[kun
täytyi ajatella]
Kuuma
iltapäivä - kahdeksan kilometrin lenkin jälkeen tuntee itsen
kuivaksi väännetyksi rätiksi. Aloittelen juttua sunnuntaina, ennen
illallista.
Aamiaisen
aikaan kaksi haukkaa jahtasi haarapääskysiä sinistä taivasta
vasten. Kun toinen kääntyi äkkiä alaspäin, sen selkä loisti
aamuauringossa punaisenruskeana. Tuulihaukkoja kenties. Aamiaista
nekin tarvitsevat.
Tulee
hiki muutenkin. Ajatellessa isoja ajatuksia. Tai pieniä. Siltä
välin.
Pitääkö
aina olla jotain mieltä?
Viikosta
toiseen. Mitä jos antaisi kaiken mennä, alamäkeen, pilvien
saattamana, höyrynä joka nousee auringon paahtamasta merenpinnasta.
Jo
kaskaatkin rätisevät.
Meri
jää, miehet menevät ja tulevat, ne jotka aikovat.
Erkki
Tuomiojan päiväkirjat ”vainoavat” minua. Eivät pahassa
vaan hyvässä. Siis että niitä lukemalla saa jonkinlaisen
ahaa-elämyksen: Näinkö päämäärätöntä arkipäivän
politiikanteko lopulta on?
Muistetaan
Friedrich Engelsin lausahdus yhteiskunnassa vallitsevasta
dialektisesta prosessista: Yksi tahtoo yhtä, toinen tahtoo toista ja
se mitä syntyy, on jotakin mitä kukaan ei tahtonut.
Tuomiojan
muistiinmerkintöjen perusteella kaikki Engelsin tarkoittama pitää
korotaa potenssiin kymmenen. Tai sata.
Ahaa-elämykseni
koskee sitä, kuinka monia vastakkaisia ja rinnakkaisia yrityksiä
politiikan prosessissa on, ja että se ei nimenomaan ole samanlainen
projekti kuin vaikkapa talon tai metrotunnelin tai paperikoneen tai
IT-järjelmän suunnittelu ja rakentaminen.
Kun
normaalielämässä päätetään jostakin projektista, sen
lopputulos on ”varma”, etukäteen sovittu ja päätetty eikä sitä
muuteta matkan varrella, vaikka kohdattaisiin millaisia teknisiä
vaikeuksia. Tekniset vaikeudet ovat ”aineesta” ja
”suunnittelusta” kumpuavia eivätkä siitä, että eri ihmiset
haluavat kesken kaiken erilaista lopputulosta. Kun tehdään silta,
siitä ei synny tunnelia.
S.I. 2017. Jaaha, postmodernia! Enhän miä vaan ne muut. |
Poliitiikassa
on toisin: projekti ei ole koskaan valmis, koska sen tekeminen,
poliittinen keskustelu on juuri se (ja riittävästi se) millä poliitikot todistavat olemassaolonsa oikeutuksen. Poliittisen projektin lopputulokseksi riittää jokin minkä
kaikki hyväksyvät ja pitävät siedettävänä oman poliittisen
tulevaisuutensa kannalta. Ehkä pyritään rakentamaan silta, mutta
ainoa mitä saadaan aikaiseksi on komea informaatiotaulu: Tähän
tulee silta jonakin päivänä!
Ja
silti tuon ”poliittisen informaatiotaulun” suunnittelijat ovat
ehkä varmistaneet paikkansa seuraavissa vaaleissa
Luonnontieteessa
puhutaan atomien maailmassa ongelmasta, jossa mittaaja vaikuttaa
mitattavien liikkeeseen, joten atomin paikkaa ei ehkä saada
selville, saadaan esille vain sen liike tai toisinpäin.
Poliiittinen
prosessi näyttää samanlaiselta.
Esimerkiksi
Paavo Lipposen hallituksen voimakenttiä oli vähintään
neljä: hallituksen ministerit ja pääministeri, eduskuntaryhmä,
puolueen valtuusto ja hallitus. Eniten ristiriidat tietysti
kohtaantuivat eduskuntaryhmässä, jota Tuomioja yritti pitää
hallituksen ruodussa. Ammattiyhdistysliike yritti eduskuntaryhmän
kautta saada oman agendansa toteutetuksi. Puoluevaltuusto tunsi itsensä alati hylätyksi. Ja muilla hallituspuolueilla oli tietenkin omat sidosryhmänsä ja
päällehuutajansa.
Tuollaisessa
tilanteessa Jumalan myllyt jauhavat hitaasti ja politiikan vieläkin
hitaammin. Tulokseen ei niinkään vaikuta puolueiden ohjelmat vaan
se miten politiikan viheriöllä syötetään, harhautetaan,
kampataan, puolustetaan ja hyökätään.
Hyvä
esimerkki on kauppojen aukiolojen vapauttaminen. Juha Sipilän
hallitus sai vasta nyt päätetyksi sen, mitä demarit ja kokoomus
yrittivät Lipposen ensimmäisessä hallituksessa 20 vuotta sitten.
Ajatuksia,
sanoja vai tekoja?
Mistä
pitäisi olla kiinnostunut, kun historiaa kuvataan? Ajatuksista,
pyrkimyksistä vai lopputuloksesta?
Käytän
tahallaan sanaa ”kuvaaminen”, sillä historian tutkiminen saattaa
tieteellisessä mielessä olla kohtuuttoman vaikeaa ellei sitten
aivan mahdotonta.
Kun
Erkki Tuomioja on kirjannut tuhansia sivuja päivittäin
poliittisesta kokemuksestaan päiväkirjoihinsa, onko niissä
historiallinen ”totuus” sellaisenaan?
No
ei tietenkään, semminkään kun emme tiedä mitä Tuomioja jätti
kirjoittamatta. Mutta laajemmin ajatellen meidän pitäisi saada
kaikkien muidenkin vaikuttajien samanlaisen päiväkirjat
luettavaksi, jos haluaisimme saada esille tietyn ajankohdan
”polittisen ajatuksen”, siis sen mitä haluttiin sen sijaan, että
päätetyistä asioista saamme selville sen mitä toteutui.
Tehtävä
on mahdoton.
Pieni
esimerkki: äitini kertoi kuinka sodan jälkeen Kotkassa kommunistit
vallan täyteydessään kiertelivät pelottelemassa demariperheitä
uhaten että näille koittaa vaikeat ajat, vankiloineen jne.
Kerroin
tästä eräänä iltana (80-luvulla?) Kosmoksessa tunnetulle
historiantutkijalle. Hän sanoi tylysti: ”Ei tuollaista ole
tapahtunut. Siitä ei ole pöytäkirjamerkintää!”
Historian
kuvailemiseen tarvitaan monenlaisia pöytäkirjamerkintöjä. Ongelmana on se ettei tiedä kuka puhuu totta ja kuka asian vierestä
jotakin vain puhuakseen.
No,
hypätäänpä vielä pari metriä korkeammalle, jos se tässä
helteessä onnistuu.
Mitä
siis on todellisuus? Se mikä juuri nyt ympärillämme miljardeissa
päissä ja toimissa tapahtuu vai se minkä tiedämme äsken
tapahtuneen?
Aristoteles
otti kai selvästi kantaa ohjeistamalla kertomuksen kirjoittajaa:
jätä pois jotakin jotta saat järkevän tarinan.
Tätä
ohjetta kirjallisuus ja draama ja elokuva ovat toistaneet meidän
päiviimme asti. Ja toistavat meidän jälkeemme aina
vedenpaisumukseen saakka.
Mutta
eroaako fiktio historian ”tutkimuksesta” juuri lainkaan? Pitää
jättää jotakin pois, jotta ymmärtää mitä on tapahtunut. Kaiken
kertominen ei auta, koska kaiken tietäminen on mahdotonta yhtä
lailla kuin kaiken kaiken lukeminen. Pyrkimys pitää voida erottaa
toteutuneesta. Pitää vetää johtopäätöksiä.
Hyönteisdokumentti
–blogissa käsiteltiin ja keskusteltiin mielenkiintoisesta
aiheesta: onko hömppäkirjallisuudella mitään arvoa? Onko
periaatteessa parempia ja huonompia genrejä?
En
palaa tuohon keskusteluun muuten kuin yrittämällä muistaa mitä
Raymond Chandler kerran sanoi: Ei ole hyvää tai huonoa
kirjallisuudenlajia, on vain hyviä tai huonoja kirjailijoita ja
heidän teoksiaan.
Aina
kun puhutaan keskivirran kirjallisuudesta, muistetaan muistuttaa että
sen syntinä on juonen punominen. Tällaisille postmoderneille ja
avantgardeille puristeille tekee mieli sanoa, että lukekaa Erkki
Tuomiojan poliittiset päiväkirjat. Ne ovat postmodernin fiktion
kaunein kukka, surrealismia realismin sisässä. Sitä paitsi ne ovat
niin totta kuin totta jokin voi olla olematta koko totuus.
Jos
maailman haluaa nähdä älyttömänä sekasotkuna, se on sallittua.
Mutta
jos maailmassa haluaa nähdä edes vähäistä johdonmukaisuutta,
pitää osa yksityiskohdista jättää pois ja poimia sieltä ja
täältä oleellinen. Niin syntyy kertomus ja historian kuva.
Kyösti Salovaara, 2017. |
Ryhdyin Tuomiojan poliittisten päiväkirjojen jälkeen lukemaan Michael Connellyn dekkaria Risteyskohta (The Crossing, 2015).
Tämä
on Connellyn 28. romaani. Varttuva Connelly tuntuu parantavan
kirjailijan otettaan kuin sika juoksuaan, niin kuin tavataan sanoa.
Entinen rikostoimittaja osaa punoa los angelesilaisen tarinan
kudoksen. Romaani on yhtä aikaa sekä poliisityön kuvausta että
lakimiestarina – ja kuvaus suurkaupungin hengestä.
Tuo
hömppäkeskustelut tulee väistämättä mieleen Connellyä
lukiessa. Risteyskohtaa en sanoisi hömpäksi, mutta ei sillä
Nobelin kirjallisuuspalkintoakaan voiteta. Miksi pitäisikään?
Vaikka olisi ihan erinomaista jos joskus myös joku valtavirran
kirjailija saisi Nobelin – eikä vain reunoilla metelöivät.
Risteyskohdan päätössanoissa Connelly kiittää kustantoimittajiaan; heidän
avullaan kaikesta aineistosta syntyi ”järkeenkäypä kokonaisuus”.
Muutamalla sanalla sanottu iso totuus – ei ole (hyviä) romaaneja
joista puuttuu järkeenkäypä kokonaisuus. Sattumankin kuvaaminen on
järjestyksen kuvaamista.
Kirjastoihmiset
panevat kirjat hyllyssä johonkin järjestykseen. Kriitikot – jos
sellaisia vielä on – järjestävät kirjallisuden jollakin
toisella tavalla. Kirjallisuudentutkijat yrittävät etsiä
valtavirtoja ja pienempiä puroja, jotta maailma selittyisi genren
olemuksen kautta. Etsitään näkymättömiä lainalaisuuksia.
Lukija
sen sijaan lukee sitä minkä parissa viihtyy.
Monet
ovat sanoneet, että jättivät Erkki Tuomiojan poliittiset
päiväkirjat kesken. Minusta ne olivat jännittävä lukukokemus.
Nyt luin amerikkalaista jännäriä yhtä antaumuksella, viihtyen ja
eteenpäin sanojen luomassa todellisuudessa pyrkien.
Maailma
ei selity olemalla maailma. Tarvitaan sanoja, tulkinta.
Mies
tulee, menee ja on, kunnes toisin sanotaan.
Meri
jää huokailemaan miehen mentyä.
Kaksi
asiaa pysyy mielessä: se mihin pyritään ja se mitä saadaan.
Dialektinen
ajatus… kaskaitten surina ja rantakadulla poispäin hölskyttävän
Harley-Davidsonin musiikki.
Suora
lähetys ei ole koskaan täysin suora.
Sitten
tulee vielempi hiki.
______________________
Kyösti, nyt on pakko tunnustaa tietämättömyyteni: mitä on vielempi hiki? Vielä enemmän hiki?
VastaaPoistaMinusta tuntuu, että nykyään on vallalla kova lokeroimisen tarve. Kaikkea jaotellaan, muutakin kuin kirjoja, esim. luonnetyyppejä. Ihmiset hylkäävät toisiaan jaottelujen vuoksi.
Tuntuu siltä, että jotkut kriitikot ovat niin fiksoittuneita arvostamaan vain jotain tiettyä tarkoin rajattua kirjoittamisen tapaa ja tiettyjä asenteita, että heidän pitäisi melkein jäävätä itsensä useimmista arvosteluista.
Havaijinpaitasi punainen väri on upea! Mikä punainen tuo oikein on, hibiscus?
Tuo viimeinen kuva saa todella ikävöimään Välimerta. Siinä on rauhaa ja avaruutta,
Joo, tuo lausahdus tuli mieleen eräänä iltana ja ajattelin että hyvä otsikko, vaikkei tietäisi mitä tarkoittaa. Paidassa ehkä enempi lilaa kuin kuvassa.
PoistaOk, vielä enempi = vielempi. Luulin, että tämä on lainaus jostain.
PoistaNiin ja. Hienoja kuvia. Tuohan on suorastaan muotokuva punaisella värillä.
VastaaPoistaEn taida osata lukea poliitikon päiväkirjoja. Juuri äskettäin luin Aila Meriluodon päiväkirjoja, pidin paljon. Niistä sai käsityksen siitä, millaista on ollut olla kirjailija 1950-70-luvuilla.
Tuli semmoinen mieleen että senkö vuoksi me luetaan muistelmia ja vanhoja päiväkirjoja, kun omaa mennyttä aikaamme ei enää tavata livenä? Mutta pitää siinä olla jotain samaa kuin omassa elämässä.
Meriluoto on äitini ikäpolvea. Tulin ajatelleeksi että he ovat saattaneet joskus tavata. Jotain samaa oli Meriluodon tavassa puhua suomalaissiirtolaisista Ruotsissa kuin mitä itse kuulin kun olin opiskeluaikoina kesät töissä Tukholmassa.
Sitten aloin ajatella että ei tuossa ole mitään outoa. Vieraalla maalla on vieras joskus itselleenkin. Sitten se vieraus jää jossain määrin pysyväksi ominaisuudeksi. Ei se ole pahakaan, joskus vähän orpo. Luulen että paikallaan pysyjät puolestaan sitten eivät näe, kuule eivätkä ymmärrä.
En minäkään kauhean paljon poliittisia muistelmia ole lukenut. Se lienee totta että vanhemmiten ihmiset alkavat lukea enemmän elämäkertoja. Nostalgiaa, ehkä.
PoistaOmaltakin kohdaltani olen huomannut, että iän karttuessa luen yhä enemmän tietokirjallisuutta. Luin sitä kyllä jo nuorena enkä ole nyt tietenkään hylännyt fiktiota, mutta niiden osuuksissa on selvästi tapahtunut vähittäinen muutos.
PoistaMistäköhän moinen todella johtuu? Olisiko yksi syy siinä, että vanhetessa sitä rupeaa yhä enemmän pohdiskelemaan suuria asioita, laajoja kehityskulkuja, ja siinä auttaa kun niistä on tietoja? Maailmassa on niin paljon kiinnostavaa, kuten vaikkpa juuri nuo mainitut politiikka ja kirjallisuus.
Jos haluaisin kovasti olla originelli oman tien kulkija niin ehkä vastustaisin moisia ikäkausille ominaisia kehityskulkuja, mutta mitäpä minä. Antaa elämän kulkea niin kuin se luonnostaan menee.
Kyöstin kirjoitus herättää taas paljon ajatuksia. Olen itsekn miettinyt sitä miten päämäärätöntä ja sekavaa käytännön politiikan teko monien siinä mukana olevien todistuksen mukaan on. Siihen nähden on ihan kunnioitettavaa miten järkevästi yhteiskuntaa on kuitenkin saatu kehitettyä.
VastaaPoistaViime aikoina on tosin ruvennut tuntumaan siltä, että demokratian kone on jotenkin rikki. Hallitukset eivät saa aikaan päätöksiä, eivät ainakaan vaikeita. Populismi ja muu asioiden vääristely on lisääntynyt. Yhteiskunnallinen vastakkainasettelu kasvaa.
Olen ruvennut jopa huolestumaan demokratian tilasta. Tämä ihmiskunnan suursaavutus kyseenalaistetaan yhä useammin moneltakin taholta. Jopa Euroopassa nousee valtaan hallintoja, jotka haastavat demokratian (Puola ja Unkari, Venäjästä ja Turkista nyt puhumattakaan).
Mitä me voimme tehdä? Mitä meidän pitäisi tehdä?
Niinpä - keksiikö viisas ihminen uusia tapoja hoitaa päätöksentekoa vai ulkoistuuko se yhtäältä sokeille markkinavoimille ja toisaalta populistiselle somelle? Kumpikin kauhistuttaa. Tietysti sekin että jokin uusi autoritaarinen komento pääsee valtaan.
PoistaOlen ajatellut paljon samaa kuin Pekka.
PoistaTämän päivän HS:ssa esitellään kirja, jonka menin heti varaamaan kirjastosta, amerikkalaisen historianprofessorin Timothy Snyderin "Tyranniasta, 20 opetusta 1900-luvulta".
Snyder toteaa, että totuuden jälkeinen aika on fasimia edeltävää aikaa.
Sama mikä tapahtui 30-luvulla on nähtävissä nyt. Länsi mukautuu diktatuureihin ja antaa uusnatsien ja muiden paahtajien manipuloida ja monopolisoida kielen, vihapuhe ja sen kliseet saastuttavat puhetta ja oudot väkivaltaryhmät "suojelevat" meitä keksimäänsä vihollista vastaan.
Persujen jakautuminen Suomessa oli jotain, mikä saattoi saattaa joitakin järkiinsä.
Eikö ole mitenkään mahdollista kääntää kelkkaa, kun vaara on nähdään, vai pitääkö vain antaa mennä tunnuslauseena "kyllä kansa tietää"?
Ollaanko liian hyväuskoisia ja kohteliaita? On myös ihmisiä, jotka diivailevat ja ovat mielestään radikaaleja ja älykköjä, kun siipeilevät jossain hommafoorumissa ja muissa pahisporukoissa tajuamatta, miten pahoja ne ovat.
Täällä mökillä itäisessä Suomessa elän Helsingin Sanomien osalta pienellä viipeellä. Niinpä luin keskiviikon ja torstain lehdissä olleet kirjoitukset Marjatan mainitsemasta Timothy Snyderin kirjasta vasta nyt.
PoistaTuo kirjahan täytyy hankkia. Se näyttää pohdiskelevan juuri niitä kysymyksiä, joita olen itsekin miettinyt ja joista olen tännekin kirjoitellut.
Sodan jälkeen on läntinen maailma kokenut valtavan aineellisen kasvun. Samaan aikaan on demokratia vahvistunut ennen näkemättömällä tavalla. Vanha kysymys on tarvitaanko kana ennen munaa vai päinvastoin, johtuuko elintason nousun turvannut teknistaloudellinen kehitys demokratian sallimasta vapaudesta vai ehkä monopolikapitalismin tekemistä aarrelöydöistä, öljy, mineraalit, systeemein joissa demokratia on vain sivutuote jne? Miten hallitaan todennäköisesti kutistuvassa taloudessa maailmanlaajuisesti lisääntyvää (?) väestöä, demokratiallako vai kenties kiinalaisilla menetelmillä? Hallitaanko vai ajelehditaan?
VastaaPoistaItselläni on tunne, että demokratia on erilaisten satunnaisten hallintajärjestelmien joukossa aika ajoin pistäytyvä erikoisuus joka on tuntunut vakiintuneelta vain yksilön näkemän aikajanan lyhyyden takia, juuri siksi että aika ajoin nousee esille pelkoon perustuva, pakottavalta tuntuva tarve SAADA TAPAHTUMAT HALLINTAAN. Tähän tuntuisi historiallinen kokemus, mitä se lieneekään, viittaavan. hh
Puhelimen varassa ei paljon jaksa kirjoittaa. Snyderin Blood fieldsissä, tai mikä se olikaan, kerrottiin kuinka Stalin tapatti Ukrainassa miljoonia nälkään - ja länsimaiset huippujournalistit kävivät ihailemassa kuinka hienosti Neuvostoliitossa sujui. - Fukuyaman kirjassa aikoinaan todettiin ettei toimiva markkintalous edellytä demokratiaa. Mutta ehkä demokratia vaatii markkinataloutta. - terveisiä Kotkasta: vuorokaudessa on mennyt rahaa noin saman kuin Espanjassa 5 päivässä. Suomi on KÄSITTÄMÄTÖN!
VastaaPoistaOn kai aika yleinen väittämä, että demokratia ja markkinatalouden synnyttämä taloudellinen hyvinvointi ovat kytkeytyneet toisiinsa. Viime aikoina tätä oppia on tosin kyseenalaistettu, esimerkiksi Kiinaan viitaten.
VastaaPoistaTähän kokonaisuuteen liittyvät jatkuvan väestönkasvun aiheuttamat haasteet ja tietysti se kysymyksistä pirullisin: onko tämä onnellinen demokratian ja talouden välinen symbioosi osaltaan johtamassa meitä ympäristösyistä umpikujaan?
Kannattaa muistaa, kuten Hannukin muistuttaa, että sekä demokratia että hyvinvointiyhteiskunta ovat sekä ajallisessa että maantieteellisessä perspektiivissä hyvin lyhytaikaisia ilmiöitä. Tai, kuten Marjatta kirjoittaa, tietääkö kansa todella? Miksi ihmeessä kansa olisi sen viisaampi kuin sen keskimääräiset edustajat?
Toissa vuonna istuin vähän tavallista pitempään yhden ystävän kanssa kahvilassa. Ystävä on kotoisin sieltä Kymenjokilaaksosta, jonkun ison tehtaan varjosta. Hän halusi tietää olenko ymmärtänyt että ne voikkaalaiset jotka nostivat ihmisiä eduskuntaan (en tiedä oliko kyse nimenomaan Voikkaasta, mutta tykkään sen paikkakunnan nimestä ja olen käynyt siellä) ovat kyllä työväenihmisiä. Sanoin että olen ymmärtänyt, mutta olen tässä pari vuotta ihmetellyt että olenko ymmärtänyt ja mitä.
VastaaPoistaOngelma on tietenkin se että ei ole kyse järjestä tai sen puutteesta, vaan liikkeestä, joka meillä on usein nostanut puolueita valtaan, tai pudottanut. Ryhmähenki on ehkä eri asia kuin yksityisajattelu. Tai esimerkiksi ajattelu siellä Voikkaan entisessä tehtaassa. Tehtaat ovat omia yhteisöjään eivätkä niistä ulosheitetyt ihmiset ole oikein löytäneet uutta "kotia", jollaisia ihmiset tarvitsevat. Se koti siinä mäen rinteessä ei riitä.
Minusta tuossa yllä on hyviä ajatuksia kaikilta. Mutta ajattelin nyt erityisesti noita ympäristöjuttuja. Käyn keskustelua ystävien kanssa juuri näin kesäisin - ja tästä on tulossa tauti - siitä miten mehiläiset voivat.
Löysin juuri tiedon siitä että EU:n parlamentin enemmistö on neonikotikoidien kieltämisen kannalla, tai oli 22.6., mutta yritykseni onkia selville onko tämä nyt päätös karahti kiville.Pitää yrittää saada yhteys johonkin siellä olevaan tahoon tai suomalaiseen poliitikkoon tai ympäristötiedeihmiseen. Kaikki ovat pahus vie lomalla!
Perheelläni on ollut mehiläisiä parikymmentä vuotta sitten, ei paljon, vain omalle perheelle tarpeeksi, kaksi pesää. Niitä italialaisia mehiläisiä. Ilman mehiläisiä meillä ei ole enää ruokaa.
Vaikuttaa siltä että Pekan kuvaama symbioosi on umpikuja. Vapaa markkinatalous ei johda ympäristön tervehtymiseen. Siihen tarvitaan tiukkoja lakeja, joita toivon todella että EU nyt on säätämässä ja vähän äkkiä muuten kuollaan kaikki.
Huomasin vasta nyt (kiitos Pekka) myös torstaisen Jukka Petäjän kolumnin.
VastaaPoistaSiinä lopussa on hyvä huomio. Natsi-Saksan oikeusteoreetikko oli tajunnut, että kaikki säännöt voidaan muuttaa, kun vedotaan poikkeustilaan. Kovasti sitä kriisitilaa on hoettu viime aikoina meilläkin.
Helsingin Sanomien kirjoitukset olivat todellakin, äh, torstain ja perjantain lehdissä. Mökillä tuo aika näyttää olevan tavallistakin suhteellisempaa.
PoistaRipsiä, paperimiehistä tuli työttömiksi jouduttuaan persuja, ja he ovat hajonneet paikallisesti jo ennen tätä valtakunnallista jakautumista.
VastaaPoistaHämmennyksen aikaa.
Ripsa siis - anteeksi, tököttelen kännykällä ja vahdin samalla pojanpoikia, jotka pulikoivat Myllykosken maauimalassa. Lapset tarkenee.
VastaaPoistaMarjatta, tuota pitkää prosessia juuri tarkoitan. Että kun paperimiehiä on ollut parin sukupolven ajan niin mitä silloin tapahtuu ihmisille kun kaikki yhtäkkiä loppuu. Vähintään hämmennys.
VastaaPoistaEn voi kuvitella sitä. Näin sen Voikkaan 1970-luvulla kun kaikkialla kuului sen valtavan tehtaan humina. Ja ihmiset ajattelivat olevansa juurillaan.
Toisaalta osaan kuvitella. Samantapainen on ollut kokemus ihmisillä, jotka joutuivat luopumaan pienviljelystilastaan 1980-90-luvuilla. Sitä edelsi sitten rahoitus jossa maksettiin sen mukaan kuinka monella hehtaarilla ei viljelty mitään. Siinä oli kyse perheiden asumisesta samassa paikassa joskus 300 vuotta yhteen menoon.
Olen kummankin puolen talonpoikaissukua. Tuossa pienviljelyksen loppuessa alkoi jo tulla selväksi sekin, että korkeakouluopinnoilla pääsee sitten akateemiseksi työttömäksi.