[vieraannuttamalla vieraantuneena]
![]() |
Kyösti Salovaara, 2025. |
Ei mikään ole hyvää taikka pahaa
vain ajattelu saa sen aikaan.
- Tanskan prinssi Hamlet William Shakespearen näytelmässä.
Varmuus on yhtenäisyyden suuri vihollinen. Varmuus on suvaitsevaisuuden leppymätön vihollinen. Edes Kristus ei ollut lopussa varma. "Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?" hän huusi tuskissaan ristillä yhdeksännellä tunnilla. Uskomme elää nimenomaan siksi, että se kulkee käsi kädessä epäilyksen kanssa. Jos olisi vain varmuutta ilman epäilyksiä, ei olisi mysteeriä. Ja silloin ei tarvittaisi uskoa. Rukoilkaamme, että Jumala suo meille paavin, joka epäilee. Ja suokoon hän meille paavin, joka tekee syntiä ja pyytää anteeksiantoa ja joka jatkaa elämäänsä.
- Kardinaali Lawrence elokuvassa Conclave.
Ja pahinta on, että sinä jäät lopulta riippuvaiseksi siitä paskaelämästä, koska kuvittelet kyninesi ja näppäimistöinesi olevasi jonkinlainen demiurgi, pystyväsi korjailemaan todellisuutta.
- Eräs kirjailija Guillaume Mosson romaanissa Kirjailijoiden salattu elämä.
Viime lauantaina aamiaista syödessäni luin Helsingin Sanomien printtilehteä. Tai olin lukevinani, koska paksu lehti tuntui olevan täynnä laajoja hömppäjuttuja yhteisellä otsikolla Elämä & Hyvinvointi.
Oliko lehden tarkoitus vieraannuttaa minut siitä mitä kirjoitettiin? Vai vahingossako se toteutti Bertolt Brechtin ideaa vieraannuttaa taideteoksen kokija siitä mitä kokee, panna teatterin katsoja oivaltamaan että se mitä nähdään, ei ole totta vaan että totuus on jossakin muualla, jossakin missä oikeaa elämä eletään.
Lauantaina satoi vettä. Tunnelma oli muutenkin apea. Muutaman tunnin päästä ystäväni Sirpa, joka kuoli Espanjassa Kukanpäivänä, siunattaisiin Malmin hautausmaan itäisessä kappelissa.
Hesarin, ja median ylisummaan, rooli nykymaailmassa askarrutti apeaa mieltä. Kirjoittavatko ne muille ihmisille kuin minulle? Miksi kukaan ei kirjoita sellaisia juttuja jotka kiinnostavat ja koskevat minua? Vai olenko lapsellinen odottaessani, että journalisteja kiinnostaisi ikäiseni miehet?
Taatusti olen naiivi jos oletan, että media pyrkii kaikkien lukijoiden tykö. Sekä Helsingin Sanomat että osittain myös Yle jahtaa vimmatusti piiriinsä nuoria keski-ikäisiä lukijoita ja kuuntelijoita.
Lauantaina Hesaria lukiessa mietin vieraantumistani ja sitä, että johtuuko se minusta itsestäni vai mediasta, jonka suurkuluttaja olen.
Hesarin lauantainumerot ovat kannaltani menetetty maailma. Minua eivät kiinnosta elämäntapajutut, joissa toimittajat kertovat lukijoilleen kuinka näiden tulisi elää terveellistä ja hyväksyttävää elämää. Joskus kauan sitten vastaavaa tehtävää hoitivat kansakoulunopettajat karttakeppi kädessään. Nyt symbolinen karttakeppi on journalistin kädessä. Sillä on mukava sivaltaa ”väärin” eläviä näpeille.
Sateisen lauantain aamusella luin paksusta Hesarista vain Heikki Aittokosken kiinnostavan ja hyvin kirjoitetun artikkelin Naton huippukokouksesta ja silmäilin pääkirjoitusaukeaman jutut.
Mitäpä tästä valittaa?
Mitäpä niin. Maksoin juuri Helsingin Sanomien tilausmaksun kolmelta kuukaudelta. Vuositasolla maksan printti- plus digilehdestä 672 euroa. Sillä luulisi saavan paljon enemmän kuin pari lukukelpoista juttua lauantain lehdessä.
Mutta piinallisempi kysymys kaivertaa mieltä: olenko minä vieraantunut vai vieraannuttaako media tarkoituksella lukijansa todellisesta elämästä, siitä joka alkaa aamuisin, satoi tai paistoi ja loppuu...
Vieraannuttaminen esteettisenä keinona on mielenkiintoinen asia.
Helsingin Sanomien kuvataidekriitikko Timo Valjakka kertoi helmikuussa 2010 miten törmäsi Turussa eräässä näyttelyssä kuvataiteen illuusioon ja sen illuusion särkemiseen brechtiläisellä vieraannuttamisella.
”Jani Ruscican näyttelyistä Turussa ja Helsingissä kerroin miten hän sisällyttää teoksiinsa vieraannuttavia elementtejä, joiden tarkoituksena on rikkoa illuusio ja muistuttaa, että kyseessä on pelkkä esitys”, Valjakka kirjoitti vieraannuttamisen ilmikeinoista. ”Käytin termiä vieraannuttaminen siinä merkityksessä, jossa se esiintyy Bertolt Brechtin (1898-1956) teatteria koskevissa kirjoituksissa. Taiteen ja todellisuuden suhdetta pohtinut Brecht vastusti ajatusta katsojan tunteenomaisesta eläytymisestä näytelmän henkilöihin ja tapahtumiin. Hänelle oli tärkeää, että katsoja pystyi säilyttämään roolinsa kriittisenä tarkkailijana. Siksi hän sijoitti näytelmiinsä vieraannuttamisefektejä (Verfremdungseffekt), joiden tarkoituksena oli teatterin käyttämien keinojen paljastaminen esityksen aikana. Ne muistuttivat, että teatteri oli teatteria.”
Teatteri on teatteria, fiktio on fiktiota, elokuva on elokuvaa - ja tiedämme kuinka perinteisen estetiikan taideteokset pyrkivät viettelemään taiteen kokijan sisäänsä, ikään kuin uskotellakseen että fiktio on totta, että se on enemmän totta kuin taideteoksen kokijan oma elämä.
En kuitenkaan usko, että Brechtin vieraannuttamisfilosofia auttaa fiktion ja todellisuuden irrottamisessa toisistaan, koska oma elämämmekin on osittain fiktiota ja samalla täynnä vieraannuttavia elementtejä.
![]() |
Kyösti Salovaara, 2007. Sirpa ja Joan Mirón veistos Pakeneva tyttö (1967). Murtaako Miró illuusion? Fundació Joan Miró - Barcelona. |
Siunaustilaisuus Malmin hautausmaan intiimissä kappelissa oli seesteinen, kaunis ja lämmin, mutta samalla myös koruton.
Katsoessani valkoista arkkua, jossa Sirpan maallinen ruumis makasi, tunsin romahtavani. Oli ajateltava jotakin muuta jotta ei olisi vaipunut lattialle nyyhkyttämään toivottomana. Kappelissa vallitsi yhteisen surun äänetön mutta hyvin aistittava rukous pois menneelle läsnä olevalle Sirpalle, siitä riippumatta mitä läsnäolijat tykönään ajattelivat ikuisesta elämästä ja sen mahdollisuudesta tämän ympäröivän todellisuuden toisella puolella tai jopa sen sisällä.
Koska olin kotona ryhtynyt miettimään Brechtin vieraannuttamiskeinoja todellisuuden havaitsemiseksi, ajatukseni pakenivat valkoisen ruumisarkun luota ja yritin pitää siunausrituaalin tunnemyrskyn ja samaistumisen tuskan kurissa pakenemalla ajatuksissa toisaalle. Hetkittäin mietin tätä pakinaa, jota ei ollut olemassa.
Jälkeenpäin ajatellen tässä oli jotakin samaa kuin yrityksessä irrottautua fiktion pauloista arkeen. Tai, ihan toisinpäin sanoen: eikö joskus olekin aiheellista paeta arjesta fiktioon vieraannuttamalla itsensä hetkestään.
Kun katselen valokuvia Sirpasta, vaikkapa Playa del Inglésin rannalta laskuveden peilimaailmassa tai Miró-museon pihalla abstraktin naisveistoksen vierellä, tajuntani näkee kaksi todellisuutta: reaalisen ja fiktiivisen. Nämä yhdistyvät muistikuvissa, jotka ovat tietenkin tosia ja todellisia, mutta silti ihmismielen käsittelemiä ja monenlaisiksi pieniksi tarinoiksi itse kerrottuja. Oleellista on, että nykyhetki muuttaa menneisyyden valokuvia sopimaan nykyhetken tunteisiin. Tai että menneisyyden näkee nykyhetken tunnekuohujen lävitse.
![]() |
Kyösti Salovaara, 2010. Ikuinen tanssi? |
Minusta näyttää - mutta voin toki olla väärässä – aikamme kulttuurin paradoksin olevan siinä, että runsaslukuisine taideteoksineen se pyrkii irrottautumaan fiktiosta kaikin mahdollisin tempuin, vaikka siitä irrottautuminen on mahdotonta.
Kirjallisuudessa, elokuvassa, realitysarjoissa pontimena näyttää olevan väite, että fiktio ei ole fiktiota. Siksi muodissa on autofiktiota ja biofiktiota; ikään kuin genren nimellä haluttaisiin väittää, että fiktio ei olekaan perimmiltään fiktiota. Dekkaritkin ovat muuttuneet todellisuuden pahassa rypeviksi muka realitytarinoiksi. Ajatuksena tuntuu olevan, että mitä pahemmaksi ihminen perimmiltään kuvataan, sitä realistisemman kuvan kirja tai elokuva antaa.
Mutta voiko fiktion ideaa todellakaan paeta? Fiktio on jotakin mikä ei ole totta mutta ei valhettakaan.
Kesäkuun viimeisenä päivänä El País -lehti haastatteli Madridin yliopiston emeritusprofessoria José María Ruiz Vargasia, joka on psykologian ja ihmismielen muistamisen asiantuntija. ”Me olemme sitä mitä muistamme”, Ruiz Vargas sanoi.
Ruiz Vargasin mukaan ihminen on tarinankertoja. Hän ei ole sitä kulttuurisen taustansa takia vaan siksi että aivomme käsittelevät tietoja ja muistikuvia pieninä tarinoina. Niissä on aina alku, keskikohta ja loppu. Tällä tavalla muokkaamme kokemuksia ja talletamme ne myöhemmin muistettavaksi. Ja koska ne talletetaan ”tarinoina”, emme koskaan voi olla täysin varmoja kuinka paljon muistikuvissamme on ”fiktiota”.
José María Ruiz Vargas on päätynyt mielenkiintoiseen ajatukseen verratessaan nuorien ja ikääntyneiden aivojen toimintaa toisiinsa. Koska vanhemmalla väellä ei ole juurikaan aikahorisonttia tulevaisuuteen, he keskittyvät enemmän nykyhetkeen kuin nuoremmat ihmiset. Tästä johtuu että ikääntyneet ajattelevat enemmän tunteilla kuin tiedolla ja heidän muistonsa ovat onnellisempia kuin nuorempien ihmisten. Nuorilla on koko ajan huoli tulevaisuudesta ja siksi he kokevat ympäristönsä negatiivisemmin kuin ikääntyneet.
Tämän jälkeen mielin kysyä: vetoaako Brechtin vieraannuttamisteatteri enemmän nuoreen katsojaan kuin ikäihmiseen?
Mutta selittävätkö José María Ruiz Vargasin huomiot myös sen miksi nykyhetken journalismi on sellaista kuin se? Kun nuoret keski-ikäiset toimittajat ovat negatiivisten havaintojensa pauloissa, syntyykö siitä todellisuuden negatiivisuutta tähdentäviä juttuja, joissa kansankoulunopettajan tomeruudella isketään karttakepillä tottelemattomia, mm. ikääntyneitä ja onnestaan vaarin pitäviä ihmisiä, sormille?
Mitä todellisuus on?
Konkreettisen, fyysisen todellisuuden näkee ja sitä voi koskettaa. Sitä voi jopa potkaista jos pistää vihaksi.
Mutta entä taideteoksien kertoma todellisuus? Mitä se on? Sitä ei ainakaan voi potkaista – kirjan voi toki heittää sohvan alle tai roskikseen, mutta ei sen ilmentämä fiktiivinen todellisuus mihinkään katoa.
Onko osa elämästämme rituaalia, jolla yritämme irrottautua todellisuudesta, sen kauheista ajatuksista ja surullisista muistikuvista?
Jos todellisuus on lopulta illuusioiden ja konkreettisten asioiden yhteistä riitasointua, pitääkö todellakin vältellä maailmanparantajia - niin pappeja kuin poliitikkoja, yhtä hyvin journalisteja kuin taiteilijoita - jotka ovat varmoja siitä että he tietävät ”totuuden” eivätkä epäile eivätkä anna tilaa mysteerille?
Erehtyminen on inhimillistä, ja oikeastaan vain erehtyvät ja epäilevät ihmiset luovat tulevaisuuden mahdollisuudet. Ludwig Wittgenstein osui napakymppiin sanoessaan, että jos tietäisimme tulevaisuutemme, meillä ei olisi tahdon vapautta elää ja muovata nykyistä elämäämme.
![]() |
Kyösti Salovaara, 2025. |
kyösti
VastaaPoistaoletko lukenut markku soikkelin hesarin kulttuurisivuja äksysti ruotivat kirjoitukset? niitä on kolmekymmentä ja ne on kirjoitettu tämän vuoden tammikuussa. itse sain kritiikistä paljon uutta irti. välillä teki mieli väittää vastaan, välillä tunteet kääntyivät soikkelin puolelle.
aittokosken kirjoitukset saavat aikaan jonkinlaisen niksahduksen. sen jälkeen ei tunnu samalta kuin ennen. en tarkoita mitään herätystä, vaan sitä että alkaa katsella asioita kauempaa. aittokosken kaltaisia toimittajia tarvitaan käsittelemään niitä asioita, joiden myllääminen jää kesken uutisissa ja ajankohtaisohjelmissa.
teit hyvän huomion edellisessä forsyth-postauksessasi: "kulttuuritoimituksissa ei tällä hetkellä ole henkilöitä, joiden askel muistaa menneisyyden." timesia, daily telegraphia ja guardiani lukiessa minua aina hämmästyttää se miten aikaan sitoutumattomia kulttuurikritiikkejä niissä on. jos britit pystyvät siihen, miksi hesarin toimittajat eivät pystyisi samaan.
ps. kirjoitit siitä miten fiktion pauloista voi irrottautua arkeen tai paeta arjesta fiktioon. tein eilen jälkimmäistä katsomalla a touch of frostia. ensimmäisessä jaksossa frostin syöpää sairastava vaimo kuolee ja suruaika on vasta alussa.
Kiitos meri hienoista ajatuksistasi.
PoistaMietin eteenpäin tuota miksi kulttuuriosastot nykyään ovat niin latteita ja niin järkyttävästi sidottuja nykyhetkeen, ikään kuin aikaisempaa historiaa ei olisi olemassakaan.
Kaksi pointtia (koska en ole Stubb).
Ensinnäkin: ovatkohan toimitukset liian homogeenisiä ikärakenteeltaan?
Toiseksi: onko toimituksissa journalisteja joita historia, aikaisemmin kirjoitettu kirjallisuus ei kiinnnosta?
Omakohtainen muisteluni:
Kun kirjoittin 1970-luvulla kirjoista Suomen Sosialidemokraattiin, niin aika legendaarinen kulttuuritoimittaja Risto Hannulla julkaisi myös, uutuuskirjojen ohella, sellaista palstaa kuin Lukutikku. Tein sinne monta juttua (niin kuin muutkin Demarin avustajat) lukemistani "vanhoista" kirjoista, tyyliin Jack london, Upton Sinclair, Sinclair Lewis jne eli amerikkalaisista kirjailijoista 1920-1930 luvuilta. En tietenkään ollut mikään USAn kirjallisuuden asiantuntija mutta koska isäni oli ostanut nuoruudessaan noita kirjoja, niin olin ne lukenut kotona ja luin uudestaan ja tein juttuja niistä. Jonkinlaisia.
Tämmöistä ikkunaa menneisyyteen ei Hesarissa eikä muualla mediassa ole. Paitsi tietysti hyvissä blogeissa, joissa vanhempaa kirjallisuutta käsitellään runsaasti ja jopa intohimoisesti. Se on hienoa, nostan hattua mutta miksi Hesarin kaltaiset instituutiot ovat täysin tietämättömiä kulttuuurihistoriasta? En ymmärrä.
kyösti
VastaaPoistaensimmäinen pointti: "ovatkohan toimitukset liian homogeenisiä ikärakenteeltaan?". kolkko vastaus on kyllä. sen takia kulttuurisivuilla analysoidaan ostoskassien sisältöjä ja joristaan aamutelkkarissa joutavanpäiväisiä.
toinen pointti: "onko toimituksissa journalisteja joita historia, aikaisemmin kirjoitettu kirjallisuus ei kiinnnosta?". ihan varmasti on. tuntuu kuin lehtien journalistinen horisontti olisi vain parin vuosikymmenen pituinen, jos sitäkään. nimenomaan tuo "aikaisemmin kirjoitettu" on se relevantti erottaja. kuka enää tuntee kuolleiden kirjailijoiden hengentuotteet? kulttuurihistoriallinen ikkuna menneisyyteen on vanhojen pierujen varassa.
tunnustaudun eskapistiksi ja nostalgikoksi. pakenen vanhoihin kirjoihin osaksi sen takia, että niiden aikatekijät eivät enää muutu, kun kirjan tapahtumat ovat ajallisesti kaukana. sellainen lukeminen antaa maailmasta erilaisen kuvan kuin mitä nyt saa lukea sanomalehdistä. omat hankaluudet tuntuvat pieniltä kun vertaan niitä vaikka jääasema zebraan tai triffidien kapinaan.
Viisaasti kirjoitat meri, hyvin viisaasti.
PoistaTuossahan on kiteytetty se mitä fiktio on ja mitä se ei ole. Siis ei ole tieteellinen tutkimus jostakin.
Olen usein lainaillut englantilaista kirjallisuusmiestä John Careytä tämän "asian" tai "probleeman" tienoilta. Carey korostaa mm. sitä, että taiteessa ei ole "vääriä" vastauksia, koska siinä ei ole "oikeitakaan" vastauksia. Siksi menneisyys, aikaisemmat taideteokset ovat merkityksellisiä, koska nykyhetkessä kirjoitetut tai maalatut eivät korvaa aikaisemmin kirjoitettuja tai maalattuja.
Se että luet "vanhoja" kirjoja tai katsot vanhoja elokuvia on juuri tuota mitä Carey sanoo: ne ovat aivat yhtä tärkeitä kuin juuri ilmestyneet, edellyttäen että sinusta ne ovat lukemisen tai katsomisen arvoisia.
Kaunokirjallisuus ei ole luonnontiedettä, jossa väärät hypoteesit korvautuvat oikeilla kun tutkimus etenee ja tietoa karttuu.
Olen usein siteeranut Careyn toteamusta, että olisi mahdoton todistaa, että esim. Picasson tauluissa on yhtään enempää "totuutta" kuin vaikkapa pesukoneessa tai sipsipussissa.
Nimittäin: jos joku Picasson taulu todella olisi "totuus", niin silloinhan mikään toinen taulu "samasta aiheesta" ei olisi minkään arvoinen, koska ei voi olla kahta totuutta samasta asiasta.
Mutta onneksi näin ei ole, joten yhä uusia maalauksia syntyy ja ne ovat merkittäviä tai vähemmän merkittäviä, mutta ne eivät kumoa eivätkä korvaa Picasson hienoja taideteoksia.
Pöytäkirjan ulkopuolelta tunnustus: olen alkanut iltaisin ennen nukahtamista lukea uudestaan Dick Francisin jännäreitä.
Nuori ihminen on usein suoraviivainen ja yksipuolinen, mutta energinen, vanhalla olisi perspektiiviä ja viisautta, mutta ei enää jaksamista ja vaikka olisikin, niin häntä ei kuulla.
VastaaPoistaFiktion jaottelut pilaavat mielestäni kirjallisuuutta, esim. chicklit on sellainen termi, jota kukaan kirjailija ei toivo kirjalleen.
Kaikki ymmärtävät, että elämästä kerrottaessa osa on totta osa fiktiivistä, jopa siinä kun kertoo toiselle edesottamuksistaan ja tiivistää sekä korostaa ollakseen hauska, mutta autot, biot ym:t - huh - kuka tosikko näitä keksii?
Nuorten länsimaisten kirjailijoiden pessimistisiin trauma-autofiktioihin kyllästyneenä olen alkanut lukea muitten maanosien ja muualta Eurooppaan muuttaneiden kirjailijoitten teoksia, joissa on voimaa.
Nobel-palkittu, Abdulrazak Gurnah on hyvä, samoin tämän päivän Hesarissa esitelty Quynh Tran. Ihastuin hänen esikoiseensa ja eilisellä kirjastokäynnillä lainasin tämän toisen, joka saa Vesa Rantamalta kiitosta.
Eniten minua yllätti tuon espanjalaisen asiantuntijan haastattelussa se, että hänen mukaansa vanhempi väki elää tai pystyy elämään (aivojen toimintatavasta johtuen) paremmin carpe diem kuin nuoremmat, joiden mieli jatkuvasti tähtää pidemmälle tulevaisuuteen.
PoistaEn ole ihan varma että kaikki ymmärtävät ettei fiktio ole totta sellaisenaan. Edes kriitikot eivät tunnu tätä ymmärtävän. Tai vaikka ymmärtäisivät, kaunokirjallisia teoksia käytetään tosi-väitteinä maailman ja ihmisen tilasta.
Pari päivää sitten silmäilin Hesarista runoteoksen arvostelua. Teos kaiketi (arvostelusta päätellen) ottaa Biskajanlahden rannalla sijaitsevan Bilbaon jotenkin ilmastomuutoksen toteutumisen esimerkiksi. (Teosta lukematta en tiedä onko kirjailijan idea tuollainen).
Faktaa kuitenkin on että Baskimaan ranta-alueet eivät ole kauhukuumia, Bilbaon keskilämpötila taitaa olla jotain 19 astetta, ja talvella siellä on selvästi alle 10 astetta. Sitä paitsi Bilbaossa sataa vuodessa tuplasti sen minkä Helsingissä. No, tuo ei tarkoita etteikö runoilija olisi voinut kokenut kovia helteitä Bskimaalla, mutta se on yksilön kokemus. Ja runotkin ovat enempi vähempi fiktiota.
Välillä tuntuu että kirjailijat ja kirjoja lukevat ottavat kirjallisuuden liian vakavasti ja ne puolestaan jotka eivät lue mitään, eivät edes ymmärrä miksi kannattaisi lukea. Ja näitä taitaa olla enemmistö suomalaisista.
Täytyy lisätä tähän tunnustus, että niinhän minäkin aikoinani kun kirjoitin paljon kirja-arvosteluja, pidin fiktiivisiä teoksia eräänlaisia puheenvuoroina yhteiskunnasta ja sen tilasta.
PoistaTästä pääsee toiseen asiaan. Jos edellä mainittu on OK, ja jos fiktiivisissä teoksissa on varteenottettavia pointteja todellisuudesta (niin kuin niissä varmasti on) ja jos kriitikko juuri noiden pointtien perusteella arvioi teoksen esim. loistavaksi nykyhetken kuvaukseksi ja erinomaiseksi yhteiskuntakritiikiksi, niin noista pointeista eri mieltä oleva lukija saa yhtä oikeutetusti arvioida ko. teoksen "huonoksi", koska hänen mielestään kirjailijan esittämät "väitteet" eivät ole kestäviä tai oikeaan osuvia. Eli päädytään poliittiseen debattiin - mikä ei sekään ole pahasta. Ainoa ongelma tässä on, että jos lehden kulttuuriosastossa esitetään fiktiosta vain yhdensuuntaisia "poliittisia väitteitä", se ei olekaan mitään debattia vaan debatin laimentamista.
Totta!
PoistaJa myönnän, ihmiset uskovat. Kun Jari Järvelä kirjoitti (ehkä metoon innoittamana) biofiktionsa, jossa väitti Alvar Aallon vähätelleen vaimoaan ja omineen tämän työt itselleen, niin blogeista sai lukea, että nyt tuli sitten totuus tästäkin kelmistä ja enää ei mennä Aalto-museoihin. Kai se biofiktio-termi tarvitaan, että voi näin paljon poiketa totuudesta. Mikään aikalaiskertomus ei kerro muusta kuin hyvästä parisuhteesta, samoin Aaltojen laaja kirjeenvaihto, jonka lapsenlapsi julkaisi kirjana samoihin aikoihin Järvelän kirjan julkaisun kanssa.
Ennenkin on elävöitetty historiaa, eihän muuten olisi voinut kirjoittaa historiallisia romaaneja, mutta yleensä pyrittiin totuudenmukaisuuteen.
Fiktiivinen teos kertoo yleensä paljonkin yhteiskunnasta, edellytyksenä se, että siihen voi luottaa.
En haluaisi, että kirjoitetaan kirjoja vain pönkittämään jotain trendiä tai liikaa siitä vaikuttuneena. Se on lukijalle vaivaannuttavaa - mutta ei siis kaikille lukijoille.
Ja voihan myös arvostelussa nähdä sellaista, mitä kirjassa ei ole, jos lukee kaiken tiettyä sanomaa etsien.
Minulla on tuttu, joka alkoi nähdä kaikessa rasismia ja myös huomautella siitä. Hän oli huomauttanut apteekin henkilökunnalle, että kaikissa heidän mainoksissaan on valkoihoisia ja hän korjaili keskusteluissa toisten käyttämiä termejä, ei primitiivikulttuuri soosoo vaan alkuperäiskulttuuri jne.
Taas hyvä aihe, Kyösti! Panee ajattelemaan.
En minäkään jaksa Hesarin hörhöjuttuja. Onko siellä tehty kohderyhmätutkimusta? Kun eiväthän nuoremmat lue sanomalehtiä... mutta tykkäävätkö päälle viiskymppiset ihmiset sitten näistä Elämä ja hyvinvointi -jutuista? Ikävä kyllä, luulen niin. Kuulumme vähemmistöön.
Oikeassa olet: lukija usein löytää kirjasta (taideteoksesta ylisummaan) sen mitä haluaa löytää tai ei haluaisi löytää. Kenties jokainen arvoarvostelma kuvaa aina enemmän tai vähemmän kriitikon omaa mielenmaisemaa ja arvojen priorisointia ja vain puoleksi sitä mitä taideteoksessa muiden silmin on ja näkyy.Tästä johtuukin että taideteoksen pitäisi saada useita arvostelijoita, mutta nykyään (mediassa) se on turha toive. Ja ajan henki vaikuttaa aina taustalla; se ohjaa meitä vaikka yrittäisimme sinnitellä vastaan.
PoistaJa ihmiset muutenkin etsivät kaikesta (media, politiikka, sosiaalinen elämä jne) halumaansa ja vihaamaansa, niin kuin esimerkkisi hyvin paljastaa.
Joo, kaipa Hesari ja muut media tekevät lukijatutkimuksia ja ottavat niiden tuloksen huomioon. Ja varmaanki keski-ikäiset lukevat noita Elämä jne "opetusjuttuja" ja juttuja paremman elämän mahdollisuuksista ja sen saavuttamisesta. Toinen asia on, että kuinka paljon median, kuten Hesari ja Yle, nuorten tavoittelussa on selvää itsepetosta.
Jos ja kun kuulumme vähemmistöön, täytyy antaa sen kuulua kirjoituksissamme, hehheh.