[kilo
perunoita ja litra maitoa]
Helisevät
sanat, kolisevat lauseet – taidekritiikin olemus?
Menet
kauppaan. Ostat perunoita, tomaatteja, persimoneja ja kaksi sipulia. Kävelet
puntarille. Valitset tuotteen, punnitset sen, saat hintalapun.
Erilaisia
makuja mutta yksiselitteinen hinta. Käy vertailuun.
Hedelmän
hintalapusta ei voi kuitenkaan päätellä sen makua.
Luet
kirjan.
”Oliko
se hyvä?” sinulta kysytään.
”Oli
se”, vastaat, ”aika hyvä.”
”Miksi?”
”No,
oli se... aika hyvä.”
Ikiaikainen
probleema: miten taideteoksen voi arvioida? Löytyykö universaali
mittatikku? Painavatko hyvät kirjat enemmän kuin huonot?
Mitä
tarkoitat kun puhut hyvästä kirjasta?
Onko
taideteos hopeahuilu vain fanfaari? Viettelevää viihdettä vai
kutsu barrikadeille?
Viihdytkö
lukiessasi vai kuljetko otsa rypyssä?
Jos
luet pelkästään high brow romaaneja, oletko parempi ihminen kuin
minä, joka tyydyn low brow dekkareihin? Jos olet, missä se näkyy?
Kun
luit – no kai sitten luit – James Joycen Odysseuksen,
saitko älyllisen orgasmin? Vai ihan oikean? Miten se näppäili
tuntojasi? Tunteitasi? Älynystyröitä? Oivalsitko jotakin?
Minä
muuten luin… oliko se… Kuolema hiipii sukkasillaan… tai
jotain sinne päin… ja tulin hyvälle tuulelle.
Mutta
ihan vakavasti.
Helsingin
Sanomien mielipidesivulla julkaistiin viime torstaina
espoolaisen Miia Sarlinin lyhyt kirjoitus Amos Rexin
näyttelystä. Huikea kokemus, kirjoittaja sanoi.
Hän "korjasi" Kimmo Hotulaisen aikaisempaa toteamusta, että Rexin näyttely on pettymys.
Sarlin
myönsi, että Hotulainen saa olla mitä mieltä tahansa Rexin
näyttelystä, mutta lisäsi, että hän itse ymmärsi Hotulaista
paremmin ja avoimemmin Rexin Team-lab-kollektiivin digitaalisen
näyttelyn.
Sarlinin mielestä hänen ”meditatiivinen” ja ”psykedeelinen” taidekokemuksensa oli arvokkaampi kuin Hotulaisen pettymyksen kokemus, joka
Sarlinin mielestä johtui Hotulaisen rajoittuneisuudesta. Hotulainen ei siis ymmärtänyt uutta taidetta.
Mielipidekirjoittaja
oli sitä mieltä, että Rexissä esitettyä ei voi arvostella samoin
perustein kuin jotain muuta ”kenties perinteisempää taidemuotoa”.
Jos
taideteoksia ei voi arvioida samoilla kriteereillä, niin miten niitä
sitten arvioidaan? Pelkästään subjektiivisena kokemuksenako?
Jos
taide ja taideteokset ovat vain ja ainoastaan subjektiivinen kokemus, kannattaako
kritiikin laadusta ja/tai sen puutteesta paasata?
John Carey: What Good Are the Arts? 2005. Alex Matson: Romaanitaide. 1947. Edwin Muir: The Structure of The Novel. 1928. |
Korkeakulttuuria
harrastavat sanovat joskus ja ajattelevat usein, että heidän
taidekokemuksensa on arvokkaampi ja syvempi kuin vaikkapa
romanttisen romaanin lukijan kokemus.
John
Carey muistuttaa teoksessa What Good Are the Arts?, että
tuollaista erottelua ei pidä tehdä tieteeseen vedoten. Kukaan ei voi
tietää aidosti, miten naapuri kokee jonkun lukemansa, kuulemansa,
näkemänsä. Viihdekirjaa lukevan tai iskelmää kuuntelevan ihmisen
kokemus voi olla paljon voimakkaampi kuin Odysseusta lukevan
ja klassista musiikkia kuuntelevan kanssaihmisen. Subjektiivisia tajunnantiloja ei voi vertailla keskenään hyvä-parempi-paras asteikolla.
Syvä
ja pinnallinen ovat arvostelijoiden käyttämiä sanoja, jotka kyllä
helisevät mutta eivät ilmaise mitään täsmällistä.
Edwin
Muir toteaa teoksessaan The Structure of Novel, että
kirjallisuudentutkijoiden ja kriitikoiden käyttämät sanat kuten teoksen muoto, rytmi, pinta, näkökulma jne., eivät merkitse
oikeastaan mitään. Matolla on muoto, ei kertomuksella,
sävellyksellä on rytmi, ei romaanilla.
Kuitenkin
olisi hienoa, jos näkisimme romaaneissa muodon, niin kuin Alex
Matson kertoi näkevänsä. Hän ei oikein pystynyt kertomaan
mitä nuo muodot olivat ja ovat, mutta niiden perusteella hän
kuitenkin uskoi punnitsevansa erilaisten romaanien arvon. ”Vaikka
tajuammekin romaanin muodon ajatuksena”, Matson sanoi, ”se on
silti muoto.” Ja koska romaaneilla on muoto, niin niiden olemus on
muodossa tärkeämpi kuin se mitä romaani kertoo, mitä se se
esittää.
Jos
fiktio on todenmukaista valhetta todellisuudesta, mitä se lopulta paljastaa: valehtelijan vai valheen?
Onko
taideteoksilla muuta yhteistä keskenään kuin se, että ne
kertovat ”jotakin” ihmisten todellisuudesta? Että ne ovat aina
taiteilijan julkilausuma siitä miten hän arvioi itsensä suhteessa
todellisuuteen?
Ja
jos näin on – jos jokainen taideteos on taiteilijan julistus –
pitäisikö taidetta arvostella pelkästään tuolla perusteella?
Yhteiskunnallisina julistuksina, esteettiseen kaapuun puettuina kannanottoina? Pienin yhteinen tekijä on todellisuus - siinä onkin nieltävää.
Muirin
mukaan taiteilijan julistus on aina todellisuutta selkeämpi ja
paremmassa järjestyksessä. Vaikka taiteilija kuvaisi yhteiskuntaa
kaaoksena tai elämää järjestyneenä, niin hänen taideteoksensa
on aina selvempi ja järjestyneempi kuin mitä yhteiskunta ja elämä
ovat. Jopa Joycen Odysseus on vähemmän sekava kuin
Dublin, josta se kertoo.
Mitä
Joycea lukiessa pitäisi arvioida: romaanin henkilöitä vai heidän
taustallaan olevan Dublinin sekavaa elämää?
Taideteosta
arvioidessa on helppoa, melkein vaadittua, liioitella.
Olisi
mahdotonta, esimerkiksi, kuten Carey vinoilee, todistaa että
Picasson taiteessa on enemmän totuutta kuin vaikkapa
pesukoneessa tai pussillisessa ranskanperunoita. Ja kuitenkin
arvostelijat harkitusti esittävät moisia väitteitä.
Me
puhumme paljon taiteen yhteiskunnallisesta totuudellisuudesta, vaikka
emme tiedä mitä yhteiskunta on ja mitä totuudella tarkoitetaan.
Syvällinen
romaani, totuudellinen maalaus, modernin runon näkökulma – ja
puikulaperunoita keitetään 13 minuuttia.
Ota
kiinni mistä saat!
Kaksikymmentäkaksivuotias
Raoul Palmgren kirjoitti Tulenkantajissa vuonna 1934, että
nyt ja tulevaisuudessa ”kriitikko henkiseltä rakenteeltaan ei voi
olla taiteilija, vaan hänen pitää olla tiedemies.”
Estetiikka
ei riitä, Palmgren sanoi. Pitää olla myös sosiologi. ”Melkein
kaikki taiteilijat yliarvioivat taiteen; kriitikko sen sijaan
asettaa sen oikeaan asemaan yhteiskunnallisessa kokonaisuudessa.”
Oliko
nuori Palmgren naiivi? Vai näkikö hän taiteen pinnan
alle?
Mutta
onko yhteiskunnallista kokonaisuutta Palmgrenin ymmärtämässä
mielessä enää olemassakaan vai onko tilalle tullut monia
yhteiskuntia, monia arvomaailmoja, monia tasa-arvoisia tapoja
osallistua yhteiskuntaan?
Ehkäpä
nykyään vain muodoilla on merkitystä. Kenties Matson olikin
oikeassa sanoessaan etteivät kirjat kerro mitään oleellista
olematta kertomuksen muotoa. Ja kenties taide irrottautuu historiasta
ja saavuttaa muodon, joka ei enää liity millään tavalla
varsinaiseen elämään.
Jos
näin käy, taiteesta tulee puhdasta viihdettä vakavasti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti