torstai 9. huhtikuuta 2015

Rosoista

[ ja särmikästä]


                                                                           Kyösti Salovaara 2015.
Siistiä särmää?


Kevät on toistuva ja ainutkertainen; sen voi ennustaa mutta kokea myös uudella tavalla.
     Toistuvuus on huhtikuussa objektiivista, ainutkertaisuus subjektiivista.
     Toisena pääsiäispäivänä kuulin kevään ensimmäisen peipon laulavan Vanhankaupungin rantalepikossa. Joku kuuli ehkä aikaisemmin, moni myöhemmin.
     Puoli kuuta peipposesta - kesään.
     Vedenpitävä ennuste?


Kun valitsee sanoja, pitäisi välttää muodissa olevia.
     Mutta jos kääntää selän nykyhetkelle, kuulostaa entisaikaiselta. Sitä paitsi sanat kertovat enemmän kuin mitä kirjoitettu on. Sanan takana on sen varjo ja sitä myöten yhteiskunta, hetki siinä.
     Jos sanalla ei olisi varjoa, sellaista mitä ei näe mutta kyllä vaistoaa, todellisuudesta kertominen kävisi kuivakkaaksi puuhaksi. Tämäkin ajatus on sinällään tyhjä, sillä sanoja ei voi jättää heitteille, niin kuin vanhan saappaan tai onkivavan voi jättää.
     Elämä ja todellisuus eivät riipu sanoista vaan päinvastoin.
     Isossa kuvassa, tulokulma valittuna...


Tuli siis mieleen kun luin Kari Rydmanin kiirastorstaista blogia.
     Kirjoituksessa Rydman ihmetteli miksi kurjaa ja sotkuista pidetään parempana kuin kaunista ja siloteltua: ”Niin hullulta kuin se tuntuukin, olen kuullut ja lukenut kannanottoja joiden mukaan juuri maineikkaan Kurvin (ja ehkä perinteisen Helsinginkadun) rosoinen elämänmeno on ehdottomasti 'oikeampaa' ja 'kaupunkimaisempaa' kuin mikään siloteltu ja järjestynyt 'paremman väen' kaupunkiasutus.”
     Minkälaisia ovat ihmiset jotka flirttailevat kurjuudella, Rydman kysyi.
     Yksi mahdollisuus on, että liikkeellä ollaan esteettisen kapinan tähden, niin kuin Rydman epäili. Että vakiintunutta ja vallitsevaa yhteiskuntaa ollaan vastustavinaan esteettistä säröilyä ja rosoisuutta romanttisesti korostaen.
     Ruma on kaunista, koska se ei miellytä ketään. Tai ei ainakaan enemmistöjä, rahvasta, tavallista ihmistä. Niin muodoin ruman estetiikka läimäisee kunnollisuutta poskelle.


Rosoa ja särmää – muotisanoja.
     Olisi liian helppoa puhua elämänmakuisesta taiteesta tai elämän koko kirjosta siinä tai tässä romaanissa, laulussa tai maalauksessa. Joten rosoisuus tarvitaan - epämäärän ilmaisuun.
     Mutta nyt kapula osuu myös omaan jalkaan.
     Juuri ilmestyneessä Ruumiin kulttuurin kevätnumerossa kirjoitin Heleena Lönnrothin dekkarista Uhri otsikolla ”Rosoa ja risua”.
     Hemmetti!
     Koska Uhrin tarinaan oli kehitelty ”rosoa ja risua”, pidin romaania lukemisen arvoisena.
     ”Heleena Lönnrothilla on silmää maiseman ja ihmisen rosoiselle minälle”, minä kirjoitin. ”Mikään ei ole ihan hyvää eikä pahaa. Hulttioista voi kehittyä miehiä, pätevistä ja kunnollisista naisista hulttioita. Maisema ei selitä ihmisen käyttäytymistä, mutta korostaa ihmiselon rosoisuutta.”
     Arvostelukielen kliseitä, tyhjän puhumisen taiturointia – pitäisikö ottaa opiksi?
     Vältettävä sanoja: rosoinen, särmikäs!


En kuitenkaan kaipaa romanttisesti alkukantaisempaa elämää, en haaveile likaisista kaduista enkä niillä eletystä ”aidommasta” elämästä.
     Tietysti järjestyneeseen elämään saa suhtautua miten haluaa, ja olla vaikka kuinka Rousseauta tahansa ja ajatella, että kaikki yhteiskunnallinen on ihmiselle kahletta, paitsi luonto ja luonnonmukainen elämä.
     Saa ajatella mitä ajattelee, mutta naiivia on väittää, että luonnossa elävä olento on vapaa ja että kahleet puuttuvat.
     Järjestäytyneen yhteiskunnan kritiikki on vanha juttu.
     Jotenkin se on aina muodissa taiteellisen eliitin hellimänä ajatuksena.
     On inhmillistä etsiä autenttista elämää, jota ”hyvinvointi” ei ole pilannut. Ongelmaksi tässä vanhan (karun) elämän romantisoimisessa jää, että pilaako hyvinvointi muka ihmisyksilön elämän. Miten sen pystyisi todistamaan tai todentamaan? Ei todistusta tilastoista löydy.
     Yritin muuten pikaselaamisella tutkia, ajatteliko Karl Marx - ennustaessaan proletariaatin tulevaa diktatuuria - että proletariaatin elämä sellaisenaan olisi ollut jotenkin aidompaa, parempaa ja arvokkaampaa kuin porvariston.
     Silmäilemällä yksikäsitteinen vastaus jäi löytämättä.
     Mutta yhden kirjoituksen löysin, jossa Marx ja Friedrich Engels vakuuttavat, että proletariaatin maailmanhistoriallinen rooli ei johdu siitä, että ”sosialistit muka pitävät proletaareja jumalina”, kuten kritiikin kritiikki väitti. Pikemminkin päinvastoin.
     Marxin ja Engelsin mukaan sietämätön kurjuus ja puute saavat köyhälistön suuttumaan ja sen tehdessään proletariaatti kumoaa myös oman elämänsä ja elämäntapansa. Proletariaatti ei ”voi vapauttaa itseään hävittämättä omia elinolojaan.”
     Köyhälistön elämässä ei näin muodoin ollut mitään ihailtavaa, ei mitään parempaa kuin paremmin elävien ihmisten elämässä. Porvarillisen yhteiskunnan elämää ei paranneta vaihtamalla se työläiskurjaliston elämään, Marx ja Engels sanoivat.
     Kurjuus ja puute eivät ole romanttista.
     Paitsi taiteilijasta joka etsii rosoa ja särmää.


Pentti Haanpään romaanin Noitaympyrä (1931) problemaattinen sankari Pate Teikka lähtee tarinan lopussa etsimään autenttista elämää Neuvostoliitosta.
     Emme tiedä löysikö hän sellaisen elämän.
     Muutamaa vuotta myöhemmin Stalin murhautti ja eliminoi suuren osan venäläisestä sivistyneistöstä. Ei kuitenkaan siksi että hän olisi uskonut rousseaulaiseen elämäntapaan, vaikka luki venäläisiä klassikkoja mielikseen.
     Pate Teikka (tai oikeastaan Pentti Haanpää) arvioi yhteiskunnan tilannekuvan väärin, mutta rohkeneeko häntä siitä moittia?
     On yksi asia sanoa jotakin ja toinen tehdä jotakin.
     Pertti Karkaman teoksessa Sosiaalinen konfliktiromaani (1971) väitetään, että ”Haanpään mukaan yksilö on sitä kauempana itsestään mitä lähempänä hän on vallitsevaa yhteiskuntaa”.
     Ajatelma on hieno, kauheudessaan mahdoton. 


Vältettäviä sanoja: tilannekuva, mukavuusalue, särmikäs, rosoinen, autenttinen, problemaattinen, tulokulma, haasteellinen, isossa kuvassa.

8 kommenttia:

  1. No, hyvä! Tämän päivän luento on kuunneltu! Se oli tällä kertaa tavallista lyhyempi mutta hyvin tarkka sanoistaan ja sanoista yleensä. Kiitän luennoitsijaa ilmaisurikkaasta puheesta. On kiva muistella sitä mielessään kun alkaa päivän työ. Luennoitsijalle ylimääräinen kiitos esiintymistavasta. Sanat lausutaan selvästi, mutta yleisvaikutelmaksi jää rentouttava hyväntahtoinen fiilis.

    VastaaPoista
  2. Minullekaan ei ole oikein koskaan selvinnyt, mikä kalliolaisessa "särmikkäässä" ja "rösöisessä" elämäntavassa on niin mahtavaa. Silloin harvoin kun käväisen Kalliossa, havaintojeni mukaan joka toinen vastaantulkija on kännissä ja loput muissa aineissa.

    Listastasi puuttui ainakin "pitkässä juoksussa" ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä - "kurjan" romantisointi ylettyy varmaankin hyvin kauas ja osittain 60-luvulle kun puhuttiin paljon "esineellistymisestä" ja "vieraantumisesta" uusvasemmiston slangissa ja kliseissä. Ja tietysti osittain aiheellisesti. Mutta kaiken kaikkiaan ajatukset periytyvät noihin Marxin aikoihin ja sitä kauemmaksi, niin kuin Rousseaun ajattelu kertoo.

      Pitkää juoksua mietin mutta se tuntui ihan klassikolta, ei siis edes muodikkaalta. Pitkässä tähtäimessä tai pitkälle tähdäten oli saanut uuden ilmeen kun muuan valtionvarainministeriön kaveri pari päivää sitten sanoi että "asia on pitkässä kädessä" - mieleen tulee tuosta aika absurdi näky!

      En tiedä, mutta luulen että monet näistä ilmaisuista tulevat liike-elämästä poliitikkojen suuhun kun yritetään etsiä elävämpiä ilmaisuja (ja päädytään kuolleeseen kieleen). Esimerkiksi "haasteellinen" oli kovin yleinen kiertoilmaisu "mahdottomalle ongelmalle" atk-maailmassa joskus vuoden 2007 paikkeilla.

      Tuosta listasta puuttuu myös "hyvä harjoitus", jota melkein kaikki poliitikot Jan Vapaavuoren johdolla käyttävät. Silläkin yritetään vähätellä jotain todella vaikeaa ongelmaa. Mutta jos ideana on olla optimisti vaikeiden tehtävien edessä, hyvä sitten.

      Poista
  3. "Minkälaisia ovat ihmiset jotka flirttailevat kurjuudella, Rydman kysyi." Nyt osui kyllä niin naulan kantaan. Olen nimittäin itse kysynyt ihan samaa muussa yhteydessä.
    Nuoruuteni vasemmisto-opiskelijoiden maailmassa rikkaiden perheiden hyvinvoivat kapinoijat ojensivat minua, joka tulin köyhistä oloista. Ei olisi saanut pitää kauniista vaatteista eikä mistään turhuudesta, vaan näytellä köyhää. Heillä oli varaa luopua leikisti sellaisesta, mistä olivat nauttineet koko ikänsä. Minä olin peseytynyt pesuvadissa ja savusaunassa sekä tihrustanut läksyjäni kaasulampun valossa. Minulle opiskelija-asuntolan tasokin oli suuri parannus entiseen elämään ja nautin todellakin kaikesta, mitä moderni kaupunkilaiselämä tarjosi. Yhä nautin, vaikka olen vihreä vasemmistolainen.
    Nyt näen tietysti nuo vasemmistonuoret hassuina, melkein kuin uskonnollisena lahkona. Moni heistä onkin käsitellyt harhaansa taiteessa.
    Kuulin vasta opiskeluajan jälkeen, että minut oli jopa mainittu kieltenopiskelijoiden aineyhdistyksen kokouksessa jotenkin epäiltynä, koska vietin vuoden USA:ssa. Tällaistakin on vaikea ymmärtää nykyaikana.
    Tiedän, että sinä Kyösti tiedät nämä ajat, mutta nuoremmista tämä voi kuulostaa uskomattomalta.

    Mutta onhan sitä kurjailua nykyäänkin. On naisia, jotka haluavat väkisin synnyttää kotona, koska se on niin alkuperäistä - ja niin kun sitä on taisteltu hyvien sairaaloiden puolesta. Rosoista romantiikkaa. Ja pöytiä hinkataan kulutetun ja ruman näköiseksi, koska se on "aidompaa" kuin kiiltävä pinta. Aarrgh, ärsyttää tuollainen.

    Entä jos Helsinkiin tehtäisiin romantikoille oma kaupunginosa, joka olisi keskiajan tasoa, ei esim. viemäröintiä, siellä olisi hauskaa olla kimpassa erilainen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mielenkiintoisia muistikuvia Marjatta.

      Jos tuo "Menneisyyden reservaatti" ulkohuusseineen ja pyykipaljuineen ja täysin vailla nykyajan tekniikka ja lääketieteen saavutuksia perustetaan, sille täytyy laatia tiukat säännöt; esimerkiksi kun sinne joku haluaa ja pääsee, niin sieltä ei pääse takaisin heti kun huussissa käyminen pakkasella alkaa tuskastuttaa. Sanoisin että ainakin 5 vuotta pitää resrvaatissa asua sen jälkeen kun ao. on hyväksytty menneisyyden jäseneksi. Mutta voivatko reservaatin jäsenet elää ilman älypuhelimia ja Facebookia? Jos eivät, sallitaanko tässä poikkeus?

      Poista
    2. Ei todellakaan sallita! Viestit kuljetettakoon aasilla ratsastamalla henkilöltä toiselle. Menneisyyden jäsenten touhuista ei myöskään tehtäisi tositv-ohjelmia. Ulkopuolelta heitä voisi katsoa korkeintaan kiikarilla vähän niin kuin Etelä-Korean puolelta tiiraillaan pohjoiskorealaisia. Sitoutuminen 5 vuodeksi kuulostaa kohtuulliselta, mutta eivätköhän kurjuusromantikot tee loppuelämän valintaa menneisyyden reservaattiin.

      Poista
    3. Joo, ehkä 5 vuotta on liian vähän sillä täytyyhän reservaatissa syntyä myös uusia sukupolvia joiden elämä sitten kiertyy suuntaansa. On tietysti mielenkiintoista nähdä, alkaako reservaatissa väistämättön kehitys kohti modernia yhteiskuntaa - keksiikö siellä joku vuosien vieriessä höyrykoneen, sähkön ja bensamoottorin?

      Poista