torstai 9. syyskuuta 2021

Ihan autoa

 [ja outoa]



Kyösti Salovaara, 2021.



Tämä on karmea tarina synnillisestä elämästä, äkkikuolemasta, haureudesta ja viinasta. Aiheena eräs onneton perhe ja sen taistelu kohtaloaan vastaan, sehän juuri kaikessa mahdottomuudessaan on elämän tarkoitus. Suomen historia on kuin talvinen päivä. Lyhyt ja pimeä, on vaikea nähdä sitä mikä on hiukankin etäämpänä. Minä aloitan kertomukseni omasta näkökentästäni, mutta missä on kaiken alku, sitä en tiedä, enkä liioin sitä minkälainen tuo alku on. Tietenkin syytän ihmisiä väärin, näen kierosti ja vääristelen kaiken. Kiemurtelen kuin mato päästäkseni koukusta.

- Henrik Tikkanen: Kulosaarentie 8 Kulosaari Puh. 35. (1975. Suom. Elvi Sinervo, WSOY, 1976.)



Kirjoitan tätä eilen. Yöllä satoi. Nyt pilvet peittävät kostean maan. Syksy tuoksuu.

    Kävin potkimassa autoni renkaita.
    Ensi maanantaina alle vaihdetaan Keravalla kitkarenkaat. Varmuuden vuoksi, sillä lähden kehäkolmosen takaiseen Suomeen, missä kelit voivat yllättää. En lennä etelään, ajan pohjoiseen. Revontulia kohden.
    Maanantaina auto myös vahataan. Ehkä sen maalipinta sitten kestää sään vaihtelut paremmin. Kenties. En ole varma.
    Tässä oli pakinan autofiktiivinen osuus.
    (Pihalla harakat räksyttävät.)



Sanotaan ettei historia toista itseään. Tai jos toistaa, niin ensin murhenäytelmänä ja sitten farssina.

    Sitä ei sanota, että kaikki ei kuitenkaan muutu, että elämässä ja elämänpiirissä jotkut asiat pysyvät suunnilleen ennallaan. Ne ovat vaikka niitä ei koko ajan nähdä.
    On ilmiöitä.
    Omaelämäkerrallinen romaani, tunnustuskirja, avainromaani, roman à clef  tai mitä nimiä sillä lieneekään, on tällainen ilmiö, yhtä vanha kuin kirjoitettu fiktio on. Välillä se on voimissaan, toisinaan ei. Saattaa olla, että Tikkanen (ja Christer Kihlman tahollaan) kirjoitti paljon ”kauheampaa” ja ”umpirealistisempaa” ja itseään enemmän inhoavaa ”autofiktiota” kuin juuri kukaan kirjoittaa nykyään, kun ”kaikki” tuntuvat kirjoittavan autofiktiivisiä romaaneja, ainakin nuoret naiset Suomessa.
    En ole varmaa pystyykö tästä muoti-ilmiöstä sanomaan mitään perusteltua, syventävää, kohottavaa. Ehkä autofiktio ei ole oikeastaan mitään muuta kuin eräs tyylilaji, sillä mistäpä romaanikirjailijat muustakaan kirjoittaisivat kuin omasta itsestään, sisällään olevista tarinoista ja ajatuksista tai niistä tarinoista ja ajatuksista joita ovat lukeneet toisten kirjoittamina.
    Mutta sittenkin: miksi kirjailija luopuu keksimästä sepitteellisiä ihmishahmoja kirjoittaessaan sepitettä?



Sitäkin voi miettiä, että onko autofiktion ”muoti” syntynyt kirjailijoiden tarpeesta päästä julkisuuteen vai median tarpeesta pöyhiä julkisuuteen päässeiden tai sinne pyrkivien yksityiselämää. ”Human interest” on todella ”public interest”.

    Vai kuvastaako autofiktio primitiivistä, perimmäistä tarvetta käpertyä itseensä ja halua unohtaa globaali todellisuus kaikkine vaaroineen ja uhkineen. Kun tuijottaa itseään, ei tarvitse välittää maailmasta. Vai ovatko kirjailijat laiskoja kun eivät viitsi keksiä tarinoita oman kotipihansa tuolta puolen?
    Muuten, kysymyksiä esitän minä, tämän pakinan kirjoittaja. Niitä ei esitä mikään yleinen kyselijä eikä kollektiivisesti utelias julkisuusolento. Ihan autoa siis tämäkin.
    ”Väitän, että tekijä on kuollut – vaikka julkinen sana keskittyykin nyt enemmän kirjailijoihin kuin heidän teoksiinsa”, sanoi Antti Majander Helsingin Sanomien kulttuurisivun kolumnissa viime torstaina. Kenestä Majander puhui puhuessaan ”julkisesta sanasta”?
    Oliko tuo kolumni kierrepallo omalle kulttuurisosastolle, jossa autofiktiota kirjoittavat nuoret kirjailijat saavat sivutolkulla julkisuutta? Majander ei puhunut muusta kuin kirjallisuudesta, mutta eihähän Hesarin urheiluosastossakaan enää itse urheilu (teot siinä) ole pääosassa vaan urheilijat, heidän taustansa, heidän historiansa ja yksityiset ajatuksensa.
    Jostakin syystä mediaa, nimenomaan Hesaria, tekijät kiinnostavat enemmän kuin teot. Aristoteles oli ihan toista mieltä, tiedoksi vaan.


Kyösti Salovaara, 2021.



Kun pitkään kirjallisuusjournalismia seurannut ja sen tekemiseen osallistunut toimittaja, kuten Antti Majander, ottaa reippaasti kantaa kirjallisuuden puolesta, siis kirjojen, ei niiden tekijöiden, täytyy nostaa hattua, ainakin pipoa, jos sellaisen sattuu panemaan päähän.

    Mutta ei edes Majander pystynyt sanomaan, miksi tämä ilmiö, autofiktio ja sitä kirjoittavien tekijöiden yksityiselämän valaiseminen, on juuri nyt muodissa.
    ”Kovin vähän haluan kurkistella toisten elämään”, Majander totesi kolumninsa johtopäätöksenä. Väitän, että tekijä todellakin on yhä kuollut. Monessa sanomalehdessä tosin tuumitaankin nyt ihan toisin: kritiikit käyvät yhä harvinaisemmiksi, mutta kirjailijoiden haastattelut kelpaavat, jos he ovat oman kulmakunnan kasvatteja. Se on masentava tie.”
    Pitäisikö tähän vielä ottaa mukaan elämäkertafiktio? Eikö sekin näytä jotenkin samanlaiselta kuin autofiktio? Eikö elämäkertafiktionkin kirjoittajat nauti mediassa suurta suosiota, heitä haastatellaan ja kuvataan, koska he ”uskaltavat” fiktiossaan esittää erilaisen historian ”totuuden” kuin mihin oikeat historiantutkijat ovat päätyneet.
    Tällä hetkellä saat kirjailijana suuret otsikot, jos sepität, että Alvar Aalto ei luonutkaan omaan arkitehtuuriaan vaan sen teki piilossa hänen vaimonsa Aino. Moinen uus-uskallus on tietysti trendikästä, metoo-konformistista mutta sille on kysyntää. Paljon (uhka)rohkeampaa olisi kirjoittaa romaani siitä, kuinka Eeva Joenpellon kaksi ensimmäistä romaania kirjoitti hänen miehensä Jarl, tuleva kirjallisuusmies ja kustantaja. Romaanin nimi voisi olla Jarlia.
    Tietenkään tuo ei ole totta, mutta koska sepite on sepitettä, romaanissa saa kuvitella mitä tahansa. Pääasia on että kuviteltu menee kaupaksi.


Jos ihmisellä on sanottavaa, miksi hän ei sano. Miksi kiemurrella kuin mato koukussa?

    Miksi sepite on kunniallisempi tapa ilmaista tietämyksensä kuin vaikkapa essee? Vai johtuuko autofiktion suosio siitä ettei sen kirjoittaminen oikeastaan edellytä jonkin asian tietämistä laajassa mielessä? Eikä näin ollen tärkeää olekaan sen pohtiminen mitä tietää ja mitä ei. Onko autofiktio (ja elämäkertasepite) tapa luikahtaa tietämisen polulle aseteltujen esteiden alitse muina miehinä ja naisina, sen sijaan että tietoa todella yritettäisiin penkoa ja esittää?
    Onko autofiktio 2000-luvun kirjallinen limbo?
    Mutta koska kirjailijat, ja kirjailijaksi pyrkivät, niin tosissaan heittäytyvät autofiktioon sen sijaan että kertoisivat omakohtaisista asioistaan suoraan ”dokumentin” muodossa, tällä kertomatavalla täytyy olla syvempi merkitys sekä kirjoittajille että lukijoille ja (nimenomaan) myös julkiselle sanalle.
    Ihminen on utelias eläin. Ihminen on laumaeläin. Laumassa jokainen haluaa tietää mitä lauman toinen eläin tekee ja tuntee. Laumassa pitää vahtia ettei kukaan käyttäydy poikkeavasti, lauman turvallisuutta uhaten. Selittääkö tämä autofiktion suosion?
    Ei välttämättä, mutta ehkä osittain, sinne päin.
    Teppo Sillantaus teki Helsingin Sanomien Kuukausliitteeseen (9/21) näyttävän jutun Laura Malmivaarasta ja tämän kirjoittamasta autofiktiivisestä teoksesta Vaiti. Tuossa romaanissa Malmivaara kuvaa asemaansa elokuvaohjaaja Aku Louhimiehen entisenä vaimona niinä hetkinä jolloin Louhimiestä syytettiin epäasiallisesta, julmasta tavasta ohjata naisnäyttelijöitä. Malmivaara ei yhtynyt kiukkuiseen naisjoukkoon syyttämään Louhimiestä, mutta ei liioin asettunut julkisesti tämän puolelle. Autofiktiivisessä Vaiti-romaanissaan Malmivaara nyt kertoo ”totuuden” omasta ristiriitaisesta suhteestaan yhtäältä kiukkuisiin, kohtuuttomiin naisiin ja toisaalta julkisuutta karttelevasta lojaalisuudestaan entistä aviomiestään kohtaan.
    Hän jäi yksin - Autofiktio on vaarallinen kirjallisuuden laji, Sillantaus otsikoi haastatteluartikkelinsa.
    Artikkelin mielenkiintoisin osuus (ainakin pakinani näkökulmasta) taitaa olla Sillantauksen kirjoittama johdanto. ”Me täällä mediassa tykkäämme lajityypistä [autofiktio] kovasti”, Sillantaus sanoo. ”Lehteen saa helposti lähestyttävän kulttuurijutun, kun voi haastatella melkeinpä taideteosta itseään.”
    Ikään kuin haastattelisi taideteosta itseään!
    Sillantauksen johdanto kannattaa kuitenkin lukea loppuun asti:
    ”Olkaa tarkkoina kun luette Malmivaaran kirjaa! Älkää uskoko kaikkea! Sillä autofiktion ongelma on päinvastainen kuin monen perinteisen romaanin: autofiktio on liian uskottavaa.”


Kyösti Salovaara, 2021.



;;;

Ps.



 Jean-Paul Belmondo 1933-2021
     

7 kommenttia:

  1. Hyvä Kyösti Salovaara, kun nyt vuosien takana, jolloin seurasin blogiasi innolla, jouduin sattumalta jälleen ikään kuin vahingossa tälle palstallesi, hirmustuin itseeni, mihin ihmeessä olen hukannut aikaani, kun täällä Kyöstin juttuja en ole käynyt lukemassa. Saman huomion tein Marjatan juttujen kohdalla, jonne en oikein onnistunut sijautua, ne ikään kuin hajosivat silmieni edessä, minne lie joutuneet, en löytänyt enää niitä.

    Te molemmat olette kuitenkin kirjoittaneet sitä, mitä olen ikävöinyt, eli puhutte kirjoista ja kirjallisuudesta, johon olen yksin nyt viime aikoina yrittänyt päästä lähelle kokonaan onnistumatta.

    Elämäni on heiluvaa, sitäkään en oikeastaan tavoita, vaikka kuinka yritän elää sitä parhaalla mahdollisella tavalla. Kaikki menee jotenkin mönkään.

    Tuo elämän mönkään meneminen luo juuri sen pohjan, johon ole mielistynyt ja niitä pohjia kun on niin monenlaisia olen koettanut selvittää niiden kirjojen avulla (kun uskon tai ainakin luulen niiden liikkuvan tosi pohjalla todellisuudessa, millä tavalla suoriutua elämästään ilman painavia paakkuja, joita välillä aina ilmestyy pilaamaan elämisen iloa. Jota sitäkin olen joskus päässyt kokemaan.
    Arvostan ihmisiä, jotka kertovat elämästään myös sen varjopuolia. Pidän kirjoista ja kirjailijoista jotka ottavat elämänsä käsiinsä ja tutkivat sitä ja uskaltavat kertoa siitä toisillekin. Itse elämä on minusta hieno juttu, joka on suurin lahja, jonka ihminen voi saada.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Liisu!

      Mukavaa että surffailusi päätyi näihinkin maisemiin, missä välillä aurinko paistaa ja toisinaan ei.

      Mielenkiintoinen huomio on tuo Marjatan ja minun juttuni. Minä liihoittelen enemmän filsofisissa sfääreissä ja Marjatta reaalitodellisuduessa mutta aiheet ja maailma ovat yhteisiä.

      Elämä on elämää - paras klisee kaikista?

      Olenhan monta kertaa miettinyt, että kantsiiko näitä pakinoita jatkaa. Olen kuitenkin jatkanut, joka viikko ties kuinka monta vuotta. Niinäkin viime syksyn ja kevään ankarina viikkoina kun olin sytostaattikuurilla ja sädehoitomasinan pommitettavana.Toki nauratin hoitohenkilöstöä toteamalla, että nyt on aikaa hoitoihin kun ei koronan takia pääse ulkomaille. Mustaa huumoria?

      Deadlinestä tulee ikään kuin addiktio - lopullinen deadline sitten on lähempänä tai etäämpänä, kuka tietää.

      Entinen vaimoni sanoi, että olen ajopuu. Menen sattumanvaraisesti minne virta vie. Silläkin uhalla että päädyn johonkin älyttömään.

      Tuo saattoi pitää paikkansa.

      Kun yrittää hahmottaa maailmaa, ei ole helppoa asettaa itseään siihen, eikä sitä millainen otus olen, loppujen lopuksi.

      Joten... kaiken epämääräisyyden ja epätietoisuuden ja sähläämisen keskelläkin mietin jo heiveröisiä ideoita mistä kirjoittaa ensi viikolla. Eihän se ole tärkeää maailman mitassa eikä missään mitassa mutta mutta olemattomien millimetrien mitassa se saattaa minulle olla tärkeää - idealla että jos yksikin hyvä lukija lukee pakinan, se riittää. (Tuo on itse asiassa Hesarin mainion toimittajan Heikki Aittokoskean ajatus.)

      Poista
    2. Kiitos Liisu, olen otettu siitä, että mainitset minut Kyöstin blogin yhteydessä. Käyn myös lukemassa 'Liisun blogia', jota sinä päivität harvemmin.

      Arvostan Kyöstin kirjoituksia - pakinoita, kolumneja - hyvin paljon. Odotan torstaipäiviä, että pääsen lukemaan, mitä Kyösti nyt on miettinyt.

      Kyösti, aika usein meillä on ajatukset samoissa ilmiöissä ja kannanotot niihin juuri noin kuin kuvasit.

      Autofiktiosta tai omaelämäkerrallisista romaaneista, kuten niitä ennen kutsuttiin, minäkin olen ajatellut, että ne olivat ennen usein raadollisempia.
      Jotkut nykyisistä ovat kuin laajennettuja omasta elämästä kertovia blogeja. Tämä buumi onkin varmaan yhteyksissä sosiaalisen median kirjoituksiin ja tosi-tv-ohjelmiin. Niihin on totuttu ja kirja vastaa kysyntään, kun se on kirjoitettu tällä tyylillä. Autofiktio sopii myös nykyään niin suosittuihin luettuihin kirjoihin, mikä asia nykykirjailijan on otettava huomioon.
      On kyllä todella hyviäkin autofiktioita, mutta toivon, että lajirunsaus kirjallisuudessa säilyisi eivätkä kaikki aloittaisi tällä tyylillä.
      Toinen genre mikä on yleistynyt esikoisteoksissa on jonkinlaiset kevytesseekirjat tai essehdintää sisältävät autofiktiot. Ennen esseetä pidettiin kirjailijauran loppupään muotona, testamenttina.
      Mikäpä siinä, jos sanottavaa löytyy, mutta kyllä elämänkokemus antaa esseelle syvyyttä ja laajuutta, jota nuorella ei vielä ole.

      Olen hyvin kiinnostunut Laura Malmivaaran vaitiolo-aiheesta. Hän sanoo Me Naiset -lehden haastattelussa, että tuntee suurta myötätuntoa kaikkia somemylläkän keskelle joutuvia kohtaan. Hän puhuu myös laumailmiöstä, tarpeesta kuulua laumaan ja tulla hyväksytyksi.
      Tosiaan, sekin, lauma siis, voi selittää autofiktiota. Itsestä kertoessa todistetaan, että kyllä vain, minäkin olen kokenut sen mitä te muut, olkaa hyvä samaistukaa. Ja kun on vielä sekin, ettei saisi kuvitella kokemuksia eikä mennä kenenkään toisen nahkoihin, niin eipä siinä jää aiheiksi muu kuin oma itse.

      Hyvä, että mietit jo seuraavan torstain aihetta, Kyösti.
      Minullakin saisi olla joku deadline, niin en kirjoittaisi milloin sattuu ja mitä sattuu.

      Mutta tiijätkös mitä Kyösti, nyt minä olen lukenut ja lukemassa dekkareita! Kyllä maistuu, vastapainona autofiktioille.

      Poista
    3. Leikillisesti totesin toisaalla, että kohta meillä kirjoitetaan ja julkaistaan vain autofiktiota ja dekkareita. Ja sitten lopulta jäljelle jäävät vain autofiktiiviset dekkarit. Silloin kyllä dekkareiden aihevalikoima runsastuisi, koska harva kirjailija esimerkiksi murhaa on tehnyt.

      Dekkarit ovat perinteisesti siinä mielessä "poikkeavaa" kirjallisuutta asetelmaltaan, että rikoksen (olipa se mikä tahansa) selvittelyssä kirjailija voi panna vaikkapa yksityisetsivän tai poliisin kulkemaan yhteiskunnassa sekä vertikaalisesti (paikasta toiseen) että horisontaalisesti (erilaisten ihmisryhmien ja luokkien läpi). Perinteisessä romaanissa tuollainen ei ehkä tunnu uskottavalta; dekkariin se sopii itsestään selvästi. Tietysti myös jonkin journalistin jälkien seuraaminen voi fiktiossa johtaa yhteiskunnan läpikäyntiin moneen suuntaan.

      Tässä katsannossa hyvä dekkari pystyy kertomaan yhteiskunnasta ja sen tavoista laajemmin kuin ns. normaaliromaani. Kuinka paljon noin hyviä salapoliisiromaaneja sitten on, on juttu sinänsä.

      Tuo toinen ilmiö - moderneihin heimoihin leimautuminen - on minulle jatkuva arvoitus. Koskaan ei ihminen yksilönä ja yhteiskunnan jäsenenä ole ollut niin vapaa ja kykenevä sekä ajattelemaan että menemään että esittämään erilaisia mielipiteitä kuin juuri nyt, ja kuitenkin tuntuu että jossain on jonkinlainen ""sosiaalinen yliminä", joka pyrkii rajoittamaan tuollaisten vapauksien käyttämistä. Toisten ihmisen yksilöllisistä kokemuksista ei riemastuta vaan niitä paheksutaan, jos ne poikkeavat omasta kokemuspiiristä.

      Poista
  2. Täällähän minä Marjatan tapaan, kiva. Olentona olen ehkä lähempänä Marjatan ajatusmaailmaa kuin Kyöstin. (Perhekeskeinen.) Mutta tällä hetkellä olen niin irtisanottu kaikesta, ettei minulla ole enää omaakaan ajatusmaailmaa. Olen vain pelkkä onneton ihminen. Hassua, mutta totta. Tunnette varmaan sellaisen maailmanlaajuisen areenan kuin Facebook. Olen ollut siinä mukana tykkäämässä jo monta vuotta, vaihtanut vain nimimerkkiä jonkun kerran ja uusinut profiilikuvaa tälle vuodelle. Mutta nyt, pari päivää sitten, minut irtisanottiin sieltä. Siis Facebookista. Syy: olin tehnyt jotain, joka ei sisälly Facebookin muottiin.

    Näin: Facebook kysyy minulta: "Liisu, mitä sinä ajattelet?" Minulla on ollut juuri yksi erittäin vavisuttava tieto henkilöltä, joka on myös Facebookissa, ja siellähän se minua puisteleva tieto asiasta oli ajautunut aivoihini. Minulta kysytään nyt, mitä sinä ajattelet? Tällä hetkelläkö? ajattelen. Satun olemaan harvinaisen rehellisellä päällä ja vastaan: Tänään sanon itseni irti Facebookista ja toivotan samalla kaikille kavereilleni mahdollisimman runsaasti iloisia hetkiä.

    Facebook suuttui. Ei laske minua enää tykkäilemään, jota harrastin paljon myös ei kavereilleni, henkilöille joita en edes tuntenut, mutta joiden mielipiteet olivat minusta täysin kelvollisia.

    Tulla hylätyksi. Ovet pamahtavat nenän edessä kiinni. En voikaan mennä enää tykkäämään toisten ihmisten ajatuksista. SE ON KOVA ISKU! MINUT ON HYLÄTTY! En ollut sellaista koskaan aikaisemmin elämässäni kokenut. Mutta nyt. Niin totaalisti koin sen, että minähän melkein itkin. (Melkein sanan voi jättää pois.)

    Vieläkin istun täällä tämän kirjoituksen toisessa päässä vallan murtuneena. Pitäisiköhän minun lopettaa kaikki kirjaimista muodostuneiden sanojen viljeleminen. Puhuminenkin?

    RANKKAA TÄMÄ ELÄMÄ! Käyn vielä kolkkaamassa omalle sivulleni Facebookissa. Ovi pysyy raskaasti suljettuna.
    Ja mieli minulla on vielä erittäin madaltunut, suorastaan syvältä kuopasta kuulen jotain ininää. Vähän se virkistää. Ihan kuin se sanoisi: That's the life!

    VastaaPoista
  3. Kaikkiin ongelmiin sinä viitsikin joutua ja niitä sitten hautoa, Liisu. Ehkä on parempi, että lopetat koko kirjoittamisen. Et voi syyttää ketään. Muista, että kaikki mitä teet on oma syysi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, mitäpä osaisin sanoa. Ihminen kuuluu johonkin. Se ilmaistaan puhumalla, kirjoittamalla ja toisaalta kuuntelemalla, lukemalla, katsomalla.

      Vaikka lopettaisit kirjoittamisen, et katoa. Mutta jotakin katoaa? Onko kirjoittaminen viestisi siitä että kuulut porukkaan, tuttuun tai tuntemattomaan? Jos et kirjoita etkä puhu, kukaan ei tiedä enää että kuulut.

      Itse en ole koskaan liittynyt Facebookiin. Jotenkin olen ajatellut sen enempää ajattelematta ettei minulla ole sellaista "porukkaa" jolle haluan kertoa... jotakin yksityistä. Jäänkö kuulematta oleellista? Ehkä, kenties. Jäänkö näkymättä? Mahdollisesti. Lopulta on vain peili johon katsoa ihmiskuntaan.

      Poista