[kirjallisuuden vartijoiden portit lonksuvat]
Jatkan
viime viikolla aloitettua.
Semminkin
kun pakinani täydentyi Hdcaniksen ja Matti Salon
viisailla kommenteilla.
Missä
on se ”ajan henki”, joka valitsee ja hylkää kirjoja? Mikä se
on? Vai onko se joku? Jos joku niin kuka?
Alex
Matsonin mielestä ajan henki on ”ihmiskunnan kollektiivinen
äly”, joka toimii hitaana mutta hairahtumattomana tuomarina. ”Itse
elämä hylkää romaanit, jotka eivät rakenteessaan noudata sen
rakennetapaa”, Matson kirjoitti vuonna 1947.
Jos
uskoo ettei Matsonin idea ole kehäpäätelmä, niin pitäisi
varmaankin löytää oikeita eläviä ihmisiä, joiden
”kollektiivinen äly” edustaa ajan henkeä, kirjallisuuden
tuomaria.
Vai
voiko kollektiivisen älyn jakaa niin pieniin osiin, että se
koskettaa kaikkia, jotka lukevat kirjoja mutta myös niitä, jotka eivät koskaan lue mitään?
Kirjailija
kirjoittaa romaanin, kustantaja kustantaa sen, kriitikko arvioi
teoksen, kirjakauppias myy kirjan jonka lukija sitten lukee. Siinäkö
kulttuurin portinvartijoiden pieni taikapiiri? Näin taitaa olla,
mutta luetteloon pitää lisätä erilaiset kirjallisuuspalkinnot ja
uutena ilmiönä sosiaalinen media. Entä koululaitos? Yliopistot?
Mutta
kun puhutaan ajan hengestä, sopii ajan kuluminen ottaa lukuun.
Jos
vaikkapa Pekka Tarkka ylisti jotakin romaania vuonna 1966 tai
T. Vaaskivi toista romaani vuonna 1933, niin onko heidän
ylistyksellään (tai moitteillaan) mitään tekemistä sen kanssa
julkaistaanko noista romaaneista uusia painoksia vuonna 2014 tai että
lukeeko joku heidän ylistämiään romaaneja juuri nyt?
Lonkalta
heitän, että ei ole, ei todellakaan.
Vastaväite
voisi kuulua niin, että innokas, utelias ja kulttuurimielinen
kustantaja lukee vanhoja sanomalehtiä ja esseekokoelmia etsiäkseen
ajan henkeen sopivia vanhoja romaaneja.
Tai
sitten joku kulttuurikriitikko – jos sellaisia vielä on – tekee
saman tempun ja innostuu Vaaskiven johdattamana vuonna 1933 julkaistusta kirjasta,
kirjoittaa siitä näyttävän jutun ja kas, avaramielinen kustantaja
innostuu ja kohta kirja saa uuden painoksen. Sitten siitä
kirjoitetaan uusia juttuja ja niitä luetaan ja kirjaa luetaan ja ajan henki toimii niin kuin sen piti toimia kulttuurin
hairahtumattona tuomarina.
Aika
romanttista, eikö vaan?
Voisiko
kirjallisuuden taikapiiri toimia ajan hengen apulaisena ilman
kustantajan panosta?
Ilman
lukijaa kirja ei tule koskaan valmiiksi. Näin totesi E.L.
Doctorow muutama päivä sitten. Lukija siis tarvitaan.
Myös
kustantaja ja kirjakauppias tarvitaan, ainakin toistaiseksi, sillä
kirjoista pitää ottaa uusia painoksia, jos niitä halutaan jaella
luettavaksi. Vielä ei ole maailman kirjojen digitaalista
tietopankkia, mistä kuka tahansa voisi poimia minkä tahansa
milloinkaan julkaistun romaanin. Jos sellainen tietopankki joskus
tulee, katoaako ajan henki digitaalisumuun? Jos kaikki on
valittavissa minä hetkenä tahansa, mitä tulee valituksi? Ja miksi?
Kuka tai mikä valintaa silloin ”ohjaa”?
Perinteisessä kirjastossa voi tietyssä mielessä olla ”kaikki” kirjat,
mutta miten käy niille romaaneille, joita kukaan ei lainaa? Ovatko ne
olemassa? Pisti juuri silmään Kymen Sanomien nettisivulta otsikko:
Kotkan kirjastossa on kirjoja joita kukaan ei ole koskaan lainannut!
Entä
sitten kriitikon osa? Missä ja miten kriitikko pääsee valitsemaan
kirjoja ajan hengen ylitse?
Ei
oikeastaan missään eikä mitenkään.
Vilkaistaanpa esimerkiksi Helsingin Sanomien kulttuuriosastoa. Kirjallisuus ja kirjat ovat väistyneet kulttuuriuutisten tieltä. Uusia romaaneja arvioidaan hyvin valikoivasti. Vanhojen aikojen
trendeistä ja teemoista kirjoitetaan vähän tai ei laisinkaan. Elvyttäjää ei näy mailla halmeilla.
Kirjallisuuden
historia ei todellakaan elä perinteisen kirjallisuuskriitikon
varassa. Hän ei kannattele kirjallisuutta aikojen kuilun yli.
Millainen rooli kirjallisuuden erikoislehdillä - kuten Parnasso tai Ruumiin kulttuuri - on, sitä en lähde arvailemaan. Niillä on toki mahdollisuuksia (ja tilaisuus ja tilaus) elvyttää unohtunutta kirjallisuutta, mutta missä määrin ne sitä tekevät, jääköön mietittäväksi.
Millainen rooli kirjallisuuden erikoislehdillä - kuten Parnasso tai Ruumiin kulttuuri - on, sitä en lähde arvailemaan. Niillä on toki mahdollisuuksia (ja tilaisuus ja tilaus) elvyttää unohtunutta kirjallisuutta, mutta missä määrin ne sitä tekevät, jääköön mietittäväksi.
Mutta
onhan meillä uutena toimijana vireä ja vilkas sosiaalinen media,
kirjoista kirjoittavat bloggaajat, jotka eivät kaihda käsitellä
vanhojen kirjoja. (Hyvä niin!)
Kirjablogeissa
esitellään valtava määrä aikaisemmin julkaistuja romaaneja. Aika
näyttää vaikuttavatko bloggaajat pitkän päälle siihen mitkä
kirjat elävät, mitkä kuihtuvat pois. Aika näyttää syntyykö
bloggaajien esittelemistä kirjoista uudenlainen ajan henki, joka
pakottaa kustantajat kuuntelemaan ja aistimaan ajan hengen
kuiskauksia ja vetoomuksia.
Kirjabloggajien
tehtävä – jos he sellaisen ovat tiedostaen itselleen valinneet –
on muodikkaasti sanoen ”haasteellinen”. Jos valinta on, niin kuin
luulen sen olevan, pelkästään tiedostamatonta, niin kuinka paljon
sattuma vaikuttaa esiteltyjen kirjojen valikoimaan?
Ei
kannata kuitenkaan lannistua. Ei vaikka lukevien bloggaajien piirin
ulkopuolelle jää valtava osa suomalaisista, jotka eivät lue
mitään tai eivät ainakaan kaunokirjallisuutta.
Yhtä
kaikki, jokaiselle esitellylle kirjalle saattaa löytyä uusi lukija. Jokainen kirjoitus ja lukija kenties vaikuttaa kollektiiviseen älyyn,
ajan hengen tuomarintoimintaan.
Hyvin
usein ”unohdetut” kirjailijat heräävät uuteen aikaan elokuvien
ja tv:n ansiosta.
Mutta
elokuvienkin takana on eläviä ihmisiä. (Todennäköisesti!) Joku heistä saa jostakin
syystä päähänsä sovittaa aikoja sitten ”unohdetun” romaanin
elokuvaksi. Miksi? Mistä hän saa kimmokkeen aikeelleen?
Joskus,
kaiketi aika usein, kirjailijan renessanssi perustuu hänestä
kirjoitettuun elämäkertaan, varsinkin jos vielä joku elokuvatekijä
innostuu kuvittamaan kirjailijan elämän filmille tai tv-sarjaksi.
Löytyykö
tällä tavalla ihan uusia, kokonaan unohdettuja kirjailijoita ja
romaaneja? Vai pelkästään sellaisia joita ajan henki on jo
muutenkin hellinyt sylissään?
Kuinka
usein syntyy elämäkerta kirjailijasta, jonka ”aika” on
unohtanut kauan sitten?
Hyvin
harvoin. Rohkenen väittää.
(Kunpa olisin väärässä!)
(Kunpa olisin väärässä!)
Sekin
täytyy huomata, että ajan henki, kollektiivinen äly hengittää
lukemattomissa kirjahyllyissä, julkisissa ja yksityisissä. Hengitys
saattaa olla heiveröistä ja privaattia, kuin haavanlehtien havinaa, mutta kaipa sillä
sittenkin on tekemistä ajan hengen kanssa.
Jos
ajattelen vaikkapa omaa kirjahyllyäni, siellä on romaaneja melkein
sadalta vuodelta, taaksepäin. Tulevaisuudessa kirjoitettuja ei löydy.
Ja vaikka hyllyni ei ole julkinen, ja vain joskus joku sieltä poimii
romaanin luettavaksi, niin siellä olevat luetut kirjat vaikuttavat
minuun ainakin vähän ja minä vaikutan ympäristööni vähän,
ihan vähän, heiveröisen henkäyksen verran.
Tällaisia
yksityisiä kirjahyllyjä ja niissä olevia vanhan kirjallisuuden
valikoimia on tietysti valtavasti, joten voisi kuvitella, että ajan
henki riippuu myös niistä, ja kun joku fiksu kustantaja tai
elokuvantekijä tuo unohdetun kirjailijan ja ajan sumuun kadonneen
romaanin uudestaan esille, ehkä se perimmiltään ja usein perustuu
johonkin yksítyiseen (tai julkiseen) kirjahyllyyn, kustantajan ja
elokuvantekijän omaan tai hänen tuttavansa ja ystävänsä hyllyyn
tai julkisesti avoinna olevaan kirjastoon tai divariin.
Koska
ajan henki ja kollektiivinen äly syntyy niin monesta ihmisestä,
niin monesta kirjahyllystä ja niin monesta yksityisestä ja
julkisesta muistikuvasta rakennettuna, niin uskaltaisiko esittää,
että elävä kirjallisuus on sittenkin aina jo valmiiksi valittua
Platonin idean hengessä? Että kestävät romaanit ovat
valmiina (vaikkakin piilossa) julkaistavaksi ja luettavaksi, siitä
riippumatta mitä joku niistä sanoo nyt tai on sanonut aikaisemmin?
Uskaltaako
siis kuvitella, että romaani etsii lukijaansa?
Ja
että lopulta se löytää lukijan, jos niin on tarkoitettu.
Ne yliopistot ja akateemiset piirit on kyllä varmasti mahdollisia "oikeasti unohtuneiden" kirjojen nostajia, tutkija lähtee selvittelemään jotain teemaa tai aihepiiriä ja saattavat siinä sivussa tehdä kiinnostavia löytöjä.
VastaaPoistaJa akateeminen tutkija voi toki olla myös innokas fani ja somettaja ja välittää tätä kautta löytöjään myös yliopiston ulkopuolelle (esimes Saran kirjat -blogin tyttökirja-asiantuntemus).
Yksi esimerkki unohtuneesta joka sai uutta nostetta löytyy omistakin bloggauksistani, Winifred Watsonin Miss Pettigrew Lives for a Day (http://hdcanis.blogspot.fi/2013/01/winifred-watson-miss-pettigrew-lives.html) joka usean vuosikymmenen näkymättömyyden jälkeen lähinnä yhden innokkaan lukijan (jolla oli sopivasti yhteyksiä) vuoksi päätyi uudelleenjulkaistavaksi ja sai muutenkin positiivista huomiota.
Toki tuo vaatii myös hieman aatteellisuutta, tahoja joiden mielestä hyväkin kirja voi olla aikoinaan jäänyt huomiotta jos se käsittelee marginaalissa olevia aiheita, mutta samalla ne samat aiheet tekevät niistä potentiaalisesti kiinnostavia nykylukijalle.
Esim. naiskirjailijoihin keskittyvät kustantamot Virago ja Persephone ovat aktiivisesti etsineet myös tuntemattomampia nimiä. Sama juttu HLBT-teemoissa.
Ja spefi-piireissä saatetaan olla kiinnostuneita hyvinkin obskuureista varhaisista genrekirjoista, ja mm. Kvaak-sarjakuvasivustolla on ollut paljon juttua 1900-luvun alun suomalaispiirtäjistä ja varhaissarjakuvista, joiden tekijöistä monet ovat minulle olleet varsin tuntemattomia...
Joo, asiaa puhut.
PoistaUskon että "kulttuurimielisiä" ihmisiä on enemmän ja useimmilla tahoilla kuin mitä osaan edes kuvitella - eikä siitä ole pahaa sanottavaa.
Tuo Pettigrew minulla on nauhoitettuna mutta toistaiseksi katsomatta. Pitänee ryhdistäytyä!
Asiasta sivuun, olin hieman pettynyt Pettigrewin filmatisointiin, vauhdikkaan pirskahtelevasta komediasta oli tehty liiaksi hidastempoinen pukudraama. Sellaisenaan kivan näköinen ja mainioita näyttelijäsuorituksia mutta...
PoistaMistä voisi varmaan kehitellä oman pohdinnan aiheensa, silloinkin kun jokin menneisyyden teos säilyy, miten uudet sukupolvet sitä tulkitsevat ja lukevat. 30-luvun kirjassa sotaa ei tietenkään näy, leffa kuitenkin on siirretty sotavuosiin, eikö edeltäviä vuosia ole pidetty tarpeeksi dramaattisena taustana?
Niin, tuotahan voisi selittää filosofisella "kliseellä" että samaa kirjaa ei voi lukea kahteen kertaan - koska lukija ei koskaan ole sama kuin eilen eikä kirja ole "valmis" ennen kuin se on luettu.
PoistaKysymys on tietysti mielenkiintoinen. Ovatkohan elokuvasovitukset parantuneet vai pahentuneet kun aikaa kuluu ja etäisyys alkuteokseen kasvaa?
Totta kirjoitat, että tv ja elokuva herättävät kirjoja. Juonivetoisia kirjabloggauksia arvostellaan varmasti aiheestakin. Olen kuitenkin huomannut, että tarinat elävät esim. Robin Hood, Kuningas Arthur, Kalevala ... eli juonikin on tärkeä.
VastaaPoistaAatteiden ja tyylisuuntien aika on aallottaista, välillä on nousuja ja laskuja.
Just noin! Ehkäpä juonivetoiset romaanit lopulta elävät pidempään kuin "modernisti" rakennetut, mutta tietysti toisinkin voi käydä. Mutta jos vetoa lyödä pitäisi (enkä sitä vedon osumista paikalleen ole tietenkään todistamassa), niin löisin juonivetoisten puolesta.
PoistaOlen lukenut tämän ja viime torstain kirjoituksesi moneen kertaan. Ajan henki? Se on todella mysteeriasia. Joskus käy niin, että joku "on aikaansa edellä", kuten sanonta kuuluu ja hänen taidettaan ei ymmärretä ennen kuin aikojen päästä, jolloin hänen työnsä on sen ajan hengen mukainen. Ja KUKA sen ajan hengen oikein määrää? Niin monet maut ja käsitykset kilpailevat ajan hengen määrittelystä.
VastaaPoistaMysteeri tai sitten jotakin minkä melkein tavoittaa mutta ei ihan kuitenkaan?
PoistaVoisiko olla niinkin, että kun haluan selittää kaiken järkiperäisesti, syyn ja seurauksen johdonmukaisena prosessina, on vaikea myöntää silkan sattuman merkitystä.