[HENKILÖKUVA PALASINA]
[eli]
[ESTETIIKAN KAMMAREISSA]
Lumosi
aikalaisensa!
Kuinka
monesta ihmisestä voi noin sanoa? Elävästä tai kuolleesta?
Ilmeisesti
Olavi Paavolaisesta (1903-64) voi – ja sanotaan.
Siitä
huolimatta, että vain pari hänen teoksistaan on kestänyt vuosien
yli. Mutta tietysti sekin on enemmän kuin monen muun aikanaan
julkisuuden pintaan pullahtaneen kirjailijan.
Kenties
Olavi Paavolainen tarvitaan!
Olen
lueskellut iltaisin Panu Rajalan hienoa ja laveaa, jos kohta
paikoin ärsyttävää teosta Tulisoihtu pimeään – Olavi
Paavolaisen elämäkerta (WSOY 2014). Jos Paavolainen vietteli
aikalaiset esteettiseen kokemukseensa, niin Rajala viettelee
lukijan Paavolaisen elämän seuraamiseen, kuin kärpäseksi Paavolaisen olkapäälle.
Kirjan aloitettua se täytyy lukea.
Kirjan aloitettua se täytyy lukea.
Rajala
rakasti Mika Waltaria kirjoittaessaan hänestä elämäkerran.
Paavolaista
Rajala ei rakasta vaan asettaa hänet monessa kyseenalaiseen valoon. Rajala (melkein) tuohtuu kun ei löydä Paavolaisen
maailmankatsomusta. Mutta ei sitä kukaan muukaan ole löytänyt.
Ihmisessä
on monta maailmankatsomusta, yksityisempiä, julkisempia, ajateltuja, ääneen sanottuja.
Ikään kuin sattumalta - eikä se voi olla sattumaa - osuu silmiini Pascal Mercierin romaanin Yöjuna Lissaboniin motoksi kirjattu lainaus Michel de Montaignelta: "Meidät kaikki on tehty tilkuista, jotka on yhdistetty niin epämuotoiseksi ja moninaiseksi kudokseksi, että jokainen pala vaikuttaa joka hetki omaan suuntaansa. Ero meidän ja oman itsemme välillä on yhtä suuri kuin meidän ja muiden välillä." (Suom. Renja Salminen.)
Ikään kuin sattumalta - eikä se voi olla sattumaa - osuu silmiini Pascal Mercierin romaanin Yöjuna Lissaboniin motoksi kirjattu lainaus Michel de Montaignelta: "Meidät kaikki on tehty tilkuista, jotka on yhdistetty niin epämuotoiseksi ja moninaiseksi kudokseksi, että jokainen pala vaikuttaa joka hetki omaan suuntaansa. Ero meidän ja oman itsemme välillä on yhtä suuri kuin meidän ja muiden välillä." (Suom. Renja Salminen.)
Rajalan
Tulisoihtu pimeään on ehdolla Kanava-lehden vuoden
tietokirjaksi.
Palkinnon
esiraadin mukaan Rajalan teos ”välittää sen kiehtovuuden millä
Paavolainen lumosi aikalaisensa.” Esiraati oli yhtä kuin Mikko
Majander ja Elina Grundström.
Tuoreessa
Kanavassa (7/2014) Ville Laamanen arvostelee Rajalan teoksen.
”Mikä
tahansa Paavolaista käsittelevä esitys rakentuu väistämättä
aiemman kirjallisuuden ja muun tausta-aineiston varaan”, Laamanen
toteaa. ”Rajalan näkemys on läheisempää sukua kohdehenkilön
ystävän Matti Kurjensaaren Loistava Olavi Paavolainen
-henkilökuvalle (1975) kuin professori ja serkku Jaakko Paavolaisen
Keulakuva-elämäkerralle (1991).”
Rajalan uteliaisuutta herättävässä teoksessa mietityttää kaksi
asiaa.
Ensinnä
se, että Rajala häijyilee Paavolaisen pyrkimyksille. Erkki Tuomioja totesi Lokakuun kirjavinkissään, että Paavolainen ei saa henkilönä ymmärrystä eikä sympatiaa Rajalalta. Eikä kenties sitä ansaitsekaan, Tuomioja jatkoi kuivakiskoisesti.
Elämäkerturin ei tarvitse rakastaa kohdettaan. Kukapa haluaisi katsella kiiltokuvia - paitsi lapset. Rajalallakin on lupa "inhota" Paavolaista, mutta kirjoittajan motiivi pidäteltyyn antipatiaan ei oikein tule perustelluksi. Luulen että se juontuu Waltarista, ja tässä mielessä Tulisoihtu pimeään on eräänlainen käänteinen epilogi Rajalan suurenmoiseen Waltari-elämäkertaan Unio mystica (2008).
Elämäkerturin ei tarvitse rakastaa kohdettaan. Kukapa haluaisi katsella kiiltokuvia - paitsi lapset. Rajalallakin on lupa "inhota" Paavolaista, mutta kirjoittajan motiivi pidäteltyyn antipatiaan ei oikein tule perustelluksi. Luulen että se juontuu Waltarista, ja tässä mielessä Tulisoihtu pimeään on eräänlainen käänteinen epilogi Rajalan suurenmoiseen Waltari-elämäkertaan Unio mystica (2008).
Rajalan
kuvastossa Paavolainen ei voi olla ”sankari”, koska se rooli on
varattu Waltarille.
Toiseksi, Rajala ei pysty piilottamaan asenteellisuuttaan 20- ja 30-luvun vasemmistolaisia kohtaan. En tarkoita etteikö kirjoittaja saisi esiintyä porvarillisten lippujen kantajana ja etteikö sellainen näkemys olisi yhtä sallittua ja kenties yhtä perusteltua kuin jokin muukin näkemys; ei, kaikki on sallittua - ja enemmänkin - mutta Rajalan jossain määrin ahdas näkemys yhteiskunnasta, josta vasemmistointellektuellien rakentava osuus puuttuu melkein kokonaan, kaventaa myös ajankuvan, joka nyt jää puolinaiseksi.
Toiseksi, Rajala ei pysty piilottamaan asenteellisuuttaan 20- ja 30-luvun vasemmistolaisia kohtaan. En tarkoita etteikö kirjoittaja saisi esiintyä porvarillisten lippujen kantajana ja etteikö sellainen näkemys olisi yhtä sallittua ja kenties yhtä perusteltua kuin jokin muukin näkemys; ei, kaikki on sallittua - ja enemmänkin - mutta Rajalan jossain määrin ahdas näkemys yhteiskunnasta, josta vasemmistointellektuellien rakentava osuus puuttuu melkein kokonaan, kaventaa myös ajankuvan, joka nyt jää puolinaiseksi.
Tokihan Rajala tanssittaa vasemmistolaisiakin Paavolaisen ympärillä, mutta sympatiaa he eivät saa.
No, kukaan ei ole täydellinen.
Rajalan
näkemys Paavolaisen elämästä on kaikesta huolimatta kuin fresko
josta löytää hakemansa ja sen mitä ei osannut etsiä. Ironiaa tai ei, mutta teoksen loppupuolella, käsitellessään Paavolaisen viimeisiä vaikenemisen ja syrjäytymisen vuosia, Rajalan tekstiin tulee kuulakas myötäeläminen. Vaiennut kirjailija ei pysty enää antamaan vastusta edes elämäkertansa kirjoittajalle!
Paavolaisen "esteettinen" profiili tulee hyvin piirretyksi. Paavolainen on Rajalan mukaan alituiseen älyllisen ristiriidan leikkauskohdassa: epäröidäkö vai syöksyäkö rohkeasti kannanottoihin. Niin kuin Rajala sanoo, Paavolainen istui aidalla ja pohti istuako tarkkailemassa maailmaa vai hypätäkö aidalta sen sekaan.
Koska Paavolainen on niin montaa mieltä, taitaa jäljelle jäädä vain esteettinen kannanotto, tai kuten Rajala kirjoittaa:
"Mutta aatteet, nehän Paavolaisen kirjoissa aina taistelevat, eivät niinkään ihmiset...Hän ei ole ihmisten kuvaaja, hänen havaitsemansa tyypit edustavat aina jotakin aatetta tai ideaa, joka on valmiiksi kiehunut kirjoittajan päässä. Hän on paradoksien ja laajojen yleistysten hahmottelija. Paukkuefekti, iskevä ilmaus, osuva määritelmä ovat hänen ilmoille ampumiaan raketteja, joiden alle peittyy ihmisten niin sanottu tavallinen elämä."
Paavolaisen "esteettinen" profiili tulee hyvin piirretyksi. Paavolainen on Rajalan mukaan alituiseen älyllisen ristiriidan leikkauskohdassa: epäröidäkö vai syöksyäkö rohkeasti kannanottoihin. Niin kuin Rajala sanoo, Paavolainen istui aidalla ja pohti istuako tarkkailemassa maailmaa vai hypätäkö aidalta sen sekaan.
Koska Paavolainen on niin montaa mieltä, taitaa jäljelle jäädä vain esteettinen kannanotto, tai kuten Rajala kirjoittaa:
"Mutta aatteet, nehän Paavolaisen kirjoissa aina taistelevat, eivät niinkään ihmiset...Hän ei ole ihmisten kuvaaja, hänen havaitsemansa tyypit edustavat aina jotakin aatetta tai ideaa, joka on valmiiksi kiehunut kirjoittajan päässä. Hän on paradoksien ja laajojen yleistysten hahmottelija. Paukkuefekti, iskevä ilmaus, osuva määritelmä ovat hänen ilmoille ampumiaan raketteja, joiden alle peittyy ihmisten niin sanottu tavallinen elämä."
Tänään
ei aiheena kuitenkaan ole yksinomaan Rajalan teos vaan (myös) Matti Kurjensaaren
(1907-88) vuonna 1975 ilmestynyt Loistava Olavi Paavolainen
(Tammi), jonka alaotsikko kuului ”Henkilö- ja ajankuva”.
Kirjoitin
Kurjensaaren teoksesta tuoreeltaan arvostelun Suomen
Sosialidemokraattiin, varmaankin yhtenä ensimmäisistä kriitikoista syksyllä 1975. Muistaakseni sain kirjasta jonkinlaisen version ennen
sen julkistamista, joten pääsin julki eturintamassa.
Arvostelun otsikko kuului: Loistava Olavi Paavolainen - ärsyke halvaantuneelle ajallemme. Juttua
kirjoittaessani ei tiennyt Kurjensaaren vaikeuksista Paavolaisen
suvun kanssa.
Jarl
Hellemann on kertonut muistelmateoksessaan Lukemisen alkeet
(Otava 1996), kuinka Paavolaisen ex-vaimo ”nöyryytti”
Kurjensaarta ja kielsi tätä julkaisemasta Paavolaisen
yksityiskirjeitä.
Tapaus
romahdutti Kurjensaaren pitkään suunnitteleman projektin. Hän
kadotti intonsa ja kirjoittamisen hurman.
”Masennustila
kaikkine seuraamuksineen kesti kuukausia”, Hellemann sanoo. ”Matti
oli perin juurin loukkaantunut. Hän oli ollut Olavi Paavolaisen
lähellä 34 vuotta, ex-vaimo vain muutamia. Kumpi oli enemmän
vastuussa Olavi Paavolaisen muistosta Suomen kulttuurihistorialle?”
Niin tai
näin, minulle lokakuun alussa 1975 Kurjensaari oli riittävän
”innostava” kirjoittaja. Miksi muuten olisin kirjoittanut niin
laveasti Kurjensaaren teoksesta?
Esteettisen
riemun vallassa heitän nyt tähän tuon arvosteluni.
Pistän
sen palasiksi, sillä eihän Rajalakaan löydä Paavolaisesta yhtä
miestä, yhtä mieltä, yhtä maailmankatsomusta.
Jos joku
haluaa lukea jutun lauseet ja virkkeet siinä järjestyksessä kuin
ne aikanaan painettiin, varustan tekstipalaset numeroilla, joita
seuraamalla alkuperäinen järjestys selviää.
Ihminen
on maisema, ei kivi eikä kanto.
(10), (12) |
(1) |
(6) |
(7) |
(2) |
(3) |
(5) |
(3.1) |
(4) |
Kiitos mielenkiintoisesta jutusta! Minulle Paavolainen on ollut tuttu "Nykyaikaa etsimässä"-kirjan verran. Ostin sen kerran antikvariaatista, luettuani sitä ennen Helvi Hämäläisen elämästä.
VastaaPoistaSieltä hän nyt vain yhä pompahtaa esiin, 1900-luvun alkupuolelta. Kulttuurivaikuttaja, "dandy", elämänkertakirjoittajien silmien ja tiedon läpi nähtynä. Tämä kirjoituksesi vetää yhteen lankoja joita voi poimia elämänkerroista, ja niiden arvioinneista, joissa olet itsekin jo aiemmin ollut mukana kirjoittajana.
Hauska tuo leikepalapeli, jonka ainakin Macilla sai vilistämään näyttöruudulla. Ja pysähtymäänkin välillä tarvittaessa.
Kiitos Liisu!
PoistaTässähän nyt tuli vain pintaa raapaistuksi. Eikä Rajalankaan teos kaikkea selitä, ei sentään.
Pienensin paria palapelin kuvaa, jos se helpottaisi katselua. Tämä blogger on vähän arvaamaton alusta - ainakin kun ei oikein tiedä miten sitä pitää käyttää jos yrittää monimutkaisempaa "taittoa".