[Minkä sille sitten mahtaa?]
Ei
mitään!
Ei
sille mitään mahda.
Aika
hyväksyy ja hylkää mitä kirjoja kannattaa lukea, valitsee eloon
jäävät ja tuomitsee suurimman osan romaaneista kadotukseen. Se on
julmaa eikä ajan kriitikontoimeen myönnetä veto-oikeutta.
Minullekaan.
Tähän
sopisi lopettaa.
Mutta
jatkan kuitenkin.
Romaanin
häilyvää elinkaarta ryhdyin pohtimaan luettuani
Hyönteisdokumentti-blogista Hdcaniksen negatiivisen
arvion Alberto Moravian romaanista Keskipäivän aave
(alkuteos 1954). Hdcanis piti kirjaa lukemisen kannalta ”hutina”
eikä suositellut sitä kenellekään.
Tuohon
arvioon ei ole nokan koputtamista.
En
koputa, mutta jäin miettimään, että itselleni – ja monelle
kanssaihmiselle 1960-luvulla – Alberto Moravian rohkeat,
seksikkäät, keskiluokan ahdistuksen psykologiassa ”piehtaroivat”
romaanit olivat virkistävää eskapismia tunkkaisesta arkipäivästä
ulos avarampaan maailmaan. Teini-ikäisenä suosikkini oli Moravian
romaani Tyhjä kangas (1960), vaikka omakohtaisesti en tiennyt
sen aihepiiristä mitään, mutta vaistosin radikaalin, melkeinpä
poliittisen asenteen seksuaaliseen vapautumiseen ja
pikkuporvarillisen, keskiluokkaisen elämäntavan kritiikin.
Mutta
nykyhetkessä tuollaista radikalismia ei kaiketi tarvita, koska
yhteiskunnallinen ilmapiiri ja ihmisten arkipäivä on kyllästetty
liberaaleilla arvoilla ja pikkuporvarisilla eduilla, saatavilla.
Alberto
Moravia totesi the Paris Reviewin kesänumerossa vuonna 1954, että
vaikka hänen kaltaisella taiteilijalla pitääkin olla selkeä
asenne moraaliseen, poliittiseen, filosofiseen tai sosiaaliseen
uudistushaluun, kirjailijan tuotanto ei kuitenkaan kanna vuosien
päähän sen perusteella mihin kirjailija uskoo vaan hänen
teostensa perusteella. Ne elävät, jos elävät, siis siitä
huolimatta mihin (poliittiseen tai moraalisen ajatukseen) kirjailija
uskoo.
Ehkäpä
Moravian romaaneissa oli sittenkin liian paljon sanottavaa ja liian
vähän yleispätevää ja kestävää ”estetiikkaa”.
Miksi
toiset kirjat elävät ja toiset eivät?
Tähän
on melkein mahdoton vastata. Klassikon resepti puuttuu. Sitä ei
löydä marketin hyllyltä. Vai menisikö etsimään?
Mutta
pitääkö kaikkien kirjojen sitten elää aikakautensa ylitse? Niinkö romaanin arvo mitataan? Tässä ja nyt.
Ei
suinkaan, sanon ja tästä ei liene eripuraa. Tässä ajassa ja
kaikkina aikoina tarvitaan kirjoja, jotka saavat lukijan havahtumaan,
mihin tahansa minkä taiteilija haluaa esittää. Se voi olla
vakavaa, kevyttä, viihdyttävää, asiapitoista tai höttöä vailla
vertaa.
Niin
että tässä hetkessä – eikä muita taida olla valittavana –
kannattaa lukea kirjoja kirjoina juuri nyt ja jättää ajan julman kritiikon tehtäväksi valita ne kirjat, ne romaanit joita aika katsoo
”oikeaksi” poimia kannettavaksi tuleviin aikoihin ja niissä
eläville ihmisille.
Teoksessaan
Romaanitaide (1947) Alex Matson hahmotteli sellaista
romaanin muotoa, esteettistä ilmiasua joka selittää miksi jotkut
romaanit ovat valikoituneet klassikoiksi ajan julman kriitikon
kynsissä.
Oleellista
Matsonin ideassa kai oli, että romaani elää, jos on elääkseen,
esteettisen muotonsa ansiosta, eikä niinkään sen perusteella mitä
kirjailija muodon sisässä sanoo. Tämä siitä huolimatta, että
romaanissa ”muoto ja ajatus ovat yhtä” ja että siinä ”ajatus
on muotoa”, niin kuin Matson kirjoitti. Aatteellisestakin
lähestymistavasta huolimatta romaanin elinvoima perustuu sen
muotoon, esteettiseen rakennelmaan, jonka sanat pystyttävät.
Matson
vertasi romaania tauluun, jonka äärellä taidearvo määräytyy
(kiistattomasti) sen perusteella minkä ”muotoinen” se on, eikä
sen perusteella mitä taulu esittää. ”Mutta koska romaanikin on
taideteos”, Matson totesi, ”niin senkin olemus liittyy lähemmin
sen muotoon kuin siihen mitä tuo muoto esittää.”
Ja
Matsonin yhteenveto:
”Suurin
piirtein saa kukin romaani sen kohtalon, minkä se ansaitsee, mistä
seikasta saamme kuitenkin kiittää vähemmän arvostelijoita, joita
väärä tai puutteellinen muotonäkemys saa ylistämään romaaneja,
jotka oikean näkemyksen valossa paljastuvat heti tekotaiteeksi, kuin
sitä, että romaanitaiteen naturalistisesta luonteesta johtuen
ihmiskunnan kollektiivinen äly toimii hitaana, mutta
hairahtumattomana tuomarina. Itse elämä hylkää romaanit, jotka
eivät rakenteessaan noudata sen rakennetapaa.”
Matsonin
ideaalisesta romaanimuodosta voi päätyä metafyysisiin sfääreihin,
ymmärsipä hänen teesinsä oikein tai väärin tai ei lainkaan. Elämän ja romaanin yhtäläinen rakennetapa, huh huh!
Aika
paljon vaadit, Alex.
Sitä
virhettä ei kuitenkaan kannata tehdä, että hylkäisi ajastaan
sellaisen kirjallisuuden, joka pursuaa ajatuksia muodon
kustannuksella; että vähättelisi kirjallisuutta joka yrittää
tavalla tai toisella ”parantaa” maailmaa, hätkähdyttää
lukijansa ja johdattaa heitä jos ei fyysisille barrikadeille niin
henkisille kuitenkin.
Mutta
Matsonin ajatus romaanin muodosta elinkaaren takaajana tai
paremminkin selittäjänä saattaa hyvinkin pitää kutinsa; vain
sellaiset romaanit elävät sukupolvelta toiselle jotka eivät
liiassa määrin toimi tiettyyn yhteiskunnalliseen tilanteeseen
kytkettyjen radikaalisten ajatusten megafonina.
Ehkäpä
Moravialla (hänen romaaniensa muodolla) ei ole mitään kerrottavaa
2000-luvun ihmiselle, mutta omassa ajassaan hän oli tärkeä
kirjailija, taiteilija. Niin kuin olivat Hannu Salama ja
vaikkapa Christer Kihlman Suomessa. Ja vaikka Erica Jongin,
Marilyn Frenchin tai Francine du Plessix Grayn
kaltaisia feministikirjalijoita ei kenties enää tarvita, niin
aikanaan heidän romaaninsa olivat airueita vapaampaan maailmaan tai
ainakin vapaamman maailman kuvitteluun, haaveeseen.
Tai
ajatellaanpa 1900-luvun alkupuolen yhteiskunnallisia, sosialistisia
kirjailijoita. Jack Londonin ja Upton Sinclairin (ja
monien muiden joita emme muista tai joista emme ole koskaan edes
tienneet) yhteiskuntakertomuksia luettiin ympäri maailmaa. Tänään
Sinclairia ei lue kukaan, ja Londoniltakin luetaan vain
seikkailukertomuksia ja luontokuvauksia.
Suomessa
Raoul Palmgren julkaisi 1980-luvun alkupuolella lavean
tutkimuksen suomalaisista yhteiskunnallisista kirjailijoista,
työväenkirjailijoista sanalla sanoen. Kolmeosaisessa teoksessa
Kapinalliset kynät (1983-84) käsitelttiin ja tutkittiin noin
170 työväenkirjailijaa vuosilta 1918-51.
Kuinka
montaa noista kirjailijoista tänään luetaan? Tuskinpa juuri
ketään. Tai kuka edes tietää ja muistaa heidän nimensä, heidän
teoksistaan puhumattakaan?
Ja
silti, sekä Londonin, Sinclairin että kymmenien suomalaisten
yhteiskunnallisten kirjailijoiden romaaneilla on ollut, tai on
saattanut olla merkittävät tehtävä omassa ajassaan; siitä
riippumatta kuinka yleispätevän esteettisen muodon he pystyivät
romaaneihinsa rakentamaan.
Ajatus
on tosiaan ja toisinaan merkinnyt paljon.
Joskus
romaanin ajatus ja muoto ovat yhtä klassista puuta.
Mutta
toisinaan ajatus on tärkeämpää kuin muoto.
Niinkin
saattaa käydä, että pelkkä muoto kannattelee romaania (taidetta)
vuosien yli – vai miksi me muutoin yhä lukisimme esimerkiksi
Agatha Christien kaltaista ”yhteiskunnallisesti” ja
”ajatuksellisesti” tyhjää kirjailijaa?
Kiinnostava aihe jota on tullut itsekin pohdittua paljon.
VastaaPoistaKyllä, aika on julma kriitikko. Mahdollisuus Moravian suuremmasta merkityksestä aikalaisilleen tosiaan kävi mielessä lukiessa mutta keskiluokan eksistentiaalisesta ahdistuksesta ja seksuaalisesta kompleksoinnista on sittemmin tullut klisee.
Ironisesti julmuus korostuu niissä pioneereissa jotka saavat paljon seuraajia ja joiden ideoita kopioidaan ja edelleenkehitellään eniten. Taidenautinto ei kanna pitkälle jos koko ajan pitää olla muistuttamassa itselleen että tässä tämä juttu tehtiin ensimmäisiä kertoja ja siitä syystä sitä pitää arvostaa, vaikka se juttu onkin sittemmin tehty sata kertaa ja paremmin...
Tässä toisaalla olen silmäillyt vellovaa keskustelua elokuvaohjaaja D.W.Griffithin ansioista, vaikutukset elokuvaan taidemuotona ovat eittämättömät mutta onko Kansakunnan synty nykykatsojalle antoisa kokemus vai historiallinen kuriositeetti (Suvaitsemattomuudelle antavat toki suunnilleen kaikki suuremman arvon, ja jos oletetaan että Eisenstein, Gance, Chaplin ja Stroheim ovat kaikki yhä antoisia...)
Kun myös työskentelen Emmauksen kirppiksen kirjaosastolla niin siellä kysymys kirjamuodista tulee myös usein vastaan, lahjoitusten joukossa kun riittää niitä kirjoja jotka ovat omana aikanaan olleet varmaan tärkeitä mutta joista aika on mennyt vähän ohi. Osalla on toki yhä lukijoita mutta monesti kierrossa oleva kappalemäärä ylittää reilusti suosion, ja divarien ja kirppisten pitäjät saavat sitten kirota näitä.
Joillekin kaikkein tyylipuhtaimmille esimerkeille aatteellisesta työväenkirjallisuudesta on tullut kyllä naureskeltua (ja jotkut harvinaisemmat saavat arvonnousua huvittavina kuriositeetteina), mutta samalla tavalla epämuodikkaaksi ovat näköjään menneet myös vaikkapa lääkäriromaanit: harlekiinitasolla saattavat ehkä olla vielä voimissaan mutta muuten sellaiset vähän viihteellisemmät lukuromaanit lääkäreistä tuntuu lajityyppinä kuolleen mutta havaitusti ovat olleet suosittuja joskus. Mikäköhän on nykyinen vastine, toimittajaromaanit?
Vaan kyllä aika myös nostaa. Jotkut harvinaisemmat saattavat tosiaan muodostua viehättäviksi kuriositeeteiksi (ja niitä tuntemalla saa hipster crediä) ja joskus ajankuva taas käykin uudestaan kiinnostavaksi (esim. Päätalo tuntuu olevan tällä hetkellä nousussa skipattuaan yhden sukupolven).
Ja paikan lisäksi myös aika luo eksotiikkaa, kun vanhemmasta populaarikulttuurista on karsiutunut pois konteksti missä se on toiminut, lopputulos saattaakin olla niin kummallinen että se alkaa olla lähempänä avantgardea...(20-30-luvut ovat minulle jo antoisaa aikaa tässä mielessä)
Kiitos hienosta täydennyksestä!
PoistaSehän minulta pakinassa jäi sanomatta, että koska "noin on" - niin kuin sinäkin nyt toteat - erilaiset "parhaan romaanin" kilpailut ovat todellakin sidottuja arvioijien nykyhetkeen eikä mitään pysyvää hierarkiaa voi olla olemassa. Paitsi sitten tuo "ajan jumalan" hierarkia, mutta siitähän on aika vähän iloa nykyromaaneja (tai elokuvia tai...) arvioidessa.
Sitähän tässä tietysti voi jäädä miettimään, että mitä ja ketä tuo "ajan kriitikko" nykyään oikein on, ja että onko esimerkiksi kirjablogeilla kokonaan uudenlainen mahdollisuus pitää romaaneja ja kirjoja ylipäänsä hengissä.
Niinpä, esim. Sight & Sound järjestää äänestyksiä parhaista elokuvista kymmenen vuoden välein ja niissä on jo hyväksytty että kukin lista on vain otos silloisesta tilanteesta eikä mikään absoluuttinen totuus. Ja pitää myös hyväksyä että kun järjestetään näitä "parhaan romaanin" kilpailuja niin mukaan tulee niitä päiväperhoja joiden asema pitkällä aikavälillä on aika labiili mutta jotka ovat juuri silloin tärkeitä (ja tietty joskus päiväperhoiksi luullut voivat yllättää ja niistä löytyä yllättävää kestävyyttä...Christie hyvänä esimerkkinä)
PoistaBlogit ovat tietty kiinnostavia että niissä harrastetaan julkisesti monenlaisten kirjojen uudelleenarviointia, muidenkin kuin uutuuksien tai niiden joista on juuri otettu korkean profiilin uusintapainos/uusi käännös.
Akateemisten tutkijoiden ja innokkaimpien harrastajien harteilla "ajan kriitikon" toiminta taitaa olla joka alalla. Tahot eivät ole kulttuurielämän näkyvimpiä vaikuttajia paitsi silloin kun joku tekijä päästää innokkaan harrastajan itsessään valloilleen ja puhuu laveasti omista suosikeistaan, mutta siellä ne ovat ja punnitsevat uudestaan ja uudestaan.
Tulee mieleen "ihmetellä" että täyttävätkö blogit - kun niissä käsitellään vanhempaa kirjallisuutta - jonkun aikaisemman "välineen" kadonneen tavan muistaa kirjallisuutta, vai onko kyseessä ihan uusi ilmiö ja aluevaltaus.
PoistaSilloin kun minä aloin käydä kirja-alennusmyynneissä (joskus 70-luvulla) niistä saattoi löytää parinkymmentä vuottakin vanhoja kirjoja, joten se oli eräänlaista muistamista. Nykyään, kai, alennusmyynneissä myydään aika tuoretta kirjallisuutta. Divarit ja kirppikset ovat sitten toinen juttu.
Tuleeko digitaalinen maailma - digikirjasto - joskus ratkaisemaan kirjojen säilymisen vai johtaako se käytännössä ihan toisenlaiseen lopputulokseen? Sen aika näyttää.
Tjaah, ennen oli kai joillakin kirjoittajilla mahdollisuus tarkastella uudestaan menneitä esseinä eri lehdissä mutta vähän rajallistahan tuo on ollut. Muilla taiteen aloilla esimes leffakerhot ovat ilmeisesti olleet jonkinlaisia maun kehittäjiä mutta lukeminen on vähän yksinäisempää puuhaa...
PoistaInternet ylipäänsä on tarjonnut ennennäkemättömiä mahdollisuuksia eri alojen innokkaille harrastajille löytää toisiaan, ja samalla kaanonin käsite käy yhä horjuvammaksi...digitaalisen jakelun vaikutuksista on vaikea sanoa, marginaalisemmille teoksille se on ehdottomasti piristysruiske mutta mikä on vaikutus alaan kokonaisuutena...
Silmäilin P.I. Gedinin teosta vuodelta 1975; siinähän pohditaan romaanin tulevaisuutta.
PoistaJo silloin Gedinin mukaan ruotalaisissa sanomalehdissä kirjallisuuskritiikin määrä oli selävästi vähentynyt. Suomessa vähentyminen taisi tulla viipeellä ja sen näkee selvästi vasta nyt Hesaria katsellessa.
Tarkoittaa että sanomalehdet eivät ainakaan pysty pitämään menneiden vuosien kirjallisuutta hengissä.
Matti Salo lähetti aamusella kiinnostavan kommentin pakinaani sähöpostitse. Matin luvalle "liimaan" kommentin tähän.
VastaaPoistaMatti Salo:
Matsonin hämärähköistä kaunokirjallisuuden kestävyyskriteereistä piittaamatta haluan mainostaa juuri lukemaani Ernest Hemingwayn romaania FOR WHOM THE BELL TOLLS (1940) "ajan hammasta" uhmaavana teoksena. Jätin suomennoksen KENELLE KELLOT SOIVAT vuosikausia sitten kesken erehdyttyäni katsomaan Sam Woodin veltosti ohjaaman Hollywood-version, joka tappoi kiinnostukseni aiheeseen.
Vastaansanomatonta Hemingwaylla on luonnon kuvaus. Samaa mestarillisuutta on kaiken toiminnan ja väkivallan sekä erityisesti väkivaltaisen toiminnan odotuksen kirjaan viennissä.
Hemingwaylla ei liene suurtakaan mainetta sisäisen yksinpuhelun (tajunnanvirran) maestrona.
Joyce ja Faulkner olivat sen alueen kehittäneet huippuunsa. Kuitenkin hän on vähintään kiinnostava "vierailija" siinäkin.
Novelleissaan Hemingway osoittautui lakonisen dialogin (usein toistoineen) suvereeniksi ja mitä vaikutusvaltaisimmaksi taituriksi. FOR WHOM THE BELL TOLLS ei tässä katsannonssa ole vailla ongelmia. Espanjan esittäminen englanniksi toi romaaniin outoa vanhanaikaisuutta.
Vielä enemmän askarruttavat monet oudot kiertoilmaisut, jotka olivat tarpeen rivouksien välittämiseksi. Sana "fuck" johdannaisineen oli vielä kahdeksan vuotta myöhemminkin tabu, minkä Norman Mailer oppi tietämään ALASTOMIEN JA KUOLLEIDEN tekijänä.
Poliittisena kommenttina Espanjan sisällissodasta Hemingwayn romaani käsittääkseni kestää, vaikka siltä ei pidä odottaa semmoista terää kuin George Orwellin muistelmalta HOMAGE TO CATALONIA.
Hemingwayn sympatiat tunnetusti olivat tasavaltalaisten puolella. Silti hän jättää fasistien hirmuteot viittausten varaan mutta kertoo romaanin vaikuttavimmassa luvussa yksityiskohtaisesti nimenomaan tasavaltalaisten raakuuksista. Vaikka hienoinen stalinismi tai Neuvostoliitto-sympatia pilkistää paikoin tekstistä esiin, Hemingway "korjasi" sen asenteen pirullisen tarkkanäköisellä pikamuotokuvallaan (todellisesta) Komintern-pomo André Martysta ja tämän paranoiasta.
Ellen väärin muista, Alex Matson arvosti John Steinbeckiä ja varsinkin VIHAN HEDELMIÄ ylitse Hemingwayn.
Terv. Matti"