[Vau!]
Kyösti Salovaara, 2016. Pitkäsilta Helsingissä - entinen luokkaraja?. Vasemmalla Kruununhaka ja Kaisaniemi, oikealla Hakaniemi ja Kallio. |
Vau!
Helsinki
päätti rakentaa Kruunusillat kantakaupungista Laajasaloon. Sillalle
päästetään raitsikat ja ihmiset jalan ja polkupyörillä.
Pakkasella tuuli käy ulapalta kylmästi puseron sisälle, mutta
kesällä meri kiiltää kuin koru.
Tätä
siltaa ei voi kukaan vastustaa. Arkkitehtuurin kauneutta, järjen
konkretiaa, liikkeen hurmaa!
Erehdys.
Tietenkin
siltoja vastustetaan, ainakin Kulosaaressa mistä meri näkyy ja uusi
silta. Ja Hakaniemessä missä raitsikat kolkuttavat (merihakalaisten kiusaksi) kääntyessään
kiskoilla. Ja Kruununhaassa jonne silta ei vaikuta mitään, mutta se
tunne että...
Helsingissä
asuu niin suvaitsevaisia ihmisiä, että he suvaitsevat kaiken muun
paitsi muutoksen ympärillään.
Muutos
hyvä, entinen parempi!
Siltoihin
voi rakastua.
Tai
ei siltoihin vaan sillan ideaan. Jokaisessa kunnollisessa kaupungissa
on monta siltaa. Joen yli, meren lahtien yli, saaresta toiseen,
rotkojen yli, kuilujen toiselle puolelle.
Silta on enemmän kuin rakennelma. Se on metafora, kohtalo.
Jaakko Salovaara, 2014. Juutinrauman silta - Se Silta! |
Silta
on aina, joka hetki, muutos sille joka sillan ylittää.
Jos
maailmassa ei olisi siltoja, ei meitäkään olisi, sellaisena kuin
me nyt olemme ja kuin me ajattelemme olevamme.
Wikipedian
mukaan Suomessa on jotain 14 000 maantiesiltaa. Kuvittele, että
jonakin aamuna kaikki sillat, suuret ja pienet, komeat ja mitättömät, ovat kadonneet. Mitä
silloin tapahtuu? Kuinka pitkälle pääset ennen kuin toteat: ei
tästä uudesta elämästä tule mitään. Kuinka ahtaaksi kotikontu supistuu?
Silta
yhdistää, erottaa, antaa mahdollisuuden.
Kun
vihamiehet rakentavat sillan rajajoen yli, salmen toiselta puolelta
toiselle, he luopuvat pelosta ja ennakkoluuloista. Sitten kun
vihamielisyys palaa, siltaa puolustetaan viimeiseen mieheen,
todellisuudessa ja kertomuksissa.
Kuinkakohan
monta kirjaa ja elokuvaa on tehty sillan puolustamisesta?
Sillan
toisella puolella on aina erilaista kuin tällä puolen. Ja
päinvastoin.
Syyskuussa
1964 Urho Kekkonen teki radikaalin poliittisen matkan. Hän
meni Pitkänsillan yli Helsingin työväentalolle ja piti puheen,
jossa ilmoitti tulevansa sosialidemokraatteja vastaan sillan puoliväliin tai
pidemmällekin.
Pitkänsillan
ylitys porvareiden Helsingistä työväen Helsinkiin muutti
poliittisen näyttämön täydellisesti. Symboliikka tihkui graniitin
läpi aikaan ja siitä tuli historiaa, enkä minä tiedä mitä
reittiä Kekkonen Hakaniemeen meni, oikeastiko Pitkänsillan yli vai
turvallisesti maata myöten.
Reitillä
ei ole väliä, sillä tässä tapauksessa metafora on konkretiaa
väkevämpää ja kestävämpää. Sillan ylittäminen oli uudenlaisen konsensuksen allegoria.
Jos
sillan ylittäminen vähän pelottaakin, sen keskelle haluaa aina
pysähtyä katsomaan alas maisemaan, joelle, merelle, kuiluun johon
saattaisi pudota.
Tutunkin
sillan ylittäminen on kokemus, yhä uudestaan. Se on juhlallista,
vapauttavaa, puhdistavaa.
Kun
50-luvulla matkustimme mummolaan bussilla Kotkasta Anjalaan, odotin maltamattomana Susikosken ristikkorakenteista siltaa Hurukselassa. Tietenkin se
tarkoitti, että pelkäämäni bussimatka alkoi olla loppuvaiheessa,
mutta jokin muukin, jokin tuon sillan ulkomuodossa, sen arkkitehtuurissa jykevästi virtaavan Kymijoen päällä
kiihdytti mielikuvitusta.
Ja
kun Heinolassa, tänään, näinä aikoina, ajaa Tähtiniemen sillan
ylitse, mieli riemuitsee yhä uudestaan.
Miksi?
En
tiedä, sillä atavistinen riemu kumpuaa hyvin syvältä, kaukaa,
primitiivisestä menneisyydestä.
Onko
tunneli sillan vastakohta?
Sekin
yhdistää, vie paikasta toiseen, oikaisee matkan, tekee sen
mahdolliseksi suurten vuorien läpi.
Mutta
tunnelissa, toisin kuin sillalla, ei halua pysähtyä, koska ei ole
maisemaa mihin turvautua, mitä koskettaa, mitä katsoa. Kun
tunneliin ajaa, siellä odottaa vain tunnelin päätä, josta näkyy
valoa.
Tunnelissa
ihminen kadottaa minuutensa täydellisesti, toisin kuin sillalla
jossa se vain saa uuden muodon, hetken sisällön. Mutta, tunneli
saattaa kuitenkin olla yhtä tärkeä ja merkittävä minun ja sinun
elämällesi kuin tärkein silta, jonka koskaan ylität.
Kummallisin
tunneli sijaitsee Mallorcalla. Hyppää sata vuotta vanhaan junaan
Palmassa. Se ajaa ylängöltä päästyään vuorien läpi Solleriin
pohjoisessa. Juna pysähtyy vuoren rinteellä, meri kimaltaa oikealla
puolella. Sitten juna kolkuttaa tunneliin ja ajaa päivänvaloon, ja
hemmetti, meri kimaltaa vasemmalla puolellasi etkä huomannut
lainkaan tunnelissa millaisen serpentiinin juna kiersi, millaisen 180 asteen mutkan se salaa teki.
Silta
julistaa avoimuutta, tunneli kätkee ja piilottaa.
Jaakko Salovaara, 2013. Silta rajalla: Miño-joen silta valmistui 1884. Joen takana Portugali, tällä puolen Espanja. |
Tiedämme
että kuiluun ei pidä katsoa, se voi imaista mukaansa eikä kuiluun
katsottuaan ole enää entisellään.
Mutta
sillalta saa katsoa. Kaiteeseen nojatessa tietää olevansa turvassa.
Kuilu on olemassa, mutta sille voi tehdä jotakin. Sitähän
sivilisaatio on: siltoja pahojen rotkojen yli, matka tutusta
tuntemattomaan ja lopulta muutos joka pitää hyväksyä. Jos et
koskaan ylitä yhtäkään siltaa (etkä ajaa yhtäkään tunnelia
päästä päähän) et tiedä mitä olet, miltä näytät, miltä
kuulostaa kun selität jotakin.
Rakkaasi
odottaa sillan toisella puolella.
Häijysilmäinen
vihamiehesi suunnittelee matkaa sillan yli.
Leipuri
lastaa pakettiauton ajaakseen sillalle; kohta saat kaupasta tuoretta
leipää.
Tutkimusmatkailija
laittaa saappaat jalkaan ja ylittää ensimmäisen sillan, sitten
toisen kunnes...
Ei
siltaa ilman kirjaa, tarinaa.
Tarinat
ovat tosia, kuviteltuja.
John
le Carrén romaanissa Värisuora (1979) George Smiley
nujertaa neuvostoliittolaisen vastapelurinsa. Käyttämällä
hyväkseen tämän heikkoutta, sitä että venäläinen rakastaa
tytärtään, Smiley saa vakoilijan loikkaamaan länteen ja pettämään
isänmaansa.
Smiley
odottaa Karlaa – se on neuvostovakoojan nimi, pelottavan miehen
pelottava nimi – Berliinissä joen rannalla, sillan toisessa päässä
on Itä, toisessa Länsi, niin kuin Paha ja Hyvä.
”Joki
oli leveä ja virtaus hidasta, kylmyys oli nostattanut pakkashuurua
sen pintaan... Toisen rannan varastot olivat suuria kuin entisen
barbaarisen kulttuurin muistomerkit ja silta keltaisine
kävelykäytävineen näytti hyppäävän puoliväliin niitä vasten
kuin mielikuvituksellinen valopolku pimeydestä.”
Smiley
odottaa valon puolella pimeästä saapuvaa.
Mutta
silta paljastaa etteivät Hyvä ja Paha olekaan erottamattomia; että
niiden välillä on sillan kannen mittainen luja yhteys. Kävelet
sillalla etkä tiedä missä kohtaa Paha muuttuu Hyväksi, sillä
ihminen ei ole yksin. Jos ihminen olisi yksin, miksi hän suurella
työllä rakentaisi sillan?
”Smiley
katsoi taas joen yli pimeyteen ja epäpyhä huimaus iski häneen kuin
paha, jota vastaan hän oli taistellut ja joka nyt ojensi kätensä
ja otti hänet omakseen ja vaati hänet huolimatta hänen
ponnistuksistaan, kutsui häntäkin petturiksi; pilkkasi häntä ja
samalla kertaa taputti hyväksyvästi hänen petokselleen. Karlan
ylle oli laskeutunut Smileyn säälin kirous, Smileyn ylle Karlan
fanaattisuuden kirous. Olen tuhonnut hänet juuri niillä aseilla,
joita olen inhonnut. Olemme ylittäneet toistemme rajat ja olemme
ei-keitään ei-kenenkään maalla.”
Silta
pingottuu kahden maailman välille, ei-kenenkään ja silti kaikkien.
________________________________
John
le Carré: Värisuora. (Smiley's People, 1979.) Suom. Aarne T.K.
Lahtinen. Tammi, 1980.
Tunneleista haluaisin mainita Kauklahden ja Tähtelän rautatieasemien välisellä osuudella sijainneen Porkkalan tunnelin. Lapsuuteni tärkein silta oli Norssaaren silta ja myöhemmin tietenkin Pitkäsilta. Kulosaaren ja Naurissalmen silloilla oli käyttöä, kun piti mennä Roihupeltoon.
VastaaPoistaPS. Kirjoitin vahingossa Norssaaren silta, vaikka piti kirjoittamani Hovinsaaren silta. Norssaaren silta on pengersilta, joka rakennettiin osittain epämääräisestä kamasta. Sorakerroksen alle peiteltiin teurastusjätettäkin.
VastaaPoistaTarkoitat siis Kivisiltaa Kotkan saarelta Hovinsaarelle?
PoistaKyllä, se oli tarkoitus mainita jutussa kuvastamaan sitä kuinka saari oli yhden, pienen ja kapean jos kohta lyhyen sillan päässä mantereesta, niin että Kotkassa urbaaniin tarinaan kuului, että kantakotkalainen oli sellainen joka ei koskaan ylittänyt Kivisiltaa.
Ajoin maanantaina "Kivisillan" yli mutta siitä ei oikein enää näe (tai en muista) millainen se oli vielä 50- ja 60-luvuilla.
Junaradan ylle rakennettu "Malmin silta" yhdistää Ylä- ja Alamalmin. Siellä mummot istuvat tuoleillaan, virkkaavat ja myyvät patalappujansa, direktiiveistä piittaamatta. Ohikulkeissani heitä tarkkailen. Sydäntä lämmittää! hh
VastaaPoistaMeille tuli ensin Raippaluodon silta. Asuin silloin maalla kaupungin ulkopuolella, mutta yläkerrassa asuvat noin 20-vuotias yksinhuoltajan poika oli työttömyystöinään kiipeilemässä pylonien päällä tekemässä ties mitä.
VastaaPoistaKauhistelin sitä korkeutta, poika kertoi että porukka testattiin. Heikkopäisiä ei otettu mukaan. Sitten kun silta oli rakennettu ja 2000 ihmisen saari saatu kiinni mantereeseen alkoi kahdenlainen älämöö.
Piti saada samaan aikaan sähköistetty rautatie ja sitten syväsatama. Vaskiluodossa oli syväsatama, mutta matala, ja satamaa ei missään nimessä haluttu Raippaluotoon, vaikka siellä oli nyt silta. Varmaan yksi syy oli se, ettei silta ollut kaksikerroksinen ja sisältänyt rautatietä.
Sähkörata tuli ja Vaskiluodon satamaa ruopattiin. Sähkörata ei sitten juuri enää palvele, koska väliasemat lopetettiin, samoin rautatie Jyväskylään käytännöllisesti katsoen kokonaan ja Vaasan ja Seinäjoen asemat eivät enää palvele.
Sen olen nähnyt kun joku on vienyt ajelulle maailmanperintökohteeseen että Raippaluodon sillalta ongitaan kyllä ahkerasti. Silakkaa kuulemma nouse eniten.
Nyt loppuu myös Vaasan keskussairaala, niin että joutuvat sitten Raippaluodosta käymään leikattavana Seinäjoella. Minulla on ystävä joka on kotoisin Kyminjoen varrelta. Kertoo että joki on puhdistunut ja ihmiset onkivat silloilta. Kala on terveellistä ruokaa.
Mummot Malmin ylikulkusillalla ja silakanonkijat Raippaluodon komealla sillalla - siinäpä yhdenlainen ulottuvuus ajan liikkeestä ja sen oivallisesta hetkestä jolloin liike hidastuu ollakseen vain tässä ja nyt.
VastaaPoistaVielä pari hajahuomiota, ilman siltojen symboliikkaa.
VastaaPoistaYllätyin siitä, miten selvin numeroin Kruunuvuoren sillat päätettiin toteuttaa. Kaikkia suuria rakennushankkeitahan aina vastustetaan kiihkeästi, ja sillatkin synnyttivät paljon vastustavaa porinaa. Selvä äänestystulos kertonee siitä, että tämä on se suunta, johon Helsinkiä halutaan kehittää. Ei paha.
John le Carré on yksi suosikkikirjailijoistani, ja Värisuora (tai koko trilogia) on hänen tuotantonsa huippua. Vakoilukirjallisuutta parhaimmillaan, ja hienoa kirjallisuutta ylipäätään. Värisuoran loppukohtaus on jäänyt mieleen yhtenä lukuhistoriani vaikuttavimmista.
Joo, minäkään en onnistunut keskustakirjaston vastustamisessani - olin kai sitten yksi ja ainoa! Hmm. Pitäisi varmaankin ryhtyä oikein ohjelmallisesti kannattamaan Guggenheimia. Erilaisia saunojahan näyttää Helsinkiin syntyvän "lupaa kysymättä".
Poistapekka
Poistale carre on minunkin rakkauteni, samoin len deighton. ja ylipäätään kaikki sellainen vakoilukirjallisuus, jossa vakoilua käytetään vähän niin kuin tekosyynä, jotta päästään käsiksi yleisempiin asioihin.
olen viime aikoina lukenut kylmän sodan ympärille sijoitettuja kirjoja. niitä lukiessa on helpotus huomata, ettei kylmää sotaa enää ole, tai meille on ainakin kerrottu, ettei sitä ole . . . ei siis enää tarvita kuvauksia mersuista jotka odottavat berliinin lentokentällä tai ihmisistä jotka kiipeävät muurin yli.
uskon että vaikka dramatiikka ja maailman polaarisuus vähenee, niin vakoilu sinänsä on ikuista, se on elänyt paljon kauemmin kuin le carré ja deighton. vanhassa testamentissa oli vakoojia ja napoleonilla oli vakoojia, joten toivoa on, että erilaiset perestroikat ja liennytykset eivät sammuta tätä hienoa genreä.
meri
Heh - Len Deighton on minunkin suosikkejani. On tavattoman totta, että vakoilun kautta nämä kirjat kertovat ennen kaikkea elämän suurista kysymyksistä.
PoistaJohn le Carré on uusimmilla kirjoillaan taitavasti osoittanut, että ei vakoilu ole maailmasta mihinkään kadonnut, vaikka kylmä sota onkin jäänyt taakse. Kirjoissa on paljon eräänlaista vakoilua, vaikka tarinan "pahana" ei enää olekaan Neuvostoliitto, vaan ahneet yritykset, lurjusmaiset poliitikot tai erilaiset rikollisjoukkiot. Hienoja romaaneja, edelleenkin.