[poissa
ja läsnä]
Kyösti Salovaara, 2019. Lux Helsinki 2019. Marco Brianzan Moonlight - ja katsojia. |
Odottaja tähyilee pysäkillä bussia. Hän näkee valon pisaroita.
”Valon
pisaroita vasten pimeää”, Tuure Kilpeläinen laulaa,
”meille putoaa valon pisaroita / valon pisaroita kun toivo häviää.”
Fysiikkaa
ja metafysiikkaa, konkretiaa ja symboliikkaa.
Valo
on hyvästä, pimeys pahasta.
Mutta
jos valot palavat aina, miten ihmisen käy? Jos valoa ei pääse
pakoon? Onko yksityisyys ja julkisuus rinnakkain vai vasten toisiaan? Voiko hyvää olla liikaa?
Suomalaistaustainen hotellinpitäjä Espanjassa kertoi espanjalaisten vaativan,
että makuuhuoneessa pitää olla yöllä säkkipimeää. Ikään kuin
vastakohtana maiseman huikaisevalla päivänvalolle.
Suomalainen
tottuu jatkuvaan harmauteen, johonkin valon ja pimeän väliseen. Hän
tekee siitä hyveen. Niinpä täällä pohjoisessa kaikki perustuu
kompromisseihin.
Oliko
alussa valo vai pimeys?
Vanhan Testamentin prologissa maa luodaan. Kaikkialla on pimeää, autio
maa. ”Tulkoon valo!”
Se tulee. Kaikkivaltias hämmästyy aikaansaannostaan ja ihastuu valoon. Valo nimitetään päiväksi, pimeys yöksi.
Se tulee. Kaikkivaltias hämmästyy aikaansaannostaan ja ihastuu valoon. Valo nimitetään päiväksi, pimeys yöksi.
Tästä
voi päätellä ettei Jumala ollut liikkeellä pohjoisessa missä saa etsiä kesällä pimeää ja talvella valoa, vaan Välimerellä
missä valon ja pimeän raja piirtyy aina selvästi.
Tähtitieteilijät
sanovat, että alkuräjähdyksen jälkeen valoa oli kaikkialla.
Maailma oli melkein pelkästään valoa. Mutta mitä oli sitä ennen? Ajan imaginaarisella puolella: pimeys vai valo?
Ratkaisematon
kysymys. Kukaan ei näe alkuhetken tuonne puolelle.
Suuria
miettien olemme syntyneet räjähtäneiden tähtien tuhkasta.
Pieniä
miettien olemme kaloja kuivalla maalla.
Keinovalokulttuurin
luoma uudenlainen ihminen irtautuu alkuperäisestä valosta ja
pimeydestä.
Pablo
Picasso valitteli Dora Maarille, että valokuvaus on hänelle liian
sattumanvaraista. Jos taiteilija antaa valolle sananvallan, hän ei
tiedä mitä syntyy. Valoa ei kontrolloida niin kuin maalia pensselissä.
Pimeissä
huoneissa näytetään elokuvia. Liikkuvan valon kollektiivinen kokemus on olemassa, vaikka sitä ei pysty selittämään.
Nykyään
elokuvia katsotaan kotona. Huone ei ole pimeä eikä valoisa vaan
siltä väliltä. Moderni elämä, taide, kokemus ovat kompromissi.
Vanhassa
tarinassa hölmöläiset yrittivät mättää valoa säkkiin. Ei
onnistunut. Huonoja työkaluja?
Nykyään
tuo saattaa onnistua.
Viime
viikolla tuli kuluneeksi 90 vuotta italialaisen Sergio Leonen
syntymästä. Hän kuoli noin 30 vuotta sitten.
Tänään
torstaina (10.1) Yle Teema näyttää v. 1966 valmistuneen, Espanjassa ja
Italiassa filmatun lännenfilmin Hyvät, pahat ja rumat.
Muuan
amerikkalainen aikalainen, Leonen kanssa työskennellyt Mickey Knox, sanoi että
Leone oli loistava teknikko, mutta ei suuri näkijä. Ehkäpä niin
tai sitten ei. Knoxin mukaan Leone ajatteli elokuvaa 24
tuntia vuorokaudessa. Elokuva, elävä kuva ja musiikki soi
hänen päässään. Kaikki oli suunniteltua.
Leone kertoi kyynisen lämpimiä satuja, joissa pienetkin yksityiskohdat, kuten ihmisten asut, jäljittelivät tarkasti historiallisia faktoja.
Leone kertoi kyynisen lämpimiä satuja, joissa pienetkin yksityiskohdat, kuten ihmisten asut, jäljittelivät tarkasti historiallisia faktoja.
Hyvät,
pahat ja rumat huipentuu kaksintaisteluun hautausmaan keskellä.
Francon sotilaat rakensivat "fiktiivisen" Sad Hillin hautausmaan Burgosiin, Santo Domingo de
Silosin lähelle. Innokkaat fanit entisöivät hautausmaan pari
vuotta sitten. Sen ”avajaisia” vietettiin kesällä 2016.
Hautausmaan
entisöinnistä on tehty dokumentti, jonka voi katsoa Netflixistä.
Dokumentin (Desenterrando Sad Hill / Sad Hill Unearthed)
mukaan käsikirjoituksessa luki: Clint Eastwood, Eli
Wallach ja Lee Van Cleef kävelevät
hautausmaan keskusympyrään ja taistelevat toisiaan vastaan.
Kuvakäsikirjoitus oli ohjaajan päässä. Siitä syntyi maaginen kohtaus –
pysyvää valoa elokuvan historiaan.
Guillermo
de Oliveiran ohjaamasta dokumentista käy ilmi, että
talkooporukka kaivoi paksun turpeen alta esille hautausmaan keskiössä olevan kiviareenan. Nyt siellä voi astella samoja kiviä pitkin kuin
Eastwood, Wallach ja Van Cleef kävelivät toisiaan vastaan vuonna 1966.
Viime
kesänä minä astelin. Oivalluksen sähköisku, historian valokaari.
Kun
asuu meren rannalla ja sen lähellä koko elämänsä, oppii mustiin
talviin ja sähkön päivänvaloon.
Tavaksi
on tullut väittää, että pohjoisessa pimeä ei ole pimeää vaan
jotakin muuta. Ainakin aurinkotuulien hiukkasmyrskyjen valosäikeitä.
Oltuani
nyt vuodenkierron pimeimpään aikaan Lapissa epäilen yleistä
hokemaa pohjoisen maagisesta valohämärästä. Lumesta huolimatta
etelän ihminen ahdistuu kun koko päivän on pimeän synkkää.
Nukuttaa.
Etelässä,
kaupungissa ja sen liepeillä tottuu keinovalon taivaaseen ja
himmeään arkipäivään.
Valon
pisaroita kaikkialla.
Kiertelin
Lux Helsinki 2019 näyttelyssä kahtena iltana.
Väkeä
tolkuttomasti, nähtävää vähän. Aikaisempii vuosiin verrattuna
Lux 2019 on pettymys, melkein floppi. Ei yllättävää, ei
uutta, ei mieltä järisyttävää.
Medialle
näyttää riittävän, että on luotu ilmiö joka kiehtoo
ihmisiä. Ilmiön sisälle ei tarvita juuri mitään. Pääasia on,
että kansalaiset osallistuvat osallistumalla osallistumiseen.
No,
hyvä sekin. On kivaa olla mukana, satojen ja tuhansien rinnalla, yhteisessä laumassa.
Kannattaa jonottaa Amos Rexiin – vaikkei taideteoksista pitäisikään.
Kannattaa tuppautua Oodiin – vaikkei mitään lukisikaan. Kannattaa vaeltaa ihmismassan mukana valonäyttelyssä - vaikka melkein kaikki olisi valotonta.
Meidän
taiteemme on totuuden häikäisemänä olemista: Valo näkymättömiin
vetäytyvällä irvinaamalla on totta, ei mikään muu.
Näin
kirjoitti Kafka.
Ei
kannata analysoida puhki.
Fred
Vargasin komisario Adamsbergin ajatusmetodeihin palatakseni sarjan toisessa romaanissa Kuriton mies nurin (1999, suomennos
2006) ”komisarion ajatukset olivat luonteeltaan epämääräisiä,
olomuodoltaan kaasun, nesteen ja kiinteän aineen välimailta, ja
kaiken kukkuraksi niillä oli tapana kasautua yhteen, muiden
näennäisesti täysin asiaan kuulumattomien ajatusten kanssa.”
Valossa
näkee paremmin kuin pimeässä. Kävellessä ajattelee enemmän kuin
nojatuolissa. Selkeiden lauseiden takaisessa pimennossa leijuu epämääräisiä
ajatushattaroita kuin valon pisaroita: Tähtipölyä, hiukkasmyrsky
lasissa, mittakaavan mahdoton tulkinta.
Kyösti Salovaara, 2018. Soutaja / Pyhätunturi 28.12.2018, noin klo 21:24. |
Tuolle ilmiölle jonottamisesta johonkin etukäteen hehkutettuun, vaikka asia ei edes paljon kiinnostaisi, on annettu nimikin fomo, fear of missing out.
VastaaPoistaAmos Rexin tungoksen kohdalla on varmaan ollut kyse juuri tästä.
Kirjamessuihinkin pätee minusta osittain sama. Itse olen saanut paljon enemmän ajateltavaa jostain seminaarityyppisestä kirjatapahtumasta, messut kun on isosta mainostuksestaan huolimatta niihin verrattuna vain lähinnä myyntitori.
Revontuli-kuvasi on upea, vaikka et ihan "Lapin lumoa" löytänytkään.
Kiitos, poikani totesi revontulikuvista: Aika epätarkkoja, olisit tarvinnut kameralle jalustan! Eli parantamista riittää, ihme kyllä.
PoistaTämä massoittuminen tai fomo - mistä tänään Pirkko Kotirintakin Hesarissa asiallisesti kirjoittaa - on mielenkiintoinen asia, eikä mikään uusi vaikka media ja some ruokkivat sitä ihan uudella tavalla, Muistelkaanpa vanhoja uutisfilmejä 50-luvulta jolloin maailmanmissi Armi palasi Suomeen ja Helsinki kerääntyi katujen varsille täysin hulluna ja hullaantuneena.
Viime viikolla täällä Heikin kanssa mietittiin ja sanaa vaihdettiin vanhanaikaisen kritiikin ja kritiikkijärjestelmän ongelmista ja jopa kuolemasta. Mutta mikään taidekritiikki ei pysty millään tavalla tähän fomoon, ei kerta kaikkiaan.
On joko mentävä samaan jonoon muiden kanssa tai jäätävä kotiin tai muihin paikkoihin joista ei kirjoiteta Hesarissa, joista ei hehkuteta Ylellä eikä hunajaisesti innosteta Somessa.
Kylläpä olikin siellä hyvä keskustelu. Harvinaista herkkua. Kiitos!
PoistaÄäh, mitä noista epätarkkuuksista, tunnelma ratkaisee.
Joo, tunnelma ratkaisee - aika monessa asiassa.
PoistaEhkäpä tämä "fomokin" kuvastaa ennen kaikkea osallistumisen tunteen maximointia. Siksi se saa ihmiset liikkeelle - syntyy tunnekokemuksia yhdessä ja muistetaan pitkään.
Eräänlainen tunnesidehän tuokin on käydä joidenkin elokuvien (tai kirjojen) tapahtumapaikoilla, siis yhdistää fiktio ja konkreettinen todellisuus omin jaloin, omin silmin, omin käsin koskettelemalla.