[sananvapauden
puussa]
Kyösti Salovaara, 2019. |
Lätäköitä
rantakallion poimuissa. Tuulen lennättämiä lehtiä. Historian
viirut peruskalliossa.
Jotkut
asiat pysyvät, toiset eivät.
On
käyty keskustelua Vihreän langan lopettamisesta. Puolueen
ulkopuoliset eivät ymmärrä miksi vireänä pidetty lehti
lopetetaan eikä edes nettiversiota tehdä. Puolueen sisäpiiri
vaikenee. Lehteen käytetyt rahat ohjataan viestintään
sosiaalisessa mediassa. Siellä on enemmän samaan kuplaan haluavia.
Eikä netistä kukaan halua maksaa.
”Pidän
Vihreän liiton päätöstä lakkauttaa Vihreä lanka hyvin
valitettavana”, kirjoitti
Osmo
Soininvaara
blogissaan. ”Oma verkkolehti tuottaisi alleviivatusti
journalistista aineistoa, siis jotain aivan muuta kuin
Facebook-kirjoituksia tai puoluetta mainostavia kirjoituksia puolueen
blogipalstoilla... Olen tyrmistynyt.”
Soininvaara
oli Vihreän langan päätoimittaja 1980-luvulla. Hän tuntee
pappenheimilaisensa.
En
ole lukenut Vihreää lankaa, mutta jokaisen journalistisen
tiedotusvälineen kuolema surettaa. Taas
yksi rantakalliolle pudonut keltainen lehti, joka ei enää kasva
puussa, koska puu kaadettiin.
Jokaisella
lehdellä on tarkoituksensa. Yksi kirjoittaa kirjoista, toinen
autoista, kolmas politiikasta, neljäs julkaisee kauniita kuvia
naisista, viides kirjoittaa elokuvista ja kuudes uskonnosta. Ja niin
edelleen. Päivälehdet
yrittävät puolestaan kuvata koko maailman.
Netti
on muuttanut julkaisualustoja ja tuotteita. Ilmestyykö enää
naistenkuvia painettuna? En tiedä. Autonkuvia
paperille edelleen painetaan. Kirjallisuuslehdet, kuten Parnasso ja
Ruumiin kulttuuri sinnittelevät paperiversioina,
mutta kuka niitä lukee? Kirjoja lukevat sadattuhannet suomalaiset,
kirjallisuuslehtiä muutama tuhat. Tarinat kiinnostavat, eivät
niiden taustat.
Jopa
Helsingin Sanomia surettaa puoluelehtien näivettyminen ja kuolema.
Muistaakseni ei surettanut 1960-70-luvulla, kun puoluelehdet olivat
vielä merkittävä osa lehdistöä. Siihen aikaan lehdet (toimituksien eri
alojen osastot) keskustelivat toistensa kanssa, suoraan tai
välillisesti. Silloin vielä kannatti lukea erilaisia lehtiä, jos
halusi saada kokonaisemman kuvan maailmasta. Silloin
pystyi
lukemaan erilaisia lehtiä, koska niitä ilmestyi.
Tätä
muistikuvaa ei ehkä kannata liioitella. Kyllähän poliittiset
lehdet olivat puolueiden ohjauksessa
eikä niissä kauhean paljon käyty sisäistä debattia. Mutta
ideologiat saivat joka tapauksessa puoluelehdissä äänensä
kuuluviin. Puolueiden visiot (jos sellaisia oli) tulivat
kirjoitetuksi ja joskus jopa kommentoiduiksi.
Nykyään
puolueet ovat muutaman suuren mediatoimijan
armoilla. Pitää sanoa jotakin, mikä menee läpi Hesarissa tai
Ylellä ja
muutamissa suurehkoissa
maakuntalehdissä tai tyytyä huutelemaan somessa.
Kun
aikanaan kirjoittelin parisenkymmentä
vuotta kulttuurijuttuja
Demariin (Suomen Sosialidemokraattiin), ihmettelin miksi puolueen
jäsenistä suurin osa kaihtoi tuota sanomalehteä. Miksi he lukivat
mieluummin Hesaria kuin Demaria? Kun tätä kysyi valveutuneelta
demarilta tai
vasemmistolaiselta
kulttuurihenkilöltä,
tämä yleensä vastasi
hieman
kiusaantuneena, että ”kun siellä Hesarissa on kaikkea”. No
tietysti siellä oli kaikkea, paitsi SDP:n visioita, mutta ilmeisesti ne eivät kiinnostaneet edes puolueen jäseniä saati sitten ulkopuolisia kannattajia.
Sitä paitsi kulttuuriosastosta saattoi joskus lukea toisenlaisen kirja-arvostelun kuin valtalehden palstoilta.
Kyösti Salovaara, 2019. |
Tekisi
mieli väittää, että puoluelehtien näivettyminen kulkee
ideologioiden näivettymisen rinnalla toinen toistaan
vahvistaen. Internetin tarjoama keskustelusekamelska ja hetken huumaan
tarttuva tiedonvälitys vahvistaa sitten sekä ideologioiden että
niistä kertovien lehtien näivettymistä.
En
halveksi enkä aliarvioi nettiä. Luen sieltä paljon ja käytän sitä melkein
intohimoisesti.
Mutta
netin tietotulvalla ja journalismilla on selkeä ero. Jokaista lehteä
lukiessa ymmärtää,
ainakin alitajuisesti, että siihen on kerätty jonkinlaisen
maailmankäsityksen (hetkellisen tai historiallisen, paikallisen tai
globaalin, säilyttävän tai muuttavan jne.) järjestämä
kokonaisuus monenlaisia
kirjoituksia. Niiden ei tarvitse olla keskenään samaa mieltä eikä tiettyä
mieltä, mutta yhdessä ne esittävät ikään kuin tietyn ”porukan”
näkemyksen
siitä mitä maailmassa tapahtuu. Tuo porukka tietysti on lehden
toimitus.
Tällä
en tarkoita, että edellä kuvatun porukan
näkemys maailmasta olisi täydellinen tai edes kattava,
puhumattakaan että olisin aina tai edes usein samaa mieltä tuon
porukan kanssa, mutta tiedän että toimitukset yrittävät hahmottaa
ristiriitaisen ja kaoottiselta näyttävän todellisuuden
ymmärrettävällä
tavalla. Ja
kun joku tekee niin, osaan asettaa oman
näkemykseni
samalle
kartalle.
Internet
ei sen sijaan yritä ”ymmärtää” mitään vaan esittää tiedot
ja kuvitelmat ja kaiken niiden välillä yhdenvertaisina sirpaleina.
Tietenkin ihmiset ryhmittäytyvät
myös netissä porukoiksi, mutta niiden päämääränä
ei ole kuvata
todellisuutta ymmärrettävänä vaan pikemminkin oman tunnepiirin
vahvistajana ja yhteisen mielipiteen signaalina.
Äkkipäätä
ja äkkiväärästi voisi edellisen jälkeen todeta, että jos
puoluelehdet olivat aikanaan suppeahkon
ideologisen porukan tunnelmien välittäjiä, niin eivätkö somen
kuplat ole juuri samanlainen ilmiö? Ja jos ovat, niin miksei myös Vihreän langan olisi saanut lopettaa ja siirtyä viestimään tunteistaan omaan nettikuplaan?
Ketään
ihmistä ei voi pakottaa poistumaan kuplastaan.
Real
Madridin tähtihyökkääjä, walesilainen Gareth
Bale
sanoi pari päivää sitten englantilaisen lehden haastattelijalle,
että hän ei tiedä kuka toimii brittien pääministerinä. Maailman
golfpelaajista tiedän kyllä kaiken, Bale jatkoi.
Kun toimittaja kertoi Balelle pääministerin nimen, tämä
hämmästyi: ”Ai, luulin että hän on pormestari.”
Lueskelin
viime viikolla ilmestynyttä Demokraattia sillä
silmällä.
Yritin
selvittää miten
kaksi kertaa kuussa ilmestyvä aikakauslehti jatkaa sanomalehti
Suomen
Sosialidemokraatin perinnettä. Paljastuuko sen sivuilta demaripuolueen ideologia (jos sellaista on olemassa) ja käydäänkö lehdessä SDP:n visioista reipasta keskustelua?
Ei
paljastu eikä käydä.
Demokraatti
on päältä korea
lehti, mutta sen artikkelit ovat sovinnaista journalismia, jossa
heiveröinen
kriittisyys lepattaa naljailulla
kokoomukseen suuntaan ja Donald
Trumpia
kritisoimalla.
Viime
viikon numerossa on monta artikkelia, joissa
myös Venäjän tai
nimenomaan Venäjän teot ja aikeet maailmanpolitiikan
järkyttämisessä
olisi voitu ja pitänyt huomioida, mutta Venäjästä ei sanota mitään,
ei sanaakaan.
Demokraatti elää yhä YYA-sopimuksen aikakautta, vaikka Mauno
Koiviston
Suomi
irtautui siitä ajat sitten. Kun nykyään somessa peukutetaan,
Demokraatille riittää neukutus.
Demokraatin
käsitellessä
Antti
Rinteen hallituksen
toimia mitään kriittistä tai älyllistä perustelua ei esitetä
sille
eikä tälle;
puoluepoliittinen
osa lehdestä saattaisi
hyvin olla viestintätoimiston sliipattua propagandaa.
Lehdessä puhutaan
toistuvasti
eriarvoisuuden lisääntymisestä ja tuloerojen kasvusta, vaikka
sellaista ei tapahtuisikaan, kuten Kalevi Sorsa -säätiön
toiminnanjohtaja Kaisa
Penny
melkein vastoin tahtoaan kertoo kolumnissaan. Mutta eriarvoisuus on
silti ”ihan kaikkien ongelma”.
Ilmastonmuutos
ponnahtaa
pinnalle monessa jutussa, mutta Demokraatissa
se on yhtä kauhistuttava, totaalinen ja ahdistava kuin muissakin lehdissä ja tiedotusvälineissä. Lehden pääartikkeli
käsittelee ilmastonmuutosta, mutta ei yritä mitenkään hahmotella
ilmastonmuutoksen torjumista politiikan keinoilla eikä
poliittisena projektina, vaikka sitähän se ennen kaikkea on. Synnillisyyden kaltaisen ahdistuksen
lisääminen ei liene poliittiseksi projektiksi kummoinenkaan?
Mikko
Majander,
poliittisen historian dosentti ja tutkija Magma-ajatuspajassa,
tuskailee kolumnissaan
Ilmastoahdistusta
Göteborgissa
lentohäpeänsä kanssa, niin kuin jokaisen
hyvesignaalin
lähettäjän
kuuluu tehdä. ”Kovin harva
meistä
kuitenkaan kykenee ryhtymään oman elämänsä penttilinkolaksi”,
Majander huokailee avuttomana.
Miksi
demareiden pitäisi ryhtyä penttilinkolaksi?
Pentti
Linkolan
pääajatus kuuluu näin: ”Jokin
vanha feodaalinen järjestelmä, harvojen etuoikeuksiin perustuva
sääty-yhteiskunta olisi vieläkin maapallolla mahdollinen,
toteutettu taloudellinen demokratia ei… Ainoa mikä on mahdottomuus
on massojen hyvinvointi.”
Kun
Demokraatti-lehti toistaa mantrana että ”eriarvoisuus on ihan
kaikkien
ongelma”, eikö sen pitäisi esittää ilmastonmuutoksen
torjumiseksi sellainen (SDP:n)
poliittinen projekti, jolla estetään paluu Linkolan kaavailemaan
totalitaariseen
ja absoluuttisesti eriarvoiseen maailmaan?
Ehkä
sen
pitäisi,
mutta ei se esitä.
Kyösti Salovaara, 2019. |
En ole varma, kuinka relevantti käsite työväenkulttuuri on enää. Kuitenkin: suuri murros tapahtui mielestäni jo 1960-luvulla. Tuolloin televisio (-viihde) korvasi iltamat. Maakunnan vasemmistolehteä tilattiin vielä joitain vuosia, mutta tapa jäi hiljalleen pois. Lehdet lakkautettiin - liekö Eteenpäin ollut viimeinen sinnittelijä? Valinta paikallisen ykköslehden hyväksi ei ollut kaiketi kovin rationaalinen. Yleisesti kuuli: kun siinä on ne paikalliset uutiset tms. Puolueiden päälehdet ovat kyllä olleet kehityksen kärkenä, mutta ei sekään enää riitä. 1-3 ilmestymiskertaa viikossa riittää aivan hyvin sanomalehdelle nykymaailmassa, 7 kertaa on jo anakronismi.
VastaaPoistaHauska visio: teos Suomi vuonna 2000 (1970) ennakoi paikoin hyvinkin tarkasti tulevaisuuden trendejä. Se ennusti: v. 2000 Suomessa ilmestyy enää n. 10 sanomalehteä, joista n. puolet on suurten puolueiden lehtiä. Siis arvatenkin SSd, US, Maakansa/Suomenmaa ja Kansan Uutiset - vihreitä ei osattu visioida. Muut ehkä HS, Hbl, TS ja Aamulehti. Luulenpa, että kirjoittaja yliarvioi politiikan vaikutuksen ja aliarvioi viihteen lisääntymisen.
Niinpä - kun ei ole enää työväenkulttuuria, niin onko "keskiluokkaistuneessa" systeemissä edes palkkatyöläisen kulttuuria? Sanoisin että ei ole, koska on niin monia päällekkäisiä arvomaailmoja. Onko viihde sitten ainoa yhdistävä tekijä eri arvosfääreissä? Pirullisesti voisi vastata, että on, mutta jos ajattelen narsistisesti itseäni, ei telkkarin viihdeohjelmissa tai poppareiden laulukulttuurissa ole yhtäkään sellaista joka vetäisi minut mukaan, niin että lööppien ja otsikoiden hehkutus tanssivista tähdistä, vain elämää itkeskelystä tai putoavista päistä on minulle täyttä hepreaa.No, kirjallisuuden, elokuvien ja futiksen viihdemaailmat tietysti koskettavat ja osuvat minuunkin.
PoistaDemareiden Eteenpäin-lehden menestystä seurasin läheltä, koska isäni Osmo oli sitä johtamassa. Lehti nousi kakkoslehdestä Kotkanseudun ykköseksi ja nujersi entisen ykköslehden, porvareiden Etelä-Suomen.
Eteenpäin menestys perustui moneen asiaan, mutta yksi keskeisin oli lehden infran parantaminen ja kehittäminen. Modernin tekniikkaan siirryttiin todella nopeasti ja lehden sivumäärää kasvatettiin. Samaan aikaan SAK:n lehtisetelit auttoivat. Isäni johtajana ja levikkipäällikkö Partio ottivat koko ajan yhteyksiä kotkalaisiin toimijoihin, jos ne ilmoittelivat porvarilehdessä vaikka ilmoituksia koskevassa kaupunngiosassa valta-osa ihmisistä tilasi Eteenpäitä eikä Etelä-Suomea.
Toimituksellisesti panostettiin valtavasta urheiluun, koska Kotka oli (ja on yhä) jalkapallon ja koriksen kaupunki. Eli tässä mielessä ajatuksesi viihteen voitosta jo 60-luvulla pitänee paikkansa - jos urheilun seuraaminenkin on viihdettä. Niin kuin se tietysti onkin.
Vuonna 1970 varmaankaan kukaan ei kuitenkaan osannut eikä edes tullut mieleen kuvitella, että 2000-luvulla viihtymisen keskiössä ovat älypuhelimet, läppärit ja tabletit ja kymmenet "netflixin" kaltaiset elokuvapalvelut. Tietysti "näköpuhelimista" yms visioitiin kauan sitten.
Mutta: mistä ihminen nykyään saa (objektiivisesti) tietoonsa mitä poliittinen jokin puolue ajaa ja mikä on sen visio? Kiusallisempi kysymys voisi olla, että tietävätkö puolueet itsekään visiotaan.
Ongelmallinen tilanne, sekä lukijoille että tekijöille. Ei puolueille ole keksitty parempaa julkaisualustaa kuin paperille painettu lehti. Syistä jotka kerroit. Toisaalta ne tavoittavat nykyisin enää ne, joilla on suora sidos puolueeseen: ajatuspajat, etujärjestöt jne. Sen siis pitäisi tuottaa myös muuta lisäarvoa lukijalle. Hyvä esimerkki tästä oli Demarin kulttuuriosasto 70-80-luvuilla, siinä sivussa tuli luettua myös lehden politiikan juttuja.
VastaaPoistaVilkaisin välillä Vihreää Lankaa, mutta lienen lukenut siitä vuosien saatossa korkeintaan viisi artikkelia. Vrt. monet muut lopetetut puolueiden pienet lehdet (vain yksi esimerkki: Polttopiste), joissa on toivottavasti kiinnostavaa aineistoa historian tutkijoille. Nyt tämäkin lähde tyrehtyi.
HS on kiinnostava esimerkki; se panosti urheiluun ja sarjakuviin jo 20-luvulla. Kyllä Kissalan pojat ja Felix-kissa inspiroivat tuon ajan lasten mielikuvitusta aivan toisessa mitassa kuin Uuden Suomen Vihtori ja Klaara. Nykylukijana minun on vaikea nähdä enää mitään sisältöä tai substanssia näissä median täytehahmoissa, jotka toimivat urheilun ja populaaritaiteiden saralla. Heistä raportoidaan lähes päivittäin, mutta kaiketi kyse on uutisvirrasta - ei taustoittamisesta, syventämisestä tai jäsentämisestä. Jotka ovat ne tehtävät, joihin lehtiä vielä tarvitaan. Subjektiivisesti.
Aika mielenkiintoista on myös se, että eihän HS seuraa urheilua enää kovinkaan kattavasti tuloksien ja kilpailuselostusten kautta vaan enemmänkin julkkisyksilöiden kautta. Kun joku jääkiekkoilija lukee pari romaania, siitä tehdään urheiluosastolle aukeaman juttu.
PoistaLehdessä (lehdissä) kai ajatus on, että ihnmiset katsovat netistä tulokset ja taulukot. Mutta mitä sitten jää lehteen on usein aika yhdentekevää human interest höpinää.
Muuta vuosi sitten ihmettelin (kirjeitse) eräälle Hesarin urheilutoimittajalle, että miksi HS ei seuraa muista kuin helsinkiläisten ykköstason (futis)joukkueiden pelejä. Kerroin että on kummallista, että tiedän enemmän espanjalaisten ja englantilaisten joukkueiden pelaajien nimiä kuin suomalaisten, koska suomalaisista Helsingin ulkopuolisista ei enää kirjoiteta. Toimittaja vastasi olevamsa suunnilleen samaa mieltä, mutta näin on ylhäältä määrätty.
Ajan henki on tietysti ajan henki. Tuleeko "kansa" viisaammaksi ja tietävämmäksi lukemalla lehtiä ja kuuntelemalla Yleä vai ei, siinäpä vasta kysymys. Pahoin pelkään ettei edes Hesaria lukemalla paljonkaan viisastu.
Vielä pahempi kysymys on, että haluaako kukaan edes viisastua.