Jaakko Salovaara 2013. |
Ihailen
kahden ”teoksen” nimeä.
Kunpa minä olisin keksinyt ainakin toisen niistä.
Kunpa minä olisin keksinyt ainakin toisen niistä.
Sekä
Andrea Camillerin Montalbano-romaani (ja tv-elokuva) Veden muoto
että Penjami Lehdon blogi Jäljen ääni kertovat
yksinkertaisen ”asian”, mutta tarkemmin ajatellen ne ovat täynnä
mystiikkaa ja vertauskuvallisuutta.
Veden
muoto on ilmeisesti elämän vertauskuva; se, vesi on kaikkialla, mutta ei
voi mennä mihin tahansa. Se muuttuu, pysyy paikallaan, valtaa
alueita joita sen ei haluta valtaavan. Veden muodon tavoittaminen on
yhtä vaikeaa kuin elämän ja elämän muodon tavoittaminen. Sitä
voi yrittää, mutta jo aloittaessaan tietää epäonnistuvansa,
saavansa paperille vain likiarvoja, aavistuksia. Ja kun riittävän kauan
yrittää, vesi on valunut pois, kuivassa maassa näkyy ehkä sen
jälki, ei muuta.
Penjami
Lehdon Jäljen ääni lähestyy elämää toisesta suunnasta.
Kokemuksesta käsin – tai oikeastaan kokemuksen kokemuksesta, sillä
sanoohan blogin kirjoittaja, että kun kirjan lukeminen jättää
jäljen lukijaansa, niin siitä kirjoittava ihminen pyrkii sitten
antamaan lukukokemukselle äänen, ainutkertaisen äänen jollaisista
ihmisten kulttuuri syntyy, on olemassa.
Elämällä
on jälkensä, niin kuin vedellä muotonsa.
Vettä
voi kauhaista kouraansa, mutta ei se siinä pysy.
Katselen
kuin pisarat valuvat sormien välistä. Maa kastuu.
Joki
virtaa merelle päin, mereen. Viisaat sanovat ettei samaan jokeen voi astua
kahta kertaa. Jotkut kuitenkin yrittävät ja väittävät
onnistuneensa.
Enpä
tiedä.
Kirjailijakin
kertoo mitä joen varrella tapahtui. Hän elää joen mukana ja virta
vie merelle. Siiheen suuntaan. Tarinaa akanvirrassa.
Koska
hän on kirjailija, hän tekee taikatempun. Hän kirjoittaa
romaanin tai runon, ja se on ikään kuin pysäytetty kuva joesta,
elämästä, kuiviin valuvasta kouraisusta.
Koska
romaanin voi lukea yhä uudestaan, yhä uudet ihmiset, jopa
sukupolvet voivat lukea saman romaanin (toki kukin omalla tavallaan),
syntyy illuusio että samaan jokeen voi sittenkin astua toisen
kerran, jopa kolmannen.
Tämä
on hauska ajatus Herakleitoksen kumoamiseksi.
Kun
raapaisee kepillä hiekkamaata, ääni kuuluu. Raapaisun ääni, häiriö
tasapainossa.
Kun
lukee kirjan, se jättää jäljen lukijaansa, sanoi Penjami Lehto.
Mutta
onko sillä jo silloin ääni, vai vasta sitten kun lukemisen kokemus
kerrotaan muille?
Eikö
lukija, jokainen meistä, käy sisäistä dialogia itsensä kanssa,
äänessä äänettömänä?
Mutta
onko äänetön ääni sittenkään olemassa?
Tuleeko
siitä ”ääni” vasta kun kerron sinulle miltä elämäni tuntuu?
Jos
niin on, mitä se sitten on kun keskustelen itseni kanssa?
Vedellä
on muoto, elämällä jälki, jäljellä ääni.
Kiitos kirjoituksestasi! - Toivottavasti en pilaa oman blogini nimen aiheuttamaa viehätystä paljastamalla, että se on syntynyt hyvin kiireessä, samana päivänä kun avasin blogini. Pohdiskelin eri vaihtoehtoja muistaakseni tuntitolkulla, haravoin nettiä ja yritin hakea englanninkielisiltä sivuiltakin vinkkiä. Lopulta päädyin "Jäljen ääneen", tosin hieman epävarmana sen toimivuudesta, mutta mietin, että ainahan sen voi vaihtaa jälkeenpäin. Tuolloin en vielä ymmärtänyt, että ei blogin nimeä noin vain vaihdella - se vakiintuu nopeasti.
VastaaPoistaNimeä keksiessäni yritin saada aikaiseksi sellaista, joka sisältää jonkinlaisen tulkinnallisuutta herättävän ristiriidan. Mallia hain runouden termistä oksymoron, jossa kaksi ristiriitaista tai toisilleen vastakkaista asiaa yhdistetään. Jälki on eräänlainen kuva, mutta kun "kuvan" vaihtaakin "ääneksi" (jota jäljestä ei todellakaan kuulu), niin syntyy sopivalla tavalla hämmentävä ajatus. Samantyylisiä pienin vaihdoksin tehtyjä sanapareja kehittelin muitakin, mutta tuo sopi parhaiten ajatukseen lukemisesta ja siihen, että kirja jättää jälkensä lukijaan.
Kirjan jättämä jälki ei ehkä niinkään ole suoraan kirjan painama vaan lukukokemuksessa syntynyt painauma - tai kohouma, roso, särö, halkema, eheymä, täyttymä tms.
Mutta siihen, mikä tuo lopullinen ajatus "jäljen äänestä" on, en edelleenkään kaikkien blogivuosien jälkeen osaa vastata. Missä määrin ääni on suoraan kirjan synnyttämää (jolloin toimin vain välittäjänä), missä määrin lukukokemuksen synnyttämää ääntä (jolloin se voi edelleenkin olla ääntä jostakin lukijalle itselleen vähemmän tietoisesta tapahtumasta tai sitten tiedostettua tulkintaa), missä määrin siihen sekoituu blogikirjoittajan oma ääni, hänen elämänsä elämän äänet - ja missä määrin kirjoittaja itse sovittaa ääntään/ääniään mahdollisten lukijoiden mukaan.
Jälkiä, ääniä - jäljen ääniä, äänijälkiä … menee pää pyörälle, kun näitä termejä tuumailee ...
Kiitos Penjami - etkä tietenkään "selittämällä" pilaa blogisin nimen viehättävyyttä tai mystisyyttä.
PoistaEiköhän moni kirjailija esimerkiksi usein kummastele mitä kaikkea vertauskuvallisuutta kriitikot ja tutkijat löytävät jostakin hänen kirjoittamastaan tarinasta, joka kirjoittajan omasta mielestä on vain jotakin todellisuudesta kumpuavaa, jotakin mitä kirjailijan mieleen "sattui" tulemaan.
Ehkä sinullakin oli, tietämättäsi, intuitio syvemmistä virroista kun keksit pikaiseen tarpeeseen blogille nimen. Ja vaikka ei olisikaan ollut, ulkopuolinen kokee keksimäsi nimen vertauskuvana - jollekin, mitä tuskin osaa itse ihan tarkasti sanoa.
Ehkäpä kaiken takana on, että me ihmiset haluamme nähdä lainalaisuuksia ja säännönmukaisuutta (=tarkoitusta) kaikessa ympärillä olevassa ja meille tapahtuvassa. Se antaa sattumanvaraiselta näyttävälle elämälle mielen.
Minustakin tuo sanapari "jäljen ääni" on upea! Etkö Penjami olenkaan ajatellut tavanomaista "järjen ääni", miten se tuo hienon rinnakkaisparin tuolle keksimällesi sanaparille?
VastaaPoistaKiitos Kyösti sinulle hienosta tulkinnasta ja Penjamille lisäyksestä, joka toi vielä lisää sävyä tähän hienoon runokuvaan.
Hyvä huomio Majatta!
PoistaKun muistelen taaksepäin, luulen että luinkin joskus Penjamin blogin nimen "väärin" eli Järjen ääneksi.
Ällävikainen "Järjen ääni"-vivahde taisi olla sellainen tiedostettu sivutuote. Ironinen toki: melkoista potkua pitäisi teksteissä olla, jos itseään tituleeraisi järjen ääneksi. Vähän niin kuin Pravda: eikös se tarkoittanut "totuutta". (Ja kaiketi monien lukijoidenkin mielestä nimenomaan lainausmerkeissä …)
PoistaNo, onhan siinä älliä r-lläkin.
PoistaMinä olen aina ajatellut Penjamin blogia lukiessani sitä vanhaa dilemmaa että kun puu kaatuu kenenkään kuulematta, syntyykö siitä ääni.
VastaaPoistaTosin oletan että tähän kysymykseen on järjellinen vastaus. Aika kulkee kuin humahdus ja kysymyskin on vissiin peräti kiinalainen tai japanilainen. Voisi olla koan.
Niin että onko maailma olemassa, jos ei ole ihmistä sitä tarkkailemassa?
PoistaOn ja ei - ihmisen näkökulmasta ei. Eikä ihminen oikeastaan voi olla kiinnostunut kuin omasta näkökulmastaan; siitä miten todellisuuden tulkitsee. (Ei tietenkään tarkoita etteikö esim. luonnolla olisi arvonsa ilman ihmisen läsnäoloa, mutta sellainen todellisuus on ihmisen kannalta olematon.)
Hauskaa miten mystinen blogin nimi johdattelee ajattelemaan ihan kummallisiakin ajatuksia!