissa esiintyy esimerkiksi seuraus-, hyve-, tai velvollisuusetiikka? Minkälaisia vaikeita eettisiä pulmia voidaankaan erilaisten eettisten katsantokantojen välille dekkareissa fiktiivisten ominaisuuksien ja tapahtumien avulla rakennella? (Ja mitä kimurantimpi, sen parempi :))

    Ja sitten se mielenkiintoisin: käytämme lukiessa usein tiedostamattomasti erilaisia sosiaalisia luokitteluja arvuutellessamme kirjassa olevia hyvää ja pahaa. Minkälaiset kielelliset ilmaisut ja fiktiiviset kuvaukset saavat meidät dekkarissa luokittelemaan asioita hyviksi tai pahoiksi ja millä perusteilla? Minkälaisia mielessämme laaditut arviointiperusteet ovat ja ovatko nämä perusteet loogisesti ja moraalisesti kestäviä? Useinhan murhaajaksikin osoittautuu henkilöksi, jolle kirjailija on antanut vähiten tähän rooliin sopivaa roolikalustoa.

    Erilaisten luokittelujärjestelmien oikeudenmukaisuus sekä niiden rationaalinen perusteltavuus on aina kiinnostanut minua ja se stimuloi miettimään asioita. Suoranta (2003) kiteyttää H.A. Girouxin näkemyksen asiasta myös lauseena, jossa todetaan, että viihde antaa mainion keinon tarkastella mitä sen takana on.

    *****
    Suomen dekkariseuran lehti Ruumiin kulttuurissa 3/2011 niinkin kunnianarvoisa taho, kun arkkipiispa Kari Mäkinen lausui dekkareista osuvan viisaasti: "Dekkareita intohimoisemmin ei kukaan tässä kulttuurissa yritä saada otetta sellaisista suurista asioista kuin kuolema, pahuus, viha, pelko, syyllisyys ja armo." Niin totta, niin totta! Hienosti kiteytetty näkemys kirjallisuuslajin hyvistä puolista.

    VastaaPoista
  2. Minä olen huono kommentoimaan mitään dekkareista, mutta puhelinluetteloita selailen huvikseni useinkin!

    VastaaPoista
  3. Joo, samaa mieltä, tietysti - dekkarit on tapa liikkua yhteiskunnassa kaikkiin suuntiin, myös "luokkien välissä" ja poikki.

    Mutta.... kaikkien ei kuitenkaan, ehkä tarvitse dekkareita kirjoittaa.

    Puhelinluettelon selaaminen saattaa olla hauskaa.

    Palailen tähän myöhemmin - nyt pimeällä hiljaisella saarella Höytiäisellä, tähtikirkkaan taivaan alla.

    VastaaPoista