[sääliksi
käy]
Kyösti Salovaara, 2019. |
Entten,
tentten teelikamentten
hissun
kissun...
… vaapula
vissun ja
sitten tulikin
taas sunnuntain Helsingin Sanomat pullollaan ilmastoahdistusta.
”Synkkä,
synkempi, Petelius”, otsikko kirkuu.
”Kansanedustaja Pirkka-Pekka Petelius hakeutui Arkadianmäelle niin
hirvittävän huolestuttavista syistä, että niistä on melkeinpä
tuskaista puhua.”
”Kaiken
ilmastoahdistuksen keskellä tuntuu kuitenkin absurdilta kutsua
ihmisiä ostoksille taas uusiin halpaketjuihin, kun ihan oikeasti
pitäisi ostaa vähemmän ja laadukkaampaa”, paasaa
kulttuuritoimituksen uutispäällikkö Aino
Miikkulainen
sunnuntaina
Merkintöjä-blogissa
moittien
ajatustakin uusien ”triplojen” rakentamisesta.
Haukotus
tarttuu. Tarttuuko ilmastoahdistus?
Olisi
mukava tarkkailla kärpäsenä katossa Hesarin toimituksien aamukokouksia.
Palkitaanko siellä eniten ahdistusta
esittävät?
Jos
kulttuuritoimituksen uutispäällikkö katsoo lehteään, hän
yllättyy:
lehtihän on täynnään auto-, vaate-, liha-, telkkari-, tietokone-
ja ties mitä -ilmoituksia. Yllätys ahdistaa. ”Mistä minä saan
palkkani?” Miikkulainen parahtaa.
Vastaus helpottaa tuskaa: pankista.
Ostoskeskuksia
pelkäämättä kävin katsomassa Aleksi
Mäkelän
ohjaaman elokuvan
Kari Tapion
elämästä. Olen
suomalainen
liikutti iskelmäsuomalaisen sielua kohtuullisesti, vaikka se ei
olekaan suurenmoinen elokuvana eikä elämäkertana.
Koska
elokuva, lähinnä sen kertomuksen suhde siinä esitettyihin tuttuihin
iskelmiin, tarkemmin iskelmien sanoituksiin kosketti katsojan mieltä,
tajusin ikään kuin ahaa-elämyksenä miksi elokuvien kritiikki
saattaa olla joskus niin kaukana ”tavallisten” katsojien
elokuvakokemuksesta ja miksi kritiikin luettuaan ei oikeastaan pitäisi sen perusteella olla menemättä elokuvateatteriin.
Väitän
- vaikka en pysty todistamaan - että silloin kun elokuvakritiikki
ryttää filmin, jota kansalaiset suurin joukoin katsovat, se usein johtuu
kriitikon vieraudesta sille elämälle, jota elokuva kuvastaa. Luulen
että jokainen suomalaista elämää iskelmien rinnalla kokenut
tietää mistä puhun. Banaalit, melankoliset, yksinäisyyttä ja
epäonnistumista toistavat iskelmät ovat kertoneet nimenomaan
suomalaisesta elämänkokemuksesta. ”On
täällä
elämä raskasta työtä /Ja siinä harvemmin on onni myötä, / Sen
tietää vain yksin suomalainen.”
Esimerkiksi Anton Vanha-Majamaan
teilatessa Mäkelän elokuvan Helsingin Sanomissa hyvin perustelluin
sanakääntein, ilmeiseksi kävi ettei edellä mainitsemani kokemus
elämän ja iskelmän suomalaisesta kosketuspinnasta merkinnyt eikä
merkitse kriitikolle mitään. Hänen
ihokarvansa eivät nouse pystyyn, kun hän kuulee suomalaisen
iskelmäklassikon, tuollaisen kuin
Kulkuri ja joutsen,
Satumaa,
Kotkanpoikii
ilman siipii,
Viikonloppuisä
tai vaikkapa Kari Tapion laulamat Olen
suomalainen
ja
Myrskyn jälkeen.
Kriitikkona
Vanha-Majamaa on tietysti oikeassa, jos kritiikon tehtävänä on
tarkastella
teosta täysin sen
sisältäpäin,
niin ettei teoksen
mahdollisia liittymäpintoja ympäröivään arkeen noteerata
mitenkään eivätkä ne, taideteoksen ulkopuoliset asiat saa
mitenkään vaikuttaa teoksen arviointiin ja arvoon.
Tässä
katsannossa kriitikko on kuin maan päälle laskeutunut marsilainen,
joka ei
tiedä mitään suomalaisesta yhteiskunnassa, elämästä, ihmisistä
eikä varsinkaan iskelmäsanoituksien realistisesta romantiikasta.
"Hyvä
teksti on semmoinen, joka juoksuttaa ihmisen komerolle laittamaan
reumakerraston päälle, kun karvat nousee pystyyn! Se on siinä, en
mä osaa enempää sanoa", Kari
Tapio vastasi
eräässä haastattelussa
kun
kysyttiin hyvän iskelmätekstin
perään.
Tätä esimerkkiä
”marsilaisen taidekriitikon” on mahdoton ymmärtää.
Onneksi
me
emme
(kaikki)
ole marsilaisia.
Kyösti Salovaara, 2019. Kauppakeskus ilman kattoa. McArthurGlen Designer Outlet Neumünsterissä (Saksa) näyttää kaupungilta, vaikka siellä ei ketään asukaan. |
Viime
perjantaina suuri kauppakeskus Vantaalla oli täynnä ihmisiä,
lapsia
ja aikuisia,
jo varhaisena iltapäivänä. Autoa
oli melkein mahdon saada parkkiin. Olen
suomalainen
alkoi klo 15:00.
Miksi
kauppakeskukset ovat edistyksellisenä itseään pitävien
vaikuttajien silmätikkuna? Eihän sieltä osteta sen kummempia
tavaroita kuin kivijalkakaupoista tai netistä eikä käydä sen
kummallisemmissa ravintoloissa tai elokuvateattereissa kuin
kantakaupungissakaan. Paitsi että kauppakeskukseen voi koko perhe
mennä autolla.
Viime
viikon tiistaina Ylen aamutv:n Jälkipörssissä
yleensä fiksut keskustelijat paljastivat rajoittuneisuutensa, kun
piti puhua kauppakeskuksista. Talousmies Heikki
Pursiainen
tunnusti olevansa eliittiä, joka ei erehdy kauppakeskukseen. Tosin
myöhemmin kävi
ilmi, että Pursiainen
käy läheisessä RED:ssä
säännöllisesti
kahvilla.
Ilmeisesti
älylliseen eliittiin kuuluakseen pitää kauppakeskukset kieltää
kolmasti. Mutta voiko, kuten Engels
sanoi, munakkaan tehdä rikkomatta kananmunia? Voiko kauppakeskusta
arvostella, jos ei koskaan mene sen sisään?
”Matkamme
varrella on ollut paljon autottomia alueita”, kirjoitti
Osmo
Soininvaara
blogissaan viime heinäkuussa.”Lähes
koko Venetsia, Cinque Terren kylät, Colmarin keskusta ja niin
edelleen. Ne ovat autottomia, koska ne on rakennettu ennen autoja
eivätkä autot mahdu. Turistit virtaavat näihin ’autoilijoiden
helvetteihin’, koska ne ovat mukavampia.”
Aivan
oikein, mutta eiväthän
nuo paikat ole autottomia, päinvastoin, pienen autottoman
keskustan ympärillä on enemmän autoja kuin missään, niin kuin
huomasin esimerkiksi Colmarissa missä muutama vuosi sitten asuimme
autottoman
keskustan
reunalla ”autohotellissa”.
Eivätkö
kauppakeskukset ole tavallaan ja nimenomaan Soininvaaran kaipaamia
”autottomia” kaupunginosia? Tosin niissä
”katujen”
päälle on rakennettu katto, mikä sopii paremmin Suomeen kuin
tuulinen ja räntäinen katu keskustassa.
Ai
niin, mummon lihapullat!
Helsingin
Sanomat kertoi Trans Mountain -öljyputkesta, jonka
Justin Trudeaun
johtama Kanadan hallitus osti amerikkalaiselta yhtiöltä 3
miljardilla eurolla. Trudeau (ja
hänen puolueensa)
pitää itseään ilmastomuutoksen vastustamisen etujoukkona.
Putken
rakentaminen maksaa 6,3 mrd euroa, mutta se kannattaa, koska se
kolminkertaistaa putken kapasiteetin ja lisää öljy-yhtiöiden
tuloja 50 miljardilla seuraavan
20 vuoden aikana.
Samalla
tavalla myös Norjan hallitus investoi öljy- ja kaasuteollisuuteen, siis fossiiliseen varallisuuteensa, satoja miljoonia euroja lähivuosina. Samaan aikaan Norja näyttelee
ilmastoahdistuksen selättäjää keikaroimalla
sähköautoillaan ja "vastuullisella" sijoitustoiminnallaan.
Helsingissä energialaitos Helen puolestaan tekee yli puolet sähköstä ja kaukolämmöstä
mustalla hiilellä eikä tulevaisuus hiilen jälkeenkään näytä
järkevältä, jos hiili korvataan puupelleteillä.
Ilmastoahdistus
johtaa outoihin tekoihin. Helsingissä yliopiston oppilaskunnan kahviloissa lopetetaan naudanlihan tarjoaminen. Niin
kuulemma ilmasto pelastuu.
Kuinka
monta suomalaista
nautaa
pitää teurastaa, jotta se eliminoi Kanadan ja Norjan lisääntyvät fossiilipäästöt? Mission impossible!
Mutta
opiskelijat pääsevät toki pakoon kahviloistaan
ja voivat syödä missä haluavat. Sen sijaan kun Helsingin kaupunki aikoo
ensin vähentää ja lopulta kieltää lihansyömisen
palvelulaitoksissaan, ei hoivakodissa viimeisiä vuosiaan viettävä
mummo eikä pappa
pääse
tätä uudenlaista ”terroria” pakoon, vaan hänet pakotetaan 85 vuotiaanakin
kokemaan
ilmastoahdistuksen tuska;
siitä
huolimatta, että lihapullat ja nakit saattaisivat olla hänelle
mieluisin ja helpoin tapa tyydyttää päivittäinen proteiinitarve.
Kaksi
kysymystä: Kuinka monta lihapullaa mummon pitää syödä, jotta se vastaa Helenin hiilenpolton päästöjä?
Onko olemassa julmempaa ihmispetoa kuin vanhuksia kiduttava
ilmastoaktivisti?
Eeelin
keelin klot,
viipula
vaapula
vot…
Nyt
sää lähdet tästä pelistä pois!
Kyösti Salovaara, 2019 Tekopyhä Helsinki. Helsingin energialaitos Helen: Hanasaari. |
En ole nähnyt vielä tuota Olen suomalainen -elokuvaa, mutta ajatuskulkuni olivat samantyylisiä kuin sinulla miettiessäni Mika Kaurismäen elokuvan Mestari Cheng saamia nuivia arvosteluja.
VastaaPoistaKosketuspinnan puute ja tietyt arvostukset saavat elokuvakriitikon luokittelemaan elokuvan hyväksi tai huonoksi.
Arvostuksissa näkyy ainakin selkeän tarinan ja tunteiden vieroksunta. Liikuttuminen ja ihokarvojen pystyyn nousu ovat miinusta. Plussaa on viileys, juonenpätkien avoimeksi jättäminen ja ehdottomasti arvoituksellinen loppu. Tämä on karikatyyri, mutta jotain tällaista olen havainnut useamman kriitikon arvostelussa. Sama koskee myös kirjallisuuden arvostelua.
Mestari Chengin huonoksi arvostelleet eivät ole ymmärtäneet elokuvan genreä, harkittua satumaisuutta. Siinä on myöskin tehty väärä tulkinta, kun on väitetty, että ulkomaalainen ei voisi saada Suomen maaseudulla hyvää kohtelua. Hän nimenomaan yleensä saa. Kun Kuhmoon eksyi avioliiton kautta joku thainainen, niin hän oli kohta vetämässä kurssia thairuuista ja kulttuurista, vaikka olisi kotimaasssaan toiminut hotellisiivoojana tai kotiapulaisena. Kriitikot olisivat hyväksyneet synkistelyn ja rasismin, hyväntuulen elokuva tuntui väärältä.
Ainoa mistä tässä elokvassa en pitänyt on Loirin suoritus. Hänen lauluäänensä on irvokas ja habitus muutoinkin. Syyllistyn tässä tietysti "shamingiin ja dissaamisiin", mutta arvostan esteettisyyttä ja Loiri oli liian rujo tämän tyylin elokuvaan.
Kyllä olisi pitänyt antaa Suomessa enemmän tähtiä elokuvalle joka on jo kutsuttu viisille festivaaleille ja jonka levitysoikeudet on myyty useihin Euroopan maihin, Kiinaan, Japaniin ja Australiaan.
No, en nyt osannut sanoa mitään Olen suomalainen -elokuvasta, mutta tällaista tuli mieleen tässä yhteydessä.
Tripla ja Redi pitäisi käydä katsomassa.
Meillä on Kouvolan ja Kuusankosken välillä Veturi, jossa myös mukava elokuvateatteri. Jotkut vannoivat, etteivät ikinä mene sinne, mutta kuinkas sitten kävikään...
Tietenkään ei olekaan mitään "objektiivista" taidekritiikkiä, on vain erilaisia näkökulmia, toiset osuvampia kuin toiset, ja silti kaikki yhdessä (jos samaa teosta käsittelevät) voivat antaa parhaimmillaan monipuolisen kuvan kohteestaan. Sääli kyllä että edes mahtavalla Hesarillakaan ei ole varaa kirjoituttaa samasta elokuvasta useampia arvioita.
PoistaAinahan sanotaan ja väitetään ettei kritiikki vaikuta lainkaan teosten menekkiin tai sen puutteeseen, mutta ehkä asia ei ole ihan noin yksioikoinen. Saattaa olla, että tietyn teoksen tai tietynlaisen teoksen tietynlainen kriikki vaikuttaa sen, teoksen, menekkiin ja silloin voidaan liikkua jossakin sfäärissä mitä yritin tavoitella tuossa.
No, aika epämääräistä tämä selittelyni. Kun päätän jonkun elokuvan tai tv-filmin katsomisen, "nauhoittamisesta", en yleensä usko lainkaan Hesarin arvostelijaan (Martta Kaukonen) koska hänen kosketuspintansa todellisuuteen näyttää olevan niin erilainnen kuin omani. Sitä vastoi tsekkaan aina IMDB:stä ko. filmin saaman pistemäärän, ja jos se on yli 6/10, harkitsen. Sitä vähäisempiä saaneita en yleensä viitsi nauhoittaa, ellen varmasti tiedä elokuvasta jotakin enemmän.
Muuten, IMDB:ssä tuo Olen suomalainen saa tällä hetkellä arvion 6,6 ja Mestari Cheng 7,1. Molempia on arvioinut niin vähän ihmisiä ettei luvuista voi päätellä "massojen" makua. Jotakin nuokin kertovat kuitenkin. Tuo 6,6 vastaisi hyvin omaa arviotani itse elokuvasta elokuvana mutta tuo tunteellinen puoli on sitten toinen juttu.
Poista