[pari sanaa Frederick Forsythistä]
Kirjoja
on kaikenlaisia ja niin myös miehiä ja naisia, poikia ja tyttöjä.
Siis
on kaikenlaisia lukijoita.
Koska
kaikenlaiset lukijat lukevat kaikenlaista ja enimmäkseen mitä
haluavat, olisi naiivia ja ylimielistä vaatia kirjallisuudelta, romaanilta jotakin
tiettyä muotoa, sisältöä, asennetta.
Toisia
ihastuttaa moderni romaani, joka kuvaa maailman sirpaleista ja
sattumasta rakentuneena, tai epä-rakentuneena. Jotkut taas jaksavat
vuodesta toiseen lukea realistisia romaaneja, ikään kuin etsiäkseen
sattumanvaraiselta näyttävälle elämälle, kollektiiviselle tai
yksilölliselle, järkevää selitystä, ”tarinaa” joka kulkee
johonkin suuntaan, seurauksia joiden syyt ovat löydettävissä ja
pääteltävissä.
Tunnustan
tässä kuuluvani jälkimmäiseen porukkaan.
Sillä
lisäyksellä että hentomielisyyteni tähden odotan realistiselta
romaanilta ripauksen romantiikkaa. Uskoa parempaan, siihen että
ainakin lyhyellä aikavälillä kollektiivit, perheet ja yksilöt
pystyvät haaveilemaan jostakin, joka myös voi toteutua. Sattuma
suistaa yhteisöjä ja yksilöitä kadotukseen ja tuskaan, mutta
silti elämällä makrotasolla ja mikrokokemuksena on myös
aurinkoinen puolensa.
Pari
päivää sitten amerikkalainen kirjailija Thomas Mallon
tunnustautui The New York Timesissä realismin kannattajaksi, koska
hän kirjan lukijana haluaa fiktion kuljettavan hänet sellaiseen
todelliseen maailmaan, johon hän ei muuten uskaltaisi astua.
Tällaiseen
asennoitumiseen on helppo yhtyä.
Englantilainen
Frederick Forsyth (s. 1938) kirjoittaa äärimmäisen
realistisia romaaneja, melkein niin realistisia etteivät ne
oikeastaan ole enää sepitettä vaan romaaneiksi naamioituja
journalistisia esseitä maailman poliittiselta näyttämöltä.
Forsyth
on taustaltaan toimittaja, joka 60-luvulla oli kokemassa ja
kuvaamassa Biafran kauhuja.
Hän
kirjoitti läpimurtoromaaninsa Shakaalin (1971) viidessä
viikossa, ja yhä on vallalla käsitys, että tuo romaani mursi
poliittisen trillerin, vakoiluromaanin siihen astiset kaavat ja
muotit. Syntyi uudenlainen vakoiluromaani, kansainvälistä
politiikkaa ja sen varjoisaa puolta tarkkaileva journalistinen
trilleri.
Shakaalin
jälkeen Forsyth on kirjoittanut 13 bestseller-trilleriä, monesta
haastattelusta päätellen melkeinpä vastoin tahtoaan, milteinpä
vain siksi että rahat ovat sattuneet loppumaan. Keneltäpä ei, mutta kuka pystyy täyttämään tyhjän lompakon kirjoittamalla?
Juuri
lukemani The Kill List (2013, romaani ilmestyy suomeksi
keväällä nimellä Tappolista) on tyypillistä Forsythiä.
Trillerissä jahdataan - oikeastaan etsitään niitä samoja
digitaalisia kanavia pitkin joita Saarnaajaksi kutsuttu muslimi
käyttää propagandaansa - Osama Bin Ladenin kaltaista
terroristia ja päädytään Somaliaan, mistä kirjailija
journalistin rautaisella ammattitaidolla luo elävän, realistisen
makuisen ja viileän tarkkaavaisen kuvan, kuvaelman. Sen jälkeen,
romaanin luettuaan päivittäinen uutisvirta noilta seuduilta on taas
vähän enemmän ymmärrettävää.
Eräässä
haastattelussa Forsyth tunnusti olevansa alussa ja lopussa
journalisti; hänen kirjojen ihmiskuvaus tai dialogi ei herätä
”Thamesia liekkeihin”, sillä hän rakentaa romaaninsa 80
prosentisesti juonen varaan, kovien tietojen varaan ja vain vähän
tai ei lainkaan henkilöiden varaan.
Uusimmassa
trillerissään – ja ylipäänsä viime aikoina – Forsyth on
melkein kokonaan hyljännyt ihmiskuvauksen tarinoistaan. Romaanit
ovat pitkiä esseitä, joita kuljettaa eteenpäin taianomaisen viettelevä kielenkäyttö. Eräässä toisessa haastattelussa Forsyth
ilmoitti jo toimittajan työssään oppineensa, että tekstistä pitää
jättää adjektiivit pois.
Niin
hän jättääkin!
En
ole ihan varma Forsythiin liitetyistä ylisanoista. Rikkoiko Shakaali
vakoilukirjallisuuden muotin? Ehkä, ehkä ei.
Mutta
niin korostetetun journalistista Forsythin fiktio on, että kyllähän
vakoilukirjallisuuden suuret tekijät, kuten John Buchan, Eric
Ambler, Graham Greene, John le Carré ja Len
Deighton ovat selvästi enemmän ”sukua” toisilleen kuin
Forsythille. Tämä sanon silläkin varauksella, että jokainen
edellä mainittu mestarikirjailija on teoksissaan tuonut päivänvaloon
valtavasti faktatietoa maailmanpolitiikan ajankohtaisista teemoista
ja taustoista.
Frederick
Forsythiltä tuntuu eräällä tavalla puuttuvan se ”moraalinen”
kysymyksenasettelu, joka hallitsee niin Greenen kuin le Carrénkin –
ja miksei myös Amblerin ja Deightonin – proosaa, tarinoita joissa
yksilö asetetaan moraaliseen dilemmaan yhteisön tarpeita ja etua
vasten. Forsythin romaaneissa ei todellakaan pohdita kysymystä,
kumpi pitäisi pettää, ystävä vai isänmaa jos jompikumpi on
petettävä.
Ei,
Forsyth tuo romaaneissaan maailman ilmi, niin kuin se näyttää
olevan teknisenä ja organisoituna apparaattina, ja lukija vetäköön
omat johtopäätöksensä moraalista tai sen puutteessa esille
tuotujen faktojen perusteella.
Kun
näin on, kun kirjailija näin perusteellisesti hylkää perinteisen
romaanin välttämättömät ainesosaset, lukija tietysti saattaa
kysyä, miksi Forsyth ylipäänsä vaivautuu kirjoittamaan fiktiota,
tarinaan perustuvia trillereitä.
Jokaisessa
Forsythin romaanin tekstimassasta olisi eroteltavissa esseekokoelma
tai jopa tutkimus tuosta tai tästä ajankohtaisesta kansainvälisestä
jännitteesta tai poliittisesta teemasta.
Miksi
Forsyth kirjoittaa tarinan?
Miksi
hän ei kirjoita perusteellista artikkelia laatulehden
sunnuntainumeroon? Miksi hän on kirjoittavinaan jännitysromaanin
(kun siinä ei kuitenkaan ole juuri mitään ”toimintaa”)? Miksei
hän julkaise tutkimustensa tuloksia esseekokoelmana arvostetun
yliopiston julkaisusarjassa?
Kyyninen
arvaus saattaisi olla, että jännärillä tienaa huomattavasti
enemmän laadukkaita puntia kuin laatulehden sunnuntaiartikkelilla.
Frederick
Forsyth haastateltavana: Spiegel 29.12.2006, The Telegraph 21.5.2011,
The Guardian 17.2.2012.
Thomas
Mallon The New York Timesissä 21.1.2014.
Jumalan nyrkki. Kansipaperin liepeet. Otava 1994. |
Käypäs kurkkamassa blogissani. Pistin sinulle hassuttelevan haasteen!
VastaaPoistaYep.
Poista